본 연구는 성인발달장애인을 돌보는 부모가 자녀의 자기결정력에 대해 어떻게 인식하고 있는지 알아보고 성인발달장애인의 자기결정능력에 대한 부모의인식에 영향을 미치는 요인을 밝히고자 하였다. 발달장애인의 성공적인 자립생활과 높은 삶의 만족도를 위해 자기결정은 전생애에 걸쳐 학습되어야 하며 발달장애인은 자기결정의 기회를 제공받아야 한다. 발달장애인은 자기결정이 어렵다는 인식이 있지만 발달장애인을 둘러싼 환경이 발달장애인의 동의를 얻어 그들의 욕구를 충족시켜주는 것만으로도 자기결정은 가능해진다. 그리고 부모는 발달장애인을 둘러싼 환경 중 가장 가까운 지원체계이다. 따라서 부모가 자녀의 자기결정력을 어떻게 인식하는지에 따라 발달장애 자녀에게 자기결정기술을 습득하기 위한 환경과 기회를 많이 제공하게 된다. 성인발달장애인은 성인이 되어도 부모의 돌봄을 받는 경우가 많다. 성인발달장애인의 부모는 자신의 은퇴 이후 노후 준비와 더불어 성인발달장애자녀의 돌봄과 평생계획까지 준비해야 하는 이중부담에 직면한다. 기존의 연구들은 주로학령기의 발달장애인을 양육하는 부모의 스트레스, 양육부담, 우울과 자기결정과의 관계 등에 초점을 맞춰왔다. 하지만 성인발달장애인의 증가에 따라 중·노년기에 접어든 성인발달장애인의 부모에 대한 연구의 필요성이 커지고 있다. 성인발달장애자녀를 돌보는 부모는 인생의 완숙기에 접어들어 장애자녀에 대한 스트레스와 부담에 적응·대처하는 능력이 학령기 발달장애자녀를 양육하는 부모와는 다르다. 또한 돌봄과정에서 중·노년기의 부모가 장애자녀를 포함한 가족구성원과 맺는 관계는 부모가 자녀의 자기결정능력에 대한 인식에 영향을 미친다. 이에 본 연구에서는 성인발달장애인을 돌보는 부모를 대상으로 성인발달장애 자녀의 자기결정능력에 대한 부모의 인식 정도를 알아보고 자기결정능력 인식에 영향을 미치는 요인을 부모의 특성, 장애자녀의 특성, 돌봄 부담, 가족과의 관계 측면에서 알아보고자 하였으며 이를 통해 성인발달장애인을 돌보는 부모가 자녀의 자기결정을 평가하는데 스트레스와 양육 등의 부담뿐만이 아니라 가족구성원과의 ...
본 연구는 성인발달장애인을 돌보는 부모가 자녀의 자기결정력에 대해 어떻게 인식하고 있는지 알아보고 성인발달장애인의 자기결정능력에 대한 부모의인식에 영향을 미치는 요인을 밝히고자 하였다. 발달장애인의 성공적인 자립생활과 높은 삶의 만족도를 위해 자기결정은 전생애에 걸쳐 학습되어야 하며 발달장애인은 자기결정의 기회를 제공받아야 한다. 발달장애인은 자기결정이 어렵다는 인식이 있지만 발달장애인을 둘러싼 환경이 발달장애인의 동의를 얻어 그들의 욕구를 충족시켜주는 것만으로도 자기결정은 가능해진다. 그리고 부모는 발달장애인을 둘러싼 환경 중 가장 가까운 지원체계이다. 따라서 부모가 자녀의 자기결정력을 어떻게 인식하는지에 따라 발달장애 자녀에게 자기결정기술을 습득하기 위한 환경과 기회를 많이 제공하게 된다. 성인발달장애인은 성인이 되어도 부모의 돌봄을 받는 경우가 많다. 성인발달장애인의 부모는 자신의 은퇴 이후 노후 준비와 더불어 성인발달장애자녀의 돌봄과 평생계획까지 준비해야 하는 이중부담에 직면한다. 