본 연구는 4년제 대학생을 대상으로 전공만족도, 전공수업 몰입경험 및 진로탐색효능감이 취업준비행동에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 이를 위해 전라북도 지역에 있는 4년제 대학생으로부터 387개의 설문을 수집하였으며 SPSS 18.0을 이용해 데이터를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전공만족도와 전공수업 몰입경험, 진로탐색효능감, 취업준비행동 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 전공만족도, 전공수업 몰입경험, 진로탐색효능감, 취업준비행동 간에 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 전공만족도와 전공수업 몰입경험 및 진로탐색효능감이 취업준비행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과 전공만족도의 하위요인 중에서는 교과만족, 관계만족, 일반만족이 유의한 영향이 있는 것으로 나타났고, 전공수업 몰입경험의 하위요인에서는 시간 흐름의 변화 요인, 정서적 요인, 지적호기심 요인이 유의한 것으로 나타났다. 또한 진로탐색효능감의 하위요인 중에서는 ...
본 연구는 4년제 대학생을 대상으로 전공만족도, 전공수업 몰입경험 및 진로탐색효능감이 취업준비행동에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 이를 위해 전라북도 지역에 있는 4년제 대학생으로부터 387개의 설문을 수집하였으며 SPSS 18.0을 이용해 데이터를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전공만족도와 전공수업 몰입경험, 진로탐색효능감, 취업준비행동 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 전공만족도, 전공수업 몰입경험, 진로탐색효능감, 취업준비행동 간에 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 전공만족도와 전공수업 몰입경험 및 진로탐색효능감이 취업준비행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과 전공만족도의 하위요인 중에서는 교과만족, 관계만족, 일반만족이 유의한 영향이 있는 것으로 나타났고, 전공수업 몰입경험의 하위요인에서는 시간 흐름의 변화 요인, 정서적 요인, 지적호기심 요인이 유의한 것으로 나타났다. 또한 진로탐색효능감의 하위요인 중에서는 직업탐색효능감과 관계구축효능감이 유의한 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 대학생들의 전공만족도와 전공수업 몰입경험의 필요성을 인식시키고 진로탐색효능감을 향상시킴으로써 적극적인 취업준비행동을 할 수 있음을 시사하고 있으며, 향후 대학생 진로발달과 취업준비행동을 조력하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 4년제 대학생을 대상으로 전공만족도, 전공수업 몰입경험 및 진로탐색효능감이 취업준비행동에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 이를 위해 전라북도 지역에 있는 4년제 대학생으로부터 387개의 설문을 수집하였으며 SPSS 18.0을 이용해 데이터를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전공만족도와 전공수업 몰입경험, 진로탐색효능감, 취업준비행동 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 전공만족도, 전공수업 몰입경험, 진로탐색효능감, 취업준비행동 간에 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 전공만족도와 전공수업 몰입경험 및 진로탐색효능감이 취업준비행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과 전공만족도의 하위요인 중에서는 교과만족, 관계만족, 일반만족이 유의한 영향이 있는 것으로 나타났고, 전공수업 몰입경험의 하위요인에서는 시간 흐름의 변화 요인, 정서적 요인, 지적호기심 요인이 유의한 것으로 나타났다. 또한 진로탐색효능감의 하위요인 중에서는 직업탐색효능감과 관계구축효능감이 유의한 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 대학생들의 전공만족도와 전공수업 몰입경험의 필요성을 인식시키고 진로탐색효능감을 향상시킴으로써 적극적인 취업준비행동을 할 수 있음을 시사하고 있으며, 향후 대학생 진로발달과 취업준비행동을 조력하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
This study examined the effects of university students’ satisfaction in major, major flow experience and career search efficacy on their employment preparation. 387 questionnaires were collected from university students in Jeollabuk-do, and the data was analysed using SPSS 18.0 The results are as fo...
This study examined the effects of university students’ satisfaction in major, major flow experience and career search efficacy on their employment preparation. 387 questionnaires were collected from university students in Jeollabuk-do, and the data was analysed using SPSS 18.0 The results are as follows. First, a correlation analysis was performed to find out the relationship among major satisfaction, major flow experience, career search efficacy and employment preparation, and the result displayed significant positive correlation among major satisfaction, major flow experience, career search efficacy and employment preparation. Second, a multiple regression analysis was performed to find out the effects of major satisfaction, major flow experience and career search efficacy on employment preparation; In the case of major satisfaction, satisfaction in curriculum, relationship satisfaction and general satisfaction displayed significant effect. In the case of major flow experience, emotional factors, intellectual curiosity and changes in time flow displayed significant effect. Also, In the case of career search efficacy, job search efficacy and relationship establishing efficacy were significant. Results of this study imply that university students’ active employment preparation can be promoted by enhance major satisfaction and major flow experience and improving career search efficacy. These results can be used to develop programs for university students’ career counseling and career guide.
This study examined the effects of university students’ satisfaction in major, major flow experience and career search efficacy on their employment preparation. 387 questionnaires were collected from university students in Jeollabuk-do, and the data was analysed using SPSS 18.0 The results are as follows. First, a correlation analysis was performed to find out the relationship among major satisfaction, major flow experience, career search efficacy and employment preparation, and the result displayed significant positive correlation among major satisfaction, major flow experience, career search efficacy and employment preparation. Second, a multiple regression analysis was performed to find out the effects of major satisfaction, major flow experience and career search efficacy on employment preparation; In the case of major satisfaction, satisfaction in curriculum, relationship satisfaction and general satisfaction displayed significant effect. In the case of major flow experience, emotional factors, intellectual curiosity and changes in time flow displayed significant effect. Also, In the case of career search efficacy, job search efficacy and relationship establishing efficacy were significant. Results of this study imply that university students’ active employment preparation can be promoted by enhance major satisfaction and major flow experience and improving career search efficacy. These results can be used to develop programs for university students’ career counseling and career guide.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.