국내 화훼산업은 생산 및 소비 구조가 선진국형인 절화 중심으로 발전하고 있다. 절화산업은 연중생산 및 대량소비가 가능한 고부가가치 산업이지만 사회, 문화적 변화에 의해 소비자의 욕구는 다양해지고 있다. 급변하는 소비자의 욕구를 충족시키기 위해 다양한 상품 및 전문화된 서비스 개발이 요구된다. 본 연구는 소비자를 대상으로 절화 소비에 영향을 미치는 요인과 판매처를 대상으로 절화 판매 촉진을 위한 요인과 절화류를 이용한 상품 디자인 제작 시 고려조건이 소비자의 절화 구입에 어떠한 영향을 주는지 분석하여 절화 소비가 대중화 될 수 있는 방안을 제시하고자 실시하였다. 또한 소비자의 절화소비 구매 패턴 및 판매처의 절화 판매 촉진 요인 연구를 위해 설문지를 작성하여 전국에 거주하는 성인 남녀 104명과 화훼 판매 사업자 41명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문조사 자료를 분석·요약하면 다음과 같다. 소비자가 절화 구입에 미치는 요인에는 상품디자인 및 ...
국내 화훼산업은 생산 및 소비 구조가 선진국형인 절화 중심으로 발전하고 있다. 절화산업은 연중생산 및 대량소비가 가능한 고부가가치 산업이지만 사회, 문화적 변화에 의해 소비자의 욕구는 다양해지고 있다. 급변하는 소비자의 욕구를 충족시키기 위해 다양한 상품 및 전문화된 서비스 개발이 요구된다. 본 연구는 소비자를 대상으로 절화 소비에 영향을 미치는 요인과 판매처를 대상으로 절화 판매 촉진을 위한 요인과 절화류를 이용한 상품 디자인 제작 시 고려조건이 소비자의 절화 구입에 어떠한 영향을 주는지 분석하여 절화 소비가 대중화 될 수 있는 방안을 제시하고자 실시하였다. 또한 소비자의 절화소비 구매 패턴 및 판매처의 절화 판매 촉진 요인 연구를 위해 설문지를 작성하여 전국에 거주하는 성인 남녀 104명과 화훼 판매 사업자 41명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문조사 자료를 분석·요약하면 다음과 같다. 소비자가 절화 구입에 미치는 요인에는 상품디자인 및 포장디자인 > 소재종류 > 품질(신선도) > 가격 > 색상 > 트랜드 순으로 나타났다. 또한 직업에 따른 절화 구입 요인 분석결과 사무직, 자영업, 주부의 직업군은 ‘상품 및 포장 디자인’, 전문직, 학생 직업군은 ‘소재 종류’, 기술 및 생산직은 ‘소재종류’, ‘가격’ 기타 직업군은 ‘품질’을 가장 중요시 하는 것으로 나타났다. 절화상품 연간 구입 횟수에 따라서는 ‘1-2회’와 ‘15회 이상’ 구입 소비자는 ‘상품디자인 및 포장’을 ‘10-15회’인 경우는 ‘가격’을 가장 주된 구매 결정요인이었다. 판매처(화원)에서는 절화류 판매 촉진을 위해서 정기적인교육 > 트랜드 분석 > 자료 및 정보수집 > 광고 및 홍보 > 소비자와의 소통 > 기타 순으로 실행하고 있었으며, 판매처 운영자의 연령대와 운영기간에 따른 절화류 상품 디자인 고려조건에는 통계적으로 차이는 없었으나 색상, 소재, 품질에 대한 조건을 고려하고 있었다. 결론적으로 절화 구입 결정요인에는 소비자의 직업과 절화 구입 경험 정도와도 관련이 있으나 상품디자인 및 포장디자인에 대한 요인이 더욱 큰 것으로 나타났다. 이는 소비자의 절화 구입 목적이 선물용 비중이 크기 때문으로 판단된다.
국내 화훼산업은 생산 및 소비 구조가 선진국형인 절화 중심으로 발전하고 있다. 절화산업은 연중생산 및 대량소비가 가능한 고부가가치 산업이지만 사회, 문화적 변화에 의해 소비자의 욕구는 다양해지고 있다. 급변하는 소비자의 욕구를 충족시키기 위해 다양한 상품 및 전문화된 서비스 개발이 요구된다. 본 연구는 소비자를 대상으로 절화 소비에 영향을 미치는 요인과 판매처를 대상으로 절화 판매 촉진을 위한 요인과 절화류를 이용한 상품 디자인 제작 시 고려조건이 소비자의 절화 구입에 어떠한 영향을 주는지 분석하여 절화 소비가 대중화 될 수 있는 방안을 제시하고자 실시하였다. 또한 소비자의 절화소비 구매 패턴 및 판매처의 절화 판매 촉진 요인 연구를 위해 설문지를 작성하여 전국에 거주하는 성인 남녀 104명과 화훼 판매 사업자 41명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문조사 자료를 분석·요약하면 다음과 같다. 소비자가 절화 구입에 미치는 요인에는 상품디자인 및 포장디자인 > 소재종류 > 품질(신선도) > 가격 > 색상 > 트랜드 순으로 나타났다. 또한 직업에 따른 절화 구입 요인 분석결과 사무직, 자영업, 주부의 직업군은 ‘상품 및 포장 디자인’, 전문직, 학생 직업군은 ‘소재 종류’, 기술 및 생산직은 ‘소재종류’, ‘가격’ 기타 직업군은 ‘품질’을 가장 중요시 하는 것으로 나타났다. 절화상품 연간 구입 횟수에 따라서는 ‘1-2회’와 ‘15회 이상’ 구입 소비자는 ‘상품디자인 및 포장’을 ‘10-15회’인 경우는 ‘가격’을 가장 주된 구매 결정요인이었다. 판매처(화원)에서는 절화류 판매 촉진을 위해서 정기적인교육 > 트랜드 분석 > 자료 및 정보수집 > 광고 및 홍보 > 소비자와의 소통 > 기타 순으로 실행하고 있었으며, 판매처 운영자의 연령대와 운영기간에 따른 절화류 상품 디자인 고려조건에는 통계적으로 차이는 없었으나 색상, 소재, 품질에 대한 조건을 고려하고 있었다. 결론적으로 절화 구입 결정요인에는 소비자의 직업과 절화 구입 경험 정도와도 관련이 있으나 상품디자인 및 포장디자인에 대한 요인이 더욱 큰 것으로 나타났다. 이는 소비자의 절화 구입 목적이 선물용 비중이 크기 때문으로 판단된다.
