전라김제농악 판굿가락 분석 : 이준용 쇠가락을 중심으로 Study about Pangut rhythm of Jeonra Kimje Nong-ak : Focused on leading kkwaenggwari player’s melody by Lee, Jun-yong원문보기
농경사회에서 마을공동체의 집단적 신명을 부추기고 공동체적 민속과 두루 결합 전승되는 농악은 보편적 성격을 지니면서도 지역적 특성과 농업에 따라 다양한 형태로 연행되는 특징을 가지고 있다. 그러므로 본 연구자는 전라북도 무형문화재 제 7-3호 김제농악의 판굿 연행과정에 사용되는 이준용(1927 ~ 2011) 의 쇠가락을 오선보로 채보하고 판굿 연행과정을 분석하여 치배의 역할에 따른 판굿가락의 변이에 대해서 연구함으로써, 김제농악의 판굿 연행과정 및 가락의 원형을 밝히고 보존 전승 시키는 일익을 담당코자 하는데 목적을 두고 분석 연구한 결과 다음과 같다. 첫 번째 : 김제농악의 판굿과정은 다섯 마당 내드름굿, 오채질굿, 오방진굿, 허허굿, 개인놀이)으로 구분되며 첫 번째 마당 – 축원의식, 두 번째 마당 – 두레굿, 세 번째 마당 – 군진법, 네 번째 마당 – 제의식적으로 이루어져 농악의 모든 요소들을 지니고 연행되고 있음을 분석을 통해 알수 있었다. 두 번째 : 첫 번째 마당 내드름굿 중 벙어리일채를 연주하면서 멍석말이진 연행시 용기, 농기, 단체기, ...
농경사회에서 마을공동체의 집단적 신명을 부추기고 공동체적 민속과 두루 결합 전승되는 농악은 보편적 성격을 지니면서도 지역적 특성과 농업에 따라 다양한 형태로 연행되는 특징을 가지고 있다. 그러므로 본 연구자는 전라북도 무형문화재 제 7-3호 김제농악의 판굿 연행과정에 사용되는 이준용(1927 ~ 2011) 의 쇠가락을 오선보로 채보하고 판굿 연행과정을 분석하여 치배의 역할에 따른 판굿가락의 변이에 대해서 연구함으로써, 김제농악의 판굿 연행과정 및 가락의 원형을 밝히고 보존 전승 시키는 일익을 담당코자 하는데 목적을 두고 분석 연구한 결과 다음과 같다. 첫 번째 : 김제농악의 판굿과정은 다섯 마당 내드름굿, 오채질굿, 오방진굿, 허허굿, 개인놀이)으로 구분되며 첫 번째 마당 – 축원의식, 두 번째 마당 – 두레굿, 세 번째 마당 – 군진법, 네 번째 마당 – 제의식적으로 이루어져 농악의 모든 요소들을 지니고 연행되고 있음을 분석을 통해 알수 있었다. 두 번째 : 첫 번째 마당 내드름굿 중 벙어리일채를 연주하면서 멍석말이진 연행시 용기, 농기, 단체기, 영기를 원 안에 두고 악기치배들이 감아도는 연행과정은 병농의 일치를 뜻하는 농업을 보호하고 마을의 안녕을 기원하는 축원의식 연행과정으로 사용되고 있음을 알수 있었다. 세 번째 : 오채질굿의 두 번째 마당의 우질굿 가락의 경우 전북이리농악은 8분 10박자 혼합분박형의 리듬구조 (2332, 2233, 3232, 3322, 2233)으로 연주되지만 김제농악 가락은 다섯 마디 모두 8분 12박자 완전 2분박형과 완전 3분박형으로 이루어져 평야지역 특유의 여유와 흥과 멋을 지니고 연행되고 있음을 알수 있었다. 네 번째 : 김제농악 판굿 연행에 있어 삼채가락을 연주하기 전 가락으로 삼채 내는 가락(옆사위)을 사용하여 치배들에게 경각심을 심어주는 군진법으로 동작의 통일성을 강조한 연행으로 분석된다.
