COVID-19로 인한 경영환경과 기술의 발전으로 항공사 승무원의 역할도 바뀌고 있으며, 항공 산업의 경우 고객의 욕구 충족은 매우 중요한 이슈로 이를 위해 항공사의 대표적 인적자원인 항공사 승무원의 역량 강화가 필요하게 되었다. 항공사 승무원의 밝고 친절한 인상을 위한 인상관리는 서비스 조직에서 고객 만족 및 성과와 관련된 중요한 행동이다. 이 연구의 목적은 항공사와 같은 서비스 조직의 맥락에서 다른 조직 구성원의 인상관리행동이 그것을 관찰한 특정 직원의 인상관리동기에 미치는 영향과 그로인한 사회심리학적인 결과를 조사하고자 하였다. 항공사 승무원의 상사와 동료의 인상관리행동, 인상관리동기, 서비스지향적 ...
COVID-19로 인한 경영환경과 기술의 발전으로 항공사 승무원의 역할도 바뀌고 있으며, 항공 산업의 경우 고객의 욕구 충족은 매우 중요한 이슈로 이를 위해 항공사의 대표적 인적자원인 항공사 승무원의 역량 강화가 필요하게 되었다. 항공사 승무원의 밝고 친절한 인상을 위한 인상관리는 서비스 조직에서 고객 만족 및 성과와 관련된 중요한 행동이다. 이 연구의 목적은 항공사와 같은 서비스 조직의 맥락에서 다른 조직 구성원의 인상관리행동이 그것을 관찰한 특정 직원의 인상관리동기에 미치는 영향과 그로인한 사회심리학적인 결과를 조사하고자 하였다. 항공사 승무원의 상사와 동료의 인상관리행동, 인상관리동기, 서비스지향적 조직시민행동, 피드백 추구행동, 직무성과 간의 영향 관계를 알아보고, 상사와 동료의 인상관리행동과 인상관리동기의 관계에서 셀프모니터링의 조절효과를 규명하는 것이다. 먼저 상사와 동료의 인상관리행동이 이를 인식한 항공사 승무원 개인의 인상관리동기에 미치는 영향을 확인하고 이러한 인상관리동기가 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동이라는 조직 내 긍정적인 행동을 통하여 승무원의 직무성과에 미치는 영향을 알아본다. 또한 상사 및 동료의 인상관리행동과 항공사 승무원의 인상관리동기의 관계에서 셀프모니터링의 조절효과를 검증한다. 자료분석은 SPSS 23과 AMOS 23 프로그램을 사용하여 기초통계분석, 요인분석, 상관관계 분석, 신뢰도 분석, 구조방정식모형 분석 등을 실시하였다. 연구가설의 검증을 위해 서울 및 수도권 지역의 본사가 위치한 국내 메이저 항공사와 저비용 항공사의 승무원 399명을 대상으로 2021년 10월 15일부터 11월 15일까지 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상사와 동료의 인상관리행동 모두 항공사 승무원의 인상관리동기에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 항공사 승무원의 인상관리동기는 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 항공사 승무원의 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동은 직무성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 상사와 동료의 인상관리행동과 항공사 승무원의 인상관리동기의 관계에서 셀프모니터링은 유의한 부(-)의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구는 항공사 승무원이 인식하는 상사 및 동료의 인상관리행동이 직무성과에 영향을 주는 과정의 분석을 시도함으로써 인상관리 연구의 이론적 논의의 범위를 확장하였다는 점에서 의의가 있다. 이 연구의 결과를 통해 항공사 조직이 승무원들의 인상관리동기를 높이게 되면 구성원들의 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동을 촉진되어 직무성과를 향상시킬 수 있고 이러한 인상관리동기를 형성하는 요인으로 조직 내 동료 집단들의 인상관리행동이 작용할 수 있다는 것을 의미한다. 또한 연구의 결과를 바탕으로 항공사와 같은 서비스 조직에서 구성원 개인의 셀프모니터링 수준이 인상관리동기 형성의 프로세스와 결과를 어떻게 제한하는지에 대해 보다 더 확장된 이해의 필요성과 더불어, 구성원들의 인상관리동기에 영향을 주는 다른 결정요인들과 그로 인해 나타나는 결과 요인들에 대한 다양한 방법론적 분석과 이론을 통한 향후 연구의 필요성이 요구된다.
