우리는 모두 ‘탄생’을 통해 이 세계에 나타난다. 인간의 탄생은 모든 것에 우선 하는 존재론적 사건으로 우리는 ‘태어남’으로 인해 우리가 속한 이 세계에서 자기 삶을 시작할 수 있는 기회를 얻게 된다. 그리고 이전 세계는 우리의 탄생이 가져오는 ‘새로움’을 받아들임으로써 지속적으로 새로워지게 된다. 한나 아렌트는 이러한 인간 탄생의 문제에 주목하면서 서구 전통 철학으로부터 이어져 온 절대적 진리 추구와 합리적 이성 중심의 사유 체계를 비판한다. 그리고 이러한 비판의 연장선상에서 아렌트는 탄생이 인간의 개별적 삶에 대한 이야기와 다른 존재와의 관계에 더 집중하도록 한다고 주장한다. 왜냐하면 인간의 탄생은 우리가 태어나기 전부터 있어 왔고, 우리가 떠난 후에도 남을 우리들 모두의 세계와 관계하기 때문이다. 아렌트는 이러한 논의를 자신의 사상 ― ‘활동적 삶’과 ‘정신적 삶’으로 구분 ― 을 통해 구체화한다. 우선, ‘활동적 삶’은 ‘노동’, ‘작업’, ‘행위’로, ‘정신적 삶’은 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’으로 구분되며, 아렌트는 이러한 삶의 활동들이 ‘탄생성’(natality)과 밀접하게 관련되어 있다고 주장한다. ‘노동’은 생명 유지를 위해 필연적인 활동이며, ‘작업’은 인간의 손으로 안정된 공간을 구성할 수 있는 활동이다. 그러나 ‘노동’은 자신의 생명 유지에만 관심을 기울여 ‘무세계성’이라는 한계를 지니며, ‘작업’은 인공 세계의 형성이라는 점에서 인간과 삶을 ‘도구화’할 수 있다고 아렌트는 지적한다. 따라서 아렌트는 “인간적 공존을 가능하게 하면서 내가 누구인지를 드러내며 유의미한 이야기를 산출하는” ‘행위’가 중요하다고 주장한다. 물론 ‘행위’ 역시 예측할 수도 되돌릴 수도 없는 한계에 직면하지만 아렌트는 ‘용서’와 ‘약속’을 통해 공동세계에서 자신의 행위로 인한 좌절을 극복하고 이에 대해 책임을 질 수 있게 된다고 강조한다. 또한, 아렌트는 ‘정신적 삶’에서 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’을 조명하고자 하였다. 이를 위해 먼저 아렌트는 자신이 무슨 일을 하고 있는지 깨닫지 못할 때 인간의 미래는 가장 위험스러운 상황 ― ‘악의 평범성’ ― 에 처할 수 있다면서 ‘사유’를 통해 끊임없이 자신과 대화할 수 있는 삶을 살아야 한다고 강조한다. 그러나 이러한 사유가 현상 세계에서 어떤 방식으로 드러나느냐가 중요하다는 점에서 아렌트는 자연스레 ‘의지’를 탐구하게 된다. 그리고 아렌트는 개별적 인간이 지닌 자유의 ‘의지’가 단지 선택과 결정이라는 개인적 차원에 머물지 않고 공적인 삶을 위해 보장되어야 하는 ‘무엇’이라고 주장함으로써 궁극적으로 윤리적․도덕적 차원의 정신 활동으로서 ‘판단’을 고찰한다. ‘판단’에서 아렌트는 인간이 공동세계에서 소통할 수 있도록 해주는 상상력과 공감력을 강조한다. 이는 아렌트에게 있어서 사적 세계에 머물 수 있는 ‘사유’와 ‘의지’를 소통가능한 공적 공간으로 이끌어낸다는 점에서 공동세계를 위한 책임으로서 중요하다. 본 논문은 아렌트가 인간 삶의 활동들과 관련하여 그 중요한 근간으로 여기고 있는 탄생성의 교육적 의미를 고찰한다. 아렌트는 교육이 어른과 아이의 관계에 관한 일로서 어른과 어른 사이의 정치와는 구분되어야 할 영역이며, 근본적으로 인간의 탄생을 본질로 해야 하는 일이라고 강조한다. 