본 연구의 목적은 어린이집의 유아들의 부적응행동을 개선하고자 미술치료 프로그램을 적용하여 심리적·행동적 부적응 행동 감소 효과에 따른 행동특성을 분석해 보고자 하는 것 이였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구의 문제를 설정하였다. 첫째, 미술치료가 유아의 부적응 행동의 심리적 요인에 효과가 있는가? 둘째, 미술치료가 유아의 부적응 행동의 행동적 요인에 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 Y시에 위치한 J어린이집에 다니는 3,4세 유아로, 보육교사에게 부적응행동에 대해 충분히 설명을 한 후, 전체 아동을 대상으로 ‘유아 부적응 행동 척도’ 검사를 실시하여, 부적응 행동 관찰과 일치되는 유아들을 최종 4명을 선정하였다. 본 연구의 프로그램은 부적응 행동 유아가 가지는 심리적 요인과 행동적 요인을 개선하기 위해 초기단계, 중기단계, 종결단계로 하였으며, 치료 프로그램을 1회당 30∼40분, 주 1∼2회로 약 2개월에 걸쳐 총 12회 과정으로 실시되었다. 본 연구의 측정도구는 ...
본 연구의 목적은 어린이집의 유아들의 부적응행동을 개선하고자 미술치료 프로그램을 적용하여 심리적·행동적 부적응 행동 감소 효과에 따른 행동특성을 분석해 보고자 하는 것 이였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구의 문제를 설정하였다. 첫째, 미술치료가 유아의 부적응 행동의 심리적 요인에 효과가 있는가? 둘째, 미술치료가 유아의 부적응 행동의 행동적 요인에 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 Y시에 위치한 J어린이집에 다니는 3,4세 유아로, 보육교사에게 부적응행동에 대해 충분히 설명을 한 후, 전체 아동을 대상으로 ‘유아 부적응 행동 척도’ 검사를 실시하여, 부적응 행동 관찰과 일치되는 유아들을 최종 4명을 선정하였다. 본 연구의 프로그램은 부적응 행동 유아가 가지는 심리적 요인과 행동적 요인을 개선하기 위해 초기단계, 중기단계, 종결단계로 하였으며, 치료 프로그램을 1회당 30∼40분, 주 1∼2회로 약 2개월에 걸쳐 총 12회 과정으로 실시되었다. 본 연구의 측정도구는 양적 분석으로 교사용 ‘유아의 부적응 행동 척도를 실시하여 유아들에게 어떠한 효과가 있는지 알아보기 위해 점수를 이용하여 사전·사후의 평균 및 표준편차를 구했다. 그리고 사전·사후 실험의 효과를 검증하기 위하여 대응표본 t-test를 실시하였다. 질적 분석으로는 HTP, 물고기가족화를 사전 사후 비교 분석하였으며, 회기별 나타나는 아이들의 그림과 행동을 분석하였다. 연구의 기간은 2012년 8월부터 2012년 11월까지 실시되었으며 회기별 미술치료프로그램은 주2회로 진행되었다. 본 연구의 결과를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술치료는 심리적 요인 유아의 부적응 행동 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 대응표본 t-test에 의해 분석한 결과 통계량이 불안(t=24.496, p<.001), 위축(t=5.061, p<.05), 의존(t=11.882, p<.01)으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과를 보였다. 둘째, 미술치료는 행동적 요인 유아의 부적응 행동 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 대응표본 t-test에 의해 분석한 결과 통계량이 산만(t=13.771, p<.01), 공격(t=14.76, p<.01), 충동(t=24.249, p<.001)으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과를 보였다. 셋째, 미술치료의 사례별 분석에서 총 4명의 유아 모두 부적응 행동 감소에 긍정적인 변화를 보이는 것으로 나타났다. HTP와 물고기가족화의 사전 사후 그림을 비교해 보았을 때, 사전의 그림에서는 공격적인 성향과 산만한 모습등 부적응 행동의 모습이 많이 나타나 있었으나 사후 그림에서는 부적응 행동의 모습이 점차 감소됨을 알 수 있었다. 회기별 진행과정 속에서도 부적응 행동의 모습들이 점차 감소됨을 알 수 있었다. 따라서 미술치료 프로그램은 어린이집 부적응 행동을 가진 원아들의 심리적·행동적 부적응행동을 개선할 수 있는 프로그램으로 활용될 수 있다.
