우리 사회는 산업사회에서 탈산업화, 정보화 사회라는 패러다임의 변화로 급격한 사회적 변화를 겪고 있으며, 복합, 통합을 추구하고 편리성과 효율성을 중시하는 방향으로 바뀌고 있다. 또한 삶의 행복을 추구하는 방향으로 가치관도 변하고 있다. 이에 따라 개인의 취미와 여가, 휴식에 대한 관심이 높아지고 있으며, 집과 직장에서 벗어나 자유롭게 여가시간을 즐길 수 있는 제3의 공간에 관한 관심이 증가하고 있다. 과거 만남과 교류의 장이었던 카페는 사회변화에 따라 다양한 기능의 공간으로 진화하고 있다. 서구화된 생활방식의 유입으로 커피는 기호식품으로 자리매김 하게 되었고, 커피시장의 규모가 커지면서 커피전문점의 수가 증가하고 있다. 또한 편리성을 추구하고, 삶의 행복을 추구하는 방향으로 가치관이 변화하고 있는 현대인들의 라이프스타일에 따라 취미, 휴식, 여가 시간에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따른 문화소비 형태도 새롭게 나타나고 있다. 소비자의 욕구가 다양해지고, 체험과 ...
우리 사회는 산업사회에서 탈산업화, 정보화 사회라는 패러다임의 변화로 급격한 사회적 변화를 겪고 있으며, 복합, 통합을 추구하고 편리성과 효율성을 중시하는 방향으로 바뀌고 있다. 또한 삶의 행복을 추구하는 방향으로 가치관도 변하고 있다. 이에 따라 개인의 취미와 여가, 휴식에 대한 관심이 높아지고 있으며, 집과 직장에서 벗어나 자유롭게 여가시간을 즐길 수 있는 제3의 공간에 관한 관심이 증가하고 있다. 과거 만남과 교류의 장이었던 카페는 사회변화에 따라 다양한 기능의 공간으로 진화하고 있다. 서구화된 생활방식의 유입으로 커피는 기호식품으로 자리매김 하게 되었고, 커피시장의 규모가 커지면서 커피전문점의 수가 증가하고 있다. 또한 편리성을 추구하고, 삶의 행복을 추구하는 방향으로 가치관이 변화하고 있는 현대인들의 라이프스타일에 따라 취미, 휴식, 여가 시간에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따른 문화소비 형태도 새롭게 나타나고 있다. 소비자의 욕구가 다양해지고, 체험과 감성적 소비로 변화되는 소비트렌드에 따라 다양한 공간을 체험하길 원한다. 이런 소비자의 욕구를 충족시켜주기 위해 문화공간은 복합화를 통해 변화하고 있으며, 특히 누구에게나 열려있는 공간으로서 쉽게 이용이 가능한 카페는 이러한 사회변화에 영향을 받아 복합적 공간으로 변화되고 있다. 본 논문에서는 문화공간으로서 카페의 기능을 이해하고자 복합문화공간, 제3의 공간, 문화매개공간에 대한 개념과 역할을 중심으로 문화공간의 특성을 정리하였다. 또한 라이프스타일과 소비트렌드 변화에 따라 문화공간으로 변화되고 있는 카페의 기능을 연구하고자 다양한 프로그램들이 운영되고 있는 카페를 중심으로 사례 분석하였고, 그 연구 결과는 다음과 같다. 먼저 이론적 배경의 연구를 통해 문화공간은 누구나 접근할 수 있도록 열려있는 공간으로 개방되어 있으며, 문화의 향유와 소비뿐만 아니라 다양한 사람들과의 교류와 매개가 일어나고, 휴식과 여가 공간을 제공하는 장소로 정리 할 수 있다. 카페 사례분석을 통해 카페에서 운영되고 있는 프로그램의 유형은 공연·전시, 강의·체험, 공방·아트숍, 만남·교류, 이벤트로 구분할 수 있었다. 뮤지컬, 밴드공연, 미술전시, 바리스타 강의, 악기 수업, 커피시음, 금속공예, 아트마켓, 파티, 방송 등과 같은 다양한 주제의 프로그램들이 운영되고 있음을 알 수 있다. 또한 프로그램의 운영을 통해 카페에서는 창작, 유통, 매개, 소비 등의 활동들이 복합적으로 이루어지고 있다. 이를 통해 카페는 단순히 소비자를 위한 공간이 아니라 예술가들에게는 창작활동의 장소이고, 창작활동을 통해 창작물이 유통되고 매개되며, 새로운 소비가 이루어지는 공간인 것이다. 끝으로 카페에서는 라이프스타일을 복합화 하는 다양한 콘텐츠와 프로그램은 갖추어 나가며 운영되고 있으며, 이러한 카페를 중심으로 소비의 복합화도 이루어지고 있는 것을 알 수 있었다. 또한 다양한 프로그램과 공간을 통해 생활 밀착형 문화예술 소비가 이루어지는 공간으로 운영되고 있으며, 특히 지역과 연계되어 카페가 위치한 지역적 특성에 따라 예술가들의 창작활동이 활성화되고, 커피 콘텐츠를 통해 새로운 커피문화가 형성되어 지역축제로 연결되는 것을 알 수 있다. 따라서 현대의 카페는 단순히 차를 마시를 공간을 넘어 소비의 복합화가 이루어지는 공간인 동시에, 다양한 문화예술의 소비가 이루어지고 있는 복합문화공간임을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 소비 공간인 카페를 문화적, 예술경영학적 관점으로 재해석하여 문화공간으로서의 기능을 분석하고, 그것에 따라 새로운 공간으로서 역할을 하고 있는 것에 의의를 둔다. 또한 현대인의 휴식과 여가, 취미를 위한 공간으로 일상생활 속에서 쉽게 이용할 수 있는 복합문화공간의 필요성을 인식하는 계기가 되었으며, 카페뿐만 아니라 다른 소비 공간의 활용을 통해 다양한 소비층의 욕구를 충족시킬 수 있는 문화공간들이 연출되길 기대한다.
우리 사회는 산업사회에서 탈산업화, 정보화 사회라는 패러다임의 변화로 급격한 사회적 변화를 겪고 있으며, 복합, 통합을 추구하고 편리성과 효율성을 중시하는 방향으로 바뀌고 있다. 또한 삶의 행복을 추구하는 방향으로 가치관도 변하고 있다. 이에 따라 개인의 취미와 여가, 휴식에 대한 관심이 높아지고 있으며, 집과 직장에서 벗어나 자유롭게 여가시간을 즐길 수 있는 제3의 공간에 관한 관심이 증가하고 있다. 과거 만남과 교류의 장이었던 카페는 사회변화에 따라 다양한 기능의 공간으로 진화하고 있다. 서구화된 생활방식의 유입으로 커피는 기호식품으로 자리매김 하게 되었고, 커피시장의 규모가 커지면서 커피전문점의 수가 증가하고 있다. 또한 편리성을 추구하고, 삶의 행복을 추구하는 방향으로 가치관이 변화하고 있는 현대인들의 라이프스타일에 따라 취미, 휴식, 여가 시간에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따른 문화소비 형태도 새롭게 나타나고 있다. 소비자의 욕구가 다양해지고, 체험과 감성적 소비로 변화되는 소비트렌드에 따라 다양한 공간을 체험하길 원한다. 이런 소비자의 욕구를 충족시켜주기 위해 문화공간은 복합화를 통해 변화하고 있으며, 특히 누구에게나 열려있는 공간으로서 쉽게 이용이 가능한 카페는 이러한 사회변화에 영향을 받아 복합적 공간으로 변화되고 있다. 본 논문에서는 문화공간으로서 카페의 기능을 이해하고자 복합문화공간, 제3의 공간, 문화매개공간에 대한 개념과 역할을 중심으로 문화공간의 특성을 정리하였다. 