청소년의 친사회적 행동에 관한 연구 : 동기, 도움행동의 심리적 경험, 공감을 중심으로 A Study on the Prosocial Behavior in Adolescent : Focused on Motivation, Psychological Experiences from Helping, and Empathy원문보기
우리사회를 이끌어갈 청소년들이 몸담고 있는 학교에서 개인 중심적 가치의 팽배로 인한 타인배려와 도움을 제공하는 사회적 덕목이 사라지고 있다. 이러한 문제의 개선을 위하여 교육계에서는 학생봉사활동 의무제를 도입하여 봉사활동을 의무화하면서 청소년봉사활동은 시대적 과제가 되었다. 이러한 시도는 어려운 상황에 처해 있는 사람들을 도와주는 자원봉사활동을 통해 청소년들의 타인에 대한 배려와 공감능력을 길러주고, 나아가 타인 지향적 삶의 동기를 길러주기 위함이다. 이는 봉사활동을 통해 얻게 되는 도움 수혜자에 대한 역지사지(易地思之)의 경험이나 도움행동을 통한 보람이나 자부심 등과 같은 심리적 경험이 개인의 인성함양에 도움이 될 수 있을 것이라는 가정에 의한 것이며, 이를 실증적으로 확인하는 연구는 아직 실시되지 못하고 있다. 청소년들이 봉사활동을 통해 경험하는 심리적 경험이 도움 제공자 개인에게 어떠한 영향을 주는지를 확인할 수 있다면 청소년들에게 인성교육 차원에서 실사하는 봉사활동의 교육적 의미를 보다 구체적으로 확인할 수 있을 것이다.
전통적으로 친사회적 행동은 도움행동의 동기, 공감능력 등이 중요한 예측변인으로 연구되어 왔다. 본 연구에서는 청소년들이 도움행동을 통해 얻게 되는 심리적 경험들이 도움행동의 동기(자기 지향적, 타인 지향적)와 공감능력 및 친사회적 행동과의 관계에서 어떠한 기능을 하는지를 확인하고자 하였다.
연구목적을 검증하기 위하여 세부적인 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째는 청소년의 동기, 도움행동의 심리적 경험과 공감이 친사회적 행동에 영향을 미치는 과정을 확인하고자 한다. 둘째는 도움행동의 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기에 따라 도움행동의 심리적 경험이 친사회적 행동에 미치는 영향이 다를 것인지를 확인하였다.
연구문제의 검증을 위하여 선행연구의 고찰을 통해 변인들을 측정하기 위한 측정도구들을 추출하였으며, 이를 체계화하여 설문을 구성하였다. 제작된 설문지를 고등학교에 재학 중인 청소년들을 대상으로 배포하여 친사회적 행동과 그 영향요인들에 관한 응답을 수집하고, 이를 통계적으로 분석하여 요인들 간의 영향관계와 영향정도를 검증하였다. 통계적 분석은 ...
우리사회를 이끌어갈 청소년들이 몸담고 있는 학교에서 개인 중심적 가치의 팽배로 인한 타인배려와 도움을 제공하는 사회적 덕목이 사라지고 있다. 이러한 문제의 개선을 위하여 교육계에서는 학생봉사활동 의무제를 도입하여 봉사활동을 의무화하면서 청소년봉사활동은 시대적 과제가 되었다. 이러한 시도는 어려운 상황에 처해 있는 사람들을 도와주는 자원봉사활동을 통해 청소년들의 타인에 대한 배려와 공감능력을 길러주고, 나아가 타인 지향적 삶의 동기를 길러주기 위함이다. 이는 봉사활동을 통해 얻게 되는 도움 수혜자에 대한 역지사지(易地思之)의 경험이나 도움행동을 통한 보람이나 자부심 등과 같은 심리적 경험이 개인의 인성함양에 도움이 될 수 있을 것이라는 가정에 의한 것이며, 이를 실증적으로 확인하는 연구는 아직 실시되지 못하고 있다. 청소년들이 봉사활동을 통해 경험하는 심리적 경험이 도움 제공자 개인에게 어떠한 영향을 주는지를 확인할 수 있다면 청소년들에게 인성교육 차원에서 실사하는 봉사활동의 교육적 의미를 보다 구체적으로 확인할 수 있을 것이다.