이러한 관점에서 아렌트는 ‘노동’의 ‘무세계성’과 ‘작업’의 ‘도구성’ 그리고 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’ 능력의 부재는 인간과 삶을 ‘욕구-충족’과 ‘목적-수단’의 획일적 패러다임 안에서 이해하도록 하고 다양한 삶의 상황들에 대하여 공동세계를 위한 답을 내릴 수 없는 위기에 직면하도록 함으로써 우리 교육이 해결해야 할 문제가 무엇인지를 보여주었다. 아렌트적 입장에서 본 논문은 탄생성에 근거하여 ‘활동적 삶’의 ‘행위’로, ‘정신적 삶’의 ‘판단’으로 교육적 대안을 모색한다. 전자의 교육은 이 세계를 위한 ‘새로움’의 창출이라는 점에서 ‘용서’와 ‘약속’을 통해 자신의 행위에 책임지도록 함으로써 인간의 행위가 미래 공동세계를 위한 희망으로 실재화될 수 있도록 하는 일과 관련된다. 후자의 교육은 관습과 편견으로부터 벗어나 공동세계를 위해서 우리가 무엇을 남기고 또 무엇을 넘겨줄 것인가를 결정할 때 ‘인간이 태어났다’는 사실이 그 기준이 되어야 함을 인식시킴으로써 아이들이 이 세계를 위한 책임있는 판단을 할 수 있도록 ‘상상력’과 ‘공감력’을 길러주는 삶의 실제적 과업이 될 것이다. 이로써 아렌트의 ‘탄생성’ 교육이 공동세계를 위한 책임으로서 어떻게 아이들의 새로움을 보호하면서 이를 세계에 소개할 것인지를 목적으로 한다는 사실을 확인하게 된다. 이때 교육자는 이 세계를 아이들에게 소개하는 대변자로서 다양한 교육적 상황에서 ‘계획하지 않음’ 조차 계획할 수 있는 전문성을 지닌 존재로서 교육적 권위를 확립해 ...
우리는 모두 ‘탄생’을 통해 이 세계에 나타난다. 인간의 탄생은 모든 것에 우선 하는 존재론적 사건으로 우리는 ‘태어남’으로 인해 우리가 속한 이 세계에서 자기 삶을 시작할 수 있는 기회를 얻게 된다. 그리고 이전 세계는 우리의 탄생이 가져오는 ‘새로움’을 받아들임으로써 지속적으로 새로워지게 된다. 한나 아렌트는 이러한 인간 탄생의 문제에 주목하면서 서구 전통 철학으로부터 이어져 온 절대적 진리 추구와 합리적 이성 중심의 사유 체계를 비판한다. 그리고 이러한 비판의 연장선상에서 아렌트는 탄생이 인간의 개별적 삶에 대한 이야기와 다른 존재와의 관계에 더 집중하도록 한다고 주장한다. 왜냐하면 인간의 탄생은 우리가 태어나기 전부터 있어 왔고, 우리가 떠난 후에도 남을 우리들 모두의 세계와 관계하기 때문이다. 아렌트는 이러한 논의를 자신의 사상 ― ‘활동적 삶’과 ‘정신적 삶’으로 구분 ― 을 통해 구체화한다. 우선, ‘활동적 삶’은 ‘노동’, ‘작업’, ‘행위’로, ‘정신적 삶’은 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’으로 구분되며, 아렌트는 이러한 삶의 활동들이 ‘탄생성’(natality)과 밀접하게 관련되어 있다고 주장한다. ‘노동’은 생명 유지를 위해 필연적인 활동이며, ‘작업’은 인간의 손으로 안정된 공간을 구성할 수 있는 활동이다. 그러나 ‘노동’은 자신의 생명 유지에만 관심을 기울여 ‘무세계성’이라는 한계를 지니며, ‘작업’은 인공 세계의 형성이라는 점에서 인간과 삶을 ‘도구화’할 수 있다고 아렌트는 지적한다. 따라서 아렌트는 “인간적 공존을 가능하게 하면서 내가 누구인지를 드러내며 유의미한 이야기를 산출하는” ‘행위’가 중요하다고 주장한다. 물론 ‘행위’ 역시 예측할 수도 되돌릴 수도 없는 한계에 직면하지만 아렌트는 ‘용서’와 ‘약속’을 통해 공동세계에서 자신의 행위로 인한 좌절을 극복하고 이에 대해 책임을 질 수 있게 된다고 강조한다. 