공공건설사업의 경우 사후평가제도를 2001년 「건설기술관리법」 및 동법 시행령에 근거하여 시작하게 되었고, 현재는 「건설기술 진흥법」 제52조 및 동법 시행령에 따라 300억 원 이상의 건설사업을 대상으로 수행하고 있다. 이러한 사후평가제도가 도입된 이유로는 계획시 사업비나 기대효과에 대해 완공 후의 실제치와 차이가 발생하게 되어 사업의 계획 및 설계시 이러...
공공건설사업의 경우 사후평가제도를 2001년 「건설기술관리법」 및 동법 시행령에 근거하여 시작하게 되었고, 현재는 「건설기술 진흥법」 제52조 및 동법 시행령에 따라 300억 원 이상의 건설사업을 대상으로 수행하고 있다. 이러한 사후평가제도가 도입된 이유로는 계획시 사업비나 기대효과에 대해 완공 후의 실제치와 차이가 발생하게 되어 사업의 계획 및 설계시 이러한 문제점을 사전에 방지하고자 함이다. 고속도로 건설사업의 경우도 이러한 제도에 따라 2004년 “서해안 외 2개 노선 고속도로 건설공사 사후평가”를 최초 시행하게 되었다. 현재까지 고속도로 건설사업에 대한 사후평가는 41건에 대해 시행되어져 왔으며, 고속도로 사업의 사후평가가 수행되어지면서 분석방법론 및 평가항목에 대한 개발도 꾸준히 이루어졌다. 하지만 이러한 평가항목 및 종합평가에 대한 사항은 주로 효과지표 개발에 대한 목적으로 구성되어졌으며, 사후평가표에 도출된 종합평가를 유사사업에 활용하기에는 그에 대한 방안이 불분명한 실정이다. 「사후평가 시행지침」의 경우 사후평가의 결과를 신규 사업에 활용하여야한다고 규정하고 있지만 구체적인 대안 또한 부재한 실정이다. 이는 사후평가가 단위사업으로 각각 시행되어지고 있어 향후 유사사업의 계획 및 설계시 참고할 수 있는 자료가 없기 때문인 것으로 판단된다. 따라서 본 연구는 그 동안 수행되어 축적되어진 고속도로 사후평가의 결과를 종합하여 유형별 특성에 따라 구분하고 고속도로 건설시 공사비 및 공사기간의 증가에 미치는 요인을 파악하여 향후 고속도로 건설 추진시 활용이 가능한 자료를 구축하는데 의의가 있다. 비록 고속도로에 국한되어 41건의 자료를 분석한 결과의 유효성은 부족하지만, 향후 이러한 연구가 계속 진행되어 사후평가 자료를 종합적으로 구축하여 신규사업에 적용․활용될 수 있도록 기대하는 바이다. Key Word : 고속도로 건설, 사후평가제도, 공사비, 공사기간, 민원 하자발생
공공건설사업의 경우 사후평가제도를 2001년 「건설기술관리법」 및 동법 시행령에 근거하여 시작하게 되었고, 현재는 「건설기술 진흥법」 제52조 및 동법 시행령에 따라 300억 원 이상의 건설사업을 대상으로 수행하고 있다. 이러한 사후평가제도가 도입된 이유로는 계획시 사업비나 기대효과에 대해 완공 후의 실제치와 차이가 발생하게 되어 사업의 계획 및 설계시 이러한 문제점을 사전에 방지하고자 함이다. 고속도로 건설사업의 경우도 이러한 제도에 따라 2004년 “서해안 외 2개 노선 고속도로 건설공사 사후평가”를 최초 시행하게 되었다. 현재까지 고속도로 건설사업에 대한 사후평가는 41건에 대해 시행되어져 왔으며, 고속도로 사업의 사후평가가 수행되어지면서 분석방법론 및 평가항목에 대한 개발도 꾸준히 이루어졌다. 하지만 이러한 평가항목 및 종합평가에 대한 사항은 주로 효과지표 개발에 대한 목적으로 구성되어졌으며, 사후평가표에 도출된 종합평가를 유사사업에 활용하기에는 그에 대한 방안이 불분명한 실정이다. 「사후평가 시행지침」의 경우 사후평가의 결과를 신규 사업에 활용하여야한다고 규정하고 있지만 구체적인 대안 또한 부재한 실정이다. 이는 사후평가가 단위사업으로 각각 시행되어지고 있어 향후 유사사업의 계획 및 설계시 참고할 수 있는 자료가 없기 때문인 것으로 판단된다. 따라서 본 연구는 그 동안 수행되어 축적되어진 고속도로 사후평가의 결과를 종합하여 유형별 특성에 따라 구분하고 고속도로 건설시 공사비 및 공사기간의 증가에 미치는 요인을 파악하여 향후 고속도로 건설 추진시 활용이 가능한 자료를 구축하는데 의의가 있다. 비록 고속도로에 국한되어 41건의 자료를 분석한 결과의 유효성은 부족하지만, 향후 이러한 연구가 계속 진행되어 사후평가 자료를 종합적으로 구축하여 신규사업에 적용․활용될 수 있도록 기대하는 바이다. Key Word : 고속도로 건설, 사후평가제도, 공사비, 공사기간, 민원 하자발생
In case of public construction projects, post-evaluation system came into effect based on 「the Construction Technology Management Act」 & the Enforcement Ordinance of the same Act in 2001, and at present, the post-evaluation system is applied to the construction projects amounting to more than 30 bil...