전통적으로 친사회적 행동은 도움행동의 동기, 공감능력 등이 중요한 예측변인으로 연구되어 왔다. 본 연구에서는 청소년들이 도움행동을 통해 얻게 되는 심리적 경험들이 도움행동의 동기(자기 지향적, 타인 지향적)와 공감능력 및 친사회적 행동과의 관계에서 어떠한 기능을 하는지를 확인하고자 하였다.
연구목적을 검증하기 위하여 세부적인 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째는 청소년의 동기, 도움행동의 심리적 경험과 공감이 친사회적 행동에 영향을 미치는 과정을 확인하고자 한다. 둘째는 도움행동의 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기에 따라 도움행동의 심리적 경험이 친사회적 행동에 미치는 영향이 다를 것인지를 확인하였다.
연구문제의 검증을 위하여 선행연구의 고찰을 통해 변인들을 측정하기 위한 측정도구들을 추출하였으며, 이를 체계화하여 설문을 구성하였다. 제작된 설문지를 고등학교에 재학 중인 청소년들을 대상으로 배포하여 친사회적 행동과 그 영향요인들에 관한 응답을 수집하고, 이를 통계적으로 분석하여 요인들 간의 영향관계와 영향정도를 검증하였다. 통계적 분석은 SPSS 18.0과 Amos 18.0을 이용하여 변수의 영향력을 측정하기 위하여 회귀분석을, 변수의 영향경로와 영향강도를 측정하기 위하여 경로분석을 실시하였다.
실증분석을 통하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 도움행동을 통해서 얻게 된 심리적 경험이 무엇인가에 초점을 두고 측정도구를 개발하기 위하여 통계적 분석을 거쳐 타인수용, 좌절과 갈등, 긍정적 피드백, 신뢰획득, 자부심으로 명명된 28문항의 검사 도구를 개발하였다. 둘째, 친사회적 행동을 설명하는 관련변인들의 관계를 살펴보기 위하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시한 결과, 각각의 변인들이 상호관련성을 가지고 있으며, 또한 연구모형의 경로에 따라 각각의 변인들이 다른 변인들에게 영향을 미치고 있음이 판명되었다. 특히 본 연구에서는 자기 지향적 동기가 친사회적 행동에 부적인 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 선행연구 분석에서 자원봉사활동과 관련한 연구들에서 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기가 친사회적 행동에 영향을 주고 있다는 결과와는 일치하지 않아서 후속연구가 필요하다고 할 수 있다. 셋째, 동기에서 도움행동의 심리적 경험으로, 도움행동의 심리적 경험에서 공감과 친사회적 행동으로, 공감에서 친사회적 행동으로 연결되는 구조회귀모델이 검증되었다. 본 연구에서 설정한 연구모형이 적합한 것으로 검증되었으며, 동기는 친사회적 행동에 직접효과보다 간접효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이는 본 연구에서 설정한 도움행동의 심리적 경험과 공감이 도움행동의 동기 그 자체보다 친사회적 행동에 더 많은 영향을 미치는 변인이라는 것을 확인해 주는 결과이다. 넷째, 동기를 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기로 구분하여 구조회귀모델을 검증한 결과, 두 가지 모델에서 차이점이 발견되었다. 우선 자기 지향적 동기를 중심으로 분석한 결과, 자기 지향적 동기가 친사회적 행동에 부적인 직접효과가 나타났다. 그러나 도움행동의 심리적 경험과 공감을 통해서 정적인 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 자기 지향적 특성이 강한 사람도 도움행동의 심리적 경험을 통해 공감능력이 향상되고 타인의 어려움을 알고 도우려는 의도가 강화됨을 의미하는 것이다. 그러나 타인 지향적 동기가 높은 경우에는 도움행동의 심리적 경험이나 공감이 친사회적 행동에 미치는 영향은 자기 지향적 동기가 높은 경우에 비해 상대적으로 낮았다. 이는 도움행동의 심리적 경험이 타인 지향적 동기가 높은 청소년들의 친사회적 행동을 증진시키는데 기여하는 정도가 높다는 것을 입증해 주는 결과이다.
