본 연구는 성령의 음성 듣기에 대한 현상을 살펴보고, 성령의 음성을 듣는 사람들에 대한 목회상담적인 함의를 살펴보았다. 이 논문의 목적은 다음과 같다. 첫째, 성령 안에서 그리스도인의 영적 성장에 도움이 되도록 한다. 둘째, 성령 안에서의 신앙체험이 올바른 삶을 살도록 한다. 셋째, 성령의 음성 듣기에 대한 이해가 목회상담에 활용하도록 한다. 넷째, 영성의 통전적인 방법 즉 개인 훈련, 관계성 훈련, 공동체 훈련을 통해서 평신도가 성령의 음성을 듣고 행하는 개인적인 삶과 공동체의 성장요인이 될 수 있도록 한다. 다섯째, 성령과의 올바른 신앙관계는 물론 타인과도 폭넓은 신앙생활을 할 수 있도록 돕는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 논문에서는 문헌연구와 ...
본 연구는 성령의 음성 듣기에 대한 현상을 살펴보고, 성령의 음성을 듣는 사람들에 대한 목회상담적인 함의를 살펴보았다. 이 논문의 목적은 다음과 같다. 첫째, 성령 안에서 그리스도인의 영적 성장에 도움이 되도록 한다. 둘째, 성령 안에서의 신앙체험이 올바른 삶을 살도록 한다. 셋째, 성령의 음성 듣기에 대한 이해가 목회상담에 활용하도록 한다. 넷째, 영성의 통전적인 방법 즉 개인 훈련, 관계성 훈련, 공동체 훈련을 통해서 평신도가 성령의 음성을 듣고 행하는 개인적인 삶과 공동체의 성장요인이 될 수 있도록 한다. 다섯째, 성령과의 올바른 신앙관계는 물론 타인과도 폭넓은 신앙생활을 할 수 있도록 돕는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 논문에서는 문헌연구와 질적 연구를 병행하였다. 먼저 문헌연구를 통하여 성령사역에 대한 이해로써 성령세례와 성령은사와 성령의 음성 듣는 것 그리고 종교체험에 대한 이해를 살펴보았다. 이로써 성령의 음성 듣기는 우리들의 삶의 중요한 부분이고, 성령께서 인간의 실존적 존재 가운데 함께하는 현상이며, 신앙생활에 의미 있는 실체임을 확인하였다. 이어서 질적 연구를 통하여 성령의 음성 듣기의 경험이 목회상담에 미치는 함의를 살펴보기 위하여 성령의 음성을 듣는 경험이 있는 사람 9명을 대상으로 저널링과 심층면접을 수행하였다. 이 자료 분석은 연구자의 태도가 기계적인 자세에서 벗어나 인간내면의 심리적 현상을 접할 수 있는 연구절차의 방법인 Colaizzi의 현상학적 방법을 따른 것이다. Colaizzi의 현상학적 방법에 따른 범주 분석결과는 참여자들의 성령의 음성과 심리적 현상들이 잘 드러난 내용에서 의미 있는 68개의 주제들이 도출되었고, 각각의 개념들을 같은 내용끼리 묶어 범주를 구성하였을 때 모두 11개의 주제모음들이 형성되었다. 다시 유사한 의미의 주제모음 들로 분류하고 묶어서 3개의 범주, 즉 ‘청자를 위로하신 성령’, ‘청자와 함께하신 성령’, ‘청자를 인도하신 성령’으로 구분하여 전개하였으며 교회 내 그리스도인의 종교체험인 성령의 음성 듣기에 대한 현상학적 연구를 밝혀주고 있다. 이를 요약하면 첫째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 회심하는 사람들보다 더 성령을 좇는 영성과 성령과의 관계적인 영역에 관심이 있다는 것을 보여 주었다. 둘째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 회심을 경험했을 때보다 그들의 삶의 중심에 성령의 체험 자체를 지울 수 없는 가장 중요한 신앙의 기억으로 간주하였다. 셋째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 성령의 음성을 듣는 순간에 인간의 의식 또는 무의식에 갇혀 있는 내면의 문제 또는 상처가 보혜사 성령의 명확한 상담과 더불어 위로 중에 치료받는 것을 볼 수 있었다. 이러한 성령의 음성들은 삶의 역동과 치유기능을 활성화시키는 것이 되었다. 넷째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 자신의 삶에 대한 현실적 불안과 근심 그리고 불투명할 때 성령과의 관계 속에서 장래 일을 미리 알려준 관계로 두려움이 해소되었다. 