본 논문은 20대 성인을 대상으로 얼굴표정의 인식과 표현 학습 프로그램을 통해 사회지능에 미치는 영향을 확인하고자 하였다. 과거에는 학업지능이 높은 사람을 선호하였으나, 현대 사회에서는 사회지능(Social intelligence)이 발달하여 타인과 공감하는 능력이 뛰어난 사람들이 인정받고 있다. 사회지능은 학업지능과 달리 대인관계에 많은 영향을 미치며, 경
험적 연구결과 사회지능이 낮은 사람은 또래 집단에서 부적응하여 사회적으로 도태되는 경향을 보였다.
이에 따라 사회지능의 이론을 대중화한 Goleman은 미국 내 사회 정서학습(Social and Emotional Learning; SEL) 과정을 도입시켜 학생과 교사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 현대 사회는 사회문화의변화주기가 짧고 재사회화의 발생 빈도가 잦을수록 사회정서 학습을 통해발달된 사회지능을 갖추는 것이 중요하다.
따라서 본 연구에서는 실질적으로 사회지능을 향상시키기 위한 방법으로 사회지능의 기본 요소인 정서 인식(perceive ...
본 논문은 20대 성인을 대상으로 얼굴표정의 인식과 표현 학습 프로그램을 통해 사회지능에 미치는 영향을 확인하고자 하였다. 과거에는 학업지능이 높은 사람을 선호하였으나, 현대 사회에서는 사회지능(Social intelligence)이 발달하여 타인과 공감하는 능력이 뛰어난 사람들이 인정받고 있다. 사회지능은 학업지능과 달리 대인관계에 많은 영향을 미치며, 경
험적 연구결과 사회지능이 낮은 사람은 또래 집단에서 부적응하여 사회적으로 도태되는 경향을 보였다.
이에 따라 사회지능의 이론을 대중화한 Goleman은 미국 내 사회 정서학습(Social and Emotional Learning; SEL) 과정을 도입시켜 학생과 교사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 현대 사회는 사회문화의변화주기가 짧고 재사회화의 발생 빈도가 잦을수록 사회정서 학습을 통해발달된 사회지능을 갖추는 것이 중요하다.
따라서 본 연구에서는 실질적으로 사회지능을 향상시키기 위한 방법으로 사회지능의 기본 요소인 정서 인식(perceive emotion)영역을 발달시키고자 얼굴표정 정서인식과 표현 학습 프로그램 연구를 진행하였다.
본 연구에서 진행한 얼굴표정의 정서인식과 표현 학습 프로그램은 총 5회에 걸쳐 진행되며, 프로그램의 구성은 (a) 트롬소 사회지능 측정, (b) 감정 이론 및 얼굴표정 학습, (c) 경험적 정서표현 학습, (d) 얼굴표정 정서인식 능력 측정 영역으로 나뉘어져 있다.
얼굴표정 정서인식과 표현 프로그램이 사회지능 향상에 미치는 영향을 검증하기 위해 매회 주관평가와 객관평가를 실시하였다. 주관평가는 트롬소 사회지능 척도와 정서 표현척도를 실시하였고, 객관평가는 Ekman이론에 근거한 7가지 기본감성에 대한 얼굴표정 정서인식과 표현 과제를 통해 정확성과 민감성을 측정하여 각 회차 별 점수의 변화 추이를 확인하였다.
그 결과, 트롬소 사회지능 주관평가의 경우 사회적 자각, 사회적 기술,사회적 정보처리 영역이 2~6점 향상되었으나, 사회적 자각 영역에서만 P < .05 으로 학습효과가 유의미한 것으로 나타났다. 사회지능 향상 프로그램 학습 후 얼굴표정의 정서인식 정확성은 평균 6점이 증가되었으며, P < .05로 학습 전후의 평균 점수의 차이가 유의미한 것으로 확인되었다.
그러므로 얼굴표정의 정서인식과 표현 학습 프로그램은 사회지능의 인지적 영역에 영향을 미치는 것을 확인하였다.
