본 연구는 한국 현대시에서 대중문화의 키치 현상을 시 작품에 전유하는 시인들에 주목하여, 이들이 보여주는 키치 활용 방식과 문제의식의 차이를 분석하였다. 1970년대 말에서 1980년대 초 오규원, 황지우, 박남철, 1980년대 말 장정일, 유하를 키치를 활용한 대표 시인으로 선별하고 1990년대까지 지속된 이들의 시적 기법의 변화를 설명하였다. 70년대 말에서 80년대 말까지 한국 문화현상 저변에는 독재정권의 영향력이 있었으며, 이로 인해서 시인들에게 가장 문제적인 건 ‘정치적 키치’였다. 오규원, 황지우, 박남철은 비판적 기법...
본 연구는 한국 현대시에서 대중문화의 키치 현상을 시 작품에 전유하는 시인들에 주목하여, 이들이 보여주는 키치 활용 방식과 문제의식의 차이를 분석하였다. 1970년대 말에서 1980년대 초 오규원, 황지우, 박남철, 1980년대 말 장정일, 유하를 키치를 활용한 대표 시인으로 선별하고 1990년대까지 지속된 이들의 시적 기법의 변화를 설명하였다. 70년대 말에서 80년대 말까지 한국 문화현상 저변에는 독재정권의 영향력이 있었으며, 이로 인해서 시인들에게 가장 문제적인 건 ‘정치적 키치’였다. 오규원, 황지우, 박남철은 비판적 기법으로 패러디, 도상 인용, 분석적 인유, 몽타주 등을 활용한다. 패러디가 정치권력을 부정하고 희화화하는 풍자의 의도에서 활용된다면, 황지우·박남철이 주로 활용한 도상의 활용은 검열과 억압적 담론화를 피해 현실의 타락을 드러내는 시도였으며, 오규원의 분석적 인유와 황지우의 몽타주는 시행(詩行)의 배치 방식, 키치적 어조의 활용을 통해 비판 원인의 형상화를 이루어냈다. 80년대 말 민주화 선언 이후 한국의 경제성장과 함께 소비문화가 전면화 되면서 시의 중심제재는 ‘오락적 키치’로 전환된다. 장정일, 유하 등은 이때 활동을 전개하기 시작하여 키치에 대한 새로운 관점을 보여준다. 80년대 말 장정일, 유하의 패러디는 그 이전의 시인들이 키치 비판에 주력했던 것과는 달리 상품문화에 대한 재(再)해석·인식을 시도한다. 90년대 들어 오규원, 황지우의 시 세계 또한 큰 변모를 이룬다. 그들은 공통적으로 카메라 기법을 전유하고 있는데, 오규원이 도시 공간과 사물에 대한 자유로운 해석 가능성을 보여준다면 반대로 황지우는 철저히 도시 공간에 대한 거부와 절망, 허무의식을 형상화한다. 90년대 말 유하의 패스티쉬에 이르러서 비판·풍자의식은 사라지고 예술과 키치를 모두 향유하는 포스트모던한 주체가 나타나게 된다. 큰 관점에서 한국 현대시의 키치 기법은 패러디에서 패스티쉬로, 그 중심 성격은 아이러니·풍자에서 허무의식과 현실 재해석으로 이행해간다고 할 수 있다. 본고는 그 과정에서 시인들이 개별 관측자로서 가지는 인식의 차이와 한계를 기법적 차이를 중심으로 설명하고자 했다.
본 연구는 한국 현대시에서 대중문화의 키치 현상을 시 작품에 전유하는 시인들에 주목하여, 이들이 보여주는 키치 활용 방식과 문제의식의 차이를 분석하였다. 1970년대 말에서 1980년대 초 오규원, 황지우, 박남철, 1980년대 말 장정일, 유하를 키치를 활용한 대표 시인으로 선별하고 1990년대까지 지속된 이들의 시적 기법의 변화를 설명하였다. 70년대 말에서 80년대 말까지 한국 문화현상 저변에는 독재정권의 영향력이 있었으며, 이로 인해서 시인들에게 가장 문제적인 건 ‘정치적 키치’였다. 오규원, 황지우, 박남철은 비판적 기법으로 패러디, 도상 인용, 분석적 인유, 몽타주 등을 활용한다. 패러디가 정치권력을 부정하고 희화화하는 풍자의 의도에서 활용된다면, 황지우·박남철이 주로 활용한 도상의 활용은 검열과 억압적 담론화를 피해 현실의 타락을 드러내는 시도였으며, 오규원의 분석적 인유와 황지우의 몽타주는 시행(詩行)의 배치 방식, 키치적 어조의 활용을 통해 비판 원인의 형상화를 이루어냈다. 80년대 말 민주화 선언 이후 한국의 경제성장과 함께 소비문화가 전면화 되면서 시의 중심제재는 ‘오락적 키치’로 전환된다. 장정일, 유하 등은 이때 활동을 전개하기 시작하여 키치에 대한 새로운 관점을 보여준다. 80년대 말 장정일, 유하의 패러디는 그 이전의 시인들이 키치 비판에 주력했던 것과는 달리 상품문화에 대한 재(再)해석·인식을 시도한다. 90년대 들어 오규원, 황지우의 시 세계 또한 큰 변모를 이룬다. 그들은 공통적으로 카메라 기법을 전유하고 있는데, 오규원이 도시 공간과 사물에 대한 자유로운 해석 가능성을 보여준다면 반대로 황지우는 철저히 도시 공간에 대한 거부와 절망, 허무의식을 형상화한다. 90년대 말 유하의 패스티쉬에 이르러서 비판·풍자의식은 사라지고 예술과 키치를 모두 향유하는 포스트모던한 주체가 나타나게 된다. 큰 관점에서 한국 현대시의 키치 기법은 패러디에서 패스티쉬로, 그 중심 성격은 아이러니·풍자에서 허무의식과 현실 재해석으로 이행해간다고 할 수 있다. 본고는 그 과정에서 시인들이 개별 관측자로서 가지는 인식의 차이와 한계를 기법적 차이를 중심으로 설명하고자 했다.
