한국의 건설사와 엔지니어링사는 그동안 중동 지역의 플랜트 시장과 아시아의 토목 시장에서 세계 상위기업(Top contractor)으로서의 성과를 내왔지만, 저유가 기조와 경쟁심화 등으로 신규 시장 진출을 고민해야하는 상황에 놓여있다. 이 연구에서는 신규 시장 중 규모가 크고 인프라 재구축이 시급함에도 불구하고 그동안 한국 건설사들의 진출이 저조했던 미국의 인프라 시장진출에 대한 기초자료가 될 수 있는 분석을 하고자 한다. 단기 수익에 치중한 기업문화 존재, 미국 내 실적(Track ...
한국의 건설사와 엔지니어링사는 그동안 중동 지역의 플랜트 시장과 아시아의 토목 시장에서 세계 상위기업(Top contractor)으로서의 성과를 내왔지만, 저유가 기조와 경쟁심화 등으로 신규 시장 진출을 고민해야하는 상황에 놓여있다. 이 연구에서는 신규 시장 중 규모가 크고 인프라 재구축이 시급함에도 불구하고 그동안 한국 건설사들의 진출이 저조했던 미국의 인프라 시장진출에 대한 기초자료가 될 수 있는 분석을 하고자 한다. 단기 수익에 치중한 기업문화 존재, 미국 내 실적(Track Record) 부족, 현지기업을 포함한 외국기업과의 기술격차 존재, 이행성보증(Surety Bond) 발급 어려움, 미국 내 州별로 상이한 건설면허로 인한 어려움 등의 이유로 한국 건설사 및 엔지니어링사의 미국시장 누계 수주액은 87.9억불 수주에 그치고 있으며 이는 한국기업 누계 해외건설 수주액의 1% 수준에 불과한 상황이다. 이 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 한국 기업의 미국 진출 부진 원인을 분석하는 것이다. 둘째, 진출 부진 원인을 해결할 수 있는 방안을 제시하는 것이다. 마지막은 M&A를 통해 미국 진출 시 고려해야할 점을 제언하는 것이다. 이 연구의 주요 분석의 흐름은 다음과 같다. 첫째, 한국 기업의 미국 건설시장 진출 부진 원인 분석, 미국 인프라 시장동향 파악과 한국 기업의 해외건설시장 진출 현황 확인을 통해 한국 기업 미국 인프라시장 진출의 SWOT(강점, 약점, 기회, 위협)을 도출한다. 둘째, 해외시장 진입 방식인 현지법인 설립에 대한 이론적 배경을 바탕으로, 단독설립, M&A, 합작설립 등 진출 방안을 검토한다. 셋째, 미국 진출 경험이 있거나 계획 중이거나 고려했던 기업의 임직원을 대상으로 SWOT 그룹/요인과 진출 방안에 대해 설문조사를 실시한다. 넷째, 설문조사를 바탕으로 AHP(Analytic Hierarchy Process; 계층분석법) 분석을 통해, SWOT 그룹별/요인별 중요도를 산출하고 진출 방안의 우선순위를 결정한다. 위 연구과정을 바탕으로 한 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미국 인프라 시장 진출에 대해 한국 기업은 우수한 시공능력, 가격 경쟁력, 다수의 국내외 토목 인프라 시공 및 엔지니어링 프로젝트 참여 경험을 강점으로 보유하고 있다. 그러나 약점으로는 미국 내 시공 경험 부족, 선진기업과의 기술 격차 존재, 미국 내 인프라 PPP 사업 경험 전무가 있다. 미국 시장의 기회로는 세계 2위에 달하는 큰 건설 시장 규모, PPP 사업 증가 예상, 노후화된 인프라 재건 시급이다. 마지막으로 미국 정부의 재원 부족, 보호 무역주의 증가 추세, 경쟁력 있는 현지기업 및 미국에 진출한 외국기업이 위협으로 분석되었다. 둘째, SWOT 요인별 상대적 중요도를 분석한 결과, 강점 면에서는 가격 경쟁력, 시공능력, 다수의 토목 인프라 프로젝트 경험 순으로 중요한 것으로 나타났다. 약점 부문에서는 미국 내 시공 경험 부족, 미국 내 PPP(Public Private Partnership) 경험 전무, 선진기업과의 기술격차 순으로 중요한 것으로 분석되었다. 기회 요인에서는 미국 인프라 재건 시급, 미국 PPP 사업 증가 예상, 세계 2위에 달하는 큰 시장 규모 순으로 중요하며, 위협 요인에서는 외국기업과의 경쟁 존재, 보호 무역주의 증가, 미국 정부의 재원 부족 순으로 중요한 것으로 나타났다. 셋째, 진출 방안의 적정성(중요도)을 분석한 결과 현지기업과의 M&A, 합작설립, 단독설립 순으로 적정한 것으로 나타났다. 위의 주요 연구 결과를 정리하면, 그동안 한국기업의 미국 진출의 부진 원인이었던 기술력 부족과 미국 내 실적 부족을 해결하기 위해 현지기업과 M&A를 활용하는 것이 가장 적정하다. 이 연구의 분석결과를 토대로 한 미국 현지기업과의 M&A를 추진에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, M&A를 통한 미국 인프라 시장 진출 시 소규모 M&A를 시도한 후 성과에 따라 M&A 규모나 대상을 확대한다. 자회사에 대해서는 한국 본사의 관리와 감독을 최소한으로 하여 현지화를 극대화하는 것이 M&A의 성과를 높일 수 있을 것이다. 둘째, M&A는 사후 관리가 중요하기 때문에 효율적인 인력 배치와 문화 격차 해소 등 사후 관리 계획을 수반하여 추진하는 것이 바람직하다.