또한, 아렌트는 ‘정신적 삶’에서 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’을 조명하고자 하였다. 이를 위해 먼저 아렌트는 자신이 무슨 일을 하고 있는지 깨닫지 못할 때 인간의 미래는 가장 위험스러운 상황 ― ‘악의 평범성’ ― 에 처할 수 있다면서 ‘사유’를 통해 끊임없이 자신과 대화할 수 있는 삶을 살아야 한다고 강조한다. 그러나 이러한 사유가 현상 세계에서 어떤 방식으로 드러나느냐가 중요하다는 점에서 아렌트는 자연스레 ‘의지’를 탐구하게 된다. 그리고 아렌트는 개별적 인간이 지닌 자유의 ‘의지’가 단지 선택과 결정이라는 개인적 차원에 머물지 않고 공적인 삶을 위해 보장되어야 하는 ‘무엇’이라고 주장함으로써 궁극적으로 윤리적․도덕적 차원의 정신 활동으로서 ‘판단’을 고찰한다. ‘판단’에서 아렌트는 인간이 공동세계에서 소통할 수 있도록 해주는 상상력과 공감력을 강조한다. 이는 아렌트에게 있어서 사적 세계에 머물 수 있는 ‘사유’와 ‘의지’를 소통가능한 공적 공간으로 이끌어낸다는 점에서 공동세계를 위한 책임으로서 중요하다. 본 논문은 아렌트가 인간 삶의 활동들과 관련하여 그 중요한 근간으로 여기고 있는 탄생성의 교육적 의미를 고찰한다. 아렌트는 교육이 어른과 아이의 관계에 관한 일로서 어른과 어른 사이의 정치와는 구분되어야 할 영역이며, 근본적으로 인간의 탄생을 본질로 해야 하는 일이라고 강조한다. 이러한 관점에서 아렌트는 ‘노동’의 ‘무세계성’과 ‘작업’의 ‘도구성’ 그리고 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’ 능력의 부재는 인간과 삶을 ‘욕구-충족’과 ‘목적-수단’의 획일적 패러다임 안에서 이해하도록 하고 다양한 삶의 상황들에 대하여 공동세계를 위한 답을 내릴 수 없는 위기에 직면하도록 함으로써 우리 교육이 해결해야 할 문제가 무엇인지를 보여주었다. 아렌트적 입장에서 본 논문은 탄생성에 근거하여 ‘활동적 삶’의 ‘행위’로, ‘정신적 삶’의 ‘판단’으로 교육적 대안을 모색한다. 전자의 교육은 이 세계를 위한 ‘새로움’의 창출이라는 점에서 ‘용서’와 ‘약속’을 통해 자신의 행위에 책임지도록 함으로써 인간의 행위가 미래 공동세계를 위한 희망으로 실재화될 수 있도록 하는 일과 관련된다. 후자의 교육은 관습과 편견으로부터 벗어나 공동세계를 위해서 우리가 무엇을 남기고 또 무엇을 넘겨줄 것인가를 결정할 때 ‘인간이 태어났다’는 사실이 그 기준이 되어야 함을 인식시킴으로써 아이들이 이 세계를 위한 책임있는 판단을 할 수 있도록 ‘상상력’과 ‘공감력’을 길러주는 삶의 실제적 과업이 될 것이다. 이로써 아렌트의 ‘탄생성’ 교육이 공동세계를 위한 책임으로서 어떻게 아이들의 새로움을 보호하면서 이를 세계에 소개할 것인지를 목적으로 한다는 사실을 확인하게 된다. 이때 교육자는 이 세계를 아이들에게 소개하는 대변자로서 다양한 교육적 상황에서 ‘계획하지 않음’ 조차 계획할 수 있는 전문성을 지닌 존재로서 교육적 권위를 확립해 갈 수 있어야 한다. 교육에서 권위는 성인인 우리들이 이 세계를 위해 그리고 앞으로 계속될 세계를 위해 아이들을 사랑하고 책임지는 일이면 충분할지 모른다. 따라서 ‘탄생성’ 교육은 학교교육 이후에 아이들이 공동세계를 위해 행위하고 판단할 줄 아는 책임있는 성인으로 자라도록 그들의 탄생성을 존중하고 그들을 끊임없이 사랑하고 또 책임지는 일일 것이다.
