현대사회는 과학 기술의 발달과 다양한 변화와 발전을 보이고 있으며, 이러한 시대의 발맞춰 음악의 양식도 전통 양식에서 벗어나 보다 새롭고 다양하게 변화 되었다. 그중에서도 인상주의 음악은 독일을 중심으로 한 전통음악 양식과 형식으로부터 탈피하고 보다 다양하고 새로운 작곡 기법들을 만들었다. 특히 악곡의 형식에서 기존 음악이 금지하였던 방법들을 과감히 사용함으로써 이전 시대와는 완전히 다른 새로운 음악의 모습을 보여주었다. 또한 인상주의 음악은 후기 낭만주의 음악과 20세기 현대음악을 연결하는 중요한 음악사조이며 음악사적으로 매우 의미 있는 분야이다. 이러한 인상주의 음악은 인상주의 미술과 상징주의 문학에 영향을 받은 것으로 문학, 미술, 무용 등의 다른 과목들과 관련지어 학습할 수 있어 학생들에게 다양한 음악의 세계를 넓혀주고 , 넓은 안목과 통찰력을 기르도록 도와준다. 따라서 본 논문은 문헌들을 통하여 인상주의 음악의 정의 및 시대적 배경과 특징을 살펴보고, 이를 기초로 하여 인상주의 음악 감상의 필요성 및 음악 감상 수업에 있어서 감상 지도 방법에 대해 제시하였다. 또한, 인상주의 음악을 학생들에게 효과적으로 이해시키기 위한 감상 수업 지도안을 작성하여, 그 시대 음악의 중심인 드뷔시 작품을 선정하고 선율적 특징과 다양한 음계의 종류를 사용하였음을 제시 하였고, 이를 활용한 곡의 분위기를 학생들이 효과적으로 느낄 수 있도록 하였다. 그리고 낭만주의 음악에서 볼 수 있는 정형화된 화성구조를 탈피하여, 독립적인 불협화음과 불협화음의 연속적인 사용, 반음계적 화성과 복조성에 이르기까지 다양하고 넓은 화성의 영역을 제시하였고, 부가음과 부가 화음으로 인한 여러 가지 색체적 표현을 알 수 있도록 각 곡의 부분 악보를 활용하여 제시하였다. 여기에 드뷔시가 그의 작품에서 광범위하게 사용한 병행 화음을 학생들에게 알려주고 ...
현대사회는 과학 기술의 발달과 다양한 변화와 발전을 보이고 있으며, 이러한 시대의 발맞춰 음악의 양식도 전통 양식에서 벗어나 보다 새롭고 다양하게 변화 되었다. 그중에서도 인상주의 음악은 독일을 중심으로 한 전통음악 양식과 형식으로부터 탈피하고 보다 다양하고 새로운 작곡 기법들을 만들었다. 특히 악곡의 형식에서 기존 음악이 금지하였던 방법들을 과감히 사용함으로써 이전 시대와는 완전히 다른 새로운 음악의 모습을 보여주었다. 또한 인상주의 음악은 후기 낭만주의 음악과 20세기 현대음악을 연결하는 중요한 음악사조이며 음악사적으로 매우 의미 있는 분야이다. 이러한 인상주의 음악은 인상주의 미술과 상징주의 문학에 영향을 받은 것으로 문학, 미술, 무용 등의 다른 과목들과 관련지어 학습할 수 있어 학생들에게 다양한 음악의 세계를 넓혀주고 , 넓은 안목과 통찰력을 기르도록 도와준다. 따라서 본 논문은 문헌들을 통하여 인상주의 음악의 정의 및 시대적 배경과 특징을 살펴보고, 이를 기초로 하여 인상주의 음악 감상의 필요성 및 음악 감상 수업에 있어서 감상 지도 방법에 대해 제시하였다. 또한, 인상주의 음악을 학생들에게 효과적으로 이해시키기 위한 감상 수업 지도안을 작성하여, 그 시대 음악의 중심인 드뷔시 작품을 선정하고 선율적 특징과 다양한 음계의 종류를 사용하였음을 제시 하였고, 이를 활용한 곡의 분위기를 학생들이 효과적으로 느낄 수 있도록 하였다. 그리고 낭만주의 음악에서 볼 수 있는 정형화된 화성구조를 탈피하여, 독립적인 불협화음과 불협화음의 연속적인 사용, 반음계적 화성과 복조성에 이르기까지 다양하고 넓은 화성의 영역을 제시하였고, 부가음과 부가 화음으로 인한 여러 가지 색체적 표현을 알 수 있도록 각 곡의 부분 악보를 활용하여 제시하였다. 여기에 드뷔시가 그의 작품에서 광범위하게 사용한 병행 화음을 학생들에게 알려주고 PPT 악보를 활용하여 소리의 공허함과 신비한 효과를 내고 있음을 설명하였다. 인상주의 음악의 또 다른 특징은 묘사음악으로 이는 보고, 듣고, 느낀 것을 있는 그대로 음악으로 표현 음악이다. 제시된 수업지도안 중 영상과 모음곡에서 이러한 특징을 잘 알 수 있고 이러한 표현들은 당김음, 글리센도, 아르페지오 효과로 나타냈음을 학생들에게 인지 시켜 줄 수 있도록 설명하였다. 또한, Pedal Point(지속음)의 사용은 인상주의 음악의 중요한 역할을 한다. 불협화음 속에서 선율의 자유로운 진행을 학생들에게 설명하고, 그 표현적 특징을 머릿속에 그려볼 수 있도록 PPT악보를 활용하여 분석 하였다. 본 연구는 효과적인 감상 수업을 위해 감상곡의 따른 작곡자의 기법과 표현 양식, 그리고 그 시대의 문학과 미술 작품에 이르기까지 교재 연구가 이루어져야 함을 제시하고, 교사의 음악 감상 수업에 따른 지도안 작성에 있어서의 지도 방법의 다양성을 연구하여 잘 활용할 수 있도록 구성하였다. 인상주의 음악의 특징과 작곡 기법들을 통해 형식적인 제도에 불과한 음악 교육의 개선과 청소년 시기의 예체능 교육의 중요성을 인식하여, 학생들의 정서적인 안정을 위해 쉽게 활용할 수 있도록 조금이나마 도움이 되길 기대해 본다.
