본고의 목적은 1980년대 대표 시인 황지우의 시적 변모 과정을 통해서 시적 구성 원리에 드러나는 형식적 특징과 시인의 시대 현실 인식을 파악해 보고자 하는 것이다. 아울러 황지우 시 속에 들어 있는 교육적 요소들에 대한 접근도 시도해 보고자 하였다.
이에 본문 2장에서는 황지우 시의 현실 인식과 시적 변모 과정을 세 부분으로 나누어 조명해 보았다. 제1절에서는 80년대 초반 시집을 중심으로 황지우의 부정적 현실인식이 어떻게 시로 표출되는지를 살펴보았다. 이 시기의 시들은 소시민적인 자의식과 사회적 상황의 관계를 다양하게 모색하...
본고의 목적은 1980년대 대표 시인 황지우의 시적 변모 과정을 통해서 시적 구성 원리에 드러나는 형식적 특징과 시인의 시대 현실 인식을 파악해 보고자 하는 것이다. 아울러 황지우 시 속에 들어 있는 교육적 요소들에 대한 접근도 시도해 보고자 하였다.
이에 본문 2장에서는 황지우 시의 현실 인식과 시적 변모 과정을 세 부분으로 나누어 조명해 보았다. 제1절에서는 80년대 초반 시집을 중심으로 황지우의 부정적 현실인식이 어떻게 시로 표출되는지를 살펴보았다. 이 시기의 시들은 소시민적인 자의식과 사회적 상황의 관계를 다양하게 모색하고 있다. 황지우의 초기 시는 부정적 현실에 담긴 비판의식을 다양한 형태 파괴와 급진적인 방법으로 제시하여 일정 부분 성공하였다. 하지만 황지우 작품의 중요한 의미는 형태 파괴를 통한 다양한 시적 형식의 모색에만 있는 것이 아니다. 현실의 모순이 우리 삶의 모습을 어떤 식으로 변질시켜 나갔으며, 그 모순이 어떻게 권력화 되어 현실 속에 존재하는가를 독자에게 끊임없이 깨닫도록 해주는 데 가치가 있다. 다시 말해 황지우 시는 ‘타자 지향’적인 시라는 데 더 중요한 가치가 있다.
제2절에서는 80년대 후반 황지우 시의 변화를 살펴보았다. 이 시기에는 기존의 부정적 현실 인식을 바탕으로 삶의 변화에 대한 시인의 급박한 대응 모습을 보여주고 있다. 이전의 형태적인 파괴는 거의 없어지고 대신에 단순한 메모방식을 차용하고 있으며 시의 양상이 급변하는 사회현실 속의 자아 탐색으로 나아가고 있다. 즉 <나>와 <너>가 다르면서도 하나라는, 끝없는 자기부정과 합일의 정신을 시화한 것으로 볼 수 있다. 특히, ‘광주’에 대한 체험과 불교적 화엄사상을 엮어 구체적인 역사를 정면으로 응시하는 시도를 통해 새로운 시적 가능성을 제시하고 있다.
제3절에서는 자기 부정 속에서도 자기 긍정과 연민을 함께 추구하는 시적 성찰을 보여준다. 현실 사회주의의 붕괴에서 오는 현실과 이상 사이의 갈등을 황지우의 시가 잘 보여주고 있다. 이 시기 작품들은 비극적 정서와 허무, 상실, 죽음 등과 같은 과장된 감정 노출이 직접적으로 드러난다는 비판적 견해들도 많다. 하지만 이전의 시들과의 연계 속에서 판단할 때 자기 부정에 담긴 비극적 정서의 정확한 의미를 유추해 낼 수 있기에 적절한 검증이 필요하다.
이런 논의를 바탕으로 3장에서는 황지우 시의 교육적 요소들에 대해 살펴보았다. 황지우 시는 학생들이 가지고 있던 시 장르의 전통적인 개념에 대해 폭넓게 생각해 볼 수 있는 좋은 자료가 될 수 있다. 아울러 그의 시론과 각 시집에 등장하는 이이지들에 대한 이해는 시인의 시대적 인식과 그 대응 방식을 다양한 방식으로 학습하기에 시 교육 자료로 중요한 가치가 있다.