본 연구의 결과는 도움행동의 심리적 경험이 자기중심적 경향이 높은 청소년들의 친사회적 행동을 증진시키는데 도움이 될 수 있다는 것을 확인함으로써, 인성교육 차원에서 청소년들의 봉사활동 활용
우리사회를 이끌어갈 청소년들이 몸담고 있는 학교에서 개인 중심적 가치의 팽배로 인한 타인배려와 도움을 제공하는 사회적 덕목이 사라지고 있다. 이러한 문제의 개선을 위하여 교육계에서는 학생봉사활동 의무제를 도입하여 봉사활동을 의무화하면서 청소년봉사활동은 시대적 과제가 되었다. 이러한 시도는 어려운 상황에 처해 있는 사람들을 도와주는 자원봉사활동을 통해 청소년들의 타인에 대한 배려와 공감능력을 길러주고, 나아가 타인 지향적 삶의 동기를 길러주기 위함이다. 이는 봉사활동을 통해 얻게 되는 도움 수혜자에 대한 역지사지(易地思之)의 경험이나 도움행동을 통한 보람이나 자부심 등과 같은 심리적 경험이 개인의 인성함양에 도움이 될 수 있을 것이라는 가정에 의한 것이며, 이를 실증적으로 확인하는 연구는 아직 실시되지 못하고 있다. 청소년들이 봉사활동을 통해 경험하는 심리적 경험이 도움 제공자 개인에게 어떠한 영향을 주는지를 확인할 수 있다면 청소년들에게 인성교육 차원에서 실사하는 봉사활동의 교육적 의미를 보다 구체적으로 확인할 수 있을 것이다.
전통적으로 친사회적 행동은 도움행동의 동기, 공감능력 등이 중요한 예측변인으로 연구되어 왔다. 본 연구에서는 청소년들이 도움행동을 통해 얻게 되는 심리적 경험들이 도움행동의 동기(자기 지향적, 타인 지향적)와 공감능력 및 친사회적 행동과의 관계에서 어떠한 기능을 하는지를 확인하고자 하였다.
연구목적을 검증하기 위하여 세부적인 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째는 청소년의 동기, 도움행동의 심리적 경험과 공감이 친사회적 행동에 영향을 미치는 과정을 확인하고자 한다. 둘째는 도움행동의 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기에 따라 도움행동의 심리적 경험이 친사회적 행동에 미치는 영향이 다를 것인지를 확인하였다.
연구문제의 검증을 위하여 선행연구의 고찰을 통해 변인들을 측정하기 위한 측정도구들을 추출하였으며, 이를 체계화하여 설문을 구성하였다. 제작된 설문지를 고등학교에 재학 중인 청소년들을 대상으로 배포하여 친사회적 행동과 그 영향요인들에 관한 응답을 수집하고, 이를 통계적으로 분석하여 요인들 간의 영향관계와 영향정도를 검증하였다. 통계적 분석은 SPSS 18.0과 Amos 18.0을 이용하여 변수의 영향력을 측정하기 위하여 회귀분석을, 변수의 영향경로와 영향강도를 측정하기 위하여 경로분석을 실시하였다.
실증분석을 통하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 도움행동을 통해서 얻게 된 심리적 경험이 무엇인가에 초점을 두고 측정도구를 개발하기 위하여 통계적 분석을 거쳐 타인수용, 좌절과 갈등, 긍정적 피드백, 신뢰획득, 자부심으로 명명된 28문항의 검사 도구를 개발하였다. 둘째, 친사회적 행동을 설명하는 관련변인들의 관계를 살펴보기 위하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시한 결과, 각각의 변인들이 상호관련성을 가지고 있으며, 또한 연구모형의 경로에 따라 각각의 변인들이 다른 변인들에게 영향을 미치고 있음이 판명되었다. 특히 본 연구에서는 자기 지향적 동기가 친사회적 행동에 부적인 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 선행연구 분석에서 자원봉사활동과 관련한 연구들에서 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기가 친사회적 행동에 영향을 주고 있다는 결과와는 일치하지 않아서 후속연구가 필요하다고 할 수 있다. 셋째, 동기에서 도움행동의 심리적 경험으로, 도움행동의 심리적 경험에서 공감과 친사회적 행동으로, 공감에서 친사회적 행동으로 연결되는 구조회귀모델이 검증되었다. 본 연구에서 설정한 연구모형이 적합한 것으로 검증되었으며, 동기는 친사회적 행동에 직접효과보다 간접효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이는 본 연구에서 설정한 도움행동의 심리적 경험과 공감이 도움행동의 동기 그 자체보다 친사회적 행동에 더 많은 영향을 미치는 변인이라는 것을 확인해 주는 결과이다. 넷째, 동기를 자기 지향적 동기와 타인 지향적 동기로 구분하여 구조회귀모델을 검증한 결과, 두 가지 모델에서 차이점이 발견되었다. 우선 자기 지향적 동기를 중심으로 분석한 결과, 자기 지향적 동기가 친사회적 행동에 부적인 직접효과가 나타났다. 그러나 도움행동의 심리적 경험과 공감을 통해서 정적인 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 자기 지향적 특성이 강한 사람도 도움행동의 심리적 경험을 통해 공감능력이 향상되고 타인의 어려움을 알고 도우려는 의도가 강화됨을 의미하는 것이다. 그러나 타인 지향적 동기가 높은 경우에는 도움행동의 심리적 경험이나 공감이 친사회적 행동에 미치는 영향은 자기 지향적 동기가 높은 경우에 비해 상대적으로 낮았다. 이는 도움행동의 심리적 경험이 타인 지향적 동기가 높은 청소년들의 친사회적 행동을 증진시키는데 기여하는 정도가 높다는 것을 입증해 주는 결과이다.
