본 연구는 최근 도시농업 참여시민의 급격한 증가 및 관심증대에 따른 도시농업 활성화에 관한 제도개선 방안에 대한 연구를 통하여 정책적 제도 개선방안에 대하여 논하고자 하였다. 최근 도시열섬현상, 생태계훼손, 오염원의 확산, 도시민의 정서적 고립 등 많은 도시문제가 야기되고 있다. 이러한 도시문제의 해소와 도시민의 정서순화, 안전먹거리의 생산, 고령화문제해결, 생태계보전, 가족 및 사회교류확대, 현장체험을 통한 교육기능 수행 등을 통한 시민의 ...
본 연구는 최근 도시농업 참여시민의 급격한 증가 및 관심증대에 따른 도시농업 활성화에 관한 제도개선 방안에 대한 연구를 통하여 정책적 제도 개선방안에 대하여 논하고자 하였다. 최근 도시열섬현상, 생태계훼손, 오염원의 확산, 도시민의 정서적 고립 등 많은 도시문제가 야기되고 있다. 이러한 도시문제의 해소와 도시민의 정서순화, 안전먹거리의 생산, 고령화문제해결, 생태계보전, 가족 및 사회교류확대, 현장체험을 통한 교육기능 수행 등을 통한 시민의 삶의 질 향상을 위하여 도시농업의 활성화가 필요하며 이러한 도시농업의 활성화를 위하여 선행연구의 검토, 국외 및 국내사례의 검토와 현장조사, 도시농업관련법령의 검토, 관련공무원과 참여시민과의 설문조사를 통한 인식차이를 분석하였다. 연구결과 해외의 유럽사례에서는 당초 도시빈민의 생계보전 목적으로 추진된 도시농업이 여가선용, 휴식, 교류 등의 목적으로 발전되었으며 국·공유지를 적극 활용하고 있으며 민간주도하에 도시농업을 적극 추진하고 있다. 국내사례에서 도시농업은 아직 시행초기로 도시농업 활성화에 걸림돌이 도출되었다. 대부분의 사례에서 민간보다는 관주도 운영되었고 여러 부서에서 담당하고 있어 행정운영에 일관성이 부족하였으며 항구적인 도시농업추진이 미흡하였다. 관련법령의 검토에서 도시농업 육성 및 지원에 관한법률의 제정 및 도시공원 및 녹지 등에 관한 법률의 개정 등 도시농업 활성화에 기반이 조성되었으나 보다 적극적인 행정 구현이 미흡하였으며 지방자치단체의 조례개정을 통하여 자치단체별로 도시농업을 추진하고 있으나 정치적인 면이 강하게 작용하여 항구적인 도시농업추진에 제한이 있었다. 도시농업담당공무원과 도시농업참여시민을 대상으로 설문조사를 실시하여 인식을 분석하였다. 담당공무원은 도시농업 업무추진에 있어 행정적인 기반조성 및 업무역할과 업무내용, 업무능력이 도시농업업무추진 만족도에 영향을 미치며, 참여시민은 아파트입주여부, 가구원수, 경험년수, 방문횟수 등이 참여만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 적극적인 도시농업공원 설치기준마련을 통한 항구적인 도시농업기반시설의 조성, 도시농업구역의 설치, 아파트 내·외부에 도시농업공간 설치, 도시농업인에 대한 구체적 법률적 기준마련, 도시농업담당부서의 일원화 추진, 관리권한을 부여 받은 민간협회의 구성을 통한 민간주도세력의 육성, 도시농업에 대한 공인자격제도의 도입의 일곱 가지 제도개선방안을 제언 하였다.
