한국과 중국은 역사적으로 오랜 동안 정치・경제・문화적으로 누구나가 주지하다시피 많은 교류가 이루어져 왔다. 그러나 근세에 들어오면서 양국의 교류는 일시적으로 단절된 상태로 지속되었다. 한국은 구한말 이후 일제강점기를 거친 후 동서냉전의 체제하에서 자유민주주의 체제하에서 발전을 지속한 반면, 중국은 사회주의체제하에서 발전을 모색하였다. 그러나 동서냉전체제의 종식과 함께 다극화된 세계경제체제로의 전환이후 1992년 드디어 양국의 수교가 성사됨으로서 교역의 초석을 마련하게 되었다. 1992년 한・중 수교당시 교역규모는 64억 달러에 불...
한국과 중국은 역사적으로 오랜 동안 정치・경제・문화적으로 누구나가 주지하다시피 많은 교류가 이루어져 왔다. 그러나 근세에 들어오면서 양국의 교류는 일시적으로 단절된 상태로 지속되었다. 한국은 구한말 이후 일제강점기를 거친 후 동서냉전의 체제하에서 자유민주주의 체제하에서 발전을 지속한 반면, 중국은 사회주의체제하에서 발전을 모색하였다. 그러나 동서냉전체제의 종식과 함께 다극화된 세계경제체제로의 전환이후 1992년 드디어 양국의 수교가 성사됨으로서 교역의 초석을 마련하게 되었다. 1992년 한・중 수교당시 교역규모는 64억 달러에 불과하였으나, 2007년에 이르러서는 1,450억 달러로 급속한 팽창을 가져왔다. 이러한 과정에서 양국은 단순한 교역의 수준을 벗어나 사회다방면에서 많은 변화를 가져오게 되었고, 양국의 기업들은 상대국에 대한 전략적 목적으로 현지직접투자의 형태로 가시화되게 되었다. 그러나 양국에 진출한 기업들은 사회 각 방면에서 투자환경이 자국의 투자환경과는 매우 다르고 낯설어서 상대국에 진출한 후 현지직접투자의 전략적 목표를 달성하기 위한 현지화전략수립에 가장 큰 장애로 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 현지화의 중요성에 대한 인식이 확산되는 시점에서 진출기업의 현지화 전략을 분석하여 현재 상대국에 진출 중이거나 향후 진출을 모색하고 있는 기업에게 실질적인 벤치마킹의 모델을 제시하고자 한다. 이를 위해 첫째, 중국에 진출한 LG전자를 중심으로 현지화 전략을 경영관리측면 및 자율권 강화측면과 현지위험을 감소시키는 측면에서 어떻게 현지화목표를 수행하고 있는지를 분석하고자 한다. 둘째, LG전자의 현지화전략을 분석하여, 중국에서 현지화를 준비 중인 기업과 중국에 진출하고자 하는 기업에게 성공적인 현지화를 위한 시사점을 제시하고자 한다. 이러한 연구목적에 대한 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 경영관리측면에서 살펴보면 다음과 같다. 우선, 생산 및 소싱의 현지화정도를 보면 LG전자는 생산거점에서 판매에 이르기까지 모두 현지화가 진행되었다. 이러한 결과는 LG전자의 중국진출목적이 거대한 새로운 시장의 개척이라는 측면에서 접근하였다. 인적자원의 현지화 측면에서 LG전자는 현지화가 잘 진행되었다. 대부분의 임직원을 상대국의 현지인으로 채용하고 있는 상태이다. 마케팅의 현지화측면에서 LG전자는 자체유통망을 구축한 상태이다. R&D현지화정도를 살펴보면 LG전자는 현재 북경R&D연구소를 비롯한 전국 3곳에 연구센터를 설립하여 ‘현지완결형체제’ 구축에 노력하고 있다. 둘째, 자율성 강화측면에서 경영조직의 현지화정도를 보면 LG전자는 지역본사제도와 지주회사 모두 가지고 있고, 지주회사가 중국본사의 역할을 하고 있다. 셋째, 현지위험을 감소시키는 측면에서 현지사회와의 융화를 보면 LG전자는 중국정부와 지역민들의 신뢰관계 구축을 위해 각종 사회활동과 공익활동에 힘써 왔다.