본 연구의 결과는 도움행동의 심리적 경험이 자기중심적 경향이 높은 청소년들의 친사회적 행동을 증진시키는데 도움이 될 수 있다는 것을 확인함으로써, 인성교육 차원에서 청소년들의 봉사활동 활용
In the school a place in which adolescent who are destined to lead our society in the future is belonged, due to overflowing selfishness, the virtues such as consideration for other person, and providing help are now being diminished. To resolve this issue, the education department of Korea adapted ...
In the school a place in which adolescent who are destined to lead our society in the future is belonged, due to overflowing selfishness, the virtues such as consideration for other person, and providing help are now being diminished. To resolve this issue, the education department of Korea adapted a volunteer work duty system. The volunteer work of students now has become a periodical assignment.
This institutional attempt is intended to provide the consideration for other person, empathy and finally, the motivation for altruistic life to the students. These attempts are based on an assumption that an experience of understanding other person, and other psychologic experiences such as satisfaction, and pride from a volunteer work may have a good influence to the cultivation of personality of the students. However there has been no study which investigated this issue. If we can know what influence can be given to adolescent through the psychologic experiences which can be earned by volunteer works, we can identify more detailed educational implication of these volunteer works.
In previous studies, prosocial behavior is known to have motive of helping, and empathy as major predicting factors.
In this study, we tried to identify the role of psychologic experiences from helping on the relationships between the motive of helping (self-oriented and other-oriented), empathy, and prosocial behavior.
To verify the purpose of this study, we composed following detailed study issues. First, the process of the motive, psychologic experiences and empathy affecting prosocial behavior was investigated. Second, we tried to verify whether the process we investigated in the first step is different according to self-oriented or other-oriented motive.
To verify study issues, measuring factors for variables were extracted by systemic literature review. The questionnaire was composed by systemizing these extracted factors. The printed questionnaire was distributed to high school student to collect responses for the prosocial behavior and its’ affecting factors and the influencing relationships and the degree of influences between factors were statistically analyzed. Statistical analysis was performed by SPSS 18.0 and Amos 18.0 statistics software packages. To verify an influence of variables, we performed regression analysis and in order to analyze influencing route and power, a path analysis was performed.
Through the statistical analysis, we deducted following results. First, we could develop a questionnaire with 28 items composed by acceptance of others, frustration and conflict, positive feedback, acquisition of trust, and pride through the statistical analysis.
Second, correlation and multiple regression analyses to identify relationships between associated factors which explain prosocial behavior revealed that the factors were correlated each other and also, according to each route of study model, these factors are affecting each other. Especially this study identified that self-oriented motive of helping has negative impact on the prosocial behavior. This finding did not matched with previous studies which suggested both self and others-oriented motive of helping have good influence to the prosocial behavior. Therefore, a follow up study on this issue may need to be done.
Third, we could verify a structural regression model in which revealed connections from a motive of helping to an experience of helping, from an experience of helping to empathy and prosocial behavior, and from empathy to prosocial behavior. Study model we set in this study was confirmed to be statistically appropriate and the motives were more likely to have indirect effect on prosocial behavior rather than direct effect. This result suggested that an experience of helping and empathy are stronger affecting factors on prosocial behavior than the motive of helping itself.
