본 연구는 사춘기 자녀를 둔 부모를 대상으로 자녀교육서를 읽고 부모의 효능감과 의사소통 태도의 변화를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모효능감에 영향을 주는가? 2. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모의 의사소통 태도에 영향을 주는가? 본 연구에는 경기도 부천시 소재 본인이 ...
본 연구는 사춘기 자녀를 둔 부모를 대상으로 자녀교육서를 읽고 부모의 효능감과 의사소통 태도의 변화를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모효능감에 영향을 주는가? 2. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모의 의사소통 태도에 영향을 주는가? 본 연구에는 경기도 부천시 소재 본인이 운영하고 있는 교습소에서 청소년기를 맞는 부모 4명이 참가하였다. 사전검사로 부모효능감과 부모-자녀 의사소통 검사를 실시하였다. 주 1회 90분 동안 총 8회기 동안 읽어 온 4권의 자녀교육서로 자신의 변화나 그 과정들을 모둠 독서활동에서 대화를 나누고, 그 대화 내용을 녹음, 전사하여 분석하였다. 8주간의 독서모임이 끝난 후 사전 검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후 검사를 실시하였다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 1. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모효능감에 유의미한 차이를 주었다. 2. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모의 의사소통 태도에 긍정적인 영향을 주었다. 이상의 결과를 통해, 본 자녀교육서 중심 독서활동은 자녀뿐 아니라 성인 부모들에게도 독서활동이 필요함을 알 수 있었다.
본 연구는 사춘기 자녀를 둔 부모를 대상으로 자녀교육서를 읽고 부모의 효능감과 의사소통 태도의 변화를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모효능감에 영향을 주는가? 2. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모의 의사소통 태도에 영향을 주는가? 본 연구에는 경기도 부천시 소재 본인이 운영하고 있는 교습소에서 청소년기를 맞는 부모 4명이 참가하였다. 사전검사로 부모효능감과 부모-자녀 의사소통 검사를 실시하였다. 주 1회 90분 동안 총 8회기 동안 읽어 온 4권의 자녀교육서로 자신의 변화나 그 과정들을 모둠 독서활동에서 대화를 나누고, 그 대화 내용을 녹음, 전사하여 분석하였다. 8주간의 독서모임이 끝난 후 사전 검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후 검사를 실시하였다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 1. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모효능감에 유의미한 차이를 주었다. 2. 자녀교육서 중심 독서활동은 부모의 의사소통 태도에 긍정적인 영향을 주었다. 이상의 결과를 통해, 본 자녀교육서 중심 독서활동은 자녀뿐 아니라 성인 부모들에게도 독서활동이 필요함을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to examine how parents’ reading of educational books for children changes their parenting efficacy and communication attitude in parents with adolescent children. For this purpose, this study attempted to answer research questions as follows. 1. Do parents’ reading educ...
The purpose of this study was to examine how parents’ reading of educational books for children changes their parenting efficacy and communication attitude in parents with adolescent children. For this purpose, this study attempted to answer research questions as follows. 1. Do parents’ reading educational books for children have an effect on their parenting efficacy? 2. Do parents’ reading educational books for children have an effect on their communication attitude? The participants of this study were four parents of adolescent students attending the training institute operated by the researcher in Bucheon City, Gyeonggi‐do. The participants’ parenting efficacy and parent‐child communication were tested before the experiment. Then, they had eight meetings, once a week, and 90 minutes each time, and in the meetings they talked about changes that had happened to themselves through reading four educational books for children and their conversations were recorded, transcribed, and analyzed. After the eight weeks’ reading meetings, the participants had another test using the same tool as that for the pretest, and a test‐based discussion was conducted using the results of the posttest. From the results of this study were drawn conclusions as follows. 1. Reading activities based on educational books for children made a significant difference in parenting efficacy. 2. Reading activities based on educational books for children had a positive effect on parents’ communication attitude. These results suggest that reading activities based on educational books for children are necessary not only to children but also to adult parents.
The purpose of this study was to examine how parents’ reading of educational books for children changes their parenting efficacy and communication attitude in parents with adolescent children. For this purpose, this study attempted to answer research questions as follows. 1. Do parents’ reading educational books for children have an effect on their parenting efficacy? 2. Do parents’ reading educational books for children have an effect on their communication attitude? The participants of this study were four parents of adolescent students attending the training institute operated by the researcher in Bucheon City, Gyeonggi‐do. The participants’ parenting efficacy and parent‐child communication were tested before the experiment. Then, they had eight meetings, once a week, and 90 minutes each time, and in the meetings they talked about changes that had happened to themselves through reading four educational books for children and their conversations were recorded, transcribed, and analyzed. After the eight weeks’ reading meetings, the participants had another test using the same tool as that for the pretest, and a test‐based discussion was conducted using the results of the posttest. From the results of this study were drawn conclusions as follows. 1. Reading activities based on educational books for children made a significant difference in parenting efficacy. 2. Reading activities based on educational books for children had a positive effect on parents’ communication attitude. These results suggest that reading activities based on educational books for children are necessary not only to children but also to adult parents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.