한국과 중국은 역사적으로 오랜 동안 정치・경제・문화적으로 누구나가 주지하다시피 많은 교류가 이루어져 왔다. 그러나 근세에 들어오면서 양국의 교류는 일시적으로 단절된 상태로 지속되었다. 한국은 구한말 이후 일제강점기를 거친 후 동서냉전의 체제하에서 자유민주주의 체제하에서 발전을 지속한 반면, 중국은 사회주의체제하에서 발전을 모색하였다. 그러나 동서냉전체제의 종식과 함께 다극화된 세계경제체제로의 전환이후 1992년 드디어 양국의 수교가 성사됨으로서 교역의 초석을 마련하게 되었다. 1992년 한・중 수교당시 교역규모는 64억 달러에 불과하였으나, 2007년에 이르러서는 1,450억 달러로 급속한 팽창을 가져왔다. 이러한 과정에서 양국은 단순한 교역의 수준을 벗어나 사회다방면에서 많은 변화를 가져오게 되었고, 양국의 기업들은 상대국에 대한 전략적 목적으로 현지직접투자의 형태로 가시화되게 되었다. 그러나 양국에 진출한 기업들은 사회 각 방면에서 투자환경이 자국의 투자환경과는 매우 다르고 낯설어서 상대국에 진출한 후 현지직접투자의 전략적 목표를 달성하기 위한 현지화전략수립에 가장 큰 장애로 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 현지화의 중요성에 대한 인식이 확산되는 시점에서 진출기업의 현지화 전략을 분석하여 현재 상대국에 진출 중이거나 향후 진출을 모색하고 있는 기업에게 실질적인 벤치마킹의 모델을 제시하고자 한다. 이를 위해 첫째, 중국에 진출한 LG전자를 중심으로 현지화 전략을 경영관리측면 및 자율권 강화측면과 현지위험을 감소시키는 측면에서 어떻게 현지화목표를 수행하고 있는지를 분석하고자 한다. 둘째, LG전자의 현지화전략을 분석하여, 중국에서 현지화를 준비 중인 기업과 중국에 진출하고자 하는 기업에게 성공적인 현지화를 위한 시사점을 제시하고자 한다. 이러한 연구목적에 대한 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 경영관리측면에서 살펴보면 다음과 같다. 우선, 생산 및 소싱의 현지화정도를 보면 LG전자는 생산거점에서 판매에 이르기까지 모두 현지화가 진행되었다. 이러한 결과는 LG전자의 중국진출목적이 거대한 새로운 시장의 개척이라는 측면에서 접근하였다. 인적자원의 현지화 측면에서 LG전자는 현지화가 잘 진행되었다. 대부분의 임직원을 상대국의 현지인으로 채용하고 있는 상태이다. 마케팅의 현지화측면에서 LG전자는 자체유통망을 구축한 상태이다. R&D현지화정도를 살펴보면 LG전자는 현재 북경R&D연구소를 비롯한 전국 3곳에 연구센터를 설립하여 ‘현지완결형체제’ 구축에 노력하고 있다. 둘째, 자율성 강화측면에서 경영조직의 현지화정도를 보면 LG전자는 지역본사제도와 지주회사 모두 가지고 있고, 지주회사가 중국본사의 역할을 하고 있다. 셋째, 현지위험을 감소시키는 측면에서 현지사회와의 융화를 보면 LG전자는 중국정부와 지역민들의 신뢰관계 구축을 위해 각종 사회활동과 공익활동에 힘써 왔다.
Between Korea and China, many exchanges have been made politically, economically, and culturally for long time historically, as everybody knows. But, since the beginning of modern times, exchange of both countries continued in the state severed temporarily. Korea continued development under the syst...
