본 논문은 20여 년 동안 진행된 중국 속의 한류 문화 콘텐츠인 게임, 어플리케이션, k-pop, 드라마, 영화, 예능 프로그램, 웹 드라마, 웹 툰, 인터넷 소설과 같은 주류 문화 콘텐츠가 빠르게 발전하고 있는 독특한 형태의 중국 문화 콘텐츠 산업시장의 올바른 진출을 위해 한류 문화 콘텐츠의 비즈니스 전략 및 중국 문화 콘텐츠 시장에 관한 중국의 정책과 규정 그리고 민족성, 사회성, 문화성 등 정서를 고려한 분석을 통하여 한류 문화 콘텐츠 산업 발전의 길과 방향을 제시하고자 하였다.
한류 문화 콘텐츠는 중국의 콘텐츠 시장뿐만 아니라 세계에서도 인정하는 한국의 무형문화상품으로 일본, 유럽, 미주 및 동남아시아 주변 국가들에게도 문화적 영향을 미치고 있다고 볼 수 있다.
2014년 7월3일 중국 시진핑(習近平)주석의 방한으로부터 중국과 ...
본 논문은 20여 년 동안 진행된 중국 속의 한류 문화 콘텐츠인 게임, 어플리케이션, k-pop, 드라마, 영화, 예능 프로그램, 웹 드라마, 웹 툰, 인터넷 소설과 같은 주류 문화 콘텐츠가 빠르게 발전하고 있는 독특한 형태의 중국 문화 콘텐츠 산업시장의 올바른 진출을 위해 한류 문화 콘텐츠의 비즈니스 전략 및 중국 문화 콘텐츠 시장에 관한 중국의 정책과 규정 그리고 민족성, 사회성, 문화성 등 정서를 고려한 분석을 통하여 한류 문화 콘텐츠 산업 발전의 길과 방향을 제시하고자 하였다.
한류 문화 콘텐츠는 중국의 콘텐츠 시장뿐만 아니라 세계에서도 인정하는 한국의 무형문화상품으로 일본, 유럽, 미주 및 동남아시아 주변 국가들에게도 문화적 영향을 미치고 있다고 볼 수 있다.
2014년 7월3일 중국 시진핑(習近平)주석의 방한으로부터 중국과 한국의 문화 콘텐츠 산업의 경제적인 교류는 더욱 활발히 형성되고 있으며, 온라인 플랫폼이 점점 업그레이드되고 활성화되면서 한국 문화 콘텐츠의 중국진출에 더 나은 환경이 제공되고 있다. 2014년 11월10일 FTA의 한 중 정상회담에서 한중 FTA협상을 타결로 한국은 세계 10대 교역(交易) 국가 중 글로벌 3대 경제권과 모두 FTA를 체결한 국가가 되었으며 한중간의 상호 경제무역은 새로운 국면을 가져올 것이며 중국과의 한류 문화 콘텐츠의 거래는 이 시점을 계기로 시작하게 되었다.
중국의 문화 콘텐츠 산업의 역사는 매우 짧다. 1990년 콘텐츠 산업 정책을 실시한 선진국에 비하면 중국은 2000년에야 문화산업이라는 개념이 등장했고 후진타오주석의 2011년 "7.1" 중요회의 중국 공산당 성립 90주년대회에서"사회주의선진문화는 마르크스주의 정당사상정신의 본보기이다. 문화가 점점 종합국력의 중요요인으로 자리를 잡는 새로운 세력이 되는 현시점에서 우리는 반드시 높은 문화자각성과 문화자신감으로 민족소질을 향상시키고 고상한 인격을 만들어 문화개혁발전을 추진해야 하며 중국특색의 사회주의 위대한 실천 속에서 문화 창조를 진행하여 인민들이 문화발전성과를 공유하게 하여야 한다. "라는 발표를 통해 대대적으로 문화 콘텐츠 산업에 관심을 기울였다. 시진핑(習近平)주석은 2013년 제18차 중앙위원회 제3차 회의에서 중국의 문화 콘텐츠 산업은 그간 양적인 성장을 이룩하였으나 질적인 면에서 아직 부족한 부분이 많으므로 질적 성장을 위한 산업의 구조조정이 필요하다고 언급했다. 중국 문화 콘텐츠 산업은 "역사"라는 단어가 어울리지 않을 정도로 이제야 태동기를 거치고 있는 상황이다. 그만큼 중국이 앞으로 문화 콘텐츠 산업을 진행해 나가는데 있어서 분명히 한국의 역할이 필요하다.