본 연구는 사회과학 분야의 주관적 사회지능을 공학적으로 접근하여 사회지능 구조와 객관적인 측정 방법론을 개발했다는 점에 의의를 둘 수 있다. 이에 따라 추후 다양한 사회지능 측정 방법론과 영역 별 학습과정이 개발될 것으로 기대된다.
본 논문은 20대 성인을 대상으로 얼굴표정의 인식과 표현 학습 프로그램을 통해 사회지능에 미치는 영향을 확인하고자 하였다. 과거에는 학업지능이 높은 사람을 선호하였으나, 현대 사회에서는 사회지능(Social intelligence)이 발달하여 타인과 공감하는 능력이 뛰어난 사람들이 인정받고 있다. 사회지능은 학업지능과 달리 대인관계에 많은 영향을 미치며, 경
험적 연구결과 사회지능이 낮은 사람은 또래 집단에서 부적응하여 사회적으로 도태되는 경향을 보였다.
이에 따라 사회지능의 이론을 대중화한 Goleman은 미국 내 사회 정서학습(Social and Emotional Learning; SEL) 과정을 도입시켜 학생과 교사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 현대 사회는 사회문화의변화주기가 짧고 재사회화의 발생 빈도가 잦을수록 사회정서 학습을 통해발달된 사회지능을 갖추는 것이 중요하다.
따라서 본 연구에서는 실질적으로 사회지능을 향상시키기 위한 방법으로 사회지능의 기본 요소인 정서 인식(perceive emotion)영역을 발달시키고자 얼굴표정 정서인식과 표현 학습 프로그램 연구를 진행하였다.
본 연구에서 진행한 얼굴표정의 정서인식과 표현 학습 프로그램은 총 5회에 걸쳐 진행되며, 프로그램의 구성은 (a) 트롬소 사회지능 측정, (b) 감정 이론 및 얼굴표정 학습, (c) 경험적 정서표현 학습, (d) 얼굴표정 정서인식 능력 측정 영역으로 나뉘어져 있다.
얼굴표정 정서인식과 표현 프로그램이 사회지능 향상에 미치는 영향을 검증하기 위해 매회 주관평가와 객관평가를 실시하였다. 주관평가는 트롬소 사회지능 척도와 정서 표현척도를 실시하였고, 객관평가는 Ekman이론에 근거한 7가지 기본감성에 대한 얼굴표정 정서인식과 표현 과제를 통해 정확성과 민감성을 측정하여 각 회차 별 점수의 변화 추이를 확인하였다.
그 결과, 트롬소 사회지능 주관평가의 경우 사회적 자각, 사회적 기술,사회적 정보처리 영역이 2~6점 향상되었으나, 사회적 자각 영역에서만 P < .05 으로 학습효과가 유의미한 것으로 나타났다. 사회지능 향상 프로그램 학습 후 얼굴표정의 정서인식 정확성은 평균 6점이 증가되었으며, P < .05로 학습 전후의 평균 점수의 차이가 유의미한 것으로 확인되었다.
그러므로 얼굴표정의 정서인식과 표현 학습 프로그램은 사회지능의 인지적 영역에 영향을 미치는 것을 확인하였다.
본 연구는 사회과학 분야의 주관적 사회지능을 공학적으로 접근하여 사회지능 구조와 객관적인 측정 방법론을 개발했다는 점에 의의를 둘 수 있다. 이에 따라 추후 다양한 사회지능 측정 방법론과 영역 별 학습과정이 개발될 것으로 기대된다.
In this paper, we confirmed that impact on social intelligence through the facial expression recognition and expression learning program aimed by twenties adults.
In the past, people of high academic intelligence is more preferred. However, outstanding people for the ability to empathize with others...
In this paper, we confirmed that impact on social intelligence through the facial expression recognition and expression learning program aimed by twenties adults.
In the past, people of high academic intelligence is more preferred. However, outstanding people for the ability to empathize with others have been more recognized by the development of social intelligence in modern society. Social intelligence is affected by interpersonal relationships unlike the academic intelligence. Moreover, lower social intelligence people tended to be lagged behind by maladjustment of the peer group in empirical findings.