또한 라이프스타일과 소비트렌드 변화에 따라 문화공간으로 변화되고 있는 카페의 기능을 연구하고자 다양한 프로그램들이 운영되고 있는 카페를 중심으로 사례 분석하였고, 그 연구 결과는 다음과 같다. 먼저 이론적 배경의 연구를 통해 문화공간은 누구나 접근할 수 있도록 열려있는 공간으로 개방되어 있으며, 문화의 향유와 소비뿐만 아니라 다양한 사람들과의 교류와 매개가 일어나고, 휴식과 여가 공간을 제공하는 장소로 정리 할 수 있다. 카페 사례분석을 통해 카페에서 운영되고 있는 프로그램의 유형은 공연·전시, 강의·체험, 공방·아트숍, 만남·교류, 이벤트로 구분할 수 있었다. 뮤지컬, 밴드공연, 미술전시, 바리스타 강의, 악기 수업, 커피시음, 금속공예, 아트마켓, 파티, 방송 등과 같은 다양한 주제의 프로그램들이 운영되고 있음을 알 수 있다. 또한 프로그램의 운영을 통해 카페에서는 창작, 유통, 매개, 소비 등의 활동들이 복합적으로 이루어지고 있다. 이를 통해 카페는 단순히 소비자를 위한 공간이 아니라 예술가들에게는 창작활동의 장소이고, 창작활동을 통해 창작물이 유통되고 매개되며, 새로운 소비가 이루어지는 공간인 것이다. 끝으로 카페에서는 라이프스타일을 복합화 하는 다양한 콘텐츠와 프로그램은 갖추어 나가며 운영되고 있으며, 이러한 카페를 중심으로 소비의 복합화도 이루어지고 있는 것을 알 수 있었다. 또한 다양한 프로그램과 공간을 통해 생활 밀착형 문화예술 소비가 이루어지는 공간으로 운영되고 있으며, 특히 지역과 연계되어 카페가 위치한 지역적 특성에 따라 예술가들의 창작활동이 활성화되고, 커피 콘텐츠를 통해 새로운 커피문화가 형성되어 지역축제로 연결되는 것을 알 수 있다. 따라서 현대의 카페는 단순히 차를 마시를 공간을 넘어 소비의 복합화가 이루어지는 공간인 동시에, 다양한 문화예술의 소비가 이루어지고 있는 복합문화공간임을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 소비 공간인 카페를 문화적, 예술경영학적 관점으로 재해석하여 문화공간으로서의 기능을 분석하고, 그것에 따라 새로운 공간으로서 역할을 하고 있는 것에 의의를 둔다. 또한 현대인의 휴식과 여가, 취미를 위한 공간으로 일상생활 속에서 쉽게 이용할 수 있는 복합문화공간의 필요성을 인식하는 계기가 되었으며, 카페뿐만 아니라 다른 소비 공간의 활용을 통해 다양한 소비층의 욕구를 충족시킬 수 있는 문화공간들이 연출되길 기대한다.
Our society has experienced rapid social change due to change of paradigm such as de-industrialization and informatization society, pursued integration and complication, and put focus on convenience and efficiency. In addition, the values have changed into the direction of pursuing happiness of life...
Our society has experienced rapid social change due to change of paradigm such as de-industrialization and informatization society, pursued integration and complication, and put focus on convenience and efficiency. In addition, the values have changed into the direction of pursuing happiness of life. Accordingly, interest in personal hobby, leisure and rest has increased along with interest in the space of the 3rd party where people can enjoy leisure time freely out of home and job. The café, the arena of gathering and exchange in the past, has been evolved into the space of various functions according to social change. With inflow of westernized lifestyle, coffee has been positioned as the favorite food and the number of coffee shop has increased along with expansion of coffee market. In addition, interest in hobby, rest and leisure time has increased according to lifestyle of modern people who have values pursuing convenience and happiness of life, resulting in appearance of new type of cultural consumption. Demand of consumers has been diversified and consumers want to experience various kinds of space according to consumption trend that changes with experience and emotional consumption. To satisfy such demand of consumers, cultural space has been changed through complication. In particular, the café, as the space open to anyone, has been changed into complex space subject to such social change. To understand the function of café as the cultural space, this thesis summarized the feature of cultural space, focusing on role and concept of complex cultural space, the 3rd space and space of cultural medium. In addition, the cases were analyzed, focusing on the café where various kinds of programs were operated to study function of café which was changed into cultural space according to change in consumption