최근 인터넷이 활성화되면서 물류기업의 수·배송 물량이 증가하고 있으나, 제한된 차량과 차주를 확보하는 것이 용이하지 않기 때문에, 수·배송 업무의 합리화는 국내 기업들의 물류관리에서 가장 중요한 과제 중의 하나이다. 이에 따라, 차주와 차량의 효율적 배차계획 수립을 위해 차량 경로문제(VRP:Vehicle Routing Problem)와 차량 일정계획문제(VSP:Vehicle Scheduling Problem)를 해결하기 위한 많은 연구가 있었다. 즉, 수학적, ...
최근 인터넷이 활성화되면서 물류기업의 수·배송 물량이 증가하고 있으나, 제한된 차량과 차주를 확보하는 것이 용이하지 않기 때문에, 수·배송 업무의 합리화는 국내 기업들의 물류관리에서 가장 중요한 과제 중의 하나이다. 이에 따라, 차주와 차량의 효율적 배차계획 수립을 위해 차량 경로문제(VRP:Vehicle Routing Problem)와 차량 일정계획문제(VSP:Vehicle Scheduling Problem)를 해결하기 위한 많은 연구가 있었다. 즉, 수학적, 컴퓨터 과학, 그리고 오퍼레이션 리서치 등의 학문을 이용한 다양한 연구 모델이 있다. 다양한 경험적 연구는 사업, 공학, 경제학, 과학에 유용하게 적용할 수 있는 고품질 해결책을 찾아야 하는 관리자들의 의사결정에 지대한 도움이 되었다. 그러나 매일 수시로 변동하는 교통상황과 정확한 지리적인 조건을 반영하기 쉽지 않다. 또한, 지점 수가 증가할수록 빅 데이터(big data) 처리가 가능한 크기의 데이터베이스 구축이 필요할 뿐만 아니라 데이터 처리시간의 증가로 비롯한 비효율성이 야기될 수 있다. 또한, 국내 화물운송시장의 고질적 문제인 화물자동차 공급과잉과 다단계 거래구조라는 심각한 구조적 문제가 있다. 다단계 하청 화물운송과 이 때문에 발생되는 운송비 왜곡현상으로 추가적인 비용발생 요소가 있다. 논문에서는 다양한 제약조건을 가지는 제3자 물류업체(3PL, Third Party Logistics Company)의 운송비용에 따른 배차계획 문제를 다루며, 문제 해결을 위해 배차정보 구축과 화물정보망에서 수리모델을 도출하고 운송비용을 고려한 배차알고리즘을 제안하였다. 제안한 배차알고리즘에 기반으로 운송비 기반 배차계획 시스템을 구축하고 이를 물류업체에 적용한 실험 결과를 제시하여 검증하였다. 본 연구가 운송인(화물자동차 주)의 운송수입 증대, 물류회사의 필요한 지입차량 확보, 관련 기관의 경우 부실 화물자동차운송사업자를 시장에서 퇴출을 유도하고, 운송시장을 왜곡하는 다단계거래 구조를 다소 개선하는 등 이해관계자들의 이익에 이바지하였다. 특히, 개발된 운송비 기반 배차시스템을 적용해 분석한 결과 운송인(화물자동차 주)의 수익이 기존 화물정보망 이용하여 배차할 때보다 운송비 수익이 평균 11% 상승하였다.
최근 인터넷이 활성화되면서 물류기업의 수·배송 물량이 증가하고 있으나, 제한된 차량과 차주를 확보하는 것이 용이하지 않기 때문에, 수·배송 업무의 합리화는 국내 기업들의 물류관리에서 가장 중요한 과제 중의 하나이다. 이에 따라, 차주와 차량의 효율적 배차계획 수립을 위해 차량 경로문제(VRP:Vehicle Routing Problem)와 차량 일정계획문제(VSP:Vehicle Scheduling Problem)를 해결하기 위한 많은 연구가 있었다. 즉, 수학적, 컴퓨터 과학, 그리고 오퍼레이션 리서치 등의 학문을 이용한 다양한 연구 모델이 있다. 다양한 경험적 연구는 사업, 공학, 경제학, 과학에 유용하게 적용할 수 있는 고품질 해결책을 찾아야 하는 관리자들의 의사결정에 지대한 도움이 되었다. 그러나 매일 수시로 변동하는 교통상황과 정확한 지리적인 조건을 반영하기 쉽지 않다. 또한, 지점 수가 증가할수록 빅 데이터(big data) 처리가 가능한 크기의 데이터베이스 구축이 필요할 뿐만 아니라 데이터 처리시간의 증가로 비롯한 비효율성이 야기될 수 있다. 또한, 국내 화물운송시장의 고질적 문제인 화물자동차 공급과잉과 다단계 거래구조라는 심각한 구조적 문제가 있다. 다단계 하청 화물운송과 이 때문에 발생되는 운송비 왜곡현상으로 추가적인 비용발생 요소가 있다. 논문에서는 다양한 제약조건을 가지는 제3자 물류업체(3PL, Third Party Logistics Company)의 운송비용에 따른 배차계획 문제를 다루며, 문제 해결을 위해 배차정보 구축과 화물정보망에서 수리모델을 도출하고 운송비용을 고려한 배차알고리즘을 제안하였다. 제안한 배차알고리즘에 기반으로 운송비 기반 배차계획 시스템을 구축하고 이를 물류업체에 적용한 실험 결과를 제시하여 검증하였다. 본 연구가 운송인(화물자동차 주)의 운송수입 증대, 물류회사의 필요한 지입차량 확보, 관련 기관의 경우 부실 화물자동차운송사업자를 시장에서 퇴출을 유도하고, 운송시장을 왜곡하는 다단계거래 구조를 다소 개선하는 등 이해관계자들의 이익에 이바지하였다. 특히, 개발된 운송비 기반 배차시스템을 적용해 분석한 결과 운송인(화물자동차 주)의 수익이 기존 화물정보망 이용하여 배차할 때보다 운송비 수익이 평균 11% 상승하였다.
