1800년대의 사회는 산업 혁명으로 인해 봉건사회가 무너져 중산층이 대거 형성되었고 혁명과 전쟁 등으로 사회 전반적으로 움직임이 매우 컸으며, 음악적으로는 피아노의 발달과 보급이 많았다. 1800년대는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 말년으로 고전 시대와 낭만 시대가 교차하는 시기였다. 이 시기는 초기 낭만주의 음악 시대로, 이 시기의 작곡가로는 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)를 시작으로 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847), 쇼팽(Frydery...
1800년대의 사회는 산업 혁명으로 인해 봉건사회가 무너져 중산층이 대거 형성되었고 혁명과 전쟁 등으로 사회 전반적으로 움직임이 매우 컸으며, 음악적으로는 피아노의 발달과 보급이 많았다. 1800년대는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 말년으로 고전 시대와 낭만 시대가 교차하는 시기였다. 이 시기는 초기 낭만주의 음악 시대로, 이 시기의 작곡가로는 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)를 시작으로 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847), 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849), 슈만(Alexander Schumann, 1810-1856), 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)가 활동하였다.
낭만주의 시대의 작곡가 중 쇼팽은 폴란드인으로 아버지는 프랑스인이고 어머니는 폴란드 귀족 출신으로 아버지는 후에 폴란드인으로 귀화하였고, 어머니는 귀족으로 피아노를 배우고 연주하였으며, 쇼팽에게 영향을 미쳤다. 1831년에는 폴란드가 러시아에 함락을 당해 쇼팽이 프랑스로 가서 지냈고, 민족적인 요소가 들어간 작품, 연습곡, 춤곡 등을 작곡한 것으로 보아 조국을 그리워했음을 알 수 있다.
쇼팽은 작품을 통하여 화성적으로 독특한 시도를 하였으며, 폴란드의 리듬이나 선율에서 영향을 받아 민족주의적인 음악을 작곡하였다. 페달에서는 경과음과 불협화음이 있는 악절에서도 페달의 사용을 제약하지 않고 사용하였으며, 소스테누토 페달을 사용하여 선율을 지속시키고 쉼표가 있는 부분까지 페달을 지속해서 밟는 등 혁신적인 페달을 사용하였다.
쇼팽의 피아노 춤곡 특징에서는 폴란드 춤곡 리듬이 사용되는 폴로네이즈와 마주르카, 국제적으로 유행하였던 왈츠에 대해 살펴보았으며 쇼팽이 작곡한 피아노 춤곡 작품들을 정리하였다.
쇼팽의 『폴로네이즈 No.6, op.53』은 조국 폴란드의 춤곡 리듬을 사용하였으며, 부제가 ‘영웅’으로 많이 연주되고 알려진 대곡이다. 이 곡은 폴로네이즈 형식인 트리오 구조로 대비되는 ABA의 3부 형식으로 구성되었으며, 서주부와 코다가 있는 3부 형식으로 고전주의 시대에 사용되었던 3부 형식의 발전된 모습을 볼 수 있다. 또한 바로크 시대와 고전주의 시대의 꾸밈음을 자주 사용하여 매우 화려한 곡이며, 낭만주의 시대의 특징인 혁신적인 화성의 진행과 전조, 반음계, 다양한 페달링의 사용과 쇼팽의 음악적 특징인 템포 루바토와 레가토적인 선율의 진행을 볼 수 있는 곡이다.
본 논문은 쇼팽의 생애와 사회적 배경, 쇼팽의 피아노 작품의 특징, 쇼팽의 피아노 작품 중에서도 피아노 춤곡 작품을 살펴보았다.
쇼팽의 피아노 춤곡 작품 중에서 『폴로네이즈 No.6, op.53』을 살펴보았는데, 이 작품은 쇼팽의 폴로네이즈 곡 중에서 대곡이며, 부제가 있는 중요하고 유명한 작품이어서 『폴로네이즈 No.6, op.53』을 분석하였으며, 연주기법을 연구하였다. 이를 통해, 쇼팽의 『폴로네이즈 No.6 op.53』를 공부하고 연주하는 이들에게 조금이나마 도움이 되기를 바라는 바이다.
