유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램 개발 및 효과 The development and effect of a young children's design education program for improvement of usefulness and creativity원문보기
21세기 지식정보화 사회에 접어들면서 급변하는 사회·문화적 변화에 유용적 가치를 창조해 낼 수 있는 개개인의 능력이 중요하게 되었고, 이는 우리나라의 유아교육에서도 사회에 반영이 될 수 있는 창의적 인재양성에 대한 요구로 이어지고 있다. 따라서 본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 사회에 반영이 될 수 있는 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구에서 유아 디자인 교육 프로그램 개발을 위해 문헌분석을 통한 연구계획 수립 단계, 프로그램 개발 필요성 진단을 위한 요구도 조사(서울, 대전, 대구, 부산, 광주 유치원·어린이집 교사 500명 대상) 단계, 프로그램 시안 개발단계, 프로그램 시안 구성단계, 프로그램 시안 현장 적용도 검증단계, 프로그램 최종안 확정 단계로 순차적으로 진행되었다. 확정된 프로그램은 총 48회기, 24개 디자인 교육 활동안을 구성하여 유용성과 창의성 증진 경험을 할 수 있도록 하였다. 또한 유아 디자인 교육 프로그램 ...
21세기 지식정보화 사회에 접어들면서 급변하는 사회·문화적 변화에 유용적 가치를 창조해 낼 수 있는 개개인의 능력이 중요하게 되었고, 이는 우리나라의 유아교육에서도 사회에 반영이 될 수 있는 창의적 인재양성에 대한 요구로 이어지고 있다. 따라서 본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 사회에 반영이 될 수 있는 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구에서 유아 디자인 교육 프로그램 개발을 위해 문헌분석을 통한 연구계획 수립 단계, 프로그램 개발 필요성 진단을 위한 요구도 조사(서울, 대전, 대구, 부산, 광주 유치원·어린이집 교사 500명 대상) 단계, 프로그램 시안 개발단계, 프로그램 시안 구성단계, 프로그램 시안 현장 적용도 검증단계, 프로그램 최종안 확정 단계로 순차적으로 진행되었다. 확정된 프로그램은 총 48회기, 24개 디자인 교육 활동안을 구성하여 유용성과 창의성 증진 경험을 할 수 있도록 하였다. 또한 유아 디자인 교육 프로그램 매트릭스 체계 모형을 구성하여 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가의 네 단계로 유아의 다양한 활동유형과 발문기법 등 짜임새 있는 활동 체계를 구성하였다. 유아 디자인 교육 프로그램 효과를 검증하기 위해 부산광역시 남구에 소재한 H유치원에 재원하고 있는 만 5세반 실험집단 19명과 비교집단 18명 각각 1학급, 유아 총 37명을 대상으로 그 효과를 분석하였다. 유용성 검사는 유용성 척도(USC)를 5점 Likert 척도로 개발하여 검사하였고, 창의성 검사는 Torrance의 TTCT로 창의성 도형검사를 실시하여 효과 검증에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 공변량분석(ANCOVA)을 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램 매트릭스 체계 모형과 24개의 디자인 프로그램 활동안 개발하였다. 유아의 유용성과 창의성 증진을 위해 개발된 유아 디자인 교육 프로그램은 유아가 일상에서 경험할 수 있는 친숙한 소재를 활용하여 실생활에 적용하고 창의적 산출물을 구성하는 교육활동으로 이루어져 교사들에게 유아 디자인 교육을 통해 유용성과 창의성 교육에 대한 새로운 인식을 주었다. 이에 본 프로그램은 다양한 사고 전략을 이용하여 맥락에 따른 디자인적 표현을 이해하고 문제를 해결할 수 있는 충분한 기회를 제공하고 있다. 따라서 본 프로그램은 유아의 유용성 및 창의적 사고능력을 증진하는데 일정 부분 효과적인 교수-학습 방법이기에 유아교육현장에서도 적용가치가 있다. 둘째, 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램 효과는 유용성 증진에 매우 효과적인 것으로 나타났으며, 창의성에는 총점 및 일부 하위요인에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로, 본 연구에서 개발된 유아 디자인 교육 프로그램은 유아의 실생활에 적용될 수 있는 유용성과 창의성 증진에 효과적인 교수-학습방법을 제시하였다. 이러한 본 연구 과정 및 결과를 통해 학문적으로는 유아교육 생활주제에 따른 폭넓은 활동을 구체적으로 제시할 뿐만 아니라 유아의 인지적 사고를 가질 수 있는 프로그램 구성, 접근 방법 및 교수-학습방법을 연구하는데 도움을 주는 기초자료를 제공하였다. 현실적으로는 본 연구에서 개발된 유아 디자인 교육 프로그램은 유아 미술활동을 통한 심미성 교육과 창의성 교육뿐만 아니라 유용성을 더하여 유아교육 현장 적용에 폭넓은 가능성을 제시하였다.
