본 연구는 남원농악의 상쇠놀음 중 부포놀음과 동작의 상관관계를 중심으로 분석 연구한 논문이다. 남원농악은 좌도농악의 한 갈래로 1998년 전라북도 무형문화재로 지정되었다. 남원농악 상쇠놀음의 동작은 상모놀음과 강한 연관성을 가지고 있으므로 상쇠놀음에서의 부포동작을 정형화하여 정리하는 것은 남원농악의 이론적 체계를 마련하는 데에 일익을 담당할 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 남원농악의 상쇠놀음을 부포사위와 동작과 장단의 상관관계 속에서 분석하여 각 요소들이 어떠한 연관 속에서 유기적으로 결합하는가를 알아보고자 하는 데에 있으며,...
본 연구는 남원농악의 상쇠놀음 중 부포놀음과 동작의 상관관계를 중심으로 분석 연구한 논문이다. 남원농악은 좌도농악의 한 갈래로 1998년 전라북도 무형문화재로 지정되었다. 남원농악 상쇠놀음의 동작은 상모놀음과 강한 연관성을 가지고 있으므로 상쇠놀음에서의 부포동작을 정형화하여 정리하는 것은 남원농악의 이론적 체계를 마련하는 데에 일익을 담당할 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 남원농악의 상쇠놀음을 부포사위와 동작과 장단의 상관관계 속에서 분석하여 각 요소들이 어떠한 연관 속에서 유기적으로 결합하는가를 알아보고자 하는 데에 있으며, 이를 통하여 상쇠놀음의 구성 원리를 파악하는 데에 그 필요성을 두고 있다. 연구의 방법은 우선 상쇠놀음의 장단을 채보하여 분석하고 분석되어진 장단을 토대로 하여 장단가락에 따른 상모놀음의 동작을 사진과 함께 표로 정리하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남원농악의 상쇠놀음은 좌도농악 지역에서도 한층 발전된 양상을 보인다. 그 이유는 진안농악, 그리고 임실농악이 주로 마을굿 형태로 전승되고 연행되어 오는 데 비해 남원농악은 강태문 이라는 탁월한 잽이로부터 부포놀음 기량이 전수되었고, 이후 포장걸립이라는 연예농악 형태의 흥행단계를 거쳤기에 기능적 숙련도와 상쇠놀음 작품의 대중적 검증을 거쳤다는 사실 때문인 것으로 보인다. 둘째, 남원농악의 부포놀음(상쇠놀음)은 몸동작과 긴밀한 연관을 가진다. 각각의 부포사위는 몸의 회전, 발디딤, 오금과 결합되어 구현된다. 상모놀음이 제대로 되기 위해 몸을 쓰는 것이 필요하며 반대로 이러한 몸쓰임을 통해서 상모의 동작이 정교해지고 수월해지는 것이다. 몸동작과 결합된 춤사위는 단지 상모의 기능을 도울 뿐 만 아니라 부포의 동작을 다양하게 해주며 판의 분위기를 풍성하게 하는 결정적인 요소가 된다. 셋째, 남원농악 상쇠놀음의 가락에는 엇박과 박의 생략, 달아서 풀고 맺는 기교가 많이 쓰인다. 상쇠놀음의 가락은 부포의 동작과 유기적으로 결합되기 때문에 이를 위하여 많은 변주가 동원되는데, 엇박과 박의 생략은 가장 많이 사용되는 요소이다. 넷째, 남원농악의 상쇠놀음은 부포사위의 연속적인 결합과 그 단락들의 연결로써 구성되어있다. 남원농악의 상쇠놀음은 부포사위들이 결합되어 일정한 하나의 흐름을 형성하고 그 흐름을 맺음으로써 하나의 작은 단락을 형성하고 이 단락들이 모여서 전체작품을 이루도록 구성되어있다. 이는 유기적인 작품구성이 되도록 하는 요소이다.
