최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.3, 2021년, pp.73 - 99
황정의 (강남구립논현도서관) , 조미아 (경기대학교 문헌정보학과)
이 연구의 목적은 팟캐스트 제작 독서 활동 프로그램이 초등학교 고학년 학생의 독서 태도와 의사소통 능력에 어떠한 영향을 주는지 효과를 규명하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울시 N 공공도서관에서 초등학교 고학년 학생 20명을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 나누어 프로그램을 운영하고 효과를 분석하였다. 총 연구 기간은 2018년 10월 8일부터 2019년 2월 11일까지이며, 수업은 주 1회 90분, 집단별 6회, 총 12차시로 진행되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 팟캐스트 제작 독서 활동 프로그램은 초등학교 고학년 학생의 독서 태도에서 가치영역, 동기·흥미 영역, 습관·태도, 기대영역 등 4가지 영역 모두에서 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 둘째, 의사소통 능력에서 정보수집과 경청, 고정 관념적 사고극복, 창의적 의사소통, 자기 드러내기, 주도적 의사소통, 타인 관점 이해 등 7개의 하위영역 모두에서 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 결론적으로 팟캐스트 제작 독서 활동 프로그램은 초등학교 고학년 학생의 독서 태도와 의사소통능력, 미디어 능력 등에 긍정적인 영향을 주었으며, 다양한 교육 현장의 적용에 있어 효과적임을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of podcast-produced reading activity programs on reading attitudes and communication skills of high-grade elementary school students. To that end, 20 fifth and sixth graders applied for a reading culture program conducted at N Public Library lo...
Bae, Gyeong-Gu (2003). The Teaching of Reading of Reading-Traveling. Master's thesis, Korea National University of Education.
Chae, Haeng Nyun (2016). Analysis of Elementary Students Reading Attitude Change during Group Reading. Master's thesis, Kwangju National University of Education.
Cho, Hye-Jung (2017). A Study on the Components of Participatory Design through Case of Social Reading: Focused on Podcast . Master's thesis, Hanyang University.
Cho, Hyung-Joo (2013). A Study on Using Podcasting As a Tool for Korean Culture Education. Master's thesis, Kyung Hee University.
Choi, Un Hee (2004) A Study on the Comparison of Students' Response Aspects about Textbook's Story and its Original Story. Master's thesis, Gwangju University of Education.
Choi, Yong-Hoon (2015). A Study on the Development and Effect of a Reading Activity Program Using Book-Trailers. Doctoral dissertation, Kyonggi University.
Jang, Hae-Sook (2014). A Study on Factors Influencing the Reading Habits of Upper -Grade Elementary School Students. Doctoral dissertation, Kyonggi University.
Ju, Jin Hong (2002). A Study on the Teaching Methods of Theme-centered Novel Reading. Master's thesis, Korea National University of Education.
Jung, Kum Ja (2015). A Study on the Independent Reading Activation Program Using Project Learning Method. Master's thesis, Korea National University of Education.
Kang, Ae-Tty (2008). Study about Media Use Plan in Reading Instruction. Master's thesis, Kyonggi University.
Kang, Naeng-Y (2011). A Study on Influence of the Reading Motivation of Middle School Students According to the Media Type of Reading Materials. Master's thesis, Kongju National University of Education.
Kwon, Taeyeon (2019). A Study on Understanding about Fictiveness of Modem Novel and Reconstruction of Time in Modern Novel. Master's thesis, Ewha Womans University.
Lee, Hyun Wook (2017). The Influence of Voluntary Reading Activities on Elementary School Students' Self-Directed Learning Ability and Communication Competence. Master's thesis, Graduate School of Education, Kookmin University.
Lee, Myung-Jin (2008). Design and Implementation of Educational RSS Information Sharing System for E-Learning 2.0. Master's thesis, Daegu Catholic University.
Lim, Hye-Jin (2007). A Study on Media Contents in Web 2.0: Focusing on Podcast. Master's thesis, Chung-Ang University.
Rhee, Seok Chae, Ja, Yu Gyeong, Lee, Heon Nam, & Park, Kwang Yup (2003). Development and Research of Life Ability Measurement Tools: Focusing on Communication Skills, Problem-solving Ability and Self Directed Learning Ability. Seoul: KEDI.
Yeom, Bo-Young (2013). A Study on the Effectiveness of Integrated Project-Based Reading Program Using School Libraries. Master's thesis, Catholic University.
Gambrell, L. B. (1996). Creating classroom cultures that foster reading motivation. The Reading Teacher, 50(1), 14-25.
Trenholm, S. & Jensen, A. (2000). Interpersonal Communication. NY: Wadsworth Publishing Company.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.