이 연구는 범죄 재연 프로그램이 청소년 범죄에 미치는 영향에 대해 연구되었다. 그 결과를 통해서 과연 어떻게 범죄 재연 프로그램의 유해성을 차단할 것인지 살펴보았다. 그리고 언론기사들을 통해 나타날 수 있는 다른 요인을 살펴보고, 청소년 범죄에 범죄 재연 프로그램의 부정적인 효과를 감소시킬 수 있는 방안을 모색하였다. 이에 재연된 프로그램을 통해 청소년 범죄의 사전적·사후적 차원의 대책방안과 함께 청소년 문제의 대안을 제시하였다. 이 연구는 사례를 통해 내용분석의 기법으로 연구되었다. 내용 분석(Content Analysis)으로 영상자료 등의 내용을 연구하고, 영상매체에 기록된 자료를 분석하기 위한 방법이다. 분석은 범죄 재연 프로그램의 영상자료를 사용하였다. 따라서 청소년 범죄가 범죄 재연 프로그램을 통해 학습되는 요인들을 추론하기 위해 ...
이 연구는 범죄 재연 프로그램이 청소년 범죄에 미치는 영향에 대해 연구되었다. 그 결과를 통해서 과연 어떻게 범죄 재연 프로그램의 유해성을 차단할 것인지 살펴보았다. 그리고 언론기사들을 통해 나타날 수 있는 다른 요인을 살펴보고, 청소년 범죄에 범죄 재연 프로그램의 부정적인 효과를 감소시킬 수 있는 방안을 모색하였다. 이에 재연된 프로그램을 통해 청소년 범죄의 사전적·사후적 차원의 대책방안과 함께 청소년 문제의 대안을 제시하였다. 이 연구는 사례를 통해 내용분석의 기법으로 연구되었다. 내용 분석(Content Analysis)으로 영상자료 등의 내용을 연구하고, 영상매체에 기록된 자료를 분석하기 위한 방법이다. 분석은 범죄 재연 프로그램의 영상자료를 사용하였다. 따라서 청소년 범죄가 범죄 재연 프로그램을 통해 학습되는 요인들을 추론하기 위해 내용분석 방법으로 연구를 하였다. 자료는 3개 공중파 KBS, MBC, SBS 방송사중 주요 범죄 재연 프로그램으로 SBS의 “그것이 알고 싶다” 프로그램을 선정하여 분석 되었다. 범죄재연 프로그램은 2012년 9월 16일부터 SBS의 ‘그것이 알고 싶다’ 프로그램을 대상으로 자료를 수집하였다. 이 중 방영된 97편은 범죄와 관련된 주제로 62편을 선별하였으며, 청소년 범죄 주제와 관련된 프로그램으로 선별되었다. 그리고 방영된 이후 시점부터 약 1년 6개월간의 국내 언론 중 보도된 기사를 대상으로 비교분석 하였다. 연구결과는 첫째, 범죄 재연 프로그램을 통해 청소년에게 범죄수법이 모방되는 영향을 미치고 있었다. 범죄 재연 프로그램은 범죄를 파헤치는 흥미 위주의 프로그램으로 나타났으며, 범죄수법에 대해 상세히 나타내고있었다. 언론매체에서는 방송사마다 반복적으로 방송하는 것을 보면서 국민에게 알권리를 위한다고 할 수 있지만, 언론매체가 모방범죄를 부추기게 되며, 청소년에게 호기심을 자극하는 것이 문제점으로 가진다. 둘째, 범죄 재연 프로그램은 범죄수법을 비롯하여 청소년에게 위협적이고, 폭력적인 장면들로 인하여 청소년 범죄의 모방심리를 부추기는 것으로 나타났다. 범죄 재연 프로그램과 함께 수사극, 영화 등을 통해 흉내 내는 청소년들의 범죄가 갈수록 증가하고 있었다. 범죄행위 장면에 대해 적나라한 묘사를 통해 감수성이 많은 청소년들에게 모방심리를 부추기는 부작용을 가지고 있었다. 사례분석을 통해 보여주듯이 위협적이고, 폭력적인 장면 들이 여과 없이 그대로 보여줌으로 청소년들에게 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 방송 내용은 청소년들에게 부모와의 갈등, 방임, 무관심 등의 요인으로 길거리에 내몰게 되고, 범죄를 저지를 수 있는 환경을 조성하게 되는 것으로 나타났다. 