본 연구는 최근 도시농업 참여시민의 급격한 증가 및 관심증대에 따른 도시농업 활성화에 관한 제도개선 방안에 대한 연구를 통하여 정책적 제도 개선방안에 대하여 논하고자 하였다. 최근 도시열섬현상, 생태계훼손, 오염원의 확산, 도시민의 정서적 고립 등 많은 도시문제가 야기되고 있다. 이러한 도시문제의 해소와 도시민의 정서순화, 안전먹거리의 생산, 고령화문제해결, 생태계보전, 가족 및 사회교류확대, 현장체험을 통한 교육기능 수행 등을 통한 시민의 삶의 질 향상을 위하여 도시농업의 활성화가 필요하며 이러한 도시농업의 활성화를 위하여 선행연구의 검토, 국외 및 국내사례의 검토와 현장조사, 도시농업관련법령의 검토, 관련공무원과 참여시민과의 설문조사를 통한 인식차이를 분석하였다. 연구결과 해외의 유럽사례에서는 당초 도시빈민의 생계보전 목적으로 추진된 도시농업이 여가선용, 휴식, 교류 등의 목적으로 발전되었으며 국·공유지를 적극 활용하고 있으며 민간주도하에 도시농업을 적극 추진하고 있다. 국내사례에서 도시농업은 아직 시행초기로 도시농업 활성화에 걸림돌이 도출되었다. 대부분의 사례에서 민간보다는 관주도 운영되었고 여러 부서에서 담당하고 있어 행정운영에 일관성이 부족하였으며 항구적인 도시농업추진이 미흡하였다. 관련법령의 검토에서 도시농업 육성 및 지원에 관한법률의 제정 및 도시공원 및 녹지 등에 관한 법률의 개정 등 도시농업 활성화에 기반이 조성되었으나 보다 적극적인 행정 구현이 미흡하였으며 지방자치단체의 조례개정을 통하여 자치단체별로 도시농업을 추진하고 있으나 정치적인 면이 강하게 작용하여 항구적인 도시농업추진에 제한이 있었다. 도시농업담당공무원과 도시농업참여시민을 대상으로 설문조사를 실시하여 인식을 분석하였다. 담당공무원은 도시농업 업무추진에 있어 행정적인 기반조성 및 업무역할과 업무내용, 업무능력이 도시농업업무추진 만족도에 영향을 미치며, 참여시민은 아파트입주여부, 가구원수, 경험년수, 방문횟수 등이 참여만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 적극적인 도시농업공원 설치기준마련을 통한 항구적인 도시농업기반시설의 조성, 도시농업구역의 설치, 아파트 내·외부에 도시농업공간 설치, 도시농업인에 대한 구체적 법률적 기준마련, 도시농업담당부서의 일원화 추진, 관리권한을 부여 받은 민간협회의 구성을 통한 민간주도세력의 육성, 도시농업에 대한 공인자격제도의 도입의 일곱 가지 제도개선방안을 제언 하였다.
The purpose of this research is to discuss policy improvement by examining systematic improvement plans regarding urban agriculture vitalization, in accordance with the increased participation and interest of citizens in urban agriculture. Recently, many urban problems such as urban heat island, eco...