Between Korea and China, many exchanges have been made politically, economically, and culturally for long time historically, as everybody knows. But, since the beginning of modern times, exchange of both countries continued in the state severed temporarily. Korea continued development under the system of free democracy under the system of East-West cold war after passing through the coercive occupation period of Japanese imperialism after the end of old Korea, whereas China groped for development under socialism system. But, after the conversion to world economy system which became multilateral with the end of East-West cold war system, success of amity between both countries in 1992 came to prepare cornerstone of trade. In those days of amity between Korea and China in 1992, trade scale was nothing but 6 billion 400 million dollars. But, since the beginning of 2007, it brought rapid expansion as 145 billion dollars. In this course, both countries came to bring much change in many directions of society by getting out of simple trade level, and enterprises of both countries came to be visualized into the form of on-the-spot direct investment for strategical goal for partner. However, enterprises which advanced into both countries are coming to the fore as the greatest obstacle for the establishment of Localization strategy for attaining strategical goal of on-the-spot direct investment after advancing into partners, as investment environment in each direction of society is very different from investment environment of own nature and it is strange. Thus, this study is to try to present substantial bench-marking model to enterprises which are advancing into partners now or which are groping for advance by analyzing the Localization strategy of the advance enterprise at the point of time that recognition for the importance of Localization is spread. For this: First, this researcher is to try to analyze how Localization goal is being performed from the side of management administration, from the side of reinforcement of autonomy right, and from the side to decrease on-the-spot risk centering around LG electron which advanced into China. Second, this researcher tries to present suggestion points for successful Localization to enterprises which are preparing Localization in China and enterprises which try to advance into China. To arrange the findings for this study goal is as follows: First, to see the degree of Localization of production and source, Localization progressed from production base to sales in case of LG electron. This result means that goal to advance into China by LG electron approached from the side of the cultivation of gigantic new market. From the side of Localization of human resource, Localization progressed well in all the cases of LG electron. Most officers and staffs are being employed as natives in partners. From the side of Localization of marketing, LG electron is in the state to establish own circulation network. To examine the degree of Localization of R&D, LG electron is making efforts for the establishment of on-the-spot completion type system by founding research center at 3 places in the whole country including R&D research center of Peking. Second, to see the degree of Localization of management organization from the side of reinforcement of autonomy nature, LG electron has local head office system and holding company, and holding company is playing the role of head office of China. Third, to see harmony with on-the-spot society from the side to decrease on-the-spot risk, they have strived for all sorts of society activity and public good activity for the establishment of trust relation of Chinese government and local people in case of LG electron.
Between Korea and China, many exchanges have been made politically, economically, and culturally for long time historically, as everybody knows. But, since the beginning of modern times, exchange of both countries continued in the state severed temporarily. Korea continued development under the system of free democracy under the system of East-West cold war after passing through the coercive occupation period of Japanese imperialism after the end of old Korea, whereas China groped for development under socialism system. But, after the conversion to world economy system which became multilateral with the end of East-West cold war system, success of amity between both countries in 1992 came to prepare cornerstone of trade. In those days of amity between Korea and China in 1992, trade scale was nothing but 6 billion 400 million dollars. But, since the beginning of 2007, it brought rapid expansion as 145 billion dollars. In this course, both countries came to bring much change in many directions of society by getting out of simple trade level, and enterprises of both countries came to be visualized into the form of on-the-spot direct investment for strategical goal for partner. However, enterprises which advanced into both countries are coming to the fore as the greatest obstacle for the establishment of Localization strategy for attaining strategical goal of on-the-spot direct investment after advancing into partners, as investment environment in each direction of society is very different from investment environment of own nature and it is strange. Thus, this study is to try to present substantial bench-marking model to enterprises which are advancing into partners now or which are groping for advance by analyzing the Localization strategy of the advance enterprise at the point of time that recognition for the importance of Localization is spread. For this: First, this researcher is to try to analyze how Localization goal is being performed from the side of management administration, from the side of reinforcement of autonomy right, and from the side to decrease on-the-spot risk centering around LG electron which advanced into China. Second, this researcher tries to present suggestion points for successful Localization to enterprises which are preparing Localization in China and enterprises which try to advance into China. To arrange the findings for this study goal is as follows: First, to see the degree of Localization of production and source, Localization progressed from production base to sales in case of LG electron. This result means that goal to advance into China by LG electron approached from the side of the cultivation of gigantic new market. From the side of Localization of human resource, Localization progressed well in all the cases of LG electron. Most officers and staffs are being employed as natives in partners. From the side of Localization of marketing, LG electron is in the state to establish own circulation network. To examine the degree of Localization of R&D, LG electron is making efforts for the establishment of on-the-spot completion type system by founding research center at 3 places in the whole country including R&D research center of Peking. Second, to see the degree of Localization of management organization from the side of reinforcement of autonomy nature, LG electron has local head office system and holding company, and holding company is playing the role of head office of China. Third, to see harmony with on-the-spot society from the side to decrease on-the-spot risk, they have strived for all sorts of society activity and public good activity for the establishment of trust relation of Chinese government and local people in case of LG electron.
주제어
#다국적기업 현지화 전략 LG전자 Multinational Corporations Localization Strategy LG Electronics Inc
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