한국의 건설사와 엔지니어링사는 그동안 중동 지역의 플랜트 시장과 아시아의 토목 시장에서 세계 상위기업(Top contractor)으로서의 성과를 내왔지만, 저유가 기조와 경쟁심화 등으로 신규 시장 진출을 고민해야하는 상황에 놓여있다. 이 연구에서는 신규 시장 중 규모가 크고 인프라 재구축이 시급함에도 불구하고 그동안 한국 건설사들의 진출이 저조했던 미국의 인프라 시장진출에 대한 기초자료가 될 수 있는 분석을 하고자 한다. 단기 수익에 치중한 기업문화 존재, 미국 내 실적(Track Record) 부족, 현지기업을 포함한 외국기업과의 기술격차 존재, 이행성보증(Surety Bond) 발급 어려움, 미국 내 州별로 상이한 건설면허로 인한 어려움 등의 이유로 한국 건설사 및 엔지니어링사의 미국시장 누계 수주액은 87.9억불 수주에 그치고 있으며 이는 한국기업 누계 해외건설 수주액의 1% 수준에 불과한 상황이다. 이 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 한국 기업의 미국 진출 부진 원인을 분석하는 것이다. 둘째, 진출 부진 원인을 해결할 수 있는 방안을 제시하는 것이다. 마지막은 M&A를 통해 미국 진출 시 고려해야할 점을 제언하는 것이다. 이 연구의 주요 분석의 흐름은 다음과 같다. 첫째, 한국 기업의 미국 건설시장 진출 부진 원인 분석, 미국 인프라 시장동향 파악과 한국 기업의 해외건설시장 진출 현황 확인을 통해 한국 기업 미국 인프라시장 진출의 SWOT(강점, 약점, 기회, 위협)을 도출한다. 둘째, 해외시장 진입 방식인 현지법인 설립에 대한 이론적 배경을 바탕으로, 단독설립, M&A, 합작설립 등 진출 방안을 검토한다. 셋째, 미국 진출 경험이 있거나 계획 중이거나 고려했던 기업의 임직원을 대상으로 SWOT 그룹/요인과 진출 방안에 대해 설문조사를 실시한다. 넷째, 설문조사를 바탕으로 AHP(Analytic Hierarchy Process; 계층분석법) 분석을 통해, SWOT 그룹별/요인별 중요도를 산출하고 진출 방안의 우선순위를 결정한다. 위 연구과정을 바탕으로 한 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미국 인프라 시장 진출에 대해 한국 기업은 우수한 시공능력, 가격 경쟁력, 다수의 국내외 토목 인프라 시공 및 엔지니어링 프로젝트 참여 경험을 강점으로 보유하고 있다. 그러나 약점으로는 미국 내 시공 경험 부족, 선진기업과의 기술 격차 존재, 미국 내 인프라 PPP 사업 경험 전무가 있다. 미국 시장의 기회로는 세계 2위에 달하는 큰 건설 시장 규모, PPP 사업 증가 예상, 노후화된 인프라 재건 시급이다. 마지막으로 미국 정부의 재원 부족, 보호 무역주의 증가 추세, 경쟁력 있는 현지기업 및 미국에 진출한 외국기업이 위협으로 분석되었다. 둘째, SWOT 요인별 상대적 중요도를 분석한 결과, 강점 면에서는 가격 경쟁력, 시공능력, 다수의 토목 인프라 프로젝트 경험 순으로 중요한 것으로 나타났다. 약점 부문에서는 미국 내 시공 경험 부족, 미국 내 PPP(Public Private Partnership) 경험 전무, 선진기업과의 기술격차 순으로 중요한 것으로 분석되었다. 기회 요인에서는 미국 인프라 재건 시급, 미국 PPP 사업 증가 예상, 세계 2위에 달하는 큰 시장 규모 순으로 중요하며, 위협 요인에서는 외국기업과의 경쟁 존재, 보호 무역주의 증가, 미국 정부의 재원 부족 순으로 중요한 것으로 나타났다. 셋째, 진출 방안의 적정성(중요도)을 분석한 결과 현지기업과의 M&A, 합작설립, 단독설립 순으로 적정한 것으로 나타났다. 위의 주요 연구 결과를 정리하면, 그동안 한국기업의 미국 진출의 부진 원인이었던 기술력 부족과 미국 내 실적 부족을 해결하기 위해 현지기업과 M&A를 활용하는 것이 가장 적정하다. 이 연구의 분석결과를 토대로 한 미국 현지기업과의 M&A를 추진에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, M&A를 통한 미국 인프라 시장 진출 시 소규모 M&A를 시도한 후 성과에 따라 M&A 규모나 대상을 확대한다. 자회사에 대해서는 한국 본사의 관리와 감독을 최소한으로 하여 현지화를 극대화하는 것이 M&A의 성과를 높일 수 있을 것이다. 둘째, M&A는 사후 관리가 중요하기 때문에 효율적인 인력 배치와 문화 격차 해소 등 사후 관리 계획을 수반하여 추진하는 것이 바람직하다.
