대학생의 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 미치는 영향 : : 고용가능성의 매개효과 The influence of undergraduate students' self-directedness and major satisfaction upon career exploration behavior and mediating effect of employability원문보기
본 연구는 대학생을 대상으로 자기주도성, 전공만족도 및 고용가능성이 진로탐색행동에 미치는 영향을 파악하고, 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 영향을 미치는 과정에서 고용가능성의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음의 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학생의 자기주도성, 전공만족도 및 고용가능성이 진로탐색행동에 미치는 영향은 어떠한가?, 둘째, 대학생의 자기주도성과 전공만족도가 고용가능성에 미치는 영향은 어떠한가?, 셋째, 고용가능성은 자기주도성, 전공만족도, 진로탐색행동 간의 관계에서 매개적 역할을 수행하는가? 연구문제를 검증하기 위하여 서울, 경기도, 충청도 및 경상도 지역 소재의 총 8개교에 재학 중인 남녀 대학생을 ...
본 연구는 대학생을 대상으로 자기주도성, 전공만족도 및 고용가능성이 진로탐색행동에 미치는 영향을 파악하고, 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 영향을 미치는 과정에서 고용가능성의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음의 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학생의 자기주도성, 전공만족도 및 고용가능성이 진로탐색행동에 미치는 영향은 어떠한가?, 둘째, 대학생의 자기주도성과 전공만족도가 고용가능성에 미치는 영향은 어떠한가?, 셋째, 고용가능성은 자기주도성, 전공만족도, 진로탐색행동 간의 관계에서 매개적 역할을 수행하는가? 연구문제를 검증하기 위하여 서울, 경기도, 충청도 및 경상도 지역 소재의 총 8개교에 재학 중인 남녀 대학생을 편의표집 하여 설문조사를 하였다. 자료 수집은 2013년 12월 4일부터 2014년 1월 6일까지 방문조사를 통해 이루어졌다. 질문지는 총 830부를 배부하여 736부를 회수(회수율 88.7%)하였으며, 이 중 응답이 누락되었거나 불성실한 응답이 있는 자료를 제외한 706부를 최종 자료분석(유효 자료율 95.9%)에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 20.0 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 측정도구는 자기주도성, 전공만족도, 고용가능성, 진로탐색행동으로 구성된 설문지를 활용하였으며, 측정도구의 타당도와 신뢰도를 검증하기 위하여 탐색적 요인분석과 다차원 확인적 요인분석, 그리고 신뢰도분석을 실시하였다. 또한 인구통계학적 특성 및 취업준비 특성에 따른 잠재변인의 수준차이를 분석하기 위하여 독립표본 t 검증과 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 그리고 변인들 간의 영향관계를 알아보고자 구조방정식 모형 분석을 통하여 가설을 검증하였으며, 부트스트레핑(bootstrapping) 절차를 적용하여 고용가능성의 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 고용가능성은 진로탐색행동에 긍정적으로 직접적인 영향을 미치는 선행변인으로 밝혀졌으나, 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 미치는 직접적인 영향은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 자기주도성과 전공만족도는 고용가능성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고용가능성은 자기주도성과 진로탐색행동 간의 관계, 그리고 전공만족도와 진로탐색행동 간의 관계를 완전 매개함으로써 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 내린 결론과 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자기주도성과 전공만족도, 고용가능성이 진로탐색행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 무엇보다도 자기주도성과 전공만족도는 대학생의 진로탐색행동을 촉진시킴에 있어 근원적인 요인으로 작용하였다. 따라서 대학생들이 지속가능한 진로역량을 함양하기 위해서는 우선적으로 자기주도성과 전공만족도를 높게 형성시킬 필요가 있으며 이에 대한 체계적인 지원이 필요하다. 둘째, 자기주도성과 전공만족도가 고용가능성을 매개로 진로탐색행동에 긍정적인 영향을 미친 결과는, 진로탐색행동을 수행하는 데에 있어 고용가능성의 중요성을 확인시켜주는 결과이다. 즉 자기주도성과 전공학습에 대한 만족도가 높다하더라도 대학생 스스로 자신의 고용가능성을 높게 지각하지 못한다면 적극적인 진로탐색행동을 발현시키는 데에 제한이 따르게 된다. 따라서 대학생의 진로역량을 강화하고 진로탐색행동을 촉진시키기 위해서는 고용가능성의 증진방안이 중요하게 고려되어야 할 것이다. 즉, 대학생 개개인의 학습역량과 진로대안을 고려한 개별화된 진로 프로그램을 제공해야 하며, 고용 준비 과정에 대한 자신의 능력을 높게 지각할 수 있도록 학교(학습)와 지역사회(고용현장)가 긴밀하게 연계된 현실적인 지원체계를 마련할 필요가 있다. 본 연구를 통하여 자기주도적인 학습자 특성과 전공학습이 대학생의 고용 준비 및 진로탐색활동과 같은 삶의 주요 국면으로 적용되는 심리적 과정을 규명하였으며, 고용가능성이 대학생의 진로행동을 발달시키기 위한 주요 연결점이 될 수 있음을 확인하였다는 데에 본 연구의 의의가 있다.