마지막으로 교육적 측면의 접근에서 ‘황지우 시 교육 방법론’과 같은 개별 작가나 작품에 따른 구체적 각론이 지속적으로 연구되어야 함을 지적하고 싶다.
본고의 목적은 1980년대 대표 시인 황지우의 시적 변모 과정을 통해서 시적 구성 원리에 드러나는 형식적 특징과 시인의 시대 현실 인식을 파악해 보고자 하는 것이다. 아울러 황지우 시 속에 들어 있는 교육적 요소들에 대한 접근도 시도해 보고자 하였다.
이에 본문 2장에서는 황지우 시의 현실 인식과 시적 변모 과정을 세 부분으로 나누어 조명해 보았다. 제1절에서는 80년대 초반 시집을 중심으로 황지우의 부정적 현실인식이 어떻게 시로 표출되는지를 살펴보았다. 이 시기의 시들은 소시민적인 자의식과 사회적 상황의 관계를 다양하게 모색하고 있다. 황지우의 초기 시는 부정적 현실에 담긴 비판의식을 다양한 형태 파괴와 급진적인 방법으로 제시하여 일정 부분 성공하였다. 하지만 황지우 작품의 중요한 의미는 형태 파괴를 통한 다양한 시적 형식의 모색에만 있는 것이 아니다. 현실의 모순이 우리 삶의 모습을 어떤 식으로 변질시켜 나갔으며, 그 모순이 어떻게 권력화 되어 현실 속에 존재하는가를 독자에게 끊임없이 깨닫도록 해주는 데 가치가 있다. 다시 말해 황지우 시는 ‘타자 지향’적인 시라는 데 더 중요한 가치가 있다.
제2절에서는 80년대 후반 황지우 시의 변화를 살펴보았다. 이 시기에는 기존의 부정적 현실 인식을 바탕으로 삶의 변화에 대한 시인의 급박한 대응 모습을 보여주고 있다. 이전의 형태적인 파괴는 거의 없어지고 대신에 단순한 메모방식을 차용하고 있으며 시의 양상이 급변하는 사회현실 속의 자아 탐색으로 나아가고 있다. 즉 <나>와 <너>가 다르면서도 하나라는, 끝없는 자기부정과 합일의 정신을 시화한 것으로 볼 수 있다. 특히, ‘광주’에 대한 체험과 불교적 화엄사상을 엮어 구체적인 역사를 정면으로 응시하는 시도를 통해 새로운 시적 가능성을 제시하고 있다.
제3절에서는 자기 부정 속에서도 자기 긍정과 연민을 함께 추구하는 시적 성찰을 보여준다. 현실 사회주의의 붕괴에서 오는 현실과 이상 사이의 갈등을 황지우의 시가 잘 보여주고 있다. 이 시기 작품들은 비극적 정서와 허무, 상실, 죽음 등과 같은 과장된 감정 노출이 직접적으로 드러난다는 비판적 견해들도 많다. 하지만 이전의 시들과의 연계 속에서 판단할 때 자기 부정에 담긴 비극적 정서의 정확한 의미를 유추해 낼 수 있기에 적절한 검증이 필요하다.
이런 논의를 바탕으로 3장에서는 황지우 시의 교육적 요소들에 대해 살펴보았다. 황지우 시는 학생들이 가지고 있던 시 장르의 전통적인 개념에 대해 폭넓게 생각해 볼 수 있는 좋은 자료가 될 수 있다. 아울러 그의 시론과 각 시집에 등장하는 이이지들에 대한 이해는 시인의 시대적 인식과 그 대응 방식을 다양한 방식으로 학습하기에 시 교육 자료로 중요한 가치가 있다.
마지막으로 교육적 측면의 접근에서 ‘황지우 시 교육 방법론’과 같은 개별 작가나 작품에 따른 구체적 각론이 지속적으로 연구되어야 함을 지적하고 싶다.
This thesis aims to find out the characteristics of form in the principle of making poetry and the poet's recognition of the reality through the poetic transition of Whang Ji-Woo, who was one of the representative poets in the 1980s. Also, it made an attempt to analyze educational elements to teach....