Korean Contractors has been performing as top contractor in the plant market in the Middle East and the civil engineering market in Asia. However, they have to consider about entering into new markets due to decline of project budget in Middle East resulting from low oil price and intensifying compe...
Korean Contractors has been performing as top contractor in the plant market in the Middle East and the civil engineering market in Asia. However, they have to consider about entering into new markets due to decline of project budget in Middle East resulting from low oil price and intensifying competition in Asia. In this study, I want to analyze what can be a basic data on the advancement of the US infrastructure market, which has been slow to enter Korean contractors even though the scale of US market is large and infrastructure reconstruction is urgent.
Korean contractors only won total USD 8.79bn in the US market, which accounts for only 1% of total Korean contractors' performance in the overseas market. Korean contractors' culture emphasis on short term profit, Koreans lack of track record in US, and they have technological gap with foreign companies including local companies. In addition, they have difficulty in issuing Surety Bond and difficulties due to different construction licenses in US states.
The purpose of this study is as follows. First, it analyzes the causes of Korean contractors' sluggish entry into the US. Second, it suggests ways to solve the causes of sluggish entry. Lastly, it suggests when entering the US by M&A.
Major results based on this study are as follows.
First, Korean contractors have an advantage in terms of their excellent construction capability, price competitiveness, and a large number of experience in civil engineering infrastructures at home and abroad. However, weaknesses include lack of construction experience in the US, technological gap with advanced companies, and no experience in infrastructure PPP projects in the US. Opportunities in the US market are world's second-largest construction market, PPP project growth, and reconstruction of aging infrastructure. Finally, the US government's lack of financial resources, increasing protection trade stance and competitive local companies including foreign companies were analyzed as threats.
Second, It is most appropriate to utilize M&A with local companies to solve the lack of technology and the lack of track in the US which were the cause of the sluggishness of Korean contractors entering the US.
Based on the results of this study, suggestions for M&A with US companies are as follows. First, M&A deals with small-scale M&As to advance into the US infrastructure market. maximizing localization by minimizing the management and supervision of the head office in Korea will enhance the performance of M&As. Second, since M&A is important for post-management, it is desirable to carry out post-management plans such as efficient manpower allocation and cultural gaps.
Korean Contractors has been performing as top contractor in the plant market in the Middle East and the civil engineering market in Asia. However, they have to consider about entering into new markets due to decline of project budget in Middle East resulting from low oil price and intensifying competition in Asia. In this study, I want to analyze what can be a basic data on the advancement of the US infrastructure market, which has been slow to enter Korean contractors even though the scale of US market is large and infrastructure reconstruction is urgent.
Korean contractors only won total USD 8.79bn in the US market, which accounts for only 1% of total Korean contractors' performance in the overseas market. Korean contractors' culture emphasis on short term profit, Koreans lack of track record in US, and they have technological gap with foreign companies including local companies. In addition, they have difficulty in issuing Surety Bond and difficulties due to different construction licenses in US states.
The purpose of this study is as follows. First, it analyzes the causes of Korean contractors' sluggish entry into the US. Second, it suggests ways to solve the causes of sluggish entry. Lastly, it suggests when entering the US by M&A.
Major results based on this study are as follows.
First, Korean contractors have an advantage in terms of their excellent construction capability, price competitiveness, and a large number of experience in civil engineering infrastructures at home and abroad. However, weaknesses include lack of construction experience in the US, technological gap with advanced companies, and no experience in infrastructure PPP projects in the US. Opportunities in the US market are world's second-largest construction market, PPP project growth, and reconstruction of aging infrastructure. Finally, the US government's lack of financial resources, increasing protection trade stance and competitive local companies including foreign companies were analyzed as threats.
Second, It is most appropriate to utilize M&A with local companies to solve the lack of technology and the lack of track in the US which were the cause of the sluggishness of Korean contractors entering the US.
Based on the results of this study, suggestions for M&A with US companies are as follows. First, M&A deals with small-scale M&As to advance into the US infrastructure market. maximizing localization by minimizing the management and supervision of the head office in Korea will enhance the performance of M&As. Second, since M&A is important for post-management, it is desirable to carry out post-management plans such as efficient manpower allocation and cultural gaps.
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