기존의 연구들은 주로학령기의 발달장애인을 양육하는 부모의 스트레스, 양육부담, 우울과 자기결정과의 관계 등에 초점을 맞춰왔다. 하지만 성인발달장애인의 증가에 따라 중·노년기에 접어든 성인발달장애인의 부모에 대한 연구의 필요성이 커지고 있다. 성인발달장애자녀를 돌보는 부모는 인생의 완숙기에 접어들어 장애자녀에 대한 스트레스와 부담에 적응·대처하는 능력이 학령기 발달장애자녀를 양육하는 부모와는 다르다. 또한 돌봄과정에서 중·노년기의 부모가 장애자녀를 포함한 가족구성원과 맺는 관계는 부모가 자녀의 자기결정능력에 대한 인식에 영향을 미친다. 이에 본 연구에서는 성인발달장애인을 돌보는 부모를 대상으로 성인발달장애 자녀의 자기결정능력에 대한 부모의 인식 정도를 알아보고 자기결정능력 인식에 영향을 미치는 요인을 부모의 특성, 장애자녀의 특성, 돌봄 부담, 가족과의 관계 측면에서 알아보고자 하였으며 이를 통해 성인발달장애인을 돌보는 부모가 자녀의 자기결정을 평가하는데 스트레스와 양육 등의 부담뿐만이 아니라 가족구성원과의 관계성 등의 긍정적 요인이 영향을 미치는 것에 대한 중요함을 알리고, 제도적인 지원의 필요성을 제시하고자 하였다. 본 연구는 1996년 이전에 출생한 성인발달장애인을 돌보는 서울·경기지역에 거주하는 부모를 대상으로 조사를 실시하였고, 총 174부를 분석에 사용하였다. 본 연구의 모형을 검증하기 위해 SPSS 18.0을 이용하여 기술 분석 및 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 내용과 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인발달장애인을 돌보는 부모는 성인발달장애자녀의 자기결정능력을 보통 이하 수준으로 인식하고 있었다. 둘째, 연구모형에서 설정한 변수들은 높은 상관관계와 설명력을 보였으며, 성인발달장애자녀의 자기결정능력에 대한 부모의 인식에 영향을 미치는 변수는 장애등급, 자녀에 대한 부정적 감정, 비장애자녀와의 관계, 장애자녀와의 자율적 관계성으로 나타났다. 즉, 성인발달장애자녀의 장애등급이 높을수록, 부모가 성인발달장애자녀에 대해 부정적인 감정이 적을수록, 부모와 비장애자녀와의 관계가 좋을수록 부모와 성인발달장애자녀와의 관계가 자율적일수록 부모는 성인발달장애자녀의 자기결정능력을 높게 인식하였다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구가 가지는 함의는 다음과 같다. 첫째, 성인발달장애인의 자기결정능력에 대한 부모의 인식에 영향을 미치는 요인을 알아봄으로써 향후 성인발달장애인의 자기결정에 대한 연구의 기초자료를 제공하였으며, 생태학적 이론에 기반하여 발달장애인의 자기결정에 당사자 뿐 아니라 주변 환경의 참여와 인식과 관계의 변화의 중요성을 확인하였다. 또한 성인발달장애인을 돌보는 부모를 연구대상으로 하여 발달장애아동·청소년과 가족, 교사에 한정되어 있던 연구의 범위를 확장하였다. 둘째, 성인발달장애인을 돌보는 중·노년기 부모가 자녀의 자기결정능력을 인식하는데 있어서 스트레스, 부담 등의 요인보다는 발달장애 자녀에 대한 감정, 가족 구성원들간의 관계의 중요성과 이를 제고하기 위한 사회복지 제도의 필요성을 밝혀내었다는 것에 의의가 있다.