중국은 수동적인 태도와 자세로 관심만 가지던 예전의 상황과 달리 매우 적극적으로 한국의 문화 콘텐츠를 다루고 싶어 한다. 한국의 한류3.0시대 2000년대 후반 이후 지금까지 k-pop의 뒤를 이어 예능프로그램이 중국에서 한류 3.0 시대를 형성하고 있다.
에 들어서서 중국은 3.0시대의 전성기를 대표하는 한국의 예능에 대한 포맷저작권 매입과 웹 드라마분야의 한중 합작모드 방식을 취하고 있다. 중국 정부정책의 중점대상로 주목을 받고 있는 자국 미래 미디어 산업의 활성화와 문화산업의 보호를 위해, 티브이채널과 인터넷 온라인, 모바일 플랫폼, 통신사까지 동시에 잡는 정책을 실행하고 있다. 빠르게 변하는 중국의 문화 콘텐츠 산업시장을 온라인 환경 및 중국의 특유 문화 콘텐츠에 대한 분석과 수시로 변하는 중국의 문화 산업 정책을 이해하고 중국 문화 콘텐츠 산업의 흐름을 파악하고 이를 바탕으로 전개될 중국 문화 곤텐츠 산업의 역사에 맞는 새로운 콘텐츠를 만들어내야 한다.
모방을 잘 해왔던 중국은 한국의 문화 콘텐츠 포맷에 대한 매입과 베끼기 등 일차원적으로 다가오는 한류 문화 콘텐츠간의 교류가 아니라 두 나라간의 문화 콘텐츠 관련 상호교류와 상대 시장에 대한 호혜적인 상호진출을 이해하고 중국 콘텐츠 시장의 새로운 문화 콘텐츠 개척과 새로운 수익모델의 경제적 합리적 수익분배를 만들어 내야 한다. 2015년 한류 3.0시대를 기점으로 중국은 웹 드라마와 예능부분의 합작뿐만 아니라 중국현지에 맞는 신개념 콘텐츠 개발까지 고려한 새로운 중국식 한류 콘텐츠의 성공을 기대해야 하며 이 연구를 기초로 중국 콘텐츠 시장 환경의 근본적인 이해와 올바른 비즈니스 전략을 수립하고 다가오는 새로운 한류 4.0시대의 문화 콘텐츠를 대비하는 것에 매우 바람직하다고 본다.
본 논문은 20여 년 동안 진행된 중국 속의 한류 문화 콘텐츠인 게임, 어플리케이션, k-pop, 드라마, 영화, 예능 프로그램, 웹 드라마, 웹 툰, 인터넷 소설과 같은 주류 문화 콘텐츠가 빠르게 발전하고 있는 독특한 형태의 중국 문화 콘텐츠 산업시장의 올바른 진출을 위해 한류 문화 콘텐츠의 비즈니스 전략 및 중국 문화 콘텐츠 시장에 관한 중국의 정책과 규정 그리고 민족성, 사회성, 문화성 등 정서를 고려한 분석을 통하여 한류 문화 콘텐츠 산업 발전의 길과 방향을 제시하고자 하였다.
한류 문화 콘텐츠는 중국의 콘텐츠 시장뿐만 아니라 세계에서도 인정하는 한국의 무형문화상품으로 일본, 유럽, 미주 및 동남아시아 주변 국가들에게도 문화적 영향을 미치고 있다고 볼 수 있다.
2014년 7월3일 중국 시진핑(習近平)주석의 방한으로부터 중국과 한국의 문화 콘텐츠 산업의 경제적인 교류는 더욱 활발히 형성되고 있으며, 온라인 플랫폼이 점점 업그레이드되고 활성화되면서 한국 문화 콘텐츠의 중국진출에 더 나은 환경이 제공되고 있다. 2014년 11월10일 FTA의 한 중 정상회담에서 한중 FTA협상을 타결로 한국은 세계 10대 교역(交易) 국가 중 글로벌 3대 경제권과 모두 FTA를 체결한 국가가 되었으며 한중간의 상호 경제무역은 새로운 국면을 가져올 것이며 중국과의 한류 문화 콘텐츠의 거래는 이 시점을 계기로 시작하게 되었다.