다섯째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 낮은 자존감․정서적 불안정ㆍ심리적 불안 등이 성령의 음성을 들은 후에는 자존감 회복․정서적 안정․심리적 안정을 찾게 되었다. 여섯째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 한 번의 경험으로 끝나는 것이 아니라 지속적인 음성 듣기를 통해 점진적이고 전인격적인 통합의 삶으로 나타났다. 이 성령의 음성 듣기에 대한 연구는 성령께서 성령세례를 받은 자 안에 거하시면서 때를 따라 주시는 음성을 듣는 현상학적 연구로 목회상담학에 주는 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구를 통해 목회상담학에서 목회상담의 주체이신 분이 바로 성령이라는 것이다. 둘째, 본 연구를 통해 교회공동체의 지체들을 상담하는 목회상담자를 세우신 성령이 목회상담의 감독이라는 것이다. 셋째, 본 연구를 통해 내면의 문제와 스트레스가 해결되고 심리신경면역력을 활성화시켜 치유가 나타남으로써 목회상담의 전인치유의 모델이라는 것이다. 이러한 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 그리스도 예수 안에 있는 생명의 성령의 법이 죄와 사망의 법에서 너를 해방하였음이라(롬 8:2)는 말씀처럼 성령 안에서의 영적 성장에 대한 자유로움이 넘치는 개인적 삶과 성령 안에서 영적 자유를 주는 교회가 되어야 한다. 둘째, 성령 안에서 신앙체험을 할 때 바른 체험을 해야 자신과 타인 그리고 교회에 유익이 된다. 이 논문의 문헌연구와 질적 연구를 통해 볼 때 반드시 지성과 영성 그리고 다양한 성령체험자를 통한 멘토링(mentoring)이 이루어져야 한다. 셋째, 인격자이신 성령께서는 자신의 음성을 듣는 자로 하여금 자국(自國)의 언어로 알아듣기 분명하게 말씀하시기 때문에 성령체험 가운데 삶에 가장 유일하게 활용될 수 있는 체험이다. 넷째, 성령의 은사를 선물로 받은 사람들은 서로 협력하는 보혜사의 역할로 삶을 살아야 한다. 다섯째, 주는 그리스도시오 살아계신 하나님의 아들께서 우리에게 소개하신 보혜사는 성령이시오 영
본 연구는 성령의 음성 듣기에 대한 현상을 살펴보고, 성령의 음성을 듣는 사람들에 대한 목회상담적인 함의를 살펴보았다. 이 논문의 목적은 다음과 같다. 첫째, 성령 안에서 그리스도인의 영적 성장에 도움이 되도록 한다. 둘째, 성령 안에서의 신앙체험이 올바른 삶을 살도록 한다. 셋째, 성령의 음성 듣기에 대한 이해가 목회상담에 활용하도록 한다. 넷째, 영성의 통전적인 방법 즉 개인 훈련, 관계성 훈련, 공동체 훈련을 통해서 평신도가 성령의 음성을 듣고 행하는 개인적인 삶과 공동체의 성장요인이 될 수 있도록 한다. 다섯째, 성령과의 올바른 신앙관계는 물론 타인과도 폭넓은 신앙생활을 할 수 있도록 돕는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 본 논문에서는 문헌연구와 질적 연구를 병행하였다. 먼저 문헌연구를 통하여 성령사역에 대한 이해로써 성령세례와 성령은사와 성령의 음성 듣는 것 그리고 종교체험에 대한 이해를 살펴보았다. 이로써 성령의 음성 듣기는 우리들의 삶의 중요한 부분이고, 성령께서 인간의 실존적 존재 가운데 함께하는 현상이며, 신앙생활에 의미 있는 실체임을 확인하였다. 이어서 질적 연구를 통하여 성령의 음성 듣기의 경험이 목회상담에 미치는 함의를 살펴보기 위하여 성령의 음성을 듣는 경험이 있는 사람 9명을 대상으로 저널링과 심층면접을 수행하였다. 이 자료 분석은 연구자의 태도가 기계적인 자세에서 벗어나 인간내면의 심리적 현상을 접할 수 있는 연구절차의 방법인 Colaizzi의 현상학적 방법을 따른 것이다. Colaizzi의 현상학적 방법에 따른 범주 분석결과는 참여자들의 성령의 음성과 심리적 현상들이 잘 드러난 내용에서 의미 있는 68개의 주제들이 도출되었고, 각각의 개념들을 같은 내용끼리 묶어 범주를 구성하였을 때 모두 11개의 주제모음들이 형성되었다. 