With the activation of Internet use and the increased amount of online business increase in recent years, the volume of transportation, distribution and logistics is dramatically expanding. As a result, it is getting harder to maintain vehicles and ensure vehicle suppliers’ availability. One of the ...
With the activation of Internet use and the increased amount of online business increase in recent years, the volume of transportation, distribution and logistics is dramatically expanding. As a result, it is getting harder to maintain vehicles and ensure vehicle suppliers’ availability. One of the most important tasks of logistics companies is to manage transportation and its process more efficiently. In this period, there have been a number of studies dealing with the Vehicle Routing Problem(VRP) and the Vehicle Scheduling Problem(VSP) for efficient vehicle routing and allocation planning. This problem has model character in many field of mathematics, computer science, and operation research. Metaheuristics support managers in decision-making with robust that provide high-quality solution to important application in business, engineering, economic and science in reasonable time horizon. But it is difficult to reflect the daily changes in the traffic situation and detailed geographic conditions, and as the number of depots increases, it requires a large scale of database and huge consumption of time for calculations, which can make things very inefficient. Special features of local logistics market totally different from other country logistic business environment. Multi-level marketing conventional practices of cargo logistics industry caused a lot of problems combined with the complexity of live market data does not permit solving the problems exactly. No matter what government has made the best effort to solve the getting worse market problems, many interesting parties in logistics market never have yielded or shared their portion, and nor been co-operative to government policy or campaign either.
To solve the vehicle allocation planning problems of Third Party Logistics(3PLs) firms that are faced with various constraints due to transportation cost, this paper proposes an algorithm-based transportation freight/income and new vehicle allocation information system. In addition, this paper shows the results of an actual test applied to a Third Party logistics company. The result shows that vehicle suppliers’ incomes increased by approximately 11 percent when the logistics cost-based vehicle allocation system was applied.
With the activation of Internet use and the increased amount of online business increase in recent years, the volume of transportation, distribution and logistics is dramatically expanding. As a result, it is getting harder to maintain vehicles and ensure vehicle suppliers’ availability. One of the most important tasks of logistics companies is to manage transportation and its process more efficiently. In this period, there have been a number of studies dealing with the Vehicle Routing Problem(VRP) and the Vehicle Scheduling Problem(VSP) for efficient vehicle routing and allocation planning. This problem has model character in many field of mathematics, computer science, and operation research. Metaheuristics support managers in decision-making with robust that provide high-quality solution to important application in business, engineering, economic and science in reasonable time horizon. But it is difficult to reflect the daily changes in the traffic situation and detailed geographic conditions, and as the number of depots increases, it requires a large scale of database and huge consumption of time for calculations, which can make things very inefficient. Special features of local logistics market totally different from other country logistic business environment. Multi-level marketing conventional practices of cargo logistics industry caused a lot of problems combined with the complexity of live market data does not permit solving the problems exactly. No matter what government has made the best effort to solve the getting worse market problems, many interesting parties in logistics market never have yielded or shared their portion, and nor been co-operative to government policy or campaign either.
To solve the vehicle allocation planning problems of Third Party Logistics(3PLs) firms that are faced with various constraints due to transportation cost, this paper proposes an algorithm-based transportation freight/income and new vehicle allocation information system. In addition, this paper shows the results of an actual test applied to a Third Party logistics company. The result shows that vehicle suppliers’ incomes increased by approximately 11 percent when the logistics cost-based vehicle allocation system was applied.
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