우리는 모두 ‘탄생’을 통해 이 세계에 나타난다. 인간의 탄생은 모든 것에 우선 하는 존재론적 사건으로 우리는 ‘태어남’으로 인해 우리가 속한 이 세계에서 자기 삶을 시작할 수 있는 기회를 얻게 된다. 그리고 이전 세계는 우리의 탄생이 가져오는 ‘새로움’을 받아들임으로써 지속적으로 새로워지게 된다. 한나 아렌트는 이러한 인간 탄생의 문제에 주목하면서 서구 전통 철학으로부터 이어져 온 절대적 진리 추구와 합리적 이성 중심의 사유 체계를 비판한다. 그리고 이러한 비판의 연장선상에서 아렌트는 탄생이 인간의 개별적 삶에 대한 이야기와 다른 존재와의 관계에 더 집중하도록 한다고 주장한다. 왜냐하면 인간의 탄생은 우리가 태어나기 전부터 있어 왔고, 우리가 떠난 후에도 남을 우리들 모두의 세계와 관계하기 때문이다. 아렌트는 이러한 논의를 자신의 사상 ― ‘활동적 삶’과 ‘정신적 삶’으로 구분 ― 을 통해 구체화한다. 우선, ‘활동적 삶’은 ‘노동’, ‘작업’, ‘행위’로, ‘정신적 삶’은 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’으로 구분되며, 아렌트는 이러한 삶의 활동들이 ‘탄생성’(natality)과 밀접하게 관련되어 있다고 주장한다. ‘노동’은 생명 유지를 위해 필연적인 활동이며, ‘작업’은 인간의 손으로 안정된 공간을 구성할 수 있는 활동이다. 그러나 ‘노동’은 자신의 생명 유지에만 관심을 기울여 ‘무세계성’이라는 한계를 지니며, ‘작업’은 인공 세계의 형성이라는 점에서 인간과 삶을 ‘도구화’할 수 있다고 아렌트는 지적한다. 따라서 아렌트는 “인간적 공존을 가능하게 하면서 내가 누구인지를 드러내며 유의미한 이야기를 산출하는” ‘행위’가 중요하다고 주장한다. 물론 ‘행위’ 역시 예측할 수도 되돌릴 수도 없는 한계에 직면하지만 아렌트는 ‘용서’와 ‘약속’을 통해 공동세계에서 자신의 행위로 인한 좌절을 극복하고 이에 대해 책임을 질 수 있게 된다고 강조한다. 또한, 아렌트는 ‘정신적 삶’에서 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’을 조명하고자 하였다. 이를 위해 먼저 아렌트는 자신이 무슨 일을 하고 있는지 깨닫지 못할 때 인간의 미래는 가장 위험스러운 상황 ― ‘악의 평범성’ ― 에 처할 수 있다면서 ‘사유’를 통해 끊임없이 자신과 대화할 수 있는 삶을 살아야 한다고 강조한다. 그러나 이러한 사유가 현상 세계에서 어떤 방식으로 드러나느냐가 중요하다는 점에서 아렌트는 자연스레 ‘의지’를 탐구하게 된다. 그리고 아렌트는 개별적 인간이 지닌 자유의 ‘의지’가 단지 선택과 결정이라는 개인적 차원에 머물지 않고 공적인 삶을 위해 보장되어야 하는 ‘무엇’이라고 주장함으로써 궁극적으로 윤리적․도덕적 차원의 정신 활동으로서 ‘판단’을 고찰한다. ‘판단’에서 아렌트는 인간이 공동세계에서 소통할 수 있도록 해주는 상상력과 공감력을 강조한다. 