중국의 문화 콘텐츠 산업의 역사는 매우 짧다. 1990년 콘텐츠 산업 정책을 실시한 선진국에 비하면 중국은 2000년에야 문화산업이라는 개념이 등장했고 후진타오주석의 2011년 "7.1" 중요회의 중국 공산당 성립 90주년대회에서"사회주의선진문화는 마르크스주의 정당사상정신의 본보기이다. 문화가 점점 종합국력의 중요요인으로 자리를 잡는 새로운 세력이 되는 현시점에서 우리는 반드시 높은 문화자각성과 문화자신감으로 민족소질을 향상시키고 고상한 인격을 만들어 문화개혁발전을 추진해야 하며 중국특색의 사회주의 위대한 실천 속에서 문화 창조를 진행하여 인민들이 문화발전성과를 공유하게 하여야 한다. "라는 발표를 통해 대대적으로 문화 콘텐츠 산업에 관심을 기울였다. 시진핑(習近平)주석은 2013년 제18차 중앙위원회 제3차 회의에서 중국의 문화 콘텐츠 산업은 그간 양적인 성장을 이룩하였으나 질적인 면에서 아직 부족한 부분이 많으므로 질적 성장을 위한 산업의 구조조정이 필요하다고 언급했다. 중국 문화 콘텐츠 산업은 "역사"라는 단어가 어울리지 않을 정도로 이제야 태동기를 거치고 있는 상황이다. 그만큼 중국이 앞으로 문화 콘텐츠 산업을 진행해 나가는데 있어서 분명히 한국의 역할이 필요하다.
중국은 수동적인 태도와 자세로 관심만 가지던 예전의 상황과 달리 매우 적극적으로 한국의 문화 콘텐츠를 다루고 싶어 한다. 한국의 한류3.0시대 2000년대 후반 이후 지금까지 k-pop의 뒤를 이어 예능프로그램이 중국에서 한류 3.0 시대를 형성하고 있다.
에 들어서서 중국은 3.0시대의 전성기를 대표하는 한국의 예능에 대한 포맷저작권 매입과 웹 드라마분야의 한중 합작모드 방식을 취하고 있다. 중국 정부정책의 중점대상로 주목을 받고 있는 자국 미래 미디어 산업의 활성화와 문화산업의 보호를 위해, 티브이채널과 인터넷 온라인, 모바일 플랫폼, 통신사까지 동시에 잡는 정책을 실행하고 있다. 빠르게 변하는 중국의 문화 콘텐츠 산업시장을 온라인 환경 및 중국의 특유 문화 콘텐츠에 대한 분석과 수시로 변하는 중국의 문화 산업 정책을 이해하고 중국 문화 콘텐츠 산업의 흐름을 파악하고 이를 바탕으로 전개될 중국 문화 곤텐츠 산업의 역사에 맞는 새로운 콘텐츠를 만들어내야 한다.
모방을 잘 해왔던 중국은 한국의 문화 콘텐츠 포맷에 대한 매입과 베끼기 등 일차원적으로 다가오는 한류 문화 콘텐츠간의 교류가 아니라 두 나라간의 문화 콘텐츠 관련 상호교류와 상대 시장에 대한 호혜적인 상호진출을 이해하고 중국 콘텐츠 시장의 새로운 문화 콘텐츠 개척과 새로운 수익모델의 경제적 합리적 수익분배를 만들어 내야 한다. 2015년 한류 3.0시대를 기점으로 중국은 웹 드라마와 예능부분의 합작뿐만 아니라 중국현지에 맞는 신개념 콘텐츠 개발까지 고려한 새로운 중국식 한류 콘텐츠의 성공을 기대해야 하며 이 연구를 기초로 중국 콘텐츠 시장 환경의 근본적인 이해와 올바른 비즈니스 전략을 수립하고 다가오는 새로운 한류 4.0시대의 문화 콘텐츠를 대비하는 것에 매우 바람직하다고 본다.
This paper analyzed the development environment of Korean wave media contents in China for more than 20 years and the way how the game, application, k - pop, TV shows, movies, net play, cartoon network, the network novel can correctly develop as the mainstream culture content in a rapid development ...
This paper analyzed the development environment of Korean wave media contents in China for more than 20 years and the way how the game, application, k - pop, TV shows, movies, net play, cartoon network, the network novel can correctly develop as the mainstream culture content in a rapid development of Chinese culture content market. Given the Korean management strategy, China's cultural content policy, the nationality, society and the cultural mood of China market, we can settle the developing direction of the Korean culture content in China. Korean culture content is the worldwide intangible cultural industry, which has influence on Southeast Asia, Europe and the United States. On July 3rd, 2014, Xi Jinping, the chairman of China visited South Korea, thus Hangu is coming more active in economic and cultural content exchanges and gradually upgrading the output environment of South Korean culture content in China. On November 10th, 2014, China and South Korea FTA's normal talks make South Korea to become one of the world's top 10 countries in education with assignments to three biggest economic countries. The economic trade between China and South Korea ushered in the new situation and China and Korean culture content trade is also start from here.