다시 유사한 의미의 주제모음 들로 분류하고 묶어서 3개의 범주, 즉 ‘청자를 위로하신 성령’, ‘청자와 함께하신 성령’, ‘청자를 인도하신 성령’으로 구분하여 전개하였으며 교회 내 그리스도인의 종교체험인 성령의 음성 듣기에 대한 현상학적 연구를 밝혀주고 있다. 이를 요약하면 첫째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 회심하는 사람들보다 더 성령을 좇는 영성과 성령과의 관계적인 영역에 관심이 있다는 것을 보여 주었다. 둘째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 회심을 경험했을 때보다 그들의 삶의 중심에 성령의 체험 자체를 지울 수 없는 가장 중요한 신앙의 기억으로 간주하였다. 셋째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 성령의 음성을 듣는 순간에 인간의 의식 또는 무의식에 갇혀 있는 내면의 문제 또는 상처가 보혜사 성령의 명확한 상담과 더불어 위로 중에 치료받는 것을 볼 수 있었다. 이러한 성령의 음성들은 삶의 역동과 치유기능을 활성화시키는 것이 되었다. 넷째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 자신의 삶에 대한 현실적 불안과 근심 그리고 불투명할 때 성령과의 관계 속에서 장래 일을 미리 알려준 관계로 두려움이 해소되었다. 다섯째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 낮은 자존감․정서적 불안정ㆍ심리적 불안 등이 성령의 음성을 들은 후에는 자존감 회복․정서적 안정․심리적 안정을 찾게 되었다. 여섯째, 성령의 음성 듣기를 경험한 사람들은 한 번의 경험으로 끝나는 것이 아니라 지속적인 음성 듣기를 통해 점진적이고 전인격적인 통합의 삶으로 나타났다. 이 성령의 음성 듣기에 대한 연구는 성령께서 성령세례를 받은 자 안에 거하시면서 때를 따라 주시는 음성을 듣는 현상학적 연구로 목회상담학에 주는 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구를 통해 목회상담학에서 목회상담의 주체이신 분이 바로 성령이라는 것이다. 둘째, 본 연구를 통해 교회공동체의 지체들을 상담하는 목회상담자를 세우신 성령이 목회상담의 감독이라는 것이다. 셋째, 본 연구를 통해 내면의 문제와 스트레스가 해결되고 심리신경면역력을 활성화시켜 치유가 나타남으로써 목회상담의 전인치유의 모델이라는 것이다. 이러한 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 그리스도 예수 안에 있는 생명의 성령의 법이 죄와 사망의 법에서 너를 해방하였음이라(롬 8:2)는 말씀처럼 성령 안에서의 영적 성장에 대한 자유로움이 넘치는 개인적 삶과 성령 안에서 영적 자유를 주는 교회가 되어야 한다. 둘째, 성령 안에서 신앙체험을 할 때 바른 체험을 해야 자신과 타인 그리고 교회에 유익이 된다. 이 논문의 문헌연구와 질적 연구를 통해 볼 때 반드시 지성과 영성 그리고 다양한 성령체험자를 통한 멘토링(mentoring)이 이루어져야 한다. 셋째, 인격자이신 성령께서는 자신의 음성을 듣는 자로 하여금 자국(自國)의 언어로 알아듣기 분명하게 말씀하시기 때문에 성령체험 가운데 삶에 가장 유일하게 활용될 수 있는 체험이다. 넷째, 성령의 은사를 선물로 받은 사람들은 서로 협력하는 보혜사의 역할로 삶을 살아야 한다. 다섯째, 주는 그리스도시오 살아계신 하나님의 아들께서 우리에게 소개하신 보혜사는 성령이시오 영
The purpose of this study was to examine the phenomenon of listening to the voice of the Holy Spirit and its implications for the pastoral counseling of those who experience it. The following specific research purposes were explored in this study: First, the researcher intends to explore the Christi...