이는 아렌트에게 있어서 사적 세계에 머물 수 있는 ‘사유’와 ‘의지’를 소통가능한 공적 공간으로 이끌어낸다는 점에서 공동세계를 위한 책임으로서 중요하다. 본 논문은 아렌트가 인간 삶의 활동들과 관련하여 그 중요한 근간으로 여기고 있는 탄생성의 교육적 의미를 고찰한다. 아렌트는 교육이 어른과 아이의 관계에 관한 일로서 어른과 어른 사이의 정치와는 구분되어야 할 영역이며, 근본적으로 인간의 탄생을 본질로 해야 하는 일이라고 강조한다. 이러한 관점에서 아렌트는 ‘노동’의 ‘무세계성’과 ‘작업’의 ‘도구성’ 그리고 ‘사유’, ‘의지’, ‘판단’ 능력의 부재는 인간과 삶을 ‘욕구-충족’과 ‘목적-수단’의 획일적 패러다임 안에서 이해하도록 하고 다양한 삶의 상황들에 대하여 공동세계를 위한 답을 내릴 수 없는 위기에 직면하도록 함으로써 우리 교육이 해결해야 할 문제가 무엇인지를 보여주었다. 아렌트적 입장에서 본 논문은 탄생성에 근거하여 ‘활동적 삶’의 ‘행위’로, ‘정신적 삶’의 ‘판단’으로 교육적 대안을 모색한다. 전자의 교육은 이 세계를 위한 ‘새로움’의 창출이라는 점에서 ‘용서’와 ‘약속’을 통해 자신의 행위에 책임지도록 함으로써 인간의 행위가 미래 공동세계를 위한 희망으로 실재화될 수 있도록 하는 일과 관련된다. 후자의 교육은 관습과 편견으로부터 벗어나 공동세계를 위해서 우리가 무엇을 남기고 또 무엇을 넘겨줄 것인가를 결정할 때 ‘인간이 태어났다’는 사실이 그 기준이 되어야 함을 인식시킴으로써 아이들이 이 세계를 위한 책임있는 판단을 할 수 있도록 ‘상상력’과 ‘공감력’을 길러주는 삶의 실제적 과업이 될 것이다. 이로써 아렌트의 ‘탄생성’ 교육이 공동세계를 위한 책임으로서 어떻게 아이들의 새로움을 보호하면서 이를 세계에 소개할 것인지를 목적으로 한다는 사실을 확인하게 된다. 이때 교육자는 이 세계를 아이들에게 소개하는 대변자로서 다양한 교육적 상황에서 ‘계획하지 않음’ 조차 계획할 수 있는 전문성을 지닌 존재로서 교육적 권위를 확립해 갈 수 있어야 한다. 교육에서 권위는 성인인 우리들이 이 세계를 위해 그리고 앞으로 계속될 세계를 위해 아이들을 사랑하고 책임지는 일이면 충분할지 모른다. 따라서 ‘탄생성’ 교육은 학교교육 이후에 아이들이 공동세계를 위해 행위하고 판단할 줄 아는 책임있는 성인으로 자라도록 그들의 탄생성을 존중하고 그들을 끊임없이 사랑하고 또 책임지는 일일 것이다.
We all come to this world through the ‘birth’. For humans, birth is the ontological event preceding everything and we, human beings, get a chance to start our lives in this world through the birth. And this world constantly becomes renewed due to the addition of new-born lives at every moment. Hanna...