The history of the cultural content in China is very short. Compared to the cultural content policy in 1990, the implementation of that in China began in 2000. with the culture content concept, President Hujintao, at"7.1 important meeting " in 2011, mentioned that, culture has become the comprehensive national strength of today, we must have a high degree of cultural consciousness and build up self-confidence in development of culture to the Chinese characteristic socialism. Xi, speaking in the 3rd meeting of the central committee, proposed that, there are still many shortcomings in qualitative aspects of culture development, so it is necessary to make structure adjustments. China's cultural content is just to stay in the movement period, the development of cultural content of China clearly needs the help of South Korean.
In the south Korean wave 3.0 times China changed from a past passive attitude to a positive attitude to participate in South Korea's cultural industry. Now China purchases Korea famous variety shows, does cooperation between the copyright and net play. In order to focus on objects in Chinese government policy for the future of the media content and the protection of the cultural industry, the implementation of the TV, Internet and mobile platforms, communication companies grasp of policy at the same time. More, we should understand the rhythm of Chinese culture industry, in line with the history of the Chinese cultural content and finally create new products.
China is no longer good at imitating content such as the shallow copy from South Korea's culture industry, but we do more in mutual communications in the cultural content and understanding reciprocity between market and new culture content development and try our best to build a new China revenue model and reasonable income distribution. Korean wave 3.0 times in 2015 as a starting point, China is not only stay in cooperation, but looks forward to the localization of new Chinese Korean media content, considered with basic content in this study to understand China market environment and set up the correct marketing strategy, thus ready for the upcoming Korean media content of 4.0 times.
This paper analyzed the development environment of Korean wave media contents in China for more than 20 years and the way how the game, application, k - pop, TV shows, movies, net play, cartoon network, the network novel can correctly develop as the mainstream culture content in a rapid development of Chinese culture content market. Given the Korean management strategy, China's cultural content policy, the nationality, society and the cultural mood of China market, we can settle the developing direction of the Korean culture content in China. Korean culture content is the worldwide intangible cultural industry, which has influence on Southeast Asia, Europe and the United States. On July 3rd, 2014, Xi Jinping, the chairman of China visited South Korea, thus Hangu is coming more active in economic and cultural content exchanges and gradually upgrading the output environment of South Korean culture content in China. On November 10th, 2014, China and South Korea FTA's normal talks make South Korea to become one of the world's top 10 countries in education with assignments to three biggest economic countries. The economic trade between China and South Korea ushered in the new situation and China and Korean culture content trade is also start from here.
The history of the cultural content in China is very short. Compared to the cultural content policy in 1990, the implementation of that in China began in 2000. with the culture content concept, President Hujintao, at"7.1 important meeting " in 2011, mentioned that, culture has become the comprehensive national strength of today, we must have a high degree of cultural consciousness and build up self-confidence in development of culture to the Chinese characteristic socialism. Xi, speaking in the 3rd meeting of the central committee, proposed that, there are still many shortcomings in qualitative aspects of culture development, so it is necessary to make structure adjustments. China's cultural content is just to stay in the movement period, the development of cultural content of China clearly needs the help of South Korean.
In the south Korean wave 3.0 times China changed from a past passive attitude to a positive attitude to participate in South Korea's cultural industry. Now China purchases Korea famous variety shows, does cooperation between the copyright and net play. In order to focus on objects in Chinese government policy for the future of the media content and the protection of the cultural industry, the implementation of the TV, Internet and mobile platforms, communication companies grasp of policy at the same time. More, we should understand the rhythm of Chinese culture industry, in line with the history of the Chinese cultural content and finally create new products.
China is no longer good at imitating content such as the shallow copy from South Korea's culture industry, but we do more in mutual communications in the cultural content and understanding reciprocity between market and new culture content development and try our best to build a new China revenue model and reasonable income distribution. Korean wave 3.0 times in 2015 as a starting point, China is not only stay in cooperation, but looks forward to the localization of new Chinese Korean media content, considered with basic content in this study to understand China market environment and set up the correct marketing strategy, thus ready for the upcoming Korean media content of 4.0 times.
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