현대사회는 과학 기술의 발달과 다양한 변화와 발전을 보이고 있으며, 이러한 시대의 발맞춰 음악의 양식도 전통 양식에서 벗어나 보다 새롭고 다양하게 변화 되었다. 그중에서도 인상주의 음악은 독일을 중심으로 한 전통음악 양식과 형식으로부터 탈피하고 보다 다양하고 새로운 작곡 기법들을 만들었다. 특히 악곡의 형식에서 기존 음악이 금지하였던 방법들을 과감히 사용함으로써 이전 시대와는 완전히 다른 새로운 음악의 모습을 보여주었다. 또한 인상주의 음악은 후기 낭만주의 음악과 20세기 현대음악을 연결하는 중요한 음악사조이며 음악사적으로 매우 의미 있는 분야이다. 이러한 인상주의 음악은 인상주의 미술과 상징주의 문학에 영향을 받은 것으로 문학, 미술, 무용 등의 다른 과목들과 관련지어 학습할 수 있어 학생들에게 다양한 음악의 세계를 넓혀주고 , 넓은 안목과 통찰력을 기르도록 도와준다. 따라서 본 논문은 문헌들을 통하여 인상주의 음악의 정의 및 시대적 배경과 특징을 살펴보고, 이를 기초로 하여 인상주의 음악 감상의 필요성 및 음악 감상 수업에 있어서 감상 지도 방법에 대해 제시하였다. 또한, 인상주의 음악을 학생들에게 효과적으로 이해시키기 위한 감상 수업 지도안을 작성하여, 그 시대 음악의 중심인 드뷔시 작품을 선정하고 선율적 특징과 다양한 음계의 종류를 사용하였음을 제시 하였고, 이를 활용한 곡의 분위기를 학생들이 효과적으로 느낄 수 있도록 하였다. 그리고 낭만주의 음악에서 볼 수 있는 정형화된 화성구조를 탈피하여, 독립적인 불협화음과 불협화음의 연속적인 사용, 반음계적 화성과 복조성에 이르기까지 다양하고 넓은 화성의 영역을 제시하였고, 부가음과 부가 화음으로 인한 여러 가지 색체적 표현을 알 수 있도록 각 곡의 부분 악보를 활용하여 제시하였다. 여기에 드뷔시가 그의 작품에서 광범위하게 사용한 병행 화음을 학생들에게 알려주고 PPT 악보를 활용하여 소리의 공허함과 신비한 효과를 내고 있음을 설명하였다. 인상주의 음악의 또 다른 특징은 묘사음악으로 이는 보고, 듣고, 느낀 것을 있는 그대로 음악으로 표현 음악이다. 제시된 수업지도안 중 영상과 모음곡에서 이러한 특징을 잘 알 수 있고 이러한 표현들은 당김음, 글리센도, 아르페지오 효과로 나타냈음을 학생들에게 인지 시켜 줄 수 있도록 설명하였다. 또한, Pedal Point(지속음)의 사용은 인상주의 음악의 중요한 역할을 한다. 불협화음 속에서 선율의 자유로운 진행을 학생들에게 설명하고, 그 표현적 특징을 머릿속에 그려볼 수 있도록 PPT악보를 활용하여 분석 하였다. 본 연구는 효과적인 감상 수업을 위해 감상곡의 따른 작곡자의 기법과 표현 양식, 그리고 그 시대의 문학과 미술 작품에 이르기까지 교재 연구가 이루어져야 함을 제시하고, 교사의 음악 감상 수업에 따른 지도안 작성에 있어서의 지도 방법의 다양성을 연구하여 잘 활용할 수 있도록 구성하였다. 인상주의 음악의 특징과 작곡 기법들을 통해 형식적인 제도에 불과한 음악 교육의 개선과 청소년 시기의 예체능 교육의 중요성을 인식하여, 학생들의 정서적인 안정을 위해 쉽게 활용할 수 있도록 조금이나마 도움이 되길 기대해 본다.