We all come to this world through the ‘birth’. For humans, birth is the ontological event preceding everything and we, human beings, get a chance to start our lives in this world through the birth. And this world constantly becomes renewed due to the addition of new-born lives at every moment. Hannah Arendt pays attention to such philosophical significance of human birth in terms of the inter-relationship between human lives and the world. According to her, philosophy should more focus on studying the ontological issue of nativity, human life and the world rather than looking for the absolute reason and eternal truth inside our mind; because all individual human lives, given by nativity, endlessly interplay with other beings around them and leave their marks, no matter how small or huge, on the world which keeps going on carrying the vestiges made by those human lives even after they perish. For Arendt, all human lives consist of the two aspects ― ‘vita activa’ and ‘vita contemplativa’ ― which are closely related to ‘natality’. In her philosophical concept, ‘vita activa’ can be categorised into ‘labour’, ‘work’ and ‘action’. ‘Labour’ is essential activities for survival or sustainment, and ‘work’ is the human act to construct, utilise and manage its surroundings. Yet, ‘labour’ is only devoted to sustaining individual human life so that it is deficient of the inter-relation with the outer world of human beings. This is ‘worldlessness’ of labor. On the other hand, ‘work’ has the risk to instrumentalise everything others around an individual ― material resources, other humans and lives, and spaces ―. Therefore, Arendt at this point emphasises the importance of ‘action’ which enables us to coexist with other beings and the environment and to expose our egos. ‘vita contemplativa’, according to Arendt, comprises ‘thinking’, ‘willing’ and ‘judging’. Human lives can fall into a lethal danger ― ‘banality of evil’ ― when we do not realise the significance of our conducts. To prevent such a danger, we need ‘thinking’ which is the constant conversation with the inner self to speculate about our daily acts and the meaning of life. ‘willing’ is, on the other hand, the motivation to propel us into action which materialises the result of ‘thinking and therefore is essential in the relationship between our lives and the world. However, ‘thinking’ and ‘willing’ are not the only ‘spiritual’ activities which enable our physical actions to connect with the world outside us. There is another, that is, ‘judging’; when individual human’s free ‘willing’ is involved in the choice and decision of not only private matters but also public affairs, this is the moment that ‘judging’ is required in our lives. Arendt thinks that ‘judging’ plays an important role to link ‘thinking’ and ‘willing’, which are basically private activities inside of our mind, with the outer world by making them engaged in issues of the public with imagination and empathy for responsibility of common world. This thesis will examine the pedagogical implication of ‘natality’ in Hannah Arendt’s thought. Arendt argues that education should be regarded separately from politics because education is the affair between educators (adults) and the educated (children) unlike politics which deals with the inter-relationship between independent adults. If education is defined as the affair between children and their educators, it should be inevitable to consider ‘natality’. From Arendt’s point of view, ‘worldlessness’ of ‘labor’ and ‘instrumentality’ of ‘work’ make us see human life only within the paradigm of ‘need-satisfaction’ and ‘ends-means’. Also she thinks that the deficiency of individual capability to ‘thinking’, ‘willing’ and ‘judging’ could make us unable to seek a solution for common world at the moment of a challenge. In this sense, Arendt’s thought proposes a meaningful philosophical insight on what to do for a better education in modern societies. Recognition of ‘natality’, according to this idea, should be a philosophical foundation of all education; to learn taking a responsibility for their ‘action’ of ‘vita activa’ trough the comprehension of ‘forgiveness’ and ‘promise’, and to learn ‘judging’ of ‘vita contemplativa’ through the awareness of that our decision always leaves a lasting legacy in this world. The process to teach these, after all, requires inculcating the children with ‘imagination’ and ‘empathy’. Arendt’s education of ‘natality’ intends to preserve the newness of the children (newly-born human beings) for new common world. In this conception of education, the educator must equip expertise and authority but his or her authority should be gained by the love of and responsibility for the children. In the end, education of ‘natality’ is to make the children realize how to respect the meaning of their natality which will as a result lead them to a responsible adult life in common world by well communicating with and responding to the others.