이러한 청소년들은 가정과의 유대관계가 약해짐으로써 문제점을 가지고, 범죄수법, 범죄수단 등과 함께 청소년들에게 가장 심각한 문제가 되는 것이 가정과의 유대가 약해지는 것이다. 가정과의 유대가 약해짐으로써 청소년들은 각종 범죄의 문제들이 연관되고, 가족과 사회 전체에 심각한 문제를 낳고 있었다. 따라서 범죄 재연 프로그램이 청소년 범죄에 영향을 미칠 수 있기 때문에 예방하는 것이 매우 중요하다. 그래서 범죄 재연 프로그램의 제작자는 상기한 여러 가지의 부작용들을 인식하고, 시청률 지상주의의 함정에 빠질 수 있는 선정주의적 프로그램의 행태에서 벗어나 범죄예방의 순기능을 할 수 있는 프로그램을 만들어야 한다. 그리고 범죄 재연 프로그램이 효율적으로 범죄의 예방효과를 가질 수 있는 프로그램으로 거듭날 수 있도록 노력해야 할 것이다. 또한 상담·보호·교육·치료·지원 등 국가적인 차원에서 종합적인 대책이 필요할 것이다. 때문에 청소년 범죄가 가정과의 유대가 약해짐으로써 가출을 일삼는 청소년들을 위해 예방하고 대응할 수 있는 가족·학교·사회적 차원에서의 개선방안을 나타내었다. 이 연구의 한계점과 향후 연구의 방향은 다음과 같다. 첫째, 청소년 범죄자가 자기보고식 자료, 심층적인 면접조사 등을 통해 얻어진 자료와 상호 비교되는 연구가 필요 할 것이다. 둘째, 범죄 청소년의 가족, 친구, 교사 등에 대한 심층적인 면접과 심리적인 검사 등을 통해 연구가 진행이 되어야 할 것이다. 셋째, 범죄유형, 동기, 요인 등 많은 특성들의 관계들을 연구가 되어야 할 것이다. 넷째, 단기간 내에 변화하는 청소년 범죄의 유형과 특성, 요인들을 파악하여 청소년 범죄의 예방과 범죄 치료의 프로그램을 개발하기 위한 연구가 지속적으로 진행되어야 할 것이다.
이 연구는 범죄 재연 프로그램이 청소년 범죄에 미치는 영향에 대해 연구되었다. 그 결과를 통해서 과연 어떻게 범죄 재연 프로그램의 유해성을 차단할 것인지 살펴보았다. 그리고 언론기사들을 통해 나타날 수 있는 다른 요인을 살펴보고, 청소년 범죄에 범죄 재연 프로그램의 부정적인 효과를 감소시킬 수 있는 방안을 모색하였다. 이에 재연된 프로그램을 통해 청소년 범죄의 사전적·사후적 차원의 대책방안과 함께 청소년 문제의 대안을 제시하였다. 이 연구는 사례를 통해 내용분석의 기법으로 연구되었다. 내용 분석(Content Analysis)으로 영상자료 등의 내용을 연구하고, 영상매체에 기록된 자료를 분석하기 위한 방법이다. 분석은 범죄 재연 프로그램의 영상자료를 사용하였다. 따라서 청소년 범죄가 범죄 재연 프로그램을 통해 학습되는 요인들을 추론하기 위해 내용분석 방법으로 연구를 하였다. 자료는 3개 공중파 KBS, MBC, SBS 방송사중 주요 범죄 재연 프로그램으로 SBS의 “그것이 알고 싶다” 프로그램을 선정하여 분석 되었다. 범죄재연 프로그램은 2012년 9월 16일부터 SBS의 ‘그것이 알고 싶다’ 프로그램을 대상으로 자료를 수집하였다. 이 중 방영된 97편은 범죄와 관련된 주제로 62편을 선별하였으며, 청소년 범죄 주제와 관련된 프로그램으로 선별되었다. 그리고 방영된 이후 시점부터 약 1년 6개월간의 국내 언론 중 보도된 기사를 대상으로 비교분석 하였다. 연구결과는 첫째, 범죄 재연 프로그램을 통해 청소년에게 범죄수법이 모방되는 영향을 미치고 있었다. 