본 연구는 대학생을 대상으로 자기주도성, 전공만족도 및 고용가능성이 진로탐색행동에 미치는 영향을 파악하고, 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 영향을 미치는 과정에서 고용가능성의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 다음의 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학생의 자기주도성, 전공만족도 및 고용가능성이 진로탐색행동에 미치는 영향은 어떠한가?, 둘째, 대학생의 자기주도성과 전공만족도가 고용가능성에 미치는 영향은 어떠한가?, 셋째, 고용가능성은 자기주도성, 전공만족도, 진로탐색행동 간의 관계에서 매개적 역할을 수행하는가? 연구문제를 검증하기 위하여 서울, 경기도, 충청도 및 경상도 지역 소재의 총 8개교에 재학 중인 남녀 대학생을 편의표집 하여 설문조사를 하였다. 자료 수집은 2013년 12월 4일부터 2014년 1월 6일까지 방문조사를 통해 이루어졌다. 질문지는 총 830부를 배부하여 736부를 회수(회수율 88.7%)하였으며, 이 중 응답이 누락되었거나 불성실한 응답이 있는 자료를 제외한 706부를 최종 자료분석(유효 자료율 95.9%)에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 20.0 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 측정도구는 자기주도성, 전공만족도, 고용가능성, 진로탐색행동으로 구성된 설문지를 활용하였으며, 측정도구의 타당도와 신뢰도를 검증하기 위하여 탐색적 요인분석과 다차원 확인적 요인분석, 그리고 신뢰도분석을 실시하였다. 또한 인구통계학적 특성 및 취업준비 특성에 따른 잠재변인의 수준차이를 분석하기 위하여 독립표본 t 검증과 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 그리고 변인들 간의 영향관계를 알아보고자 구조방정식 모형 분석을 통하여 가설을 검증하였으며, 부트스트레핑(bootstrapping) 절차를 적용하여 고용가능성의 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 고용가능성은 진로탐색행동에 긍정적으로 직접적인 영향을 미치는 선행변인으로 밝혀졌으나, 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 미치는 직접적인 영향은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 자기주도성과 전공만족도는 고용가능성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고용가능성은 자기주도성과 진로탐색행동 간의 관계, 그리고 전공만족도와 진로탐색행동 간의 관계를 완전 매개함으로써 자기주도성과 전공만족도가 진로탐색행동에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 내린 결론과 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자기주도성과 전공만족도, 고용가능성이 진로탐색행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 무엇보다도 자기주도성과 전공만족도는 대학생의 진로탐색행동을 촉진시킴에 있어 근원적인 요인으로 작용하였다. 따라서 대학생들이 지속가능한 진로역량을 함양하기 위해서는 우선적으로 자기주도성과 전공만족도를 높게 형성시킬 필요가 있으며 이에 대한 체계적인 지원이 필요하다. 둘째, 자기주도성과 전공만족도가 고용가능성을 매개로 진로탐색행동에 긍정적인 영향을 미친 결과는, 진로탐색행동을 수행하는 데에 있어 고용가능성의 중요성을 확인시켜주는 결과이다. 즉 자기주도성과 전공학습에 대한 만족도가 높다하더라도 대학생 스스로 자신의 고용가능성을 높게 지각하지 못한다면 적극적인 진로탐색행동을 발현시키는 데에 제한이 따르게 된다. 따라서 대학생의 진로역량을 강화하고 진로탐색행동을 촉진시키기 위해서는 고용가능성의 증진방안이 중요하게 고려되어야 할 것이다. 즉, 대학생 개개인의 학습역량과 진로대안을 고려한 개별화된 진로 프로그램을 제공해야 하며, 고용 준비 과정에 대한 자신의 능력을 높게 지각할 수 있도록 학교(학습)와 지역사회(고용현장)가 긴밀하게 연계된 현실적인 지원체계를 마련할 필요가 있다. 본 연구를 통하여 자기주도적인 학습자 특성과 전공학습이 대학생의 고용 준비 및 진로탐색활동과 같은 삶의 주요 국면으로 적용되는 심리적 과정을 규명하였으며, 고용가능성이 대학생의 진로행동을 발달시키기 위한 주요 연결점이 될 수 있음을 확인하였다는 데에 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the influence of self-directedness, major satisfaction and employability on career exploration behavior. And in the course of influencing of self-directedness and major satisfaction upon career exploration behavior, the mediating effects of employability was ...