We all come to this world through the ‘birth’. For humans, birth is the ontological event preceding everything and we, human beings, get a chance to start our lives in this world through the birth. And this world constantly becomes renewed due to the addition of new-born lives at every moment. Hannah Arendt pays attention to such philosophical significance of human birth in terms of the inter-relationship between human lives and the world. According to her, philosophy should more focus on studying the ontological issue of nativity, human life and the world rather than looking for the absolute reason and eternal truth inside our mind; because all individual human lives, given by nativity, endlessly interplay with other beings around them and leave their marks, no matter how small or huge, on the world which keeps going on carrying the vestiges made by those human lives even after they perish. For Arendt, all human lives consist of the two aspects ― ‘vita activa’ and ‘vita contemplativa’ ― which are closely related to ‘natality’. In her philosophical concept, ‘vita activa’ can be categorised into ‘labour’, ‘work’ and ‘action’. ‘Labour’ is essential activities for survival or sustainment, and ‘work’ is the human act to construct, utilise and manage its surroundings. Yet, ‘labour’ is only devoted to sustaining individual human life so that it is deficient of the inter-relation with the outer world of human beings. This is ‘worldlessness’ of labor. On the other hand, ‘work’ has the risk to instrumentalise everything others around an individual ― material resources, other humans and lives, and spaces ―. Therefore, Arendt at this point emphasises the importance of ‘action’ which enables us to coexist with other beings and the environment and to expose our egos. ‘vita contemplativa’, according to Arendt, comprises ‘thinking’, ‘willing’ and ‘judging’. Human lives can fall into a lethal danger ― ‘banality of evil’ ― when we do not realise the significance of our conducts. To prevent such a danger, we need ‘thinking’ which is the constant conversation with the inner self to speculate about our daily acts and the meaning of life. ‘willing’ is, on the other hand, the motivation to propel us into action which materialises the result of ‘thinking and therefore is essential in the relationship between our lives and the world. However, ‘thinking’ and ‘willing’ are not the only ‘spiritual’ activities which enable our physical actions to connect with the world outside us. There is another, that is, ‘judging’; when individual human’s free ‘willing’ is involved in the choice and decision of not only private matters but also public affairs, this is the moment that ‘judging’ is required in our lives. Arendt thinks that ‘judging’ plays an important role to link ‘thinking’ and ‘willing’, which are basically private activities inside of our mind, with the outer world by making them engaged in issues of the public with imagination and empathy for responsibility of common world. This thesis will examine the pedagogical implication of ‘natality’ in Hannah Arendt’s thought. Arendt argues that education should be regarded separately from politics because education is the affair between educators (adults) and the educated (children) unlike politics which deals with the inter-relationship between independent adults. If education is defined as the affair between children and their educators, it should be inevitable to consider ‘natality’. From Arendt’s point of view, ‘worldlessness’ of ‘labor’ and ‘instrumentality’ of ‘work’ make us see human life only within the paradigm of ‘need-satisfaction’ and ‘ends-means’. Also she thinks that the deficiency of individual capability to ‘thinking’, ‘willing’ and ‘judging’ could make us unable to seek a solution for common world at the moment of a challenge. In this sense, Arendt’s thought proposes a meaningful philosophical insight on what to do for a better education in modern societies. Recognition of ‘natality’, according to this idea, should be a philosophical foundation of all education; to learn taking a responsibility for their ‘action’ of ‘vita activa’ trough the comprehension of ‘forgiveness’ and ‘promise’, and to learn ‘judging’ of ‘vita contemplativa’ through the awareness of that our decision always leaves a lasting legacy in this world. The process to teach these, after all, requires inculcating the children with ‘imagination’ and ‘empathy’. Arendt’s education of ‘natality’ intends to preserve the newness of the children (newly-born human beings) for new common world. In this conception of education, the educator must equip expertise and authority but his or her authority should be gained by the love of and responsibility for the children. In the end, education of ‘natality’ is to make the children realize how to respect the meaning of their natality which will as a result lead them to a responsible adult life in common world by well communicating with and responding to the others.
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