원예활동프로그램이 한부모가정 아동의 정서지능, 사회적 능력 및 학교적응력에 미치는 영향 Effects of Horticultural Activities Program on Emotional Intelligence, Social Competence and School Adjustment of One-parent Family Children원문보기
본 연구는 한부모가정 아동에게 실내 원예활동프로그램을 실시하여 긍정적인 정서를 경험하게 하고 정서지능, 사회적 능력 및 학교 적응력에 대한 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 본 연구의 대상은 충청남도 S시에 위치한 한 초등학교 4~6학년 학생 중 한부모 가정 아동을 중심으로 원예활동프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 10명을 실험집단으로 선정하였고, 통제집단으로 집단프로그램에 참여하지 않은 아동 10명을 선정하였다. 사전검사는 2014년 6월 10일에 정서지능, 사회적 능력, 학교적응력 검사를 실시하였고, 집단프로그램 적용은 2013년 6월 11일부터 8월 27일까지 12주 동안 회기별 120분씩 12회기에 걸쳐 원예활동프로그램을 실시하였으며, 사후검사는 2014년 8월 28일 총 12회기의 원예활동프로그램을 마친 후 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사와 동일한 설문지를 사용하여 실시하였다. ...
본 연구는 한부모가정 아동에게 실내 원예활동프로그램을 실시하여 긍정적인 정서를 경험하게 하고 정서지능, 사회적 능력 및 학교 적응력에 대한 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 본 연구의 대상은 충청남도 S시에 위치한 한 초등학교 4~6학년 학생 중 한부모 가정 아동을 중심으로 원예활동프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 10명을 실험집단으로 선정하였고, 통제집단으로 집단프로그램에 참여하지 않은 아동 10명을 선정하였다. 사전검사는 2014년 6월 10일에 정서지능, 사회적 능력, 학교적응력 검사를 실시하였고, 집단프로그램 적용은 2013년 6월 11일부터 8월 27일까지 12주 동안 회기별 120분씩 12회기에 걸쳐 원예활동프로그램을 실시하였으며, 사후검사는 2014년 8월 28일 총 12회기의 원예활동프로그램을 마친 후 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사와 동일한 설문지를 사용하여 실시하였다. 자료 분석은 Win 21.0 Ver SPSS 통합프로그램을 사용하여 빈도분석과 기술통계, 신뢰도분석, 공변량분석을 사용하여 사전점수를 공변인으로 통제하여 교정된 사후 점수의 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원예활동프로그램은 한부모가정 아동의 정서인식, 감정이입, 정서조절, 정서활용, 정서표현에 효과가 있었다. 둘째, 원예활동프로그램은 한부모가정 아동의 사교성, 대인적응성, 사회참여, 주도성, 인기도에 효과가 있었다. 셋째, 원예활동프로그램은 한부모가정 아동의 교우관계, 학교수업에 효과가 있었고, 교사관계와 학교규칙에는 효과가 없었다. 본 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 원예활동프로그램은 운영자(교수자)에 의해 효과가 다르게 나타날 수 있으므로, 정형화된 프로그램 개발과 교수자의 역량 강화가 필요할 것이다. 다양한 상황에 능동적으로 대처할 수 있어야하고, 학습 자료와 프로그램의 이해가 충분해야 할 것이다. 둘째, 본 연구가 실내 활동을 중점으로 운영하여 장소의 한계성을 지녔으나, 외부의 공간을 활용 할 수 있는 방안이 마련되어 아동들이 자연에 더욱 가까이 갈 수 있는 프로그램이 운영되어야 하겠다. 셋째, 본 연구는 한부모가정 아동들의 정서지능과 사회적 능력, 학교생활적응력의 변화만을 검증하였는데 이 변인들 이외의 자아존중감 또는 자기효능감 등의 심리적 변화와 다른 외부환경 등에 의하여 변화할 수 있는 부분을 검증하여야 할 필요가 있겠다.
본 연구는 한부모가정 아동에게 실내 원예활동프로그램을 실시하여 긍정적인 정서를 경험하게 하고 정서지능, 사회적 능력 및 학교 적응력에 대한 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 본 연구의 대상은 충청남도 S시에 위치한 한 초등학교 4~6학년 학생 중 한부모 가정 아동을 중심으로 원예활동프로그램에 참여하기를 희망하는 아동 10명을 실험집단으로 선정하였고, 통제집단으로 집단프로그램에 참여하지 않은 아동 10명을 선정하였다. 사전검사는 2014년 6월 10일에 정서지능, 사회적 능력, 학교적응력 검사를 실시하였고, 집단프로그램 적용은 2013년 6월 11일부터 8월 27일까지 12주 동안 회기별 120분씩 12회기에 걸쳐 원예활동프로그램을 실시하였으며, 사후검사는 2014년 8월 28일 총 12회기의 원예활동프로그램을 마친 후 실험집단과 통제집단을 대상으로 사전검사와 동일한 설문지를 사용하여 실시하였다. 자료 분석은 Win 21.0 Ver SPSS 통합프로그램을 사용하여 빈도분석과 기술통계, 신뢰도분석, 공변량분석을 사용하여 사전점수를 공변인으로 통제하여 교정된 사후 점수의 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원예활동프로그램은 한부모가정 아동의 정서인식, 감정이입, 정서조절, 정서활용, 정서표현에 효과가 있었다. 둘째, 원예활동프로그램은 한부모가정 아동의 사교성, 대인적응성, 사회참여, 주도성, 인기도에 효과가 있었다. 셋째, 원예활동프로그램은 한부모가정 아동의 교우관계, 학교수업에 효과가 있었고, 교사관계와 학교규칙에는 효과가 없었다. 본 연구 결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 원예활동프로그램은 운영자(교수자)에 의해 효과가 다르게 나타날 수 있으므로, 정형화된 프로그램 개발과 교수자의 역량 강화가 필요할 것이다. 다양한 상황에 능동적으로 대처할 수 있어야하고, 학습 자료와 프로그램의 이해가 충분해야 할 것이다. 둘째, 본 연구가 실내 활동을 중점으로 운영하여 장소의 한계성을 지녔으나, 외부의 공간을 활용 할 수 있는 방안이 마련되어 아동들이 자연에 더욱 가까이 갈 수 있는 프로그램이 운영되어야 하겠다. 셋째, 본 연구는 한부모가정 아동들의 정서지능과 사회적 능력, 학교생활적응력의 변화만을 검증하였는데 이 변인들 이외의 자아존중감 또는 자기효능감 등의 심리적 변화와 다른 외부환경 등에 의하여 변화할 수 있는 부분을 검증하여야 할 필요가 있겠다.