The domestic floricultural industry is being developed around the cut flowers, of which production and consumption structures are advanced country type, and although the cut flowers are the high value-added industry that the year-round production and the mass-consumption are possible, the consumers'...
The domestic floricultural industry is being developed around the cut flowers, of which production and consumption structures are advanced country type, and although the cut flowers are the high value-added industry that the year-round production and the mass-consumption are possible, the consumers' desire is diversified by the social and cultural changes. To satisfy the rapidly changing consumers' desire, the development of diverse products and the services are needed. This study was performed to suggest the measures to popularize the cut flower consumption by identifying the factors having influence on the cut flower consumption from the consumers and the factors to promote the cut flower sales from the sellers and by analysing what influence the consideration conditions have when designing and producing the products using cut flowers. In addition, to examine the consumers' pattern of the cut flower consumption and purchase and the factors to promote the cut flower sales in the flower shop, the questionnaire was perepared and the questionnaire survey was performed from 104 adult females and males and 41 flower stores across the country. The summary of analyzing the questionnaire survey data are as follows. The factors that influence on the cut flower consumption of the consumer were represented in order of the product design > type of material > quality (freshness) > price > color > trend. In addition, in the results of analyzing the factors of the cut flower purchase according to the occupation, while 'the product and packing design' were the major condition to purchase for the occupation group of the office worker, independent business and housewife, 'the type of material' was the major condition to purchase for the group of professional and student, both the type of material' and 'price' were important for the occupation group of technicians and production workers, and the other occupation group placed the importance on 'the quality. For the annual cut flower purchase frequency, the consumers who purchased 'once or twice' and more than 15 times considered 'the product design and packing' and the consumers who purchased 10-15 times considered 'the price' as the main determinant to purchase the cut flowers. To promote the cut flower sales, the flower shops were performed the periodic education > trend analysis > data and information collection > advertising and publicity > communication with the consumers > others in order. In the consideration conditions of cut flower design according to the manager's age and the management period, no statistical difference was found but they were considered the condition for the color, type of material and the quality. In conclusion, although the cut flower purchase determinants have relation with the consumer's occupation and degree of cut flower purchase experience, the influences of the product design and the packing design were represented greater, which is deemed that the purpose of purchasing the cut flowers is mostly for the present.
The domestic floricultural industry is being developed around the cut flowers, of which production and consumption structures are advanced country type, and although the cut flowers are the high value-added industry that the year-round production and the mass-consumption are possible, the consumers' desire is diversified by the social and cultural changes. To satisfy the rapidly changing consumers' desire, the development of diverse products and the services are needed. This study was performed to suggest the measures to popularize the cut flower consumption by identifying the factors having influence on the cut flower consumption from the consumers and the factors to promote the cut flower sales from the sellers and by analysing what influence the consideration conditions have when designing and producing the products using cut flowers. In addition, to examine the consumers' pattern of the cut flower consumption and purchase and the factors to promote the cut flower sales in the flower shop, the questionnaire was perepared and the questionnaire survey was performed from 104 adult females and males and 41 flower stores across the country. The summary of analyzing the questionnaire survey data are as follows. The factors that influence on the cut flower consumption of the consumer were represented in order of the product design > type of material > quality (freshness) > price > color > trend. In addition, in the results of analyzing the factors of the cut flower purchase according to the occupation, while 'the product and packing design' were the major condition to purchase for the occupation group of the office worker, independent business and housewife, 'the type of material' was the major condition to purchase for the group of professional and student, both the type of material' and 'price' were important for the occupation group of technicians and production workers, and the other occupation group placed the importance on 'the quality. For the annual cut flower purchase frequency, the consumers who purchased 'once or twice' and more than 15 times considered 'the product design and packing' and the consumers who purchased 10-15 times considered 'the price' as the main determinant to purchase the cut flowers. To promote the cut flower sales, the flower shops were performed the periodic education > trend analysis > data and information collection > advertising and publicity > communication with the consumers > others in order. In the consideration conditions of cut flower design according to the manager's age and the management period, no statistical difference was found but they were considered the condition for the color, type of material and the quality. In conclusion, although the cut flower purchase determinants have relation with the consumer's occupation and degree of cut flower purchase experience, the influences of the product design and the packing design were represented greater, which is deemed that the purpose of purchasing the cut flowers is mostly for the present.
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