몽골은 푸른 하늘, 광대한 영토, 다양한 지형과 기후, 유목 문화와 역사적/문화적 유산을 소유하며 넓은 초원을 가진 나라이다. 세계적으로 관광산업의 비중이 증대되고 있고, 새로운 관광수요와 국제적 경쟁이 심화되고 있는데, 이러한 위기를 극복하기 위해서는 몽골의 관광산업이 경쟁우위를 갖추고 급변하는 국제관광시장의 변화에 효율적이고 효과적으로 대처해야 한다. 그러나 현재 몽골의 관광산업은 사회적 변화에 따른 단기적 정책대응을 취하는 등 일관된 정책기조 없이 운영되고 있어 다른 국가와의 관광경쟁력은 더욱 격차가 커지고 있으며 전략산업으로서 관광산업의 위상 또한 흔들리고 있는 상황이다. 본 연구는 몽골관광산업의 발전전략 수립을 위한 세부속성요인들을 선행연구들을 검토하고 전문가들의 의견을 통하여 전략 요인을 내부적 요인과 외부적 요인으로 나누어 각각 강점과 약점, 기회와 위협요인을 도출하였다. 이를 근거로 계층모형을 설정하여 설문을 작성하고 전문가 그룹과 연구원 및 교수 그룹을 대상으로 설문을 배부하여 ...
몽골은 푸른 하늘, 광대한 영토, 다양한 지형과 기후, 유목 문화와 역사적/문화적 유산을 소유하며 넓은 초원을 가진 나라이다. 세계적으로 관광산업의 비중이 증대되고 있고, 새로운 관광수요와 국제적 경쟁이 심화되고 있는데, 이러한 위기를 극복하기 위해서는 몽골의 관광산업이 경쟁우위를 갖추고 급변하는 국제관광시장의 변화에 효율적이고 효과적으로 대처해야 한다. 그러나 현재 몽골의 관광산업은 사회적 변화에 따른 단기적 정책대응을 취하는 등 일관된 정책기조 없이 운영되고 있어 다른 국가와의 관광경쟁력은 더욱 격차가 커지고 있으며 전략산업으로서 관광산업의 위상 또한 흔들리고 있는 상황이다. 본 연구는 몽골관광산업의 발전전략 수립을 위한 세부속성요인들을 선행연구들을 검토하고 전문가들의 의견을 통하여 전략 요인을 내부적 요인과 외부적 요인으로 나누어 각각 강점과 약점, 기회와 위협요인을 도출하였다. 이를 근거로 계층모형을 설정하여 설문을 작성하고 전문가 그룹과 연구원 및 교수 그룹을 대상으로 설문을 배부하여 일관성 비율의 검토를 통해 응답의 신뢰성을 확보한 44부의 설문을 SWOT/AHP 기법을 이용하여 요인들의 상대적 중요도를 평가하고 우선순위를 결정하여, 이를 근거하여 몽골관광산업의 발전전략을 도출하였다. SWOT 요인의 중요도 분석결과 외부적 요인 중 기회에서 자연, 생태관광에 대한 관심 증가, 위협에서 다른 유목문화 국가의 경쟁, 그리고 내부요인 중 강점에서 저렴한 여행경비, 차별화된 여행의 순으로 나타났다. 또한 약점에서는 언어소통 불편, 관광 전문 인력 부족의 순으로 나타났다. 이러한 결과는 날로 치열해지고 있는 글로벌 경쟁 속에서도 저렴한 여행경비를 반영하는 전략을 택하지 않으면 안 된다는 관광산업의 내부적 환경요인을 더 중요하게 생각하고 있다고 볼 수 있다. 몽골관광산업의 발전전략 우선순위는 강점을 이용하여 기회를 활용하는 S/O 확대 전략과 약점을 보완하여 기회를 활용하는 W/O 관광 인프라 보완전략, 그리고 강점을 이용하여 위기를 만회하기 위한 S/T 안정 성장전략, 또 약점을 보완하여 위기를 극복하기 위한 W/T 최소화 전략의 순서로 도출되었다.