The purpose of this study was to examine the phenomenon of listening to the voice of the Holy Spirit and its implications for the pastoral counseling of those who experience it. The following specific research purposes were explored in this study: First, the researcher intends to explore the Christian's spiritual growth in the Holy Spirit. Secondly, experiencing faith in the Holy Spirit results in righteous living. Third, the researcher attempts to develop education and counseling methods about listening to the voice of the Holy Spirit; this study can be utilized in the practical ministry and pastoral counseling. Fourth, The researcher articulates Holistic method of spirituality that includes personal training, relationship training, and community training. Fifth, a right relationship of faith with the Holy Spirit will help one live a broaden life of faith. In order to achieve the purpose of this study, literature review and qualitative research were conducted. First of all, through literature review, as the Holy Spirit was understood as the healing agent, this study examined the baptism of the Holy Spirit, the gifts of the Holy Spirit, listening to the voice of the Holy Spirit and comprehension about religious experience. From this perspective, listening to the voice of the Holy Spirit is a very important part of our lives; The Holy Spirit is a phenomenon which is being experienced as a meaningful truth in religious life and human being's existential search of religious meaning. The research design of this study is based on qualitative methods. First of all, through qualitative research, examing the implications for pastoral ministers who listen to the voice of the Holy Spirit, journaling and in-depth interviews were conducted on nine subjects who listen to the voice of the Holy Spirit. When Analyzing this data, the researcher kept away from the mechanical position, and followed the phenomenological method of Colaizzi to access psychological phenomenon of the subjects. The categorical analysis, based on the phenomenological method of Colaizzi, resulted in 68 meaningful themes topics that arose from well-exposed psychological and the voice of the Holy Spirit phenomenons, as well as 11 groups of the themes. Once again, the themes of similar meanings were grouped into three categories and groupings: 'the Holy Spirit who consoles for the listener', 'the Holy Spirit who is together with the listener', and 'the Holy Spirit who guides the listener'. These three groups were then sorted out and developed as a phenomenological study about the Christian's listening to the voice of the Holy Spirit in the church. The researcher summarizes the results of this study in the following six perspectives. First, The people who have experienced the listening to the Holy Spirit are more interested in spirituality of chasing the Holy Spirit and relationship with the Holy Spirit than people who perceive the Holy Spirit as the cognitive agent. Second, The people who have experienced listening to the Holy Spirit consider their spiritual encounter as ineffaceable and important memory in their life. Third, The people who have experienced this phenomenon showed that their inner problems trapped in their conscious or unconscious were cured by the Holy Spirit's clear consultation and consolation during the listening to the voice of the Holy Spirit. The voice of the Holy Spirit makes life dynamic and revitalizes the immune system. Fourth, the people who have experienced it, their realistic anxiety, sorrow and fear for future have been reduced owing to relationship with the Holy Spirit who tells their future in advance. Fifth, after listening to the voice of the Holy Spirit, the people gain their stability; low self-esteem, emotional instability and psychological instability are being changed into high self-esteem, emotional, and psychological stability. Sixth, the people who experience the voice of the Holy Spirit shows life integration of the whole personality through continuous listening to the voice of the Holy Spirit. This study about listening to the voice of the Holy Spirit shows that the Holy Spirit comes into the people who received the baptism of the Holy Spirit, here and now, live in the Holy Spirit. The researcher delineates the implications of this study for pastoral counselling from the perspective on the phenomenological research about the voice of the Holy Spirit: First, 'The subject of pastoral counselling is the Holy Spirit'. Second, To counsel the members of the church community, 'the Holy Spirit who authorizes the ministry counselor is a supervisor of ministry counseling'. Third, by the healing model by the Holy Spirit, the human immunity that is being revitalized by secreting hormones is 'a model of health for whole body in counseling ministry'. Based on these research outcomes, I want to explicate the following suggestions: First, "Christ Jesus the law of the Spirit who gives life has set you free from the law of sin and death" (Romans 8:2), as it say, the church should give the believers spiritual freedom in the Holy Spirit to overflow freedom about growth of spiritual. Second, it is of benefit to yourself, others and church when experience of faith in the Holy Spirit is in the moral and biblical direction. The Mentoring by Christian who follow and practice the will of the Holy Spirit should be followed. In Future, further research using this kind of qualitative method will be recommended. Third, listening to the voice of the Holy Spirit is the most useful experience among experiential manifestations of the Holy Spirit because the voice of the Holy Spirit is presented in the Christian' own languages. Fourth, the people who received the gift of the Holy Spirit have to live and cooperate with each other as a helper. Fifth, ‘The Christ is son of the living God. He introduced the Helper to us. He is the Holy Spirit and Spirit of e