본 연구의 목적은 어린이집의 유아들의 부적응행동을 개선하고자 미술치료 프로그램을 적용하여 심리적·행동적 부적응 행동 감소 효과에 따른 행동특성을 분석해 보고자 하는 것 이였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구의 문제를 설정하였다. 첫째, 미술치료가 유아의 부적응 행동의 심리적 요인에 효과가 있는가? 둘째, 미술치료가 유아의 부적응 행동의 행동적 요인에 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 Y시에 위치한 J어린이집에 다니는 3,4세 유아로, 보육교사에게 부적응행동에 대해 충분히 설명을 한 후, 전체 아동을 대상으로 ‘유아 부적응 행동 척도’ 검사를 실시하여, 부적응 행동 관찰과 일치되는 유아들을 최종 4명을 선정하였다. 본 연구의 프로그램은 부적응 행동 유아가 가지는 심리적 요인과 행동적 요인을 개선하기 위해 초기단계, 중기단계, 종결단계로 하였으며, 치료 프로그램을 1회당 30∼40분, 주 1∼2회로 약 2개월에 걸쳐 총 12회 과정으로 실시되었다. 본 연구의 측정도구는 양적 분석으로 교사용 ‘유아의 부적응 행동 척도를 실시하여 유아들에게 어떠한 효과가 있는지 알아보기 위해 점수를 이용하여 사전·사후의 평균 및 표준편차를 구했다. 그리고 사전·사후 실험의 효과를 검증하기 위하여 대응표본 t-test를 실시하였다. 질적 분석으로는 HTP, 물고기가족화를 사전 사후 비교 분석하였으며, 회기별 나타나는 아이들의 그림과 행동을 분석하였다. 연구의 기간은 2012년 8월부터 2012년 11월까지 실시되었으며 회기별 미술치료프로그램은 주2회로 진행되었다. 본 연구의 결과를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술치료는 심리적 요인 유아의 부적응 행동 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 대응표본 t-test에 의해 분석한 결과 통계량이 불안(t=24.496, p<.001), 위축(t=5.061, p<.05), 의존(t=11.882, p<.01)으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과를 보였다. 둘째, 미술치료는 행동적 요인 유아의 부적응 행동 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 대응표본 t-test에 의해 분석한 결과 통계량이 산만(t=13.771, p<.01), 공격(t=14.76, p<.01), 충동(t=24.249, p<.001)으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과를 보였다. 셋째, 미술치료의 사례별 분석에서 총 4명의 유아 모두 부적응 행동 감소에 긍정적인 변화를 보이는 것으로 나타났다. HTP와 물고기가족화의 사전 사후 그림을 비교해 보았을 때, 사전의 그림에서는 공격적인 성향과 산만한 모습등 부적응 행동의 모습이 많이 나타나 있었으나 사후 그림에서는 부적응 행동의 모습이 점차 감소됨을 알 수 있었다. 회기별 진행과정 속에서도 부적응 행동의 모습들이 점차 감소됨을 알 수 있었다. 따라서 미술치료 프로그램은 어린이집 부적응 행동을 가진 원아들의 심리적·행동적 부적응행동을 개선할 수 있는 프로그램으로 활용될 수 있다.
The purpose of this research is to help the maladjusted kids in Daycare Centers through using Art Therapy which might lead to reduce their maladjusted behaviors so that we can analyze the behavioral patterns of the maladjusted kids. To achieve the purpose of the research two research questions are s...