This study has an objective to make one-parent family children experience positive emotions trough indoor horticultural activities program and to verify the effects about emotional intelligence, social competence and school adjustment. Study subjects were targeting 10 one-parent family students amon...
This study has an objective to make one-parent family children experience positive emotions trough indoor horticultural activities program and to verify the effects about emotional intelligence, social competence and school adjustment. Study subjects were targeting 10 one-parent family students among 4th and 5th grade students in elementary school located in S city who wanted to participate in horticultural activities program an experiment group and 10 students those who did not want to participate in group program were selected as control group. Preliminary test was executed with emotional intelligence, social competence and school adjustment tests on Jun 10th, 2014 and regarding the application of group program, horticultural activities program was conducted 12 times for 12 weeks from Jun 11th, 2014 to Aug. 27th 2014 with 120 minutes per test. Post test was executed targeting experiment and control group with the same survey as preliminary test after completing total 12 times of horticultural activities program on Aug 28th 2014. Regarding data analysis, Descriptive statistics, reliability analysis and covariance analysis were conducted using Win 21.0 Ver SPSS comprehensive program. Results of this study were summarized as follows. First, horticultural activities program was effective to emotion recognition, empathy, emotional regulation, emotional utilization, emotional expression of one-parent family children. Second, horticultural activities program was effective to sociability, interpersonal adjustment, social participation, direction, popularity of one-parent family children. Third, horticultural activities program was effective to friendship and school class of one-parent family children and not effective to relation with teacher and school regulations. Suggestions for future studies based on this study results as follows. First, because horticultural activities program showed different effects according to the operator(teacher), stereotypical program development and ability enforcement of the teacher will be required. To actively deal with in various situations was required and teaching materials and programs should be sufficiently understood. Second, even though this study has limitation of location because it is operated mainly by indoor activities, the program should be operated in order that the children could approach the nature more closely by preparing for the plans to use outside spaces. Third, this study tested just the emotional intelligence and social competence and changes of school adjustment of one-parent family children, and it will be necessary to test their psychological changes like self-esteem or self-efficacy and the changes which could be changed by other external circumstances.
This study has an objective to make one-parent family children experience positive emotions trough indoor horticultural activities program and to verify the effects about emotional intelligence, social competence and school adjustment. Study subjects were targeting 10 one-parent family students among 4th and 5th grade students in elementary school located in S city who wanted to participate in horticultural activities program an experiment group and 10 students those who did not want to participate in group program were selected as control group. Preliminary test was executed with emotional intelligence, social competence and school adjustment tests on Jun 10th, 2014 and regarding the application of group program, horticultural activities program was conducted 12 times for 12 weeks from Jun 11th, 2014 to Aug. 27th 2014 with 120 minutes per test. Post test was executed targeting experiment and control group with the same survey as preliminary test after completing total 12 times of horticultural activities program on Aug 28th 2014. Regarding data analysis, Descriptive statistics, reliability analysis and covariance analysis were conducted using Win 21.0 Ver SPSS comprehensive program. Results of this study were summarized as follows. First, horticultural activities program was effective to emotion recognition, empathy, emotional regulation, emotional utilization, emotional expression of one-parent family children. Second, horticultural activities program was effective to sociability, interpersonal adjustment, social participation, direction, popularity of one-parent family children. Third, horticultural activities program was effective to friendship and school class of one-parent family children and not effective to relation with teacher and school regulations. Suggestions for future studies based on this study results as follows. First, because horticultural activities program showed different effects according to the operator(teacher), stereotypical program development and ability enforcement of the teacher will be required. To actively deal with in various situations was required and teaching materials and programs should be sufficiently understood. Second, even though this study has limitation of location because it is operated mainly by indoor activities, the program should be operated in order that the children could approach the nature more closely by preparing for the plans to use outside spaces. Third, this study tested just the emotional intelligence and social competence and changes of school adjustment of one-parent family children, and it will be necessary to test their psychological changes like self-esteem or self-efficacy and the changes which could be changed by other external circumstances.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.