농경사회에서 마을공동체의 집단적 신명을 부추기고 공동체적 민속과 두루 결합 전승되는 농악은 보편적 성격을 지니면서도 지역적 특성과 농업에 따라 다양한 형태로 연행되는 특징을 가지고 있다. 그러므로 본 연구자는 전라북도 무형문화재 제 7-3호 김제농악의 판굿 연행과정에 사용되는 이준용(1927 ~ 2011) 의 쇠가락을 오선보로 채보하고 판굿 연행과정을 분석하여 치배의 역할에 따른 판굿가락의 변이에 대해서 연구함으로써, 김제농악의 판굿 연행과정 및 가락의 원형을 밝히고 보존 전승 시키는 일익을 담당코자 하는데 목적을 두고 분석 연구한 결과 다음과 같다. 첫 번째 : 김제농악의 판굿과정은 다섯 마당 내드름굿, 오채질굿, 오방진굿, 허허굿, 개인놀이)으로 구분되며 첫 번째 마당 – 축원의식, 두 번째 마당 – 두레굿, 세 번째 마당 – 군진법, 네 번째 마당 – 제의식적으로 이루어져 농악의 모든 요소들을 지니고 연행되고 있음을 분석을 통해 알수 있었다. 두 번째 : 첫 번째 마당 내드름굿 중 벙어리일채를 연주하면서 멍석말이진 연행시 용기, 농기, 단체기, 영기를 원 안에 두고 악기치배들이 감아도는 연행과정은 병농의 일치를 뜻하는 농업을 보호하고 마을의 안녕을 기원하는 축원의식 연행과정으로 사용되고 있음을 알수 있었다. 세 번째 : 오채질굿의 두 번째 마당의 우질굿 가락의 경우 전북이리농악은 8분 10박자 혼합분박형의 리듬구조 (2332, 2233, 3232, 3322, 2233)으로 연주되지만 김제농악 가락은 다섯 마디 모두 8분 12박자 완전 2분박형과 완전 3분박형으로 이루어져 평야지역 특유의 여유와 흥과 멋을 지니고 연행되고 있음을 알수 있었다. 네 번째 : 김제농악 판굿 연행에 있어 삼채가락을 연주하기 전 가락으로 삼채 내는 가락(옆사위)을 사용하여 치배들에게 경각심을 심어주는 군진법으로 동작의 통일성을 강조한 연행으로 분석된다.
Nongak that collective spirits throughout the fueling communal combine tradition and folklore of the village community in the agricultural society has a feature that is entrained in a variety of forms, depending on local conditions and farming while Ginny a universal nature. Therefore, this research...
Nongak that collective spirits throughout the fueling communal combine tradition and folklore of the village community in the agricultural society has a feature that is entrained in a variety of forms, depending on local conditions and farming while Ginny a universal nature. Therefore, this research transcribed Kkwaenggwari rhytme of the Lee, Jun-yong (1927-2011) used in North Jeonla Province Intangible Cultural Property No. 7-3 Kimje Nongak. Analyzed the process of Pangut performance process studying the variation of Pangut. It detained in accordance with the role of player (by Kimje Nongak of Pangut performance process) and reveal the origianal form of rhythm for preserving tradition. This research results are as follows: First: Kimje Nongak Pangut is divided into this five-part (Naedeureum-gut, Ochaejil-gut, Obangjin-gut, Heoheo gut, individuals play). For the first course - bless consciousness, the second - duregut, the third - group notation, the fourth – ceremonial act. Through this analysis, the perfomace is included all elements of the Nongak. Second: While playing the Bung-eo-ry ilchae of the first part Naedeureumgut player makes Meongseokmalyi-Jin with spinning Dragon flag(Yong-gi), Agriculture flag (Nong-gi), group flags(Danche-gi), order flag(Young-gi) which means protection of agriculture, the unity of legion and farmig industy and blessing ceremony to pray for the village as well. Third: For Woojilgut , is second part of Ochaejilgut played in Jeonbuk Iri Nongak is played 8/10 beat rhythm structure of the mixed-beat (2332, 2233, 3232, 3322, 2233). However, in Kimje Nongak played in all five words 8/12 beat combine with fully half beat and fully third beat are showed unique excitement and styles of the plain area. Fourth: In the performance of Kimje Nongak Pangut, it starts Samchae Naneun rhythms(Yeop-sa-wee) before playing Samchae rhythms. That is giving awareness to player by Gunjinbub(marching), it emphasis of action in the play.
Nongak that collective spirits throughout the fueling communal combine tradition and folklore of the village community in the agricultural society has a feature that is entrained in a variety of forms, depending on local conditions and farming while Ginny a universal nature. Therefore, this research transcribed Kkwaenggwari rhytme of the Lee, Jun-yong (1927-2011) used in North Jeonla Province Intangible Cultural Property No. 7-3 Kimje Nongak. Analyzed the process of Pangut performance process studying the variation of Pangut. It detained in accordance with the role of player (by Kimje Nongak of Pangut performance process) and reveal the origianal form of rhythm for preserving tradition. This research results are as follows: First: Kimje Nongak Pangut is divided into this five-part (Naedeureum-gut, Ochaejil-gut, Obangjin-gut, Heoheo gut, individuals play). For the first course - bless consciousness, the second - duregut, the third - group notation, the fourth – ceremonial act. Through this analysis, the perfomace is included all elements of the Nongak. Second: While playing the Bung-eo-ry ilchae of the first part Naedeureumgut player makes Meongseokmalyi-Jin with spinning Dragon flag(Yong-gi), Agriculture flag (Nong-gi), group flags(Danche-gi), order flag(Young-gi) which means protection of agriculture, the unity of legion and farmig industy and blessing ceremony to pray for the village as well. Third: For Woojilgut , is second part of Ochaejilgut played in Jeonbuk Iri Nongak is played 8/10 beat rhythm structure of the mixed-beat (2332, 2233, 3232, 3322, 2233). However, in Kimje Nongak played in all five words 8/12 beat combine with fully half beat and fully third beat are showed unique excitement and styles of the plain area. Fourth: In the performance of Kimje Nongak Pangut, it starts Samchae Naneun rhythms(Yeop-sa-wee) before playing Samchae rhythms. That is giving awareness to player by Gunjinbub(marching), it emphasis of action in the play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.