본 연구는 남원농악의 상쇠놀음 중 부포놀음과 동작의 상관관계를 중심으로 분석 연구한 논문이다. 남원농악은 좌도농악의 한 갈래로 1998년 전라북도 무형문화재로 지정되었다. 남원농악 상쇠놀음의 동작은 상모놀음과 강한 연관성을 가지고 있으므로 상쇠놀음에서의 부포동작을 정형화하여 정리하는 것은 남원농악의 이론적 체계를 마련하는 데에 일익을 담당할 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 남원농악의 상쇠놀음을 부포사위와 동작과 장단의 상관관계 속에서 분석하여 각 요소들이 어떠한 연관 속에서 유기적으로 결합하는가를 알아보고자 하는 데에 있으며, 이를 통하여 상쇠놀음의 구성 원리를 파악하는 데에 그 필요성을 두고 있다. 연구의 방법은 우선 상쇠놀음의 장단을 채보하여 분석하고 분석되어진 장단을 토대로 하여 장단가락에 따른 상모놀음의 동작을 사진과 함께 표로 정리하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남원농악의 상쇠놀음은 좌도농악 지역에서도 한층 발전된 양상을 보인다. 그 이유는 진안농악, 그리고 임실농악이 주로 마을굿 형태로 전승되고 연행되어 오는 데 비해 남원농악은 강태문 이라는 탁월한 잽이로부터 부포놀음 기량이 전수되었고, 이후 포장걸립이라는 연예농악 형태의 흥행단계를 거쳤기에 기능적 숙련도와 상쇠놀음 작품의 대중적 검증을 거쳤다는 사실 때문인 것으로 보인다. 둘째, 남원농악의 부포놀음(상쇠놀음)은 몸동작과 긴밀한 연관을 가진다. 각각의 부포사위는 몸의 회전, 발디딤, 오금과 결합되어 구현된다. 상모놀음이 제대로 되기 위해 몸을 쓰는 것이 필요하며 반대로 이러한 몸쓰임을 통해서 상모의 동작이 정교해지고 수월해지는 것이다. 몸동작과 결합된 춤사위는 단지 상모의 기능을 도울 뿐 만 아니라 부포의 동작을 다양하게 해주며 판의 분위기를 풍성하게 하는 결정적인 요소가 된다. 셋째, 남원농악 상쇠놀음의 가락에는 엇박과 박의 생략, 달아서 풀고 맺는 기교가 많이 쓰인다. 상쇠놀음의 가락은 부포의 동작과 유기적으로 결합되기 때문에 이를 위하여 많은 변주가 동원되는데, 엇박과 박의 생략은 가장 많이 사용되는 요소이다. 넷째, 남원농악의 상쇠놀음은 부포사위의 연속적인 결합과 그 단락들의 연결로써 구성되어있다. 남원농악의 상쇠놀음은 부포사위들이 결합되어 일정한 하나의 흐름을 형성하고 그 흐름을 맺음으로써 하나의 작은 단락을 형성하고 이 단락들이 모여서 전체작품을 이루도록 구성되어있다. 이는 유기적인 작품구성이 되도록 하는 요소이다.
This study focuses on correlation between Bupo play and movement of Sangsoi play of the Namwon Nongak. The Namwon Nongak is an offshoot of the Jwado Nongak and is designated as an intangible cultural asset of Jeollabuk-do in 1998. Since there is a strong correlation between movements of the Namwon N...