In case of public construction projects, post-evaluation system came into effect based on 「the Construction Technology Management Act」 & the Enforcement Ordinance of the same Act in 2001, and at present, the post-evaluation system is applied to the construction projects amounting to more than 30 billion won according to Article 「the Construction & Technology Promotion Law」 and the Enforcement Ordinance of the same Law. The main reason for introduction of such a post-evaluation system is that there is the necessity of having to prevent such problems in advance in time of planning & designing of a project because there comes up a difference between the actual value after completion and working expenses or expected effect in time of project planning. Even in case of the expressway projects, according to such a system, "Post -Evaluation of two-Route Expressway Construction Work besides the Seohaean" came to be first implemented in 2004. Up to the present, the post-evaluation of the expressway construction projects has been enforced on 41 cases in total, and with the post-evaluation of the expressway projects implemented, analysis methodology and development of evaluation items have been also steadily done. However, such matters on evaluation items and comprehensive evaluation were composed with the aim of developing the effect index mostly, and actually the application measures are not clear enough to apply the comprehensive evaluation drawn in the post-evaluation statement to similar projects. In case of 「Post-Evaluation Enforcement Guidelines」, they prescribe that results of the post-evaluation should be applied to new projects, but a project operator's corresponding concrete alternative is actually non-existent, either. Such an aspect is judged to arise due to the absence of available data for reference in time of planning and designing of similar projects for the time to come. Therefore, this study is of great significance in that it classified them (post-evaluation results) according to characteristics by type by putting together the post-evaluation results of the expressway work accumulated through the hitherto performance, and constructed applicable data in time of expressway work promotion by grasping the factors affecting the increase in construction cost & period in time of expressway construction. Although insufficient is the validity of the results of the analysis of 41 cases of data because this research scope was limited to the expressway, this study hopes that continuous progression of the follow-up researches like this will make it possible for them to be applied to and utilized for new project by comprehensively constructing the post-evaluation data. Key Word : Expressway Construction, Post-Evaluation System, Construction Cost, Construction Period,Civil Complaint & Defect Occurrence
In case of public construction projects, post-evaluation system came into effect based on 「the Construction Technology Management Act」 & the Enforcement Ordinance of the same Act in 2001, and at present, the post-evaluation system is applied to the construction projects amounting to more than 30 billion won according to Article 「the Construction & Technology Promotion Law」 and the Enforcement Ordinance of the same Law. The main reason for introduction of such a post-evaluation system is that there is the necessity of having to prevent such problems in advance in time of planning & designing of a project because there comes up a difference between the actual value after completion and working expenses or expected effect in time of project planning. Even in case of the expressway projects, according to such a system, "Post -Evaluation of two-Route Expressway Construction Work besides the Seohaean" came to be first implemented in 2004. Up to the present, the post-evaluation of the expressway construction projects has been enforced on 41 cases in total, and with the post-evaluation of the expressway projects implemented, analysis methodology and development of evaluation items have been also steadily done. However, such matters on evaluation items and comprehensive evaluation were composed with the aim of developing the effect index mostly, and actually the application measures are not clear enough to apply the comprehensive evaluation drawn in the post-evaluation statement to similar projects. In case of 「Post-Evaluation Enforcement Guidelines」, they prescribe that results of the post-evaluation should be applied to new projects, but a project operator's corresponding concrete alternative is actually non-existent, either. Such an aspect is judged to arise due to the absence of available data for reference in time of planning and designing of similar projects for the time to come. Therefore, this study is of great significance in that it classified them (post-evaluation results) according to characteristics by type by putting together the post-evaluation results of the expressway work accumulated through the hitherto performance, and constructed applicable data in time of expressway work promotion by grasping the factors affecting the increase in construction cost & period in time of expressway construction. Although insufficient is the validity of the results of the analysis of 41 cases of data because this research scope was limited to the expressway, this study hopes that continuous progression of the follow-up researches like this will make it possible for them to be applied to and utilized for new project by comprehensively constructing the post-evaluation data. Key Word : Expressway Construction, Post-Evaluation System, Construction Cost, Construction Period,Civil Complaint & Defect Occurrence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.