The modern society has shown scientific development and gone through various changes and progress. Keeping pace with this era, the form of music changed newly and diversely escaping from the traditional form. Most of all, various and new compositional techniques in impressionist music were made brea...
The modern society has shown scientific development and gone through various changes and progress. Keeping pace with this era, the form of music changed newly and diversely escaping from the traditional form. Most of all, various and new compositional techniques in impressionist music were made breaking the traditional music style and form centering Germany. In particular, drastically using the methods prohibited by the previous music in the style of melody, a new music style emerged completely different from the previous era. Moreover, impressionist music is an important music trend connecting the music of post-romanticism with 20th century contemporary music and is a very meaningful area in the history of music. The impressionist music is affected by impressionist art and symbolism in literature and can be learned in relation to other subjects such as literature, art, dance, etc. Thus, it broadens the world of music and helps students cultivate wider perspectives and insight. Therefore, in this study I examined the definition of impressionist music and historical backgrounds, and characteristics through literature review, and based on these, suggested the needs for impressionist music appreciation and appreciation teaching methods. In addition, by making a music appreciation lesson plan to make students understand music effectively, I showed melodic characteristics and the use of various scales by selecting Debussy’s works, the center of the music of the era, and intended to make students feel the mood of the music utilizing them effectively. And departing from the standard pattern of the harmonic structure that can be seen in romantic music, various and broad fields of harmony were suggested from continuous use of independent discords to chromatic harmony and bitonality. Scores of part of each song were utilized to make students understand various color representation due to additional notes and additional cords. Here, parallelakkorde extensively used in Debussy’s works was introduced to students, and it was explained that emptiness of sound and mysterious sound effect were made by using PPT scores. Another characteristic is that the impressionist music is an imitative music expressing what people see, hear, and feel as it is. In the proposed lesson plan, the characteristic is very well presented in the video and suits, and it was explained that they were expressed using syncopation, glissando, and arpeggio effect. In addition, the use of pedal point plays an important role in the impressionist music. Free melody progress in dissonance was explained to students, and PPT scores were utilized for students to visualize expressive characteristics. This study suggested the needs of material research for effective appreciation class from composer’s techniques and forms of expression to literature and art of the era and was composed to make it possible to utilize the diversity of teaching methods in creating a lesson plan for music appreciation class. Through teaching characteristics of impressionist music and compositional techniques, it is expected to help student’s emotional stability by improving music education which is a mere formal system recognizing the importance of art education in adolescence.
The modern society has shown scientific development and gone through various changes and progress. Keeping pace with this era, the form of music changed newly and diversely escaping from the traditional form. Most of all, various and new compositional techniques in impressionist music were made breaking the traditional music style and form centering Germany. In particular, drastically using the methods prohibited by the previous music in the style of melody, a new music style emerged completely different from the previous era. Moreover, impressionist music is an important music trend connecting the music of post-romanticism with 20th century contemporary music and is a very meaningful area in the history of music. The impressionist music is affected by impressionist art and symbolism in literature and can be learned in relation to other subjects such as literature, art, dance, etc. Thus, it broadens the world of music and helps students cultivate wider perspectives and insight. Therefore, in this study I examined the definition of impressionist music and historical backgrounds, and characteristics through literature review, and based on these, suggested the needs for impressionist music appreciation and appreciation teaching methods. In addition, by making a music appreciation lesson plan to make students understand music effectively, I showed melodic characteristics and the use of various scales by selecting Debussy’s works, the center of the music of the era, and intended to make students feel the mood of the music utilizing them effectively. And departing from the standard pattern of the harmonic structure that can be seen in romantic music, various and broad fields of harmony were suggested from continuous use of independent discords to chromatic harmony and bitonality. Scores of part of each song were utilized to make students understand various color representation due to additional notes and additional cords. Here, parallelakkorde extensively used in Debussy’s works was introduced to students, and it was explained that emptiness of sound and mysterious sound effect were made by using PPT scores. Another characteristic is that the impressionist music is an imitative music expressing what people see, hear, and feel as it is. In the proposed lesson plan, the characteristic is very well presented in the video and suits, and it was explained that they were expressed using syncopation, glissando, and arpeggio effect. In addition, the use of pedal point plays an important role in the impressionist music. Free melody progress in dissonance was explained to students, and PPT scores were utilized for students to visualize expressive characteristics. This study suggested the needs of material research for effective appreciation class from composer’s techniques and forms of expression to literature and art of the era and was composed to make it possible to utilize the diversity of teaching methods in creating a lesson plan for music appreciation class. Through teaching characteristics of impressionist music and compositional techniques, it is expected to help student’s emotional stability by improving music education which is a mere formal system recognizing the importance of art education in adolescence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.