The purpose of this study was to examine the influence of self-directedness, major satisfaction and employability on career exploration behavior. And in the course of influencing of self-directedness and major satisfaction upon career exploration behavior, the mediating effects of employability was examined. Research questions were as follows: First, 'What is the influence of undergraduate students' self-directedness, major satisfaction and employability upon career exploration behavior?' Second, 'What is the influence of undergraduate students' self-directedness and major satisfaction upon employability?' Third, 'Does employability mediate among self-directedness, major satisfaction and career exploration behavior?' A survey was conducted through a convenience sampling of 706 undergraduate students from 8 universities located in Seoul, Gyeonggi-do, Choongcheong-do and Gyeongsang-do, and carried out over the period from December 4, 2013 to January 6, 2014. The data of 736 students were collected (collection rate: 88.7%) and the data of 706 students (available response rate: 95.9%) were used in data analysis. Data were analyzed using SPSS 18.0 and AMOS 20.0 statistical programs. In order to examine the validity and reliability of test tools, exploratory factor analysis, multidimensional confirmatory factor analysis and reliability analysis were carried out and then independent sample t-test and one-way ANOVA were carried out to examine the average difference in the level of latent variables according to study subjects' demographic features and employment preparation characteristics. In order to examine the influential relationship among study variables, Structural Equation Model analysis was carried out. Bootstrapping method was applied to examine mediating effects of employability. The results of this study were as follows: First, employability was found to have positive impacts on career exploration behavior. However, self-directedness and major satisfaction were found to have no significant direct impacts on career exploration behavior. Second, self-directedness and major satisfaction were found to have positive impacts on employability. Finally, employability was found to have perfect mediating effects on the relationships between self-directedness and career exploration behavior, and on the relationships between major satisfaction and career exploration behavior. Based on the above study findings, this study presents following suggestions: First, undergraduate students' self-directedness, major satisfaction and employability seemed to have positive influence upon career exploration behavior. Especially, self-directedness, major satisfaction contributed as an important factor to promoting career exploration behavior. In this regard, undergraduate students' self-directedness and major satisfaction should be developed high in order that the students can have a sustainable career competency, and more systematic support to the students should be provided. Second, that self-directedness and major satisfaction had a positive impact upon career exploration behavior and employment mediated the relationship among them is such a result as confirming the importance of employability in terms of conducting career exploration behavior. Accordingly, there needs to be more consideration to enhancing employability in order to strengthen career competency and promote career exploration behavior. Namely, it is necessary to provide customized career development programs focusing on personal learning competency and career alternatives, and to come up with practical support systems by establishing a successful partnership between school(learning) and local community(workplace). This study has taken a closer look at the causal mechanism of career variables, and the key founding of this study is that employability serves as a catalyst for undergraduate students' career behavior development.
The purpose of this study was to examine the influence of self-directedness, major satisfaction and employability on career exploration behavior. And in the course of influencing of self-directedness and major satisfaction upon career exploration behavior, the mediating effects of employability was examined. Research questions were as follows: First, 'What is the influence of undergraduate students' self-directedness, major satisfaction and employability upon career exploration behavior?' Second, 'What is the influence of undergraduate students' self-directedness and major satisfaction upon employability?' Third, 'Does employability mediate among self-directedness, major satisfaction and career exploration behavior?' A survey was conducted through a convenience sampling of 706 undergraduate students from 8 universities located in Seoul, Gyeonggi-do, Choongcheong-do and Gyeongsang-do, and carried out over the period from December 4, 2013 to January 6, 2014. The data of 736 students were collected (collection rate: 88.7%) and the data of 706 students (available response rate: 95.9%) were used in data analysis. Data were analyzed using SPSS 18.0 and AMOS 20.0 statistical programs. In order to examine the validity and reliability of test tools, exploratory factor analysis, multidimensional confirmatory factor analysis and reliability analysis were carried out and then independent sample t-test and one-way ANOVA were carried out to examine the average difference in the level of latent variables according to study subjects' demographic features and employment preparation characteristics. In order to examine the influential relationship among study variables, Structural Equation Model analysis was carried out. Bootstrapping method was applied to examine mediating effects of employability. The results of this study were as follows: First, employability was found to have positive impacts on career exploration behavior. However, self-directedness and major satisfaction were found to have no significant direct impacts on career exploration behavior. Second, self-directedness and major satisfaction were found to have positive impacts on employability. Finally, employability was found to have perfect mediating effects on the relationships between self-directedness and career exploration behavior, and on the relationships between major satisfaction and career exploration behavior. Based on the above study findings, this study presents following suggestions: First, undergraduate students' self-directedness, major satisfaction and employability seemed to have positive influence upon career exploration behavior. Especially, self-directedness, major satisfaction contributed as an important factor to promoting career exploration behavior. In this regard, undergraduate students' self-directedness and major satisfaction should be developed high in order that the students can have a sustainable career competency, and more systematic support to the students should be provided. Second, that self-directedness and major satisfaction had a positive impact upon career exploration behavior and employment mediated the relationship among them is such a result as confirming the importance of employability in terms of conducting career exploration behavior. Accordingly, there needs to be more consideration to enhancing employability in order to strengthen career competency and promote career exploration behavior. Namely, it is necessary to provide customized career development programs focusing on personal learning competency and career alternatives, and to come up with practical support systems by establishing a successful partnership between school(learning) and local community(workplace). This study has taken a closer look at the causal mechanism of career variables, and the key founding of this study is that employability serves as a catalyst for undergraduate students' career behavior development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.