COVID-19로 인한 경영환경과 기술의 발전으로 항공사 승무원의 역할도 바뀌고 있으며, 항공 산업의 경우 고객의 욕구 충족은 매우 중요한 이슈로 이를 위해 항공사의 대표적 인적자원인 항공사 승무원의 역량 강화가 필요하게 되었다. 항공사 승무원의 밝고 친절한 인상을 위한 인상관리는 서비스 조직에서 고객 만족 및 성과와 관련된 중요한 행동이다. 이 연구의 목적은 항공사와 같은 서비스 조직의 맥락에서 다른 조직 구성원의 인상관리행동이 그것을 관찰한 특정 직원의 인상관리동기에 미치는 영향과 그로인한 사회심리학적인 결과를 조사하고자 하였다. 항공사 승무원의 상사와 동료의 인상관리행동, 인상관리동기, 서비스지향적 조직시민행동, 피드백 추구행동, 직무성과 간의 영향 관계를 알아보고, 상사와 동료의 인상관리행동과 인상관리동기의 관계에서 셀프모니터링의 조절효과를 규명하는 것이다. 먼저 상사와 동료의 인상관리행동이 이를 인식한 항공사 승무원 개인의 인상관리동기에 미치는 영향을 확인하고 이러한 인상관리동기가 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동이라는 조직 내 긍정적인 행동을 통하여 승무원의 직무성과에 미치는 영향을 알아본다. 또한 상사 및 동료의 인상관리행동과 항공사 승무원의 인상관리동기의 관계에서 셀프모니터링의 조절효과를 검증한다. 자료분석은 SPSS 23과 AMOS 23 프로그램을 사용하여 기초통계분석, 요인분석, 상관관계 분석, 신뢰도 분석, 구조방정식모형 분석 등을 실시하였다. 연구가설의 검증을 위해 서울 및 수도권 지역의 본사가 위치한 국내 메이저 항공사와 저비용 항공사의 승무원 399명을 대상으로 2021년 10월 15일부터 11월 15일까지 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상사와 동료의 인상관리행동 모두 항공사 승무원의 인상관리동기에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 항공사 승무원의 인상관리동기는 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 항공사 승무원의 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동은 직무성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 상사와 동료의 인상관리행동과 항공사 승무원의 인상관리동기의 관계에서 셀프모니터링은 유의한 부(-)의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구는 항공사 승무원이 인식하는 상사 및 동료의 인상관리행동이 직무성과에 영향을 주는 과정의 분석을 시도함으로써 인상관리 연구의 이론적 논의의 범위를 확장하였다는 점에서 의의가 있다. 이 연구의 결과를 통해 항공사 조직이 승무원들의 인상관리동기를 높이게 되면 구성원들의 서비스지향적 조직시민행동과 피드백 추구행동을 촉진되어 직무성과를 향상시킬 수 있고 이러한 인상관리동기를 형성하는 요인으로 조직 내 동료 집단들의 인상관리행동이 작용할 수 있다는 것을 의미한다. 또한 연구의 결과를 바탕으로 항공사와 같은 서비스 조직에서 구성원 개인의 셀프모니터링 수준이 인상관리동기 형성의 프로세스와 결과를 어떻게 제한하는지에 대해 보다 더 확장된 이해의 필요성과 더불어, 구성원들의 인상관리동기에 영향을 주는 다른 결정요인들과 그로 인해 나타나는 결과 요인들에 대한 다양한 방법론적 분석과 이론을 통한 향후 연구의 필요성이 요구된다.
According to the business environment and related technology developed under COVID-19 circumstance, role of flight attendant also varied. In the case of airline industry, as the primary issue is on clients’ need fulfillment, strengthening capability of flight attendant, the main human resource of th...
