본 연구의 목적은 2015 개정 음악과 교육과정을 바탕으로 가네의 9가지 교수 사태 이론을 적용하여 중학교 1학년 학생들 대상으로 하는 음악 감상 지도안을 제시하는 것이다. 따라서 가네 9가지 이론을 바탕으로 수업 지도안을 작성하고, 작성한 것을 토대로 수업을 진행해 보았다. 이를 위해 본 연구자는 가네 9가지 교수 이론을 적용한 감상 수업 지도안을 작성하고 전문가 3명에게 타당도 검사를 의뢰하였고 그 결과를 바탕으로 수정한 수업 지도안으로 예비 교사들과 모의 수업을 진행하였다. 본 연구 결과 수업지도안에 가네 이론이 잘 반영이 되어 있으며 일반적인 교육과정 모형보다 가네 이론을 적용해서 진행하는 것이 학생들의 내적 조건을 고려한 체계적인 방식으로 흥미와 관심을 향상시킴으로써 적극적으로 수업을 이끄는데 효과적이었다. 이는 기존의 모형에서 벗어나 9가지 순서를 제시함으로써 학생들 모두가 학습목표를 도달하여 잠재적 발달 수준을 증가시키는데 효과적이라는 모형이라는 것을 확인할 수 있었다. 다음으로, 가네의 9가지 교수 이론은 각 단계별 특징을 완벽히 고려해야지만 성공적인 수업을 이끌 수 있다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라, 본 연구자는 각 순서의 단계와 내용을 숙지한 후 학생들이 각 단계가 요구하는 것들을 잘 연결하여 학생들의 내적 인지과정을 변화시킬 수 있도록 ...
본 연구의 목적은 2015 개정 음악과 교육과정을 바탕으로 가네의 9가지 교수 사태 이론을 적용하여 중학교 1학년 학생들 대상으로 하는 음악 감상 지도안을 제시하는 것이다. 따라서 가네 9가지 이론을 바탕으로 수업 지도안을 작성하고, 작성한 것을 토대로 수업을 진행해 보았다. 이를 위해 본 연구자는 가네 9가지 교수 이론을 적용한 감상 수업 지도안을 작성하고 전문가 3명에게 타당도 검사를 의뢰하였고 그 결과를 바탕으로 수정한 수업 지도안으로 예비 교사들과 모의 수업을 진행하였다. 본 연구 결과 수업지도안에 가네 이론이 잘 반영이 되어 있으며 일반적인 교육과정 모형보다 가네 이론을 적용해서 진행하는 것이 학생들의 내적 조건을 고려한 체계적인 방식으로 흥미와 관심을 향상시킴으로써 적극적으로 수업을 이끄는데 효과적이었다. 이는 기존의 모형에서 벗어나 9가지 순서를 제시함으로써 학생들 모두가 학습목표를 도달하여 잠재적 발달 수준을 증가시키는데 효과적이라는 모형이라는 것을 확인할 수 있었다. 다음으로, 가네의 9가지 교수 이론은 각 단계별 특징을 완벽히 고려해야지만 성공적인 수업을 이끌 수 있다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라, 본 연구자는 각 순서의 단계와 내용을 숙지한 후 학생들이 각 단계가 요구하는 것들을 잘 연결하여 학생들의 내적 인지과정을 변화시킬 수 있도록 PPT, 활동지, 영상, 많은 예시 등과 같은 학습 자료를 제시하여 효과적인 감상 수업이 되도록 하였다. 그리고 학생들이 감상 활동을 통한 적절한 피드백과 다양한 문제들을 경험해 봄으로써 학습 과정에서 학생들은 자신의 맡은 역할에 책임감을 느끼고 적극적으로 학습을 주도할 수 있으며 더 나아가 음악에 대한 긍정적인 인식을 학생들에게 기대할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과들을 종합해 보면, 감상 수업에 가네 9가지 교수 이론을 적용한다면 학습자의 인지과정을 촉진 시킬 수 있는 일련의 교수 절차를 처방적으로 제시해 줌으로써 학생들이 수업에 적극적 참여를 가능케 하고 쉽게 이해하는데 효과적이라는 것을 말할 수 있다. 이처럼 본 논문의 수행이 체계적이고 객관적인 수업을 시행하고자 하는 모든 음악 선생님들에게 적절한 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 2015 개정 음악과 교육과정을 바탕으로 가네의 9가지 교수 사태 이론을 적용하여 중학교 1학년 학생들 대상으로 하는 음악 감상 지도안을 제시하는 것이다. 따라서 가네 9가지 이론을 바탕으로 수업 지도안을 작성하고, 작성한 것을 토대로 수업을 진행해 보았다. 이를 위해 본 연구자는 가네 9가지 교수 이론을 적용한 감상 수업 지도안을 작성하고 전문가 3명에게 타당도 검사를 의뢰하였고 그 결과를 바탕으로 수정한 수업 지도안으로 예비 교사들과 모의 수업을 진행하였다. 본 연구 결과 수업지도안에 가네 이론이 잘 반영이 되어 있으며 일반적인 교육과정 모형보다 가네 이론을 적용해서 진행하는 것이 학생들의 내적 조건을 고려한 체계적인 방식으로 흥미와 관심을 향상시킴으로써 적극적으로 수업을 이끄는데 효과적이었다. 이는 기존의 모형에서 벗어나 9가지 순서를 제시함으로써 학생들 모두가 학습목표를 도달하여 잠재적 발달 수준을 증가시키는데 효과적이라는 모형이라는 것을 확인할 수 있었다. 다음으로, 가네의 9가지 교수 이론은 각 단계별 특징을 완벽히 고려해야지만 성공적인 수업을 이끌 수 있다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라, 본 연구자는 각 순서의 단계와 내용을 숙지한 후 학생들이 각 단계가 요구하는 것들을 잘 연결하여 학생들의 내적 인지과정을 변화시킬 수 있도록 PPT, 활동지, 영상, 많은 예시 등과 같은 학습 자료를 제시하여 효과적인 감상 수업이 되도록 하였다. 그리고 학생들이 감상 활동을 통한 적절한 피드백과 다양한 문제들을 경험해 봄으로써 학습 과정에서 학생들은 자신의 맡은 역할에 책임감을 느끼고 적극적으로 학습을 주도할 수 있으며 더 나아가 음악에 대한 긍정적인 인식을 학생들에게 기대할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과들을 종합해 보면, 감상 수업에 가네 9가지 교수 이론을 적용한다면 학습자의 인지과정을 촉진 시킬 수 있는 일련의 교수 절차를 처방적으로 제시해 줌으로써 학생들이 수업에 적극적 참여를 가능케 하고 쉽게 이해하는데 효과적이라는 것을 말할 수 있다. 이처럼 본 논문의 수행이 체계적이고 객관적인 수업을 시행하고자 하는 모든 음악 선생님들에게 적절한 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study is to apply Gane's 9 theories of teaching situation based on the 2015 revised Music and Curriculum to present a music appreciation guide for middle school Grade 1 students. Therefore, I wrote a class guide based on the 9 theories of Gane, and based on what I wrote, I tried ...
The purpose of this study is to apply Gane's 9 theories of teaching situation based on the 2015 revised Music and Curriculum to present a music appreciation guide for middle school Grade 1 students. Therefore, I wrote a class guide based on the 9 theories of Gane, and based on what I wrote, I tried to conduct the class. To this end, the researcher created a sentimental class map that applied the nine teaching theories, commissioned 3 experts to conduct a validity test, and based on the results, revised it and conducted a mock class with prospective teachers as a class guide. As a result of this study, the Gane theory is well reflected in the class guidance, and the application of the Gane theory rather than the general curriculum model has been effective in actively leading the class by enhancing the interest