본 연구에서는 중국 소비자들이 지각하는 한국 드라마, 영화 등 영상이미지, 대중가요 이미지, 전통음식 이미지 등의 요인이 한국 화장품에 대한 이미지 인식에 미치는 영향을 분석했다. 이를 위해 중국의 북경, 심양, 안산, 청도 지역에 거주하는 201명을 대상으로 2014년 10월부터 11월까지 설문조사를 진행하였다. 본 연구에서 한류가 중국 소비자들은 한국 화장품의 인식이 긍정적인 영향을 주고 있음이 파악되었다. 중국 소비자는 한국 전통음식, 대중가요, 드라마, 화장품과 전자제품에 대해 아주 큰 관심을 가지고 있으며, 그로 인하여 한류의 여파가 이어지고 있다. 그 중에도 화장품의 수출과 매출액이 끊임없이 증가하고 있다. 심지어 중국소비자들의 선호에 힘입어 한국 화장품의 수요는 물론 면세점의 주식 매출까지 상승하게 했다. 본 연구에 의하면 중국시장에서 한국화장품의 경쟁력을 확보하기 위해 가장 중요한 것은 한국의 우수한 드라마, 영화, 대중가요, 전통음식 등으로 구성된 한류의 전파이다. 그리고 중국은 소비자들이 화장품 구매 시 인터넷 검색을 많이 하므로 한국 화장품에 대한 적극적인 온라인 홍보와 한류 관련 다양한 이벤트를 통해 중국 내 인지도를 높이는 것이 필요하다.
본 연구에서는 중국 소비자들이 지각하는 한국 드라마, 영화 등 영상이미지, 대중가요 이미지, 전통음식 이미지 등의 요인이 한국 화장품에 대한 이미지 인식에 미치는 영향을 분석했다. 이를 위해 중국의 북경, 심양, 안산, 청도 지역에 거주하는 201명을 대상으로 2014년 10월부터 11월까지 설문조사를 진행하였다. 본 연구에서 한류가 중국 소비자들은 한국 화장품의 인식이 긍정적인 영향을 주고 있음이 파악되었다. 중국 소비자는 한국 전통음식, 대중가요, 드라마, 화장품과 전자제품에 대해 아주 큰 관심을 가지고 있으며, 그로 인하여 한류의 여파가 이어지고 있다. 그 중에도 화장품의 수출과 매출액이 끊임없이 증가하고 있다. 심지어 중국소비자들의 선호에 힘입어 한국 화장품의 수요는 물론 면세점의 주식 매출까지 상승하게 했다. 본 연구에 의하면 중국시장에서 한국화장품의 경쟁력을 확보하기 위해 가장 중요한 것은 한국의 우수한 드라마, 영화, 대중가요, 전통음식 등으로 구성된 한류의 전파이다. 그리고 중국은 소비자들이 화장품 구매 시 인터넷 검색을 많이 하므로 한국 화장품에 대한 적극적인 온라인 홍보와 한류 관련 다양한 이벤트를 통해 중국 내 인지도를 높이는 것이 필요하다.
This study is to find out how the Korean Wave as K-POP, Korean drama and traditional food affect the country image and Korean cosmetic quality & attitude of the Korean cosmetics in China, and to investigate the factors influencing the purchasing intention. We surveyed 201 consumers who live in Ansha...
This study is to find out how the Korean Wave as K-POP, Korean drama and traditional food affect the country image and Korean cosmetic quality & attitude of the Korean cosmetics in China, and to investigate the factors influencing the purchasing intention. We surveyed 201 consumers who live in Anshan, Beijing, Shenyang and the Qingdao area from October to November 2014, and 197 samples of them employed. The findings suggest that Chinese consumers with strong affection toward Korean television dramas, movies and videos, K-pop and traditional foods tend to have positive perceptions of Korean cosmetics brands. In addition, we found that Korean drama stars showed greater influence in images of the brands that do Korean dramas. Interestingly we also found that the mediating role of Korean country image in brand attitudes were greater than that of attitudes toward advertisements features Korean drama stars. Finally, marketing implications were discussed. Our findings suggest that Korean marketers without employing Korean wave advertising featuring Korean stars may still benefit greatly from goodwill built from the Korean wave. In addition, since stars` influences are greater than TV dramas, marketers perhaps ought to concentrate more on Korean stars than the content of TV dramas in their marketing.
This study is to find out how the Korean Wave as K-POP, Korean drama and traditional food affect the country image and Korean cosmetic quality & attitude of the Korean cosmetics in China, and to investigate the factors influencing the purchasing intention. We surveyed 201 consumers who live in Anshan, Beijing, Shenyang and the Qingdao area from October to November 2014, and 197 samples of them employed. The findings suggest that Chinese consumers with strong affection toward Korean television dramas, movies and videos, K-pop and traditional foods tend to have positive perceptions of Korean cosmetics brands. In addition, we found that Korean drama stars showed greater influence in images of the brands that do Korean dramas. Interestingly we also found that the mediating role of Korean country image in brand attitudes were greater than that of attitudes toward advertisements features Korean drama stars. Finally, marketing implications were discussed. Our findings suggest that Korean marketers without employing Korean wave advertising featuring Korean stars may still benefit greatly from goodwill built from the Korean wave. In addition, since stars` influences are greater than TV dramas, marketers perhaps ought to concentrate more on Korean stars than the content of TV dramas in their marketing.
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