범죄 재연 프로그램은 범죄를 파헤치는 흥미 위주의 프로그램으로 나타났으며, 범죄수법에 대해 상세히 나타내고있었다. 언론매체에서는 방송사마다 반복적으로 방송하는 것을 보면서 국민에게 알권리를 위한다고 할 수 있지만, 언론매체가 모방범죄를 부추기게 되며, 청소년에게 호기심을 자극하는 것이 문제점으로 가진다. 둘째, 범죄 재연 프로그램은 범죄수법을 비롯하여 청소년에게 위협적이고, 폭력적인 장면들로 인하여 청소년 범죄의 모방심리를 부추기는 것으로 나타났다. 범죄 재연 프로그램과 함께 수사극, 영화 등을 통해 흉내 내는 청소년들의 범죄가 갈수록 증가하고 있었다. 범죄행위 장면에 대해 적나라한 묘사를 통해 감수성이 많은 청소년들에게 모방심리를 부추기는 부작용을 가지고 있었다. 사례분석을 통해 보여주듯이 위협적이고, 폭력적인 장면 들이 여과 없이 그대로 보여줌으로 청소년들에게 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 방송 내용은 청소년들에게 부모와의 갈등, 방임, 무관심 등의 요인으로 길거리에 내몰게 되고, 범죄를 저지를 수 있는 환경을 조성하게 되는 것으로 나타났다. 이러한 청소년들은 가정과의 유대관계가 약해짐으로써 문제점을 가지고, 범죄수법, 범죄수단 등과 함께 청소년들에게 가장 심각한 문제가 되는 것이 가정과의 유대가 약해지는 것이다. 가정과의 유대가 약해짐으로써 청소년들은 각종 범죄의 문제들이 연관되고, 가족과 사회 전체에 심각한 문제를 낳고 있었다. 따라서 범죄 재연 프로그램이 청소년 범죄에 영향을 미칠 수 있기 때문에 예방하는 것이 매우 중요하다. 그래서 범죄 재연 프로그램의 제작자는 상기한 여러 가지의 부작용들을 인식하고, 시청률 지상주의의 함정에 빠질 수 있는 선정주의적 프로그램의 행태에서 벗어나 범죄예방의 순기능을 할 수 있는 프로그램을 만들어야 한다. 그리고 범죄 재연 프로그램이 효율적으로 범죄의 예방효과를 가질 수 있는 프로그램으로 거듭날 수 있도록 노력해야 할 것이다. 또한 상담·보호·교육·치료·지원 등 국가적인 차원에서 종합적인 대책이 필요할 것이다. 때문에 청소년 범죄가 가정과의 유대가 약해짐으로써 가출을 일삼는 청소년들을 위해 예방하고 대응할 수 있는 가족·학교·사회적 차원에서의 개선방안을 나타내었다. 이 연구의 한계점과 향후 연구의 방향은 다음과 같다. 첫째, 청소년 범죄자가 자기보고식 자료, 심층적인 면접조사 등을 통해 얻어진 자료와 상호 비교되는 연구가 필요 할 것이다. 둘째, 범죄 청소년의 가족, 친구, 교사 등에 대한 심층적인 면접과 심리적인 검사 등을 통해 연구가 진행이 되어야 할 것이다. 셋째, 범죄유형, 동기, 요인 등 많은 특성들의 관계들을 연구가 되어야 할 것이다. 넷째, 단기간 내에 변화하는 청소년 범죄의 유형과 특성, 요인들을 파악하여 청소년 범죄의 예방과 범죄 치료의 프로그램을 개발하기 위한 연구가 지속적으로 진행되어야 할 것이다.
This study has examined the effects of crime reconstitution programs on juvenile crime. The purpose of the study was to examine how to block the harmful effects of crime reconstitution programs on juveniles. Other factors that may occur through a press release were also examined, and a way to reduce...