According to the business environment and related technology developed under COVID-19 circumstance, role of flight attendant also varied. In the case of airline industry, as the primary issue is on clients’ need fulfillment, strengthening capability of flight attendant, the main human resource of the airline, become necessary. To provide bright and kind image of flight attendant, impression management is one of the most important implication concerns on client satisfaction and job achievement in service-oriented organization. The purpose of this study is to investigate the effect of employee's impression management behavior to observer's impression management motivation and the following social psychological outcome in airline, in the context of service organization, The study also defines interrelationship between impression management behavior, impression management motivation, service orientation organizational citizenship behavior, feedback seeking behavior, and job performance of supervisor and coworker among flight attendants, along with their self-monitoring moderating effect in the relationship. Firstly. the study verify how the one recognizing supervisor’s and coworkers’ impression management behavior gets effects to his or her impression management motivation. The impression management motivation give the positive effect such as service orientation organizational citizenship behavior and feedback seeking behavior, and eventually affect job performance. This relationship is the bias for self-monitoring moderation effect. For data analysis, SPSS 23 and AMOS 23 was used in basic statistics analysis, factor analysis, correlationship analysis, reliability analysis, SEM analysis. For the hypothesis verification, the survey was taken by 399 flight attandents working in domestic major and minor airline located in Seoul and metropolitan area. The result is as follow. First, impression management behavior of one’s supervisor and coworkers both give positive effect to flight attendant impression management motivation. Second, impression management motivation of flight attendant gives positive effect to service orientation organizational citizenship bebavior and feedback seeking behavior. Third, service orientation organizational citizenship bebavior and feedback seeking behavior of flight attendant gives positive effect to job performance. Forth, self-monitoring gives the negative effect in the relationship between impression management behavior of one’s supervisor and coworkers and impression management motivation of flight attendant. In this study, the process of how one’s supervisor and coworker’s impression management give effect on flight attendant’s job performance was analyzed. Through this process, defining the predisposing factor and result factor of impression management motivation was practiced, thus significantly discussed and extend the range of impression management theory. The result suggests that enhancing flight attendant impression management motivation promotes service orientation organizational behavior and feedback seeking behavior, therefore improving job performance. For the determinant of impression management motivation may affected by other organization members’ impression management behavior. Refer to the result, more understanding on how one’s self-monitoring is limited by impression management motivation process in service organization such as airline is necessary. More study on other determinant of impression management motivation and methodological analysis and theory of the following result is also recommended.
According to the business environment and related technology developed under COVID-19 circumstance, role of flight attendant also varied. In the case of airline industry, as the primary issue is on clients’ need fulfillment, strengthening capability of flight attendant, the main human resource of the airline, become necessary. To provide bright and kind image of flight attendant, impression management is one of the most important implication concerns on client satisfaction and job achievement in service-oriented organization. The purpose of this study is to investigate the effect of employee's impression management behavior to observer's impression management motivation and the following social psychological outcome in airline, in the context of service organization, The study also defines interrelationship between impression management behavior, impression management motivation, service orientation organizational citizenship behavior, feedback seeking behavior, and job performance of supervisor and coworker among flight attendants, along with their self-monitoring moderating effect in the relationship. Firstly. the study verify how the one recognizing supervisor’s and coworkers’ impression management behavior gets effects to his or her impression management motivation. The impression management motivation give the positive effect such as service orientation organizational citizenship behavior and feedback seeking behavior, and eventually affect job performance. This relationship is the bias for self-monitoring moderation effect. For data analysis, SPSS 23 and AMOS 23 was used in basic statistics analysis, factor analysis, correlationship analysis, reliability analysis, SEM analysis. For the hypothesis verification, the survey was taken by 399 flight attandents working in domestic major and minor airline located in Seoul and metropolitan area. The result is as follow. First, impression management behavior of one’s supervisor and coworkers both give positive effect to flight attendant impression management motivation. Second, impression management motivation of flight attendant gives positive effect to service orientation organizational citizenship bebavior and feedback seeking behavior. Third, service orientation organizational citizenship bebavior and feedback seeking behavior of flight attendant gives positive effect to job performance. Forth, self-monitoring gives the negative effect in the relationship between impression management behavior of one’s supervisor and coworkers and impression management motivation of flight attendant. In this study, the process of how one’s supervisor and coworker’s impression management give effect on flight attendant’s job performance was analyzed. Through this process, defining the predisposing factor and result factor of impression management motivation was practiced, thus significantly discussed and extend the range of impression management theory. The result suggests that enhancing flight attendant impression management motivation promotes service orientation organizational behavior and feedback seeking behavior, therefore improving job performance. For the determinant of impression management motivation may affected by other organization members’ impression management behavior. Refer to the result, more understanding on how one’s self-monitoring is limited by impression management motivation process in service organization such as airline is necessary. More study on other determinant of impression management motivation and methodological analysis and theory of the following result is also recommended.
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