Accordingly, social and emotional learning (SEL) process was introduced by Goleman who popularized the theory of social intelligence. Also, SEL was found to have positive impact on students and teachers. In modern society, having a developed social intelligence is important through social and emotional learning as the more incidence of re-socialization is often frequently and the change cycle of social culture is short.
Therefore, we conducted that the study of facial expression recognition and expression learning program by improving the social intelligence for developing perceive emotion area.
The present study is performed for the facial expression recognition and expression learning program over a total of five times. Configuration of a program is divided as follows: (a) Tromso measure social intelligence, (b) Emotional facial expressions and learning theory, (c) Experiential learning emotional expression, (d) Measuring facial emotion recognition ability.
The subjective and objective evaluation was performed for verifying the effect of improving social intelligence by the facial expression recognition and expression learning program in every times. In subjective evaluation, we performed for Tromso social intelligence scale and emotional expression scale. In objective evaluation, we confirmed that the trends of the respective recurrence scores by measuring the accuracy and sensitivity for the 7 basic emotions based on the theory of Ekman.
For the results, 2~6 points have been improved by social awareness, social skills, and social information processing area in case of Tromso social intelligence subjective evaluation. In here, learning effect have been represented by significant only in case of the area of social awareness as p < .05.
That is, the average of 6 points were increased in emotion recognition accuracy of facial expressions after learning of social intelligence enhancement program. Moreover, the difference between the average scores was confirmed that significant in before and after the learning as p < .05.
Therefore, we confirmed that the facial expression recognition and expression learning program was influenced by cognitive areas of social intelligence.
The contribution points of this study is that social intelligence structure and objective measurement methods was developed by using the subjective social intelligence of the social sciences approached by engineering.
In the future, a variety of social intelligence measurement methods and discipline-specific learning processes are expected to be developed.
Keyword : Social intelligence, Facial expression recognition, Facial expression sensitivity, Facial expression
In this paper, we confirmed that impact on social intelligence through the facial expression recognition and expression learning program aimed by twenties adults.
In the past, people of high academic intelligence is more preferred. However, outstanding people for the ability to empathize with others have been more recognized by the development of social intelligence in modern society. Social intelligence is affected by interpersonal relationships unlike the academic intelligence. Moreover, lower social intelligence people tended to be lagged behind by maladjustment of the peer group in empirical findings.
Accordingly, social and emotional learning (SEL) process was introduced by Goleman who popularized the theory of social intelligence. Also, SEL was found to have positive impact on students and teachers. In modern society, having a developed social intelligence is important through social and emotional learning as the more incidence of re-socialization is often frequently and the change cycle of social culture is short.
Therefore, we conducted that the study of facial expression recognition and expression learning program by improving the social intelligence for developing perceive emotion area.
The present study is performed for the facial expression recognition and expression learning program over a total of five times. Configuration of a program is divided as follows: (a) Tromso measure social intelligence, (b) Emotional facial expressions and learning theory, (c) Experiential learning emotional expression, (d) Measuring facial emotion recognition ability.
The subjective and objective evaluation was performed for verifying the effect of improving social intelligence by the facial expression recognition and expression learning program in every times. In subjective evaluation, we performed for Tromso social intelligence scale and emotional expression scale. In objective evaluation, we confirmed that the trends of the respective recurrence scores by measuring the accuracy and sensitivity for the 7 basic emotions based on the theory of Ekman.
For the results, 2~6 points have been improved by social awareness, social skills, and social information processing area in case of Tromso social intelligence subjective evaluation. In here, learning effect have been represented by significant only in case of the area of social awareness as p < .05.
That is, the average of 6 points were increased in emotion recognition accuracy of facial expressions after learning of social intelligence enhancement program. Moreover, the difference between the average scores was confirmed that significant in before and after the learning as p < .05.
Therefore, we confirmed that the facial expression recognition and expression learning program was influenced by cognitive areas of social intelligence.
The contribution points of this study is that social intelligence structure and objective measurement methods was developed by using the subjective social intelligence of the social sciences approached by engineering.
In the future, a variety of social intelligence measurement methods and discipline-specific learning processes are expected to be developed.
Keyword : Social intelligence, Facial expression recognition, Facial expression sensitivity, Facial expression
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.