This study focuses on correlation between Bupo play and movement of Sangsoi play of the Namwon Nongak. The Namwon Nongak is an offshoot of the Jwado Nongak and is designated as an intangible cultural asset of Jeollabuk-do in 1998. Since there is a strong correlation between movements of the Namwon Nongak Sangsoi play and Sangmo play, organizing Bupo movement in Sangsoi play by standardizing could be an important part in preparing theoretical system of the Namwon Nongak. The purpose of this study puts its weight on analyzing Sangsoi play of the Namwon Nongak within the correlation between Buposawe, movement and rhythm in order to discover in what relations each components combine organically and to identify the constituting principle of Sangsoi play through this analysis. The methodology used in the study firstly composes music from the rhythm of Sangsoi play and analyze it, then based on analyzed rhythm, movements of Sangmo play according to rhythm and tune were arranged in table with some picutes. Results are as follows. First, Sangsoi play of the Namwon Nongak shows more improved aspects among the Jwado Nongak area. The reason behind is that the Jinan Nongak and the Imsil Nongak were passed down and practiced in a form of village exorcism, whereas for the Namwon Nongak, skills of Bupo play were passed down by a prominent court musician Kang, Tae Moon and after that, it has been through popular days in a form of entertainment Nongak called Pojanggullip which proves that its functional skill and popularity have been verified. Second, Bupo play (Snagsoi Play) of the Namwon Nongak has colse relationship with movement. Each Buposawe is incarnated by combining with rotation of body, footing and inner part of knees. Use of body is necessary for proper Sangmo play and on the contrary, through use of body, movements of Sangmo are refined and eased. A dance combined with body movement doesn't only assist function of Sangmo but also diversifies movements of Bupo as well as becoming a decisive factor in making atmosphere of play exuberant. Third, in the rhythm of Sangsoi play of the Namwon Nongak, there are many techniques such as weak cadence, omission of beat, developing and closing of beats were used. Many variations are used since the rhythm of Sangsoi play is organically combined with movements of Bupo and varied beat and omission of a beat are the mostly used elements. Fourth, Sangsoi play of the Namwon Nongak is composed of sequential combination of Buposawe and connection of its paragraphs. If we look at the composition of Sangsoi play of the Namwon Nongak, a steady sole flow is formed by combining multiple Buposawe, then bonding these flows, one small paragraph is created and final piece is formed with these small paragraphs. This is a factor which makes the composition of a piece organic.
This study focuses on correlation between Bupo play and movement of Sangsoi play of the Namwon Nongak. The Namwon Nongak is an offshoot of the Jwado Nongak and is designated as an intangible cultural asset of Jeollabuk-do in 1998. Since there is a strong correlation between movements of the Namwon Nongak Sangsoi play and Sangmo play, organizing Bupo movement in Sangsoi play by standardizing could be an important part in preparing theoretical system of the Namwon Nongak. The purpose of this study puts its weight on analyzing Sangsoi play of the Namwon Nongak within the correlation between Buposawe, movement and rhythm in order to discover in what relations each components combine organically and to identify the constituting principle of Sangsoi play through this analysis. The methodology used in the study firstly composes music from the rhythm of Sangsoi play and analyze it, then based on analyzed rhythm, movements of Sangmo play according to rhythm and tune were arranged in table with some picutes. Results are as follows. First, Sangsoi play of the Namwon Nongak shows more improved aspects among the Jwado Nongak area. The reason behind is that the Jinan Nongak and the Imsil Nongak were passed down and practiced in a form of village exorcism, whereas for the Namwon Nongak, skills of Bupo play were passed down by a prominent court musician Kang, Tae Moon and after that, it has been through popular days in a form of entertainment Nongak called Pojanggullip which proves that its functional skill and popularity have been verified. Second, Bupo play (Snagsoi Play) of the Namwon Nongak has colse relationship with movement. Each Buposawe is incarnated by combining with rotation of body, footing and inner part of knees. Use of body is necessary for proper Sangmo play and on the contrary, through use of body, movements of Sangmo are refined and eased. A dance combined with body movement doesn't only assist function of Sangmo but also diversifies movements of Bupo as well as becoming a decisive factor in making atmosphere of play exuberant. Third, in the rhythm of Sangsoi play of the Namwon Nongak, there are many techniques such as weak cadence, omission of beat, developing and closing of beats were used. Many variations are used since the rhythm of Sangsoi play is organically combined with movements of Bupo and varied beat and omission of a beat are the mostly used elements. Fourth, Sangsoi play of the Namwon Nongak is composed of sequential combination of Buposawe and connection of its paragraphs. If we look at the composition of Sangsoi play of the Namwon Nongak, a steady sole flow is formed by combining multiple Buposawe, then bonding these flows, one small paragraph is created and final piece is formed with these small paragraphs. This is a factor which makes the composition of a piece organic.
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