The purpose of this research is to discuss policy improvement by examining systematic improvement plans regarding urban agriculture vitalization, in accordance with the increased participation and interest of citizens in urban agriculture. Recently, many urban problems such as urban heat island, ecosystem damage, spread of pollution sources, and emotional isolation of urban residents have arisen. It is necessary to vitalize urban agriculture in order to improve the quality of citizens’ life, by solving such urban problems, purifying urban residents’ emotions, producing safe food, solving the aging population problem, preserving ecosystem, expanding family and social interactions, and carrying out education through field experience. For the vitalization of urban agriculture, previous studies, field-study on domestic and overseas cases, and urban agriculture-related laws were reviewed and examined. Also, perception gap was analyzed through a survey on related public service officials and participating citizens. As a result of the research, urban agriculture, which was promoted to preserve the living of the urban poor in Europe, was developed for the good use of leisure, rest, and exchange. Also, Europe is actively using nation or state-owned land and is expanding privately led urban agriculture. On the contrary, urban agriculture is still at its initial implementation stage in Korea, with many obstacles in the vitalization of urban agriculture. Most agricultural lands are operated publically rather than privately and are run by several different departments, causing inconsistency in administrative operation and lack of permanent urban agricultural promotion. According to the review on related legislation, the foundation for vitalizing urban agriculture was established through the enactment of laws related to urban agriculture cultivation and support as well as amendment of laws on urban parks and green land. However, there was no insufficient implementation of active administration, and even though each autonomous community was carrying forward urban agriculture through the revision of ordinance by local governments, there were limits for permanent urban agriculture due to strong political influences. The perception of urban residents was analyzed by conducting a survey on public service officials in charge of urban agriculture and citizens participating in urban agriculture. In performing jobs in urban agriculture, public service officials’ establishment of administrative foundation, roles and responsibilities, job content, and job abilities had an influence on their satisfaction in carrying out the jobs in urban agriculture. Also, moving into an apartment house, distance, number of households, and experience had an influence on participating citizens’ participation satisfaction. Based on such research results, 7 different systematic improvement plans were proposed:introduction of official qualification system in urban agriculture; fostering a privately-led force through the formation of a private association that has management authority; promoting the unification of departments in charge of urban agriculture; development of permanent urban agriculture-based facilities through actively arranging urban agriculture establishment standard; setting up the detailed legal standard on urban farmers; creation of urban agriculture zones; and development of urban agriculture space in and outside apartments.
The purpose of this research is to discuss policy improvement by examining systematic improvement plans regarding urban agriculture vitalization, in accordance with the increased participation and interest of citizens in urban agriculture. Recently, many urban problems such as urban heat island, ecosystem damage, spread of pollution sources, and emotional isolation of urban residents have arisen. It is necessary to vitalize urban agriculture in order to improve the quality of citizens’ life, by solving such urban problems, purifying urban residents’ emotions, producing safe food, solving the aging population problem, preserving ecosystem, expanding family and social interactions, and carrying out education through field experience. For the vitalization of urban agriculture, previous studies, field-study on domestic and overseas cases, and urban agriculture-related laws were reviewed and examined. Also, perception gap was analyzed through a survey on related public service officials and participating citizens. As a result of the research, urban agriculture, which was promoted to preserve the living of the urban poor in Europe, was developed for the good use of leisure, rest, and exchange. Also, Europe is actively using nation or state-owned land and is expanding privately led urban agriculture. On the contrary, urban agriculture is still at its initial implementation stage in Korea, with many obstacles in the vitalization of urban agriculture. Most agricultural lands are operated publically rather than privately and are run by several different departments, causing inconsistency in administrative operation and lack of permanent urban agricultural promotion. According to the review on related legislation, the foundation for vitalizing urban agriculture was established through the enactment of laws related to urban agriculture cultivation and support as well as amendment of laws on urban parks and green land. However, there was no insufficient implementation of active administration, and even though each autonomous community was carrying forward urban agriculture through the revision of ordinance by local governments, there were limits for permanent urban agriculture due to strong political influences. The perception of urban residents was analyzed by conducting a survey on public service officials in charge of urban agriculture and citizens participating in urban agriculture. In performing jobs in urban agriculture, public service officials’ establishment of administrative foundation, roles and responsibilities, job content, and job abilities had an influence on their satisfaction in carrying out the jobs in urban agriculture. Also, moving into an apartment house, distance, number of households, and experience had an influence on participating citizens’ participation satisfaction. Based on such research results, 7 different systematic improvement plans were proposed:introduction of official qualification system in urban agriculture; fostering a privately-led force through the formation of a private association that has management authority; promoting the unification of departments in charge of urban agriculture; development of permanent urban agriculture-based facilities through actively arranging urban agriculture establishment standard; setting up the detailed legal standard on urban farmers; creation of urban agriculture zones; and development of urban agriculture space in and outside apartments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.