폴란드 태생의 작곡가이자 연주가인 프레데릭 프랑수아 쇼팽(Frederic François Chopin, 1810-1849)은 19세기 낭만주의 피아노 음악에 있어서 중요한 인물이다. 피아노의 시인이라고 불릴 만큼 작품의 대부분이 피아노를 위한 곡이며, 낭만주의 시대에 피아노 음악을 발전시켰다. 이 시기의 피아노의 개량과 발달은 그의 새로운 음악기법을 가능하게 하였고, 페달에 의한 음역의 확대와 새로운 기교와 작풍, 색채적인 화성효과를 나타낼 수 있게 하였다. 그는 짧고 자유로운 형식을 선호하였고, 폴란드의 민속음악적인 리듬, 선율, 화성을 그의 음악에 적용하였다. 쇼팽의 세 곡의 피아노 소나타 중 말년에 그가 노앙에서 작곡한 작품 은 낭만주의 소나타 형식에 쇼팽의 고유한 음악적 어법을 더한 의미가 있는 곡으로, 쇼팽의 음악을 이해하는데 연구의 필요성을 갖고 있고, 필자는 분석연구를 통해 음악적 특징을 제시하여 활용하는데 목적을 두었다. 이론적 배경은 선행 논문 연구와 참고문헌을 통해 서술하였고, 분석을 통해 작품에 나타난 그의 음악적인 특징을 파악하였다. 그리고 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 형식적 특징으로 고전주의 소나타 형식을 따르고 있지만 낭만주의의 요소를 결합하여 틀에 얽매이지 않고 작품 자체를 중요시하는 그의 음악적 특성이 잘 나타난 작품이다. 둘째, 제 1악장의 주제들은 서로 대조적인 성격을 띠고 있다. 셋째, 조성적인 특징으로 b minor의 조성으로 선율을 이끌어 갔고, 이명동음적 전조를 통해 소나타 전체의 악곡구조에 통일감을 주고 있다. 넷째, 선율적 특징으로는 바흐의 영향을 받아 ...
폴란드 태생의 작곡가이자 연주가인 프레데릭 프랑수아 쇼팽(Frederic François Chopin, 1810-1849)은 19세기 낭만주의 피아노 음악에 있어서 중요한 인물이다. 피아노의 시인이라고 불릴 만큼 작품의 대부분이 피아노를 위한 곡이며, 낭만주의 시대에 피아노 음악을 발전시켰다. 이 시기의 피아노의 개량과 발달은 그의 새로운 음악기법을 가능하게 하였고, 페달에 의한 음역의 확대와 새로운 기교와 작풍, 색채적인 화성효과를 나타낼 수 있게 하였다. 그는 짧고 자유로운 형식을 선호하였고, 폴란드의 민속음악적인 리듬, 선율, 화성을 그의 음악에 적용하였다. 쇼팽의 세 곡의 피아노 소나타 중 말년에 그가 노앙에서 작곡한 작품 은 낭만주의 소나타 형식에 쇼팽의 고유한 음악적 어법을 더한 의미가 있는 곡으로, 쇼팽의 음악을 이해하는데 연구의 필요성을 갖고 있고, 필자는 분석연구를 통해 음악적 특징을 제시하여 활용하는데 목적을 두었다. 이론적 배경은 선행 논문 연구와 참고문헌을 통해 서술하였고, 분석을 통해 작품에 나타난 그의 음악적인 특징을 파악하였다. 그리고 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 형식적 특징으로 고전주의 소나타 형식을 따르고 있지만 낭만주의의 요소를 결합하여 틀에 얽매이지 않고 작품 자체를 중요시하는 그의 음악적 특성이 잘 나타난 작품이다. 둘째, 제 1악장의 주제들은 서로 대조적인 성격을 띠고 있다. 셋째, 조성적인 특징으로 b minor의 조성으로 선율을 이끌어 갔고, 이명동음적 전조를 통해 소나타 전체의 악곡구조에 통일감을 주고 있다. 넷째, 선율적 특징으로는 바흐의 영향을 받아 푸가(Fuga)형식의 모방진행으로 대위법적 선율이 나타나고 각 악장 사이에 유기적인 관계를 보여주고 있다. 그리고 성악적인 성격의 선율로 큰 아치형을 그리고 있으며, 장식적 선율과 루바토의 사용으로 악곡의 자유로움과 즉흥적인 요소를 드러내고 있다. 다섯째, 화성적인 특징으로 불협화음, 변화화음, 반음계 스케일(Chromatic Scale), 네아폴리탄 6화음을 사용하여 특유의 음색을 나타냈다. 여섯째, 리듬적인 특징으로 분산화음 음형의 확대, 부점음형, 셋잇단음형의 사용으로 리듬을 다양하고 자유롭게 사용함으로써 음악을 화려하게 이끌어갔다. 일곱째, 댐퍼 페달, 소프트 페달 그리고 소스테누토 페달을 사용하여 다양한 음향적 효과를 극대화 시켰다. 위와 같이 연구를 통해서 볼 때, 쇼팽의 원숙기에 작곡된 소나타 b minor, Op. 58은 필자로 하여금 그의 음악적 특징을 잘 파악할 수 있었고, 이를 활용할 수 있도록 정립하는데 많은 도움을 주었다.