The purpose of this research is to help the maladjusted kids in Daycare Centers through using Art Therapy which might lead to reduce their maladjusted behaviors so that we can analyze the behavioral patterns of the maladjusted kids. To achieve the purpose of the research two research questions are set up as follows. First, does Art Therapy have effects on the psychological aspects of the maladjusted kids? Second, does Art Therapy have effects on the behavioral aspects of the maladjusted kids? In order to conduct this research the three-year and four-year old infants of J Daycare Center in Y city were used. Before conducting the research a full explanation of maladjusted behaviors was given to the nursery teacher who was taking care of the kids. Then 'infants' maladjusted behaviors scale' test was conducted on all the kids. After the scale test, four kids who showed maladjusted behaviors were chosen for this case study. There are three stages such as the initial stage, the middle stage, and the final stage in the project of this research to reduce the psychological and behavioral factors influencing the maladjusted behaviors. A-30 or 40 minute-treatment program was provided to the maladjusted kids per session. Twelve sessions of the treatment for two months were conducted once or twice a week. One of the measurement tools of the study was quantitative analysis given to the teacher who was supposed to answer the scale test for the maladjusted behaviors of all the kids of the teacher's class. In order to find out some effects the mean deviation and the standard deviation were required ofter conducting pre-test and post-test through using the scale scores. Then the paired sample t-test was conducted to verify the effects of the pre-test and the post-test. For the qualitative analysis as the other measurement tool, HTP and Fish Family Drawing were comparatively analyzed with the pre-test and the post-test. And the drawings by the kids and their behaviors were analyzed in every session. The period of this study was from August to November, 2012. The Art Therapy session was given twice a week. The results of this study is concluded as follows. First, the result shows that Art Therapy has influence on the reduction of the psychological factors of the maladjusted behaviors of the kids. According to the results of the paired t-test, the statistical measures showed such as Anxious(t=24.496, p<.001), Defensive(t=5.061, p<.05), and Dependent(t=11.882, p<.01). Second, after analyzing the study case by case, Art Therapy showed effects on reducing the maladjusted behaviors. According to the results of the paired t-test, the statistical measures showed such as Distractive(t=13.771, p<.01), Aggressive(t=14.76, p<.01), and Impulsive(t=24.249, p<.001). Third, after analyzing the study case by case, Art Therapy showed effects on positive change for the four kids' maladjusted behaviors. Comparing the pre-test of HTP and Fish Family Drawing with the post-test of it, there were maladjusted behavior images like aggressive and distractive patterns in the pre-test drawing. However, the post-test drawing showed gradual reduction of the patterns. Moreover, during the process of the sessions the maladjusted behavioral patterns were gradually reduced. Therefore, the treatment of Art Therapy could be used as a program that can reduce the psychological and behavioral maladjusted kids in Daycare Centers.
The purpose of this research is to help the maladjusted kids in Daycare Centers through using Art Therapy which might lead to reduce their maladjusted behaviors so that we can analyze the behavioral patterns of the maladjusted kids. To achieve the purpose of the research two research questions are set up as follows. First, does Art Therapy have effects on the psychological aspects of the maladjusted kids? Second, does Art Therapy have effects on the behavioral aspects of the maladjusted kids? In order to conduct this research the three-year and four-year old infants of J Daycare Center in Y city were used. Before conducting the research a full explanation of maladjusted behaviors was given to the nursery teacher who was taking care of the kids. Then 'infants' maladjusted behaviors scale' test was conducted on all the kids. After the scale test, four kids who showed maladjusted behaviors were chosen for this case study. There are three stages such as the initial stage, the middle stage, and the final stage in the project of this research to reduce the psychological and behavioral factors influencing the maladjusted behaviors. A-30 or 40 minute-treatment program was provided to the maladjusted kids per session. Twelve sessions of the treatment for two months were conducted once or twice a week. One of the measurement tools of the study was quantitative analysis given to the teacher who was supposed to answer the scale test for the maladjusted behaviors of all the kids of the teacher's class. In order to find out some effects the mean deviation and the standard deviation were required ofter conducting pre-test and post-test through using the scale scores. Then the paired sample t-test was conducted to verify the effects of the pre-test and the post-test. For the qualitative analysis as the other measurement tool, HTP and Fish Family Drawing were comparatively analyzed with the pre-test and the post-test. And the drawings by the kids and their behaviors were analyzed in every session. The period of this study was from August to November, 2012. The Art Therapy session was given twice a week. The results of this study is concluded as follows. First, the result shows that Art Therapy has influence on the reduction of the psychological factors of the maladjusted behaviors of the kids. According to the results of the paired t-test, the statistical measures showed such as Anxious(t=24.496, p<.001), Defensive(t=5.061, p<.05), and Dependent(t=11.882, p<.01). Second, after analyzing the study case by case, Art Therapy showed effects on reducing the maladjusted behaviors. According to the results of the paired t-test, the statistical measures showed such as Distractive(t=13.771, p<.01), Aggressive(t=14.76, p<.01), and Impulsive(t=24.249, p<.001). Third, after analyzing the study case by case, Art Therapy showed effects on positive change for the four kids' maladjusted behaviors. Comparing the pre-test of HTP and Fish Family Drawing with the post-test of it, there were maladjusted behavior images like aggressive and distractive patterns in the pre-test drawing. However, the post-test drawing showed gradual reduction of the patterns. Moreover, during the process of the sessions the maladjusted behavioral patterns were gradually reduced. Therefore, the treatment of Art Therapy could be used as a program that can reduce the psychological and behavioral maladjusted kids in Daycare Centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.