trend and lifestyle. Results of the study are as follows. First, through study of theoretical background, cultural space has been opened as the open space where anyone can access; media and exchange with various kinds of people, consumption and enjoyment of culture occurs; and space of leisure and rest is provided. As a result of analysis of café cases, type of programs operated in café can be classified into performance, exhibition, lecture, experience, workshop, art shop, gathering and exchange events. Programs with various kinds of topics are operated including musical, band performance, art exhibition, Barista lecture, instrument class, coffee tastes, metal arts, art market, party and broadcasting. In addition, various kinds of activities including creation, distribution, media and consumption have been carried out at café through operation of programs. With this, café is not just space for consumer, but is the space of creation activity to artists where creative work through creation work is distributed and mediated and new consumption occurs. In the end, various kinds of contents and programs have been prepared and operated for complex lifestyle and complication of consumption has been carried out focusing on café. In addition, café has been operated as the space where life-oriented culture and art consumption are made through various kinds of programs and spaces. In particular, creation activities of artists are activated according to regional feature where café is operated in connection with region. New coffee culture is formed through coffee contents and connected to regional festival. Accordingly, café of modern times is not just a space to enjoy tea but extends to complex cultural space where various kinds of culture and arts consumption occur. This study is meaningful in that it analyzes the café, the consumption space, in the function of cultural space by interpreting it from the viewpoint of culture and art management and its role as new space. In addition, this study serves as the opportunity to recognize the necessity of complex cultural space where modern people can easily use at daily life as the space for rest, leisure and hobby and expects that cultural space can be produced where demands of various consumer layers can be satisfied through utilization of other consumption space in addition to café.
Our society has experienced rapid social change due to change of paradigm such as de-industrialization and informatization society, pursued integration and complication, and put focus on convenience and efficiency. In addition, the values have changed into the direction of pursuing happiness of life. Accordingly, interest in personal hobby, leisure and rest has increased along with interest in the space of the 3rd party where people can enjoy leisure time freely out of home and job. The café, the arena of gathering and exchange in the past, has been evolved into the space of various functions according to social change. With inflow of westernized lifestyle, coffee has been positioned as the favorite food and the number of coffee shop has increased along with expansion of coffee market. In addition, interest in hobby, rest and leisure time has increased according to lifestyle of modern people who have values pursuing convenience and