폴란드 태생의 작곡가이자 연주가인 프레데릭 프랑수아 쇼팽(Frederic François Chopin, 1810-1849)은 19세기 낭만주의 피아노 음악에 있어서 중요한 인물이다. 피아노의 시인이라고 불릴 만큼 작품의 대부분이 피아노를 위한 곡이며, 낭만주의 시대에 피아노 음악을 발전시켰다. 이 시기의 피아노의 개량과 발달은 그의 새로운 음악기법을 가능하게 하였고, 페달에 의한 음역의 확대와 새로운 기교와 작풍, 색채적인 화성효과를 나타낼 수 있게 하였다. 그는 짧고 자유로운 형식을 선호하였고, 폴란드의 민속음악적인 리듬, 선율, 화성을 그의 음악에 적용하였다. 쇼팽의 세 곡의 피아노 소나타 중 말년에 그가 노앙에서 작곡한 작품 은 낭만주의 소나타 형식에 쇼팽의 고유한 음악적 어법을 더한 의미가 있는 곡으로, 쇼팽의 음악을 이해하는데 연구의 필요성을 갖고 있고, 필자는 분석연구를 통해 음악적 특징을 제시하여 활용하는데 목적을 두었다. 이론적 배경은 선행 논문 연구와 참고문헌을 통해 서술하였고, 분석을 통해 작품에 나타난 그의 음악적인 특징을 파악하였다. 그리고 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 형식적 특징으로 고전주의 소나타 형식을 따르고 있지만 낭만주의의 요소를 결합하여 틀에 얽매이지 않고 작품 자체를 중요시하는 그의 음악적 특성이 잘 나타난 작품이다. 둘째, 제 1악장의 주제들은 서로 대조적인 성격을 띠고 있다. 셋째, 조성적인 특징으로 b minor의 조성으로 선율을 이끌어 갔고, 이명동음적 전조를 통해 소나타 전체의 악곡구조에 통일감을 주고 있다. 넷째, 선율적 특징으로는 바흐의 영향을 받아 푸가(Fuga)형식의 모방진행으로 대위법적 선율이 나타나고 각 악장 사이에 유기적인 관계를 보여주고 있다. 그리고 성악적인 성격의 선율로 큰 아치형을 그리고 있으며, 장식적 선율과 루바토의 사용으로 악곡의 자유로움과 즉흥적인 요소를 드러내고 있다. 다섯째, 화성적인 특징으로 불협화음, 변화화음, 반음계 스케일(Chromatic Scale), 네아폴리탄 6화음을 사용하여 특유의 음색을 나타냈다. 여섯째, 리듬적인 특징으로 분산화음 음형의 확대, 부점음형, 셋잇단음형의 사용으로 리듬을 다양하고 자유롭게 사용함으로써 음악을 화려하게 이끌어갔다. 일곱째, 댐퍼 페달, 소프트 페달 그리고 소스테누토 페달을 사용하여 다양한 음향적 효과를 극대화 시켰다. 위와 같이 연구를 통해서 볼 때, 쇼팽의 원숙기에 작곡된 소나타 b minor, Op. 58은 필자로 하여금 그의 음악적 특징을 잘 파악할 수 있었고, 이를 활용할 수 있도록 정립하는데 많은 도움을 주었다.
Frédéric François Chopin (1810-1849), a Polish composer and pianist, was important in the romantic piano music in 19th century. Due to the fact that most of his works are for piano, he has been called “Poet of Piano.” He upgraded the piano music in the Romantic era. The improvement and development o...