1800년대의 사회는 산업 혁명으로 인해 봉건사회가 무너져 중산층이 대거 형성되었고 혁명과 전쟁 등으로 사회 전반적으로 움직임이 매우 컸으며, 음악적으로는 피아노의 발달과 보급이 많았다. 1800년대는 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 말년으로 고전 시대와 낭만 시대가 교차하는 시기였다. 이 시기는 초기 낭만주의 음악 시대로, 이 시기의 작곡가로는 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)를 시작으로 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847), 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849), 슈만(Alexander Schumann, 1810-1856), 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)가 활동하였다.
낭만주의 시대의 작곡가 중 쇼팽은 폴란드인으로 아버지는 프랑스인이고 어머니는 폴란드 귀족 출신으로 아버지는 후에 폴란드인으로 귀화하였고, 어머니는 귀족으로 피아노를 배우고 연주하였으며, 쇼팽에게 영향을 미쳤다. 1831년에는 폴란드가 러시아에 함락을 당해 쇼팽이 프랑스로 가서 지냈고, 민족적인 요소가 들어간 작품, 연습곡, 춤곡 등을 작곡한 것으로 보아 조국을 그리워했음을 알 수 있다.
쇼팽은 작품을 통하여 화성적으로 독특한 시도를 하였으며, 폴란드의 리듬이나 선율에서 영향을 받아 민족주의적인 음악을 작곡하였다. 페달에서는 경과음과 불협화음이 있는 악절에서도 페달의 사용을 제약하지 않고 사용하였으며, 소스테누토 페달을 사용하여 선율을 지속시키고 쉼표가 있는 부분까지 페달을 지속해서 밟는 등 혁신적인 페달을 사용하였다.
쇼팽의 피아노 춤곡 특징에서는 폴란드 춤곡 리듬이 사용되는 폴로네이즈와 마주르카, 국제적으로 유행하였던 왈츠에 대해 살펴보았으며 쇼팽이 작곡한 피아노 춤곡 작품들을 정리하였다.
쇼팽의 『폴로네이즈 No.6, op.53』은 조국 폴란드의 춤곡 리듬을 사용하였으며, 부제가 ‘영웅’으로 많이 연주되고 알려진 대곡이다. 이 곡은 폴로네이즈 형식인 트리오 구조로 대비되는 ABA의 3부 형식으로 구성되었으며, 서주부와 코다가 있는 3부 형식으로 고전주의 시대에 사용되었던 3부 형식의 발전된 모습을 볼 수 있다. 또한 바로크 시대와 고전주의 시대의 꾸밈음을 자주 사용하여 매우 화려한 곡이며, 낭만주의 시대의 특징인 혁신적인 화성의 진행과 전조, 반음계, 다양한 페달링의 사용과 쇼팽의 음악적 특징인 템포 루바토와 레가토적인 선율의 진행을 볼 수 있는 곡이다.
본 논문은 쇼팽의 생애와 사회적 배경, 쇼팽의 피아노 작품의 특징, 쇼팽의 피아노 작품 중에서도 피아노 춤곡 작품을 살펴보았다.
쇼팽의 피아노 춤곡 작품 중에서 『폴로네이즈 No.6, op.53』을 살펴보았는데, 이 작품은 쇼팽의 폴로네이즈 곡 중에서 대곡이며, 부제가 있는 중요하고 유명한 작품이어서 『폴로네이즈 No.6, op.53』을 분석하였으며, 연주기법을 연구하였다. 이를 통해, 쇼팽의 『폴로네이즈 No.6 op.53』를 공부하고 연주하는 이들에게 조금이나마 도움이 되기를 바라는 바이다.
In 1800s, the feudal period collapsed due to the Industrial Revolution, and thus, the middle-class was formed massively. Moreover, the society itself would be more mobile due to the revolutions and wars, and in view of music, much more pianos would be developed and distributed. In 1800s, this period...
In 1800s, the feudal period collapsed due to the Industrial Revolution, and thus, the middle-class was formed massively. Moreover, the society itself would be more mobile due to the revolutions and wars, and in view of music, much more pianos would be developed and distributed. In 1800s, this period is called the Intersection between Classical and Romantic eras. Also, this period is Ludwig van Beethoven (1770-1827)'s latter years. Many famous musicians were appeared in 1810s : Felix Mendelssohn (1809-1847), Fryderyk Chopin (1810-1849), Alexander Schumann (1810-1856), Franz Liszt (1811-1886), etc.