몽골은 푸른 하늘, 광대한 영토, 다양한 지형과 기후, 유목 문화와 역사적/문화적 유산을 소유하며 넓은 초원을 가진 나라이다. 세계적으로 관광산업의 비중이 증대되고 있고, 새로운 관광수요와 국제적 경쟁이 심화되고 있는데, 이러한 위기를 극복하기 위해서는 몽골의 관광산업이 경쟁우위를 갖추고 급변하는 국제관광시장의 변화에 효율적이고 효과적으로 대처해야 한다. 그러나 현재 몽골의 관광산업은 사회적 변화에 따른 단기적 정책대응을 취하는 등 일관된 정책기조 없이 운영되고 있어 다른 국가와의 관광경쟁력은 더욱 격차가 커지고 있으며 전략산업으로서 관광산업의 위상 또한 흔들리고 있는 상황이다. 본 연구는 몽골관광산업의 발전전략 수립을 위한 세부속성요인들을 선행연구들을 검토하고 전문가들의 의견을 통하여 전략 요인을 내부적 요인과 외부적 요인으로 나누어 각각 강점과 약점, 기회와 위협요인을 도출하였다. 이를 근거로 계층모형을 설정하여 설문을 작성하고 전문가 그룹과 연구원 및 교수 그룹을 대상으로 설문을 배부하여 일관성 비율의 검토를 통해 응답의 신뢰성을 확보한 44부의 설문을 SWOT/AHP 기법을 이용하여 요인들의 상대적 중요도를 평가하고 우선순위를 결정하여, 이를 근거하여 몽골관광산업의 발전전략을 도출하였다. SWOT 요인의 중요도 분석결과 외부적 요인 중 기회에서 자연, 생태관광에 대한 관심 증가, 위협에서 다른 유목문화 국가의 경쟁, 그리고 내부요인 중 강점에서 저렴한 여행경비, 차별화된 여행의 순으로 나타났다. 또한 약점에서는 언어소통 불편, 관광 전문 인력 부족의 순으로 나타났다. 이러한 결과는 날로 치열해지고 있는 글로벌 경쟁 속에서도 저렴한 여행경비를 반영하는 전략을 택하지 않으면 안 된다는 관광산업의 내부적 환경요인을 더 중요하게 생각하고 있다고 볼 수 있다. 몽골관광산업의 발전전략 우선순위는 강점을 이용하여 기회를 활용하는 S/O 확대 전략과 약점을 보완하여 기회를 활용하는 W/O 관광 인프라 보완전략, 그리고 강점을 이용하여 위기를 만회하기 위한 S/T 안정 성장전략, 또 약점을 보완하여 위기를 극복하기 위한 W/T 최소화 전략의 순서로 도출되었다.
The tourism industry makes a significant contribution to the world economy. With the rapid growth of tourism in the world, the tourism industry has increasingly become an area of competition between countries or regions for visitors. Competition forces countries to be more attractive for tourists an...
The tourism industry makes a significant contribution to the world economy. With the rapid growth of tourism in the world, the tourism industry has increasingly become an area of competition between countries or regions for visitors. Competition forces countries to be more attractive for tourists and to use their natural and cultural resources more effectively. In the case of Mongolia, it is also necessary that Mongolia develop tourism properly in today’s competitive environment. This study is the development of the tourism industry in Mongolia for strategies to examine the detailed properties factors that previous research strategies through expert opinion and internal factors and external factors, each factor is divided into the strengths and weaknesses, opportunities and threats derived factors. Based on this hierarchical model, the expert group set up to create a survey group of professors and researchers also conducted surveys to examine the distribution ratio of the consistency of the reliability of the responses to a survey of 44 negative SWOT/AHP technique the factors evaluate the relative importance of prioritizing the basis of this strategy, the development of the tourism industry in Mongolia derived. SWOT analysis of the importance of factors of external factors, opportunities, Nature/increased interest in eco-tourism, the country's crisis, competition from other nomadic culture, and the strength of the internal factors, cheap trips, traveling differentiated in order. The weakness of the language barrier discomfort, lack of tourism professionals in order. These results suggest that despite increasingly fierce global competition, more affordable travel expenses must not doing much of that expansion strategy of the tourism industry and more importantly, internal environmental factors that can be thought. Strategic priorities the development of the tourism industry in Mongolia is the opportunity to take advantage of the strengths of the S/O expansion strategy and the opportunity to take advantage of weaknesses W/O tourism infrastructure complementary strategies and strengths to compensate for the crisis, S/T steady growth strategy, or weaknesses to overcome the crisis W/T was drawn to the order of minimization strategies.
The tourism industry makes a significant contribution to the world economy. With the rapid growth of tourism in the world, the tourism industry has increasingly become an area of competition between countries or regions for visitors. Competition forces countries to be more attractive for tourists and to use their natural and cultural resources more effectively. In the case of Mongolia, it is also necessary that Mongolia develop tourism properly in today’s competitive environment. This study is the development of the tourism industry in Mongolia for strategies to examine the detailed properties factors that previous research strategies through expert opinion and internal factors and external factors, each factor is divided into the strengths and weaknesses, opportunities and threats derived factors. Based on this hierarchical model, the expert group set up to create a survey group of professors and researchers also conducted surveys to examine the distribution ratio of the consistency of the reliability of the responses to a survey of 44 negative SWOT/AHP technique the factors evaluate the relative importance of prioritizing the basis of this strategy, the development of the tourism industry in Mongolia derived. SWOT analysis of the importance of factors of external factors, opportunities, Nature/increased interest in eco-tourism, the country's crisis, competition from other nomadic culture, and the strength of the internal factors, cheap trips, traveling differentiated in order. The weakness of the language barrier discomfort, lack of tourism professionals in order. These results suggest that despite increasingly fierce global competition, more affordable travel expenses must not doing much of that expansion strategy of the tourism industry and more importantly, internal environmental factors that can be thought. Strategic priorities the development of the tourism industry in Mongolia is the opportunity to take advantage of the strengths of the S/O expansion strategy and the opportunity to take advantage of weaknesses W/O tourism infrastructure complementary strategies and strengths to compensate for the crisis, S/T steady growth strategy, or weaknesses to overcome the crisis W/T was drawn to the order of minimization strategies.
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