This study has examined the effects of crime reconstitution programs on juvenile crime. The purpose of the study was to examine how to block the harmful effects of crime reconstitution programs on juveniles. Other factors that may occur through a press release were also examined, and a way to reduce the negative impact of the crime reconstitution program was considered as well. After the analysis of the reconstitution program, juvenile crime prevention strategies were proposed. For this case study, content analysis technique was employed, and video medium of a crime reconstitution program, “We Want to Know It,” was thoroughly analyzed. Content analysis was used to infer whether learning crime techniques through the crime reconstitution program is plausible. The crime reconstitution program, "We Want to Know It" broadcast by SBS was selected for the study, and program pieces starting from September 16, 2012 were included in the analysis. 62 pieces were selected out of 97 pieces since their topics were related to juvenile justice. Domestic news articles for the duration of one year and six months since the initial airing of the program were also analyzed. Results are as follows. First, juveniles seemed to learn crime techniques from the crime reconstitution program. The crime reconstitution program pieces were broadcast in sensationalized and dramatized ways so they looked interesting and exciting. Details regarding crime techniques were shown on during the program. The media are likely to encourage copycat crimes among juveniles. Second, the crime reconstitution programs for juvenile include threats and inform the criminal methods, and the violent scenes on TV and movie screens appear to encourage copycat crimes among juveniles. Criminal behavior scenes have side effects on encouraging sensitivity among many juveniles, and it is possible for them to imitate those violent behaviors shown on media. Violent scenes appear to have negative effects on juveniles because those scenes are shown without any filtration. Third, after watching the program, juveniles experienced conflicts with parents, parental neglects and indifference, etc., so they left home and get exposed to a criminal environment. These juveniles have problems as their ties to family get weakened due to criminal involvement. The most serious problem for juveniles is the weakening bond to family, and juveniles who commit various crimes impose a serious problem on both their family and society as a whole. Thus, the producers of the crime reconstitution program should recognize the negative influence of their program. They should make programs that have crime prevention elements rather than crime-producing elements. The producers should not consider viewer rating as the superlative. In addition, counseling, protection, education, treatment, and support will be needed as comprehensive countermeasures at the national level. Juvenile crime occurs because young people have a weak bond to their family. If family, school, and society work together the number of runaway youth will be reduced. The limitations of this study are as follows. First, self-report data and in-depth interviews from juvenile offenders should be obtained, and there should be an experimental group and a control group for comparison. Second, with the help from the family, friends, and teachers of the offenders, triangulation examination should be carried out. Third, crime type, motivation, and the relationship between factors need to be examined. Fourth, the type, nature and factors of juvenile crime that change in a short period of time should be identified in order to develop juvenile crime prevention and treatment programs.
This study has examined the effects of crime reconstitution programs on juvenile crime. The purpose of the study was to examine how to block the harmful effects of crime reconstitution programs on juveniles. Other factors that may occur through a press release were also examined, and a way to reduce the negative impact of the crime reconstitution program was considered as well. After the analysis of the reconstitution program, juvenile crime prevention strategies were proposed. For this case study, content analysis technique was employed, and video medium of a crime reconstitution program, “We Want to Know It,” was thoroughly analyzed. Content analysis was used to infer whether learning crime techniques through the crime reconstitution program is plausible. The crime reconstitution program, "We Want to Know It" broadcast by SBS was selected for the study, and program pieces starting from September 16, 2012 were included in the analysis. 62 pieces were selected out of 97 pieces since their topics were related to juvenile justice. Domestic news articles for the duration of one year and six months since the initial airing of the program were also analyzed. Results are as follows. First, juveniles seemed to learn crime techniques from the crime reconstitution program. The crime reconstitution program pieces were broadcast in sensationalized and dramatized ways so they looked interesting and exciting. Details regarding crime techniques were shown on during the program. The media are likely to encourage copycat crimes among juveniles. Second, the crime reconstitution programs for juvenile include threats and inform the criminal methods, and the violent scenes on TV and movie screens appear to encourage copycat crimes among juveniles. Criminal behavior scenes have side effects on encouraging sensitivity among many juveniles, and it is possible for them to imitate those violent behaviors shown on media. Violent scenes appear to have negative effects on juveniles because those scenes are shown without any filtration. Third, after watching the program, juveniles experienced conflicts with parents, parental neglects and indifference, etc., so they left home and get exposed to a criminal environment. These juveniles have problems as their ties to family get weakened due to criminal involvement. The most serious problem for juveniles is the weakening bond to family, and juveniles who commit various crimes impose a serious problem on both their family and society as a whole. Thus, the producers of the crime reconstitution program should recognize the negative influence of their program. They should make programs that have crime prevention elements rather than crime-producing elements. The producers should not consider viewer rating as the superlative. In addition, counseling, protection, education, treatment, and support will be needed as comprehensive countermeasures at the national level. Juvenile crime occurs because young people have a weak bond to their family. If family, school, and society work together the number of runaway youth will be reduced. The limitations of this study are as follows. First, self-report data and in-depth interviews from juvenile offenders should be obtained, and there should be an experimental group and a control group for comparison. Second, with the help from the family, friends, and teachers of the offenders, triangulation examination should be carried out. Third, crime type, motivation, and the relationship between factors need to be examined. Fourth, the type, nature and factors of juvenile crime that change in a short period of time should be identified in order to develop juvenile crime prevention and treatment programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.