Among them, Chopin was outstanding. His nationality was Polish. His father was a French, while his mother came from the Polish aristocracy. His father would be naturalized into a Polish. His mother had learned to play piano, influencing Chopin much. When Poland was occupied by Russia in 1831, Chopin went to France and there, he composed many nationalistic works, Etudes and dance music, missing his motherland Poland.
Chopin made some unique attempts in terms of harmonics through his works, and he was influenced enough by the Polish rhythms or melodies to compose some nationalistic music. He did not restrict the use of the pedal even for the passages with transient chords or dissonances. Furthermore, he used the sostenuto pedal to keep the melodies and continued to step on the pedal until a rest note.
This study also examined Chopin's dance music: polonaise and mazurka both using the Polish dance rhythms, and waltz popular world-wide; the piano dance music works are reviewed by means of a table in this study.
Chopin's 『Polonaise No.6, op.53』 uses Polish dance rhythms. This work with a subtitle ‘Hero’ is a grand work performed much and known wide. This work has a trio structure or a form of polonaise, being composed of ABA in three parts. Its 3-part form has an introduction part and a coda; here, the 3-part form of the Classicism has enhanced. In addition, the work frequently uses the ornaments of Baroque and Classicism eras only to be featured as luxury work. The work uses the characteristics of Romanticism such as innovative progression and preludes of chords, chromatic scale, and various pedalling. It shows his musical characteristics such as tempo rubato and legato-wise melody progression.
This study reviewed Chopin's life, the social background of his music, the characteristics of his piano works and especially those of his piano dance works.
Among his piano dance works, this study was focused on 『Polonaise No.6, op.53』. This work represents his polonaises, and it has a subtitle. Further, it is important and famous work, and therefore, this study reviewed its performance techniques. Lastly, it is hoped that this study would encourage students to learn and perform more about Chopin's 『Polonaise No.6, op.53』.
In 1800s, the feudal period collapsed due to the Industrial Revolution, and thus, the middle-class was formed massively. Moreover, the society itself would be more mobile due to the revolutions and wars, and in view of music, much more pianos would be developed and distributed. In 1800s, this period is called the Intersection between Classical and Romantic eras. Also, this period is Ludwig van Beethoven (1770-1827)'s latter years. Many famous musicians were appeared in 1810s : Felix Mendelssohn (1809-1847), Fryderyk Chopin (1810-1849), Alexander Schumann (1810-1856), Franz Liszt (1811-1886), etc.
Among them, Chopin was outstanding. His nationality was Polish. His father was a French, while his mother came from the Polish aristocracy. His father would be naturalized into a Polish. His mother had learned to play piano, influencing Chopin much. When Poland was occupied by Russia in 1831, Chopin went to France and there, he composed many nationalistic works, Etudes and dance music, missing his motherland Poland.
Chopin made some unique attempts in terms of harmonics through his works, and he was influenced enough by the Polish rhythms or melodies to compose some nationalistic music. He did not restrict the use of the pedal even for the passages with transient chords or dissonances. Furthermore, he used the sostenuto pedal to keep the melodies and continued to step on the pedal until a rest note.
This study also examined Chopin's dance music: polonaise and mazurka both using the Polish dance rhythms, and waltz popular world-wide; the piano dance music works are reviewed by means of a table in this study.
Chopin's 『Polonaise No.6, op.53』 uses Polish dance rhythms. This work with a subtitle ‘Hero’ is a grand work performed much and known wide. This work has a trio structure or a form of polonaise, being composed of ABA in three parts. Its 3-part form has an introduction part and a coda; here, the 3-part form of the Classicism has enhanced. In addition, the work frequently uses the ornaments of Baroque and Classicism eras only to be featured as luxury work. The work uses the characteristics of Romanticism such as innovative progression and preludes of chords, chromatic scale, and various pedalling. It shows his musical characteristics such as tempo rubato and legato-wise melody progression.
This study reviewed Chopin's life, the social background of his music, the characteristics of his piano works and especially those of his piano dance works.
Among his piano dance works, this study was focused on 『Polonaise No.6, op.53』. This work represents his polonaises, and it has a subtitle. Further, it is important and famous work, and therefore, this study reviewed its performance techniques. Lastly, it is hoped that this study would encourage students to learn and perform more about Chopin's 『Polonaise No.6, op.53』.
주제어
#쇼팽 폴로네이즈
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.