This thesis aims to find out the characteristics of form in the principle of making poetry and the poet's recognition of the reality through the poetic transition of Whang Ji-Woo, who was one of the representative poets in the 1980s. Also, it made an attempt to analyze educational elements to teach.
So, in the 2nd unit of this text, there are three parts about the reality recognition and process of poetic transition in the poems of Hwang Ji-woo. In the 1st chapter, it deals with how the negative recognition of reality is revealed in the poetry of the early 1980s. The works in this period try to find out the relationship between the self-consciousness of common people and the condition of society. Hwang Ji-woo partly succeeded in presenting his criticism in the form of deconstruction and in the radical way. However, the important part of his works is not only in the poetic pursuit through the destroying of the forms. The value of his poems lies in his other-centered poems, which continually arouse the readers the way that the realistic conflict degenerated our life, and how it became powerful and influential.
In the 2nd chapter, this thesis analyses change of his late 1980s poetry. In this period, his poetry shows the urgent confrontation against the change of life in the basis of the negative recognition of society. During this period, his works had little deconstructive form and adapted the way of simple note-taking and made a step toward the self-quest in the society. In other words, they poetized the endless self-negation and the spirit of oneness. In particular, the poet presented the poetic possibility through the attempt to combine his experience of Kwangju and “Hwa-om thought".
In the 3rd chapter, there is poetic self-reflection to pursue self-affirmation and pity. Hwang Ji-woo's poetry shows the conflict between reality and idealism well. There are much criticism about the immediate exposure of the exaggerated emotion such as tragic feeling, vanity, loss and death. But his poems need proper examination because we can guess the exact meaning by interpreting them through the relationship with the previous poetry.
In the 3rd unit, based on such discussions this thesis tries to find out the educational elements in the poems. Students could use the works of Hwang Ji-woo to know the concepts of the traditional poetry. Besides, the understanding about images in his poems and poetry book is very valuable, for they reveal the poet's recognition of the period and the way to confront.
Finally, his works need to be examined continually with difference according to the poet and characteristics of his works in the aspect of education.
This thesis aims to find out the characteristics of form in the principle of making poetry and the poet's recognition of the reality through the poetic transition of Whang Ji-Woo, who was one of the representative poets in the 1980s. Also, it made an attempt to analyze educational elements to teach.
So, in the 2nd unit of this text, there are three parts about the reality recognition and process of poetic transition in the poems of Hwang Ji-woo. In the 1st chapter, it deals with how the negative recognition of reality is revealed in the poetry of the early 1980s. The works in this period try to find out the relationship between the self-consciousness of common people and the condition of society. Hwang Ji-woo partly succeeded in presenting his criticism in the form of deconstruction and in the radical way. However, the important part of his works is not only in the poetic pursuit through the destroying of the forms. The value of his poems lies in his other-centered poems, which continually arouse the readers the way that the realistic conflict degenerated our life, and how it became powerful and influential.
In the 2nd chapter, this thesis analyses change of his late 1980s poetry. In this period, his poetry shows the urgent confrontation against the change of life in the basis of the negative recognition of society. During this period, his works had little deconstructive form and adapted the way of simple note-taking and made a step toward the self-quest in the society. In other words, they poetized the endless self-negation and the spirit of oneness. In particular, the poet presented the poetic possibility through the attempt to combine his experience of Kwangju and “Hwa-om thought".
In the 3rd chapter, there is poetic self-reflection to pursue self-affirmation and pity. Hwang Ji-woo's poetry shows the conflict between reality and idealism well. There are much criticism about the immediate exposure of the exaggerated emotion such as tragic feeling, vanity, loss and death. But his poems need proper examination because we can guess the exact meaning by interpreting them through the relationship with the previous poetry.
In the 3rd unit, based on such discussions this thesis tries to find out the educational elements in the poems. Students could use the works of Hwang Ji-woo to know the concepts of the traditional poetry. Besides, the understanding about images in his poems and poetry book is very valuable, for they reveal the poet's recognition of the period and the way to confront.
Finally, his works need to be examined continually with difference according to the poet and characteristics of his works in the aspect of education.
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