and interest in a systematic manner that takes into account the internal conditions of the students. By deviating from the traditional model and presenting 9 sequences, we were able to confirm that it is a model that is effective in increasing the potential level of development by all of the students reaching their learning goals. Next, Gane's 9 teaching theories showed that only by fully considering the characteristics of each stage can lead to a successful class. Accordingly, after familiarizing the students with the steps and contents of each sequence, the researchers presented learning materials such as PPT, activity sheets, videos, and many examples so that the students could connect the things required by each step to change the students' internal cognitive processes, so that they could become an effective appreciation class. And by allowing students to experience a variety of issues and appropriate feedback through appreciation activities, they will be able to feel responsible for their role in the learning process, actively lead their learning, and further expect students to have a positive perception of music. Taken together, the results of this study suggest that the application of the nine teaching theories to the appreciation class prescribeively suggests a set of teaching procedures that can promote the learner's cognitive process, which is effective in enabling students to actively participate in the class and making it easier to understand. As such, we hope that the implementation of this paper will be of appropriate help to all music teachers who wish to implement systematic and objective instruction.
The purpose of this study is to apply Gane's 9 theories of teaching situation based on the 2015 revised Music and Curriculum to present a music appreciation guide for middle school Grade 1 students. Therefore, I wrote a class guide based on the 9 theories of Gane, and based on what I wrote, I tried to conduct the class. To this end, the researcher created a sentimental class map that applied the nine teaching theories, commissioned 3 experts to conduct a validity test, and based on the results, revised it and conducted a mock class with prospective teachers as a class guide. As a result of this study, the Gane theory is well reflected in the class guidance, and the application of the Gane theory rather than the general curriculum model has been effective in actively leading the class by enhancing the interest and interest in a systematic manner that takes into account the internal conditions of the students. By deviating from the traditional model and presenting 9 sequences, we were able to confirm that it is a model that is effective in increasing the potential level of development by all of the students reaching their learning goals. Next, Gane's 9 teaching theories showed that only by fully considering the characteristics of each stage can lead to a successful class. Accordingly, after familiarizing the students with the steps and contents of each sequence, the researchers presented learning materials such as PPT, activity sheets, videos, and many examples so that the students could connect the things required by each step to change the students' internal cognitive processes, so that they could become an effective appreciation class. And by allowing students to experience a variety of issues and appropriate feedback through appreciation activities, they will be able to feel responsible for their role in the learning process, actively lead their learning, and further expect students to have a positive perception of music. Taken together, the results of this study suggest that the application of the nine teaching theories to the appreciation class prescribeively suggests a set of teaching procedures that can promote the learner's cognitive process, which is effective in enabling students to actively participate in the class and making it easier to understand. As such, we hope that the implementation of this paper will be of appropriate help to all music teachers who wish to implement systematic and objective instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.