본 연구는 성인발달장애인을 돌보는 부모가 자녀의 자기결정력에 대해 어떻게 인식하고 있는지 알아보고 성인발달장애인의 자기결정능력에 대한 부모의인식에 영향을 미치는 요인을 밝히고자 하였다. 발달장애인의 성공적인 자립생활과 높은 삶의 만족도를 위해 자기결정은 전생애에 걸쳐 학습되어야 하며 발달장애인은 자기결정의 기회를 제공받아야 한다. 발달장애인은 자기결정이 어렵다는 인식이 있지만 발달장애인을 둘러싼 환경이 발달장애인의 동의를 얻어 그들의 욕구를 충족시켜주는 것만으로도 자기결정은 가능해진다. 그리고 부모는 발달장애인을 둘러싼 환경 중 가장 가까운 지원체계이다. 따라서 부모가 자녀의 자기결정력을 어떻게 인식하는지에 따라 발달장애 자녀에게 자기결정기술을 습득하기 위한 환경과 기회를 많이 제공하게 된다. 성인발달장애인은 성인이 되어도 부모의 돌봄을 받는 경우가 많다. 성인발달장애인의 부모는 자신의 은퇴 이후 노후 준비와 더불어 성인발달장애자녀의 돌봄과 평생계획까지 준비해야 하는 이중부담에 직면한다. 기존의 연구들은 주로학령기의 발달장애인을 양육하는 부모의 스트레스, 양육부담, 우울과 자기결정과의 관계 등에 초점을 맞춰왔다. 하지만 성인발달장애인의 증가에 따라 중·노년기에 접어든 성인발달장애인의 부모에 대한 연구의 필요성이 커지고 있다. 성인발달장애자녀를 돌보는 부모는 인생의 완숙기에 접어들어 장애자녀에 대한 스트레스와 부담에 적응·대처하는 능력이 학령기 발달장애자녀를 양육하는 부모와는 다르다. 또한 돌봄과정에서 중·노년기의 부모가 장애자녀를 포함한 가족구성원과 맺는 관계는 부모가 자녀의 자기결정능력에 대한 인식에 영향을 미친다. 이에 본 연구에서는 성인발달장애인을 돌보는 부모를 대상으로 성인발달장애 자녀의 자기결정능력에 대한 부모의 인식 정도를 알아보고 자기결정능력 인식에 영향을 미치는 요인을 부모의 특성, 장애자녀의 특성, 돌봄 부담, 가족과의 관계 측면에서 알아보고자 하였으며 이를 통해 성인발달장애인을 돌보는 부모가 자녀의 자기결정을 평가하는데 스트레스와 양육 등의 부담뿐만이 아니라 가족구성원과의 관계성 등의 긍정적 요인이 영향을 미치는 것에 대한 중요함을 알리고, 제도적인 지원의 필요성을 제시하고자 하였다. 본 연구는 1996년 이전에 출생한 성인발달장애인을 돌보는 서울·경기지역에 거주하는 부모를 대상으로 조사를 실시하였고, 총 174부를 분석에 사용하였다. 본 연구의 모형을 검증하기 위해 SPSS 18.0을 이용하여 기술 분석 및 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 내용과 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성인발달장애인을 돌보는 부모는 성인발달장애자녀의 자기결정능력을 보통 이하 수준으로 인식하고 있었다. 둘째, 연구모형에서 설정한 변수들은 높은 상관관계와 설명력을 보였으며, 성인발달장애자녀의 자기결정능력에 대한 부모의 인식에 영향을 미치는 변수는 장애등급, 자녀에 대한 부정적 감정, 비장애자녀와의 관계, 장애자녀와의 자율적 관계성으로 나타났다. 즉, 성인발달장애자녀의 장애등급이 높을수록, 부모가 성인발달장애자녀에 대해 부정적인 감정이 적을수록, 부모와 비장애자녀와의 관계가 좋을수록 부모와 성인발달장애자녀와의 관계가 자율적일수록 부모는 성인발달장애자녀의 자기결정능력을 높게 인식하였다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구가 가지는 함의는 다음과 같다. 첫째, 성인발달장애인의 자기결정능력에 대한 부모의 인식에 영향을 미치는 요인을 알아봄으로써 향후 성인발달장애인의 자기결정에 대한 연구의 기초자료를 제공하였으며, 생태학적 이론에 기반하여 발달장애인의 자기결정에 당사자 뿐 아니라 주변 환경의 참여와 인식과 관계의 변화의 중요성을 확인하였다. 또한 성인발달장애인을 돌보는 부모를 연구대상으로 하여 발달장애아동·청소년과 가족, 교사에 한정되어 있던 연구의 범위를 확장하였다. 둘째, 성인발달장애인을 돌보는 중·노년기 부모가 자녀의 자기결정능력을 인식하는데 있어서 스트레스, 부담 등의 요인보다는 발달장애 자녀에 대한 감정, 가족 구성원들간의 관계의 중요성과 이를 제고하기 위한 사회복지 제도의 필요성을 밝혀내었다는 것에 의의가 있다.
This study is to understand about the parent perception for self-determination of their adult developmental disabilities. Self-determination should be learned throughout the whole life with developmental disabilities and the developmental disabilities should be given the opportunity to self-determin...