happiness of life, resulting in appearance of new type of cultural consumption. Demand of consumers has been diversified and consumers want to experience various kinds of space according to consumption trend that changes with experience and emotional consumption. To satisfy such demand of consumers, cultural space has been changed through complication. In particular, the café, as the space open to anyone, has been changed into complex space subject to such social change. To understand the function of café as the cultural space, this thesis summarized the feature of cultural space, focusing on role and concept of complex cultural space, the 3rd space and space of cultural medium. In addition, the cases were analyzed, focusing on the café where various kinds of programs were operated to study function of café which was changed into cultural space according to change in consumption trend and lifestyle. Results of the study are as follows. First, through study of theoretical background, cultural space has been opened as the open space where anyone can access; media and exchange with various kinds of people, consumption and enjoyment of culture occurs; and space of leisure and rest is provided. As a result of analysis of café cases, type of programs operated in café can be classified into performance, exhibition, lecture, experience, workshop, art shop, gathering and exchange events. Programs with various kinds of topics are operated including musical, band performance, art exhibition, Barista lecture, instrument class, coffee tastes, metal arts, art market, party and broadcasting. In addition, various kinds of activities including creation, distribution, media and consumption have been carried out at café through operation of programs. With this, café is not just space for consumer, but is the space of creation activity to artists where creative work through creation work is distributed and mediated and new consumption occurs. In the end, various kinds of contents and programs have been prepared and operated for complex lifestyle and complication of consumption has been carried out focusing on café. In addition, café has been operated as the space where life-oriented culture and art consumption are made through various kinds of programs and spaces. In particular, creation activities of artists are activated according to regional feature where café is operated in connection with region. New coffee culture is formed through coffee contents and connected to regional festival. Accordingly, café of modern times is not just a space to enjoy tea but extends to complex cultural space where various kinds of culture and arts consumption occur. This study is meaningful in that it analyzes the café, the consumption space, in the function of cultural space by interpreting it from the viewpoint of culture and art management and its role as new space. In addition, this study serves as the opportunity to recognize the necessity of complex cultural space where modern people can easily use at daily life as the space for rest, leisure and hobby and expects that cultural space can be produced where demands of various consumer layers can be satisfied through utilization of other consumption space in addition to café.
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