Forth, in the result of analysis of structural regression model stratified by self-oriented or others-oriented motive, there were statistical differences between two models. There was negative direct effect of self-oriented motive on the prosocial behavior. However, there was stationary indirect effect through an experience of helping and empathy. In other words, even in person who have strong self-oriented characteristics, empathy could be improved by experiencing helping and knowing other person’s hardship and motive to help other person could be also reinforced. However, in case of high other-oriented motive, psychologic experiences of helping or empathy showed relatively lower impact on the prosocial behavior, meaning that experiencing helping may have high contribution to improve prosocial behavior in adolescent with high other-oriented motive of helping.
The results of this study have an implication that we could find a usefulness of volunteer work in terms of humanistic education, through identifying an experiencing helping could improve prosocial behavior of adolescent with higher self-centered tendency.
Finally, we discussed results of this study and suggested the limitations of this study and necessity of follow up study.
In the school a place in which adolescent who are destined to lead our society in the future is belonged, due to overflowing selfishness, the virtues such as consideration for other person, and providing help are now being diminished. To resolve this issue, the education department of Korea adapted a volunteer work duty system. The volunteer work of students now has become a periodical assignment.
This institutional attempt is intended to provide the consideration for other person, empathy and finally, the motivation for altruistic life to the students. These attempts are based on an assumption that an experience of understanding other person, and other psychologic experiences such as satisfaction, and pride from a volunteer work may have a good influence to the cultivation of personality of the students. However there has been no study which investigated this issue. If we can know what influence can be given to adolescent through the psychologic experiences which can be earned by volunteer works, we can identify more detailed educational implication of these volunteer works.
In previous studies, prosocial behavior is known to have motive of helping, and empathy as major predicting factors.
In this study, we tried to identify the role of psychologic experiences from helping on the relationships between the motive of helping (self-oriented and other-oriented), empathy, and prosocial behavior.
To verify the purpose of this study, we composed following detailed study issues. First, the process of the motive, psychologic experiences and empathy affecting prosocial behavior was investigated. Second, we tried to verify whether the process we investigated in the first step is different according to self-oriented or other-oriented motive.
To verify study issues, measuring factors for variables were extracted by systemic literature review. The questionnaire was composed by systemizing these extracted factors. The printed questionnaire was distributed to high school student to collect responses for the prosocial behavior and its’ affecting factors and the influencing relationships and the degree of influences between factors were statistically analyzed. Statistical analysis was performed by SPSS 18.0 and Amos 18.0 statistics software packages. To verify an influence of variables, we performed regression analysis and in order to analyze influencing route and power, a path analysis was performed.
Through the statistical analysis, we deducted following results. First, we could develop a questionnaire with 28 items composed by acceptance of others, frustration and conflict, positive feedback, acquisition of trust, and pride through the statistical analysis.
Second, correlation and multiple regression analyses to identify relationships between associated factors which explain prosocial behavior revealed that the factors were correlated each other and also, according to each route of study model, these factors are affecting each other. Especially this study identified that self-oriented motive of helping has negative impact on the prosocial behavior. This finding did not matched with previous studies which suggested both self and others-oriented motive of helping have good influence to the prosocial behavior. Therefore, a follow up study on this issue may need to be done.
Third, we could verify a structural regression model in which revealed connections from a motive of helping to an experience of helping, from an experience of helping to empathy and prosocial behavior, and from empathy to prosocial behavior. Study model we set in this study was confirmed to be statistically appropriate and the motives were more likely to have indirect effect on prosocial behavior rather than direct effect. This result suggested that an experience of helping and empathy are stronger affecting factors on prosocial behavior than the motive of helping itself.
Forth, in the result of analysis of structural regression model stratified by self-oriented or others-oriented motive, there were statistical differences between two models. There was negative direct effect of self-oriented motive on the prosocial behavior. However, there was stationary indirect effect through an experience of helping and empathy. In other words, even in person who have strong self-oriented characteristics, empathy could be improved by experiencing helping and knowing other person’s hardship and motive to help other person could be also reinforced. However, in case of high other-oriented motive, psychologic experiences of helping or empathy showed relatively lower impact on the prosocial behavior, meaning that experiencing helping may have high contribution to improve prosocial behavior in adolescent with high other-oriented motive of helping.
The results of this study have an implication that we could find a usefulness of volunteer work in terms of humanistic education, through identifying an experiencing helping could improve prosocial behavior of adolescent with higher self-centered tendency.
Finally, we discussed results of this study and suggested the limitations of this study and necessity of follow up study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.