본 연구는 자기자비가 학업지연행동에 미치는 영향에서 실패공포의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 수도권 및 충청도에 소재한 대학교에 재학 중인 대학생 및 대학원생 538명을 대상으로 한국형 자기자비 척도, 실패공포 척도, 학업지연행동 척도를 통해 설문조사를 실시하였다. 자기자비가 학업지연행동에 영향을 미치는 과정에서 실패공포가 매개변인의 역할을 하는지 알아보기 위해 ...
본 연구는 자기자비가 학업지연행동에 미치는 영향에서 실패공포의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 수도권 및 충청도에 소재한 대학교에 재학 중인 대학생 및 대학원생 538명을 대상으로 한국형 자기자비 척도, 실패공포 척도, 학업지연행동 척도를 통해 설문조사를 실시하였다. 자기자비가 학업지연행동에 영향을 미치는 과정에서 실패공포가 매개변인의 역할을 하는지 알아보기 위해 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기자비는 실패공포와 유의한 부적 상관이 있었으며, 학업지연행동과 유의한 부적 상관이 있었다. 둘째, 실패공포와 학업지연행동은 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 자기자비가 학업지연행동에 영향을 미치는 과정에서 실패공포가 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이는 자기자비 증가할 때 실패공포가 감소함으로써 학업지연행동이 감소할 수 있음을 의미한다. 마지막으로 본 연구의 시사점과 제한점, 그리고 후속연구를 위한 제안에 대해 논의하였다.
본 연구는 자기자비가 학업지연행동에 미치는 영향에서 실패공포의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 수도권 및 충청도에 소재한 대학교에 재학 중인 대학생 및 대학원생 538명을 대상으로 한국형 자기자비 척도, 실패공포 척도, 학업지연행동 척도를 통해 설문조사를 실시하였다. 자기자비가 학업지연행동에 영향을 미치는 과정에서 실패공포가 매개변인의 역할을 하는지 알아보기 위해 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기자비는 실패공포와 유의한 부적 상관이 있었으며, 학업지연행동과 유의한 부적 상관이 있었다. 둘째, 실패공포와 학업지연행동은 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 자기자비가 학업지연행동에 영향을 미치는 과정에서 실패공포가 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이는 자기자비 증가할 때 실패공포가 감소함으로써 학업지연행동이 감소할 수 있음을 의미한다. 마지막으로 본 연구의 시사점과 제한점, 그리고 후속연구를 위한 제안에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the mediating effect of fear of failure on the relationship between self-compassion and academic procrastination. For this study, 538 college students and graduate students were surveyed from different universities in the Seoul capital area and Chung-Cheong p...
The purpose of this study was to examine the mediating effect of fear of failure on the relationship between self-compassion and academic procrastination. For this study, 538 college students and graduate students were surveyed from different universities in the Seoul capital area and Chung-Cheong province with the measures of Aitken Procrastination Inventory, Korean version of Self-Compassion Scale and Performance Failure Appraisal Inventory-Revised. Correlation and hierarchical multiple regression were used to analyze the data. The results are as follows. First, self-compassion had a significant negative correlation with both fear of failure and academic procrastination. Second, fear of failure had a significant positive correlation with academic procrastination. Third, a complete mediating effect of fear of failure on the relationship between self-compassion and academic procrastination was confirmed. These findings indicated that when self-compassion increases, fear of failure would be decreased, leading academic procrastination to decrease. Finally, the implications and limitations of this study and directions for future research were discussed.
The purpose of this study was to examine the mediating effect of fear of failure on the relationship between self-compassion and academic procrastination. For this study, 538 college students and graduate students were surveyed from different universities in the Seoul capital area and Chung-Cheong province with the measures of Aitken Procrastination Inventory, Korean version of Self-Compassion Scale and Performance Failure Appraisal Inventory-Revised. Correlation and hierarchical multiple regression were used to analyze the data. The results are as follows. First, self-compassion had a significant negative correlation with both fear of failure and academic procrastination. Second, fear of failure had a significant positive correlation with academic procrastination. Third, a complete mediating effect of fear of failure on the relationship between self-compassion and academic procrastination was confirmed. These findings indicated that when self-compassion increases, fear of failure would be decreased, leading academic procrastination to decrease. Finally, the implications and limitations of this study and directions for future research were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.