Frédéric François Chopin (1810-1849), a Polish composer and pianist, was important in the romantic piano music in 19th century. Due to the fact that most of his works are for piano, he has been called “Poet of Piano.” He upgraded the piano music in the Romantic era. The improvement and development of the piano in the contemporary era enabled his new musical technics, an expansion of register range by pedal, new technics and work tendency(his idiom), and colorful effect of harmony. He preferred the short and free form, and applied the rhythm, melody and harmony of the Polish folk music to his music. Compared with his three piano sonatas, , which Chopin composed in his old age in Nohant, is a meaningful piano music in terms that he added his own musical grammar in the Romantic sonata form. It needs to be analyzed in order to understand Chopin’s music. This study purposes to suggest and apply his music characteristic by an analytical research. The theoretical background is detailed through reviewing the preceding research papers and bibliographies. And his musical characteristic in his compositions is perceived through this analysis. And conclusively. First, Formal characteristic, while it was written in the classical sonata form, Romantic factors were interwoven in it. Accordingly it can be said that it demonstrates apparently his musical individualities that he was not bound to a certain form and he emphasized the musical contents itself. Second, Themes, the themes in the first movements are characteristically contrasted. Third, Tonal characteristic, the piano sonata Op. 58 leads its melody along with b minor, and gives a unity feeling to the musical structure of the whole sonata by enharmonic change. Fourth, Melodic characteristic, it shows the contrapuntal melody by imitation process of fuga form, influenced by Bach, and it demonstrates an organic relationship between each movement. Besides, a big arch is drawn over it with the characteristic melody of vocal music. And it adds the free and improvisational tastes by utilizing grace melody and rubato. Fifth, Harmonic characteristic, it shows a unique tone by using dischords, altered chords, chromatic scales, and Neapolitan sixth chords. Sixth, Rhythmic characteristic, it uses various and free rhythms a lot with utilizing a lot of motif of broken chords, dotted notes, and triplets. Accordingly, it proceeds colorfully in terms of rhythm. Seventh, Sound effect, it maximizes the sound effects by using damper pedal, soft pedal and sostenuto pedal. It can be summarized that Piano Sonata in b minor Op. 58, which was written in Chopin’s ripening period, shows his musical characteristic specifically and helps apply and establish the characteristic.
Frédéric François Chopin (1810-1849), a Polish composer and pianist, was important in the romantic piano music in 19th century. Due to the fact that most of his works are for piano, he has been called “Poet of Piano.” He upgraded the piano music in the Romantic era. The improvement and development of the piano in the contemporary era enabled his new musical technics, an expansion of register range by pedal, new technics and work tendency(his idiom), and colorful effect of harmony. He preferred the short and free form, and applied the rhythm, melody and harmony of the Polish folk music to his music. Compared with his three piano sonatas, , which Chopin composed in his old age in Nohant, is a meaningful piano music in terms that he added his own musical grammar in the Romantic sonata form. It needs to be analyzed in order to understand Chopin’s music. This study purposes to suggest and apply his music characteristic by an analytical research. The theoretical background is detailed through reviewing the preceding research papers and bibliographies. And his musical characteristic in his compositions is perceived through this analysis. And conclusively. First, Formal characteristic, while it was written in the classical sonata form, Romantic factors were interwoven in it. Accordingly it can be said that it demonstrates apparently his musical individualities that he was not bound to a certain form and he emphasized the musical contents itself. Second, Themes, the themes in the first movements are characteristically contrasted. Third, Tonal characteristic, the piano sonata Op. 58 leads its melody along with b minor, and gives a unity feeling to the musical structure of the whole sonata by enharmonic change. Fourth, Melodic characteristic, it shows the contrapuntal melody by imitation process of fuga form, influenced by Bach, and it demonstrates an organic relationship between each movement. Besides, a big arch is drawn over it with the characteristic melody of vocal music. And it adds the free and improvisational tastes by utilizing grace melody and rubato. Fifth, Harmonic characteristic, it shows a unique tone by using dischords, altered chords, chromatic scales, and Neapolitan sixth chords. Sixth, Rhythmic characteristic, it uses various and free rhythms a lot with utilizing a lot of motif of broken chords, dotted notes, and triplets. Accordingly, it proceeds colorfully in terms of rhythm. Seventh, Sound effect, it maximizes the sound effects by using damper pedal, soft pedal and sostenuto pedal. It can be summarized that Piano Sonata in b minor Op. 58, which was written in Chopin’s ripening period, shows his musical characteristic specifically and helps apply and establish the characteristic.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.