This study focused on the poetry writing basis of re-approriate kitsch in mass culture. This study is to understand formal characteristics, that are base of their view of the world, the poet's understanding of kitsch. In the late 1970's~early 1980's O Gyu-won, Hwang Ji-woo, Park Nam-chul re-approria...
This study focused on the poetry writing basis of re-approriate kitsch in mass culture. This study is to understand formal characteristics, that are base of their view of the world, the poet's understanding of kitsch. In the late 1970's~early 1980's O Gyu-won, Hwang Ji-woo, Park Nam-chul re-approriate kitsch in their poetry. And also in the late 1980's Jang jung-il, Yoo ha used kitsch in their poetry. This study analyzes changes in their poetic world and aspects of aesthetic and formal characteristics. In 1970's-80's, Korean mass-culture had influenced by a dictatorial government. In this time, the most of subject is ‘Politic Kitsch’ in modern poetry. O Gyu-won, Hwang Ji-woo, Park Nam-chul used parody, icon, allusion, montage to criticize and satirize the situation. Generally, The poets used parady to satirize and criticize the dictatorial government. Hwang Ji-woo, Park Nam-chul used icons to avoid a repressive censorship and discourse. They would expose world's depravity. O Gyu-won's allusion and Hwang Ji-woo's montage are techniques by arrangement of verses and materialistic tone that embody the corrupt reality. After the announcement of democratization in late 1980's, the major subject of poetry is ‘Amusement Kitsch’ because of Korean's economic growth and development of consumer culture. Jang Jung-il, Yoo ha stared their writing this time and show new perspective about kitsch. Contrary to the previous poets, Jang Jung-il and Yoo ha attempt to express a new understanding consumer culture. In 1990's, O Gyu-won, Hwang Ji-woo's aesthetic had undergone remarkable changes. Both of them imitated camera control techniques in common. O Gyu-won shows an unconstrained possibility that congnizes cities and objects by his poetry. On the other hand, Hwang Ji-woo express a despair and futility that caused by his repulsion of the reality. In Yoo ha's pastiche of late 1990's, strong criticism about kitsch disappeared and Post-modern poetic ego appeared. In summary, Korean modern poetry technique about re-appropriation of kitsch changed from parody to pastiche. And the major subject matter changed from satire and criticism to futility and reality's reinterpretation. This study explains difference of their formal characteristics and recognition about kitsch.
This study focused on the poetry writing basis of re-approriate kitsch in mass culture. This study is to understand formal characteristics, that are base of their view of the world, the poet's understanding of kitsch. In the late 1970's~early 1980's O Gyu-won, Hwang Ji-woo, Park Nam-chul re-approriate kitsch in their poetry. And also in the late 1980's Jang jung-il, Yoo ha used kitsch in their poetry. This study analyzes changes in their poetic world and aspects of aesthetic and formal characteristics. In 1970's-80's, Korean mass-culture had influenced by a dictatorial government. In this time, the most of subject is ‘Politic Kitsch’ in modern poetry. O Gyu-won, Hwang Ji-woo, Park Nam-chul used parody, icon, allusion, montage to criticize and satirize the situation. Generally, The poets used parady to satirize and criticize the dictatorial government. Hwang Ji-woo, Park Nam-chul used icons to avoid a repressive censorship and discourse. They would expose world's depravity. O Gyu-won's allusion and Hwang Ji-woo's montage are techniques by arrangement of verses and materialistic tone that embody the corrupt reality. After the announcement of democratization in late 1980's, the major subject of poetry is ‘Amusement Kitsch’ because of Korean's economic growth and development of consumer culture. Jang Jung-il, Yoo ha stared their writing this time and show new perspective about kitsch. Contrary to the previous poets, Jang Jung-il and Yoo ha attempt to express a new understanding consumer culture. In 1990's, O Gyu-won, Hwang Ji-woo's aesthetic had undergone remarkable changes. Both of them imitated camera control techniques in common. O Gyu-won shows an unconstrained possibility that congnizes cities and objects by his poetry. On the other hand, Hwang Ji-woo express a despair and futility that caused by his repulsion of the reality. In Yoo ha's pastiche of late 1990's, strong criticism about kitsch disappeared and Post-modern poetic ego appeared. In summary, Korean modern poetry technique about re-appropriation of kitsch changed from parody to pastiche. And the major subject matter changed from satire and criticism to futility and reality's reinterpretation. This study explains difference of their formal characteristics and recognition about kitsch.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.