The purpose of this study was to examine the phenomenon of listening to the voice of the Holy Spirit and its implications for the pastoral counseling of those who experience it. The following specific research purposes were explored in this study: First, the researcher intends to explore the Christian's spiritual growth in the Holy Spirit. Secondly, experiencing faith in the Holy Spirit results in righteous living. Third, the researcher attempts to develop education and counseling methods about listening to the voice of the Holy Spirit; this study can be utilized in the practical ministry and pastoral counseling. Fourth, The researcher articulates Holistic method of spirituality that includes personal training, relationship training, and community training. Fifth, a right relationship of faith with the Holy Spirit will help one live a broaden life of faith. In order to achieve the purpose of this study, literature review and qualitative research were conducted. First of all, through literature review, as the Holy Spirit was understood as the healing agent, this study examined the baptism of the Holy Spirit, the gifts of the Holy Spirit, listening to the voice of the Holy Spirit and comprehension about religious experience. From this perspective, listening to the voice of the Holy Spirit is a very important part of our lives; The Holy Spirit is a phenomenon which is being experienced as a meaningful truth in religious life and human being's existential search of religious meaning. The research design of this study is based on qualitative methods. First of all, through qualitative research, examing the implications for pastoral ministers who listen to the voice of the Holy Spirit, journaling and in-depth interviews were conducted on nine subjects who listen to the voice of the Holy Spirit. When Analyzing this data, the researcher kept away from the mechanical position, and followed the phenomenological method of Colaizzi to access psychological phenomenon of the subjects. The categorical analysis, based on the phenomenological method of Colaizzi, resulted in 68 meaningful themes topics that arose from well-exposed psychological and the voice of the Holy Spirit phenomenons, as well as 11 groups of the themes. Once again, the themes of similar meanings were grouped into three categories and groupings: 'the Holy Spirit who consoles for the listener', 'the Holy Spirit who is together with the listener', and 'the Holy Spirit who guides the listener'. These three groups were then sorted out and developed as a phenomenological study about the Christian's listening to the voice of the Holy Spirit in the church. The researcher summarizes the results of this study in the following six perspectives. First, The people who have experienced the listening to the Holy Spirit are more interested in spirituality of chasing the Holy Spirit and relationship with the Holy Spirit than people who perceive the Holy Spirit as the cognitive agent. Second, The people who have experienced listening to the Holy Spirit consider their spiritual encounter as ineffaceable and important memory in their life. Third, The people who have experienced this phenomenon showed that their inner problems trapped in their conscious or unconscious were cured by the Holy Spirit's clear consultation and consolation during the listening to the voice of the Holy Spirit. The voice of the Holy Spirit makes life dynamic and revitalizes the immune system. Fourth, the people who have experienced it, their realistic anxiety, sorrow and fear for future have been reduced owing to relationship with the Holy Spirit who tells their future in advance. Fifth, after listening to the voice of the Holy Spirit, the people gain their stability; low self-esteem, emotional instability and psychological instability are being changed into high self-esteem, emotional, and psychological stability. Sixth, the people who experience the voice of the Holy Spirit shows life integration of the whole personality through continuous listening to the voice of the Holy Spirit. This study about listening to the voice of the Holy Spirit shows that the Holy Spirit comes into the people who received the baptism of the Holy Spirit, here and now, live in the Holy Spirit. The researcher delineates the implications of this study for pastoral counselling from the perspective on the phenomenological research about the voice of the Holy Spirit: First, 'The subject of pastoral counselling is the Holy Spirit'. Second, To counsel the members of the church community, 'the Holy Spirit who authorizes the ministry counselor is a supervisor of ministry counseling'. Third, by the healing model by the Holy Spirit, the human immunity that is being revitalized by secreting hormones is 'a model of health for whole body in counseling ministry'. Based on these research outcomes, I want to explicate the following suggestions: First, "Christ Jesus the law of the Spirit who gives life has set you free from the law of sin and death" (Romans 8:2), as it say, the church should give the believers spiritual freedom in the Holy Spirit to overflow freedom about growth of spiritual. Second, it is of benefit to yourself, others and church when experience of faith in the Holy Spirit is in the moral and biblical direction. The Mentoring by Christian who follow and practice the will of the Holy Spirit should be followed. In Future, further research using this kind of qualitative method will be recommended. Third, listening to the voice of the Holy Spirit is the most useful experience among experiential manifestations of the Holy Spirit because the voice of the Holy Spirit is presented in the Christian' own languages. Fourth, the people who received the gift of the Holy Spirit have to live and cooperate with each other as a helper. Fifth, ‘The Christ is son of the living God. He introduced the Helper to us. He is the Holy Spirit and Spirit of e
주제어
#성령인 종교체험 성령의 음성 기독교 영성 기독교 심리 신경면역학 Spiritian Religious Experience Voice of the Holy Spirit Christian Spirituality Christian Psychoneuroimmunology
학위논문 정보
저자
정진오
학위수여기관
강남대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
신학과
지도교수
이상복
발행연도
2013
총페이지
240 p.
키워드
성령인 종교체험 성령의 음성 기독교 영성 기독교 심리 신경면역학 Spiritian Religious Experience Voice of the Holy Spirit Christian Spirituality Christian Psychoneuroimmunology
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