This study is to understand about the parent perception for self-determination of their adult developmental disabilities. Self-determination should be learned throughout the whole life with developmental disabilities and the developmental disabilities should be given the opportunity to self-determination for their successful independent living and high quality life-satisfaction. Developmental disabilities, there is a recognition that self-determination is difficult, But if the environment surrounding developmental disabilities satisfy needs of developmental disabilities, self-determination of developmental disabilities would be possible. And parents are the closest support system of the environment surrounding developmental disabilities. Therefore, depending on the parent perception for self-determination of the developmental disabilities, parents provide the environment and opportunities to learn self-determination skills to their children with developmental disabilities. Adults with developmental disabilities are often subject to caring of their parents. Parents of adults with developmental disabilities are faced double burden of care of adult children with developmental disabilities and their own retirement preparation. Previous studies had mainly focused at relationships with parent perception of children with developmental disabilities to self-determination, the stress, and depression. However, with the increase of the adult with developmental disabilities, the need for research on the old age parents with developmental disabilities is growing. The purpose of this study is to examine the parent perception for self-determination of adult with develpmental disabilities, to find aspects of influence factors, and to suggest the importance of family relationships and needs that institutional support of social welfare. For the purpose of this study, the parents of adult with developmental disabilities over age 19, living in Seoul, Kyeonggi were subject to survey, and a total 174 surveys were used for analysis. Collected data were analyzed by Frequency dexriptive, Statistics, t-test, one-way ANOVA and Multiple regression analysis by SPSS ver. 18.0. The result of this study are as follows. First, the parent’s perception for self-determination of adult with developmental disabilities was low. Second, variables in reseach model are highly correlation, explanation. And variables affecting the parent perception for self-determination of adult with developmental disabilities are the degree of disability, the negative emotions about adult child with developmental disabilities, relationship with non-disabled other child, and the autonomous relationship with adult child with developmental disabilities. Based on the above results, this study has the following implications. First, this study examined the parent perception for self-determination of adult with developmental disabilites, and influence factors. That results provided the basis for a follow-up study on the self-determination of adults with developmental disabilities. In addition, this study expanded the scope of study to parents of adults with developmental disabilities and their adult child. Second, this study, it is significant that revealed the positive aspects such as parent's feeling about adult child with developmental disabilities, and the relationship between the family members rather than factors such as parenting stress, depression, and need for a social welfare system to improve it.
This study is to understand about the parent perception for self-determination of their adult developmental disabilities. Self-determination should be learned throughout the whole life with developmental disabilities and the developmental disabilities should be given the opportunity to self-determination for their successful independent living and high quality life-satisfaction. Developmental disabilities, there is a recognition that self-determination is difficult, But if the environment surrounding developmental disabilities satisfy needs of developmental disabilities, self-determination of developmental disabilities would be possible. And parents are the closest support system of the environment surrounding developmental disabilities. Therefore, depending on the parent perception for self-determination of the developmental disabilities, parents provide the environment and opportunities to learn self-determination skills to their children with developmental disabilities. Adults with developmental disabilities are often subject to caring of their parents. Parents of adults with developmental disabilities are faced double burden of care of adult children with developmental disabilities and their own retirement preparation. Previous studies had mainly focused at relationships with parent perception of children with developmental disabilities to self-determination, the stress, and depression. However, with the increase of the adult with developmental disabilities, the need for research on the old age parents with developmental disabilities is growing. The purpose of this study is to examine the parent perception for self-determination of adult with develpmental disabilities, to find aspects of influence factors, and to suggest the importance of family relationships and needs that institutional support of social welfare. For the purpose of this study, the parents of adult with developmental disabilities over age 19, living in Seoul, Kyeonggi were subject to survey, and a total 174 surveys were used for analysis. Collected data were analyzed by Frequency dexriptive, Statistics, t-test, one-way ANOVA and Multiple regression analysis by SPSS ver. 18.0. The result of this study are as follows. First, the parent’s perception for self-determination of adult with developmental disabilities was low. Second, variables in reseach model are highly correlation, explanation. And variables affecting the parent perception for self-determination of adult with developmental disabilities are the degree of disability, the negative emotions about adult child with developmental disabilities, relationship with non-disabled other child, and the autonomous relationship with adult child with developmental disabilities. Based on the above results, this study has the following implications. First, this study examined the parent perception for self-determination of adult with developmental disabilites, and influence factors. That results provided the basis for a follow-up study on the self-determination of adults with developmental disabilities. In addition, this study expanded the scope of study to parents of adults with developmental disabilities and their adult child. Second, this study, it is significant that revealed the positive aspects such as parent's feeling about adult child with developmental disabilities, and the relationship between the family members rather than factors such as parenting stress, depression, and need for a social welfare system to improve it.
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