21세기 지식정보화 사회에 접어들면서 급변하는 사회·문화적 변화에 유용적 가치를 창조해 낼 수 있는 개개인의 능력이 중요하게 되었고, 이는 우리나라의 유아교육에서도 사회에 반영이 될 수 있는 창의적 인재양성에 대한 요구로 이어지고 있다. 따라서 본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 사회에 반영이 될 수 있는 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구에서 유아 디자인 교육 프로그램 개발을 위해 문헌분석을 통한 연구계획 수립 단계, 프로그램 개발 필요성 진단을 위한 요구도 조사(서울, 대전, 대구, 부산, 광주 유치원·어린이집 교사 500명 대상) 단계, 프로그램 시안 개발단계, 프로그램 시안 구성단계, 프로그램 시안 현장 적용도 검증단계, 프로그램 최종안 확정 단계로 순차적으로 진행되었다. 확정된 프로그램은 총 48회기, 24개 디자인 교육 활동안을 구성하여 유용성과 창의성 증진 경험을 할 수 있도록 하였다. 또한 유아 디자인 교육 프로그램 매트릭스 체계 모형을 구성하여 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가의 네 단계로 유아의 다양한 활동유형과 발문기법 등 짜임새 있는 활동 체계를 구성하였다. 유아 디자인 교육 프로그램 효과를 검증하기 위해 부산광역시 남구에 소재한 H유치원에 재원하고 있는 만 5세반 실험집단 19명과 비교집단 18명 각각 1학급, 유아 총 37명을 대상으로 그 효과를 분석하였다. 유용성 검사는 유용성 척도(USC)를 5점 Likert 척도로 개발하여 검사하였고, 창의성 검사는 Torrance의 TTCT로 창의성 도형검사를 실시하여 효과 검증에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 공변량분석(ANCOVA)을 이용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램 매트릭스 체계 모형과 24개의 디자인 프로그램 활동안 개발하였다. 유아의 유용성과 창의성 증진을 위해 개발된 유아 디자인 교육 프로그램은 유아가 일상에서 경험할 수 있는 친숙한 소재를 활용하여 실생활에 적용하고 창의적 산출물을 구성하는 교육활동으로 이루어져 교사들에게 유아 디자인 교육을 통해 유용성과 창의성 교육에 대한 새로운 인식을 주었다. 이에 본 프로그램은 다양한 사고 전략을 이용하여 맥락에 따른 디자인적 표현을 이해하고 문제를 해결할 수 있는 충분한 기회를 제공하고 있다. 따라서 본 프로그램은 유아의 유용성 및 창의적 사고능력을 증진하는데 일정 부분 효과적인 교수-학습 방법이기에 유아교육현장에서도 적용가치가 있다. 둘째, 유용성과 창의성 증진을 위한 유아 디자인 교육 프로그램 효과는 유용성 증진에 매우 효과적인 것으로 나타났으며, 창의성에는 총점 및 일부 하위요인에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로, 본 연구에서 개발된 유아 디자인 교육 프로그램은 유아의 실생활에 적용될 수 있는 유용성과 창의성 증진에 효과적인 교수-학습방법을 제시하였다. 이러한 본 연구 과정 및 결과를 통해 학문적으로는 유아교육 생활주제에 따른 폭넓은 활동을 구체적으로 제시할 뿐만 아니라 유아의 인지적 사고를 가질 수 있는 프로그램 구성, 접근 방법 및 교수-학습방법을 연구하는데 도움을 주는 기초자료를 제공하였다. 현실적으로는 본 연구에서 개발된 유아 디자인 교육 프로그램은 유아 미술활동을 통한 심미성 교육과 창의성 교육뿐만 아니라 유용성을 더하여 유아교육 현장 적용에 폭넓은 가능성을 제시하였다.
Entering the era of the knowledge and information society in the 21st century, individual ability to create the value which is useful in the rapid socio-cultural change has been considered essential, and also in young children's education in Korea, the trend is concerned with the demand for cultivat...
Entering the era of the knowledge and information society in the 21st century, individual ability to create the value which is useful in the rapid socio-cultural change has been considered essential, and also in young children's education in Korea, the trend is concerned with the demand for cultivating talented individuals, which can be reflected socially. Therefore, the purpose of this study is to develop and apply a young children's design education program targeting young children who are less than five years old for promoting usefulness and creativity which can be reflected socially and thereby to verify its effectiveness. A total of 48 sessions and 24 practice plans of design education were organized for determined programs for the sake of experiencing the promoted usefulness and creativity. In addition, by forming a model of matrix system for young children's design education program, a four-level well-organized activity system of diverse types of young children's activities techniques of conversation activity was established like a proposal, contents, the methods of teaching and learning, and evaluation. In order to verify effectiveness of young children's design education program, its effectiveness was analyzed targeting a total of 37 young children, including 19 young children of an experimental group consisting of less than five years olds and 18 young children of a comparative group. A usefulness test was made by developing the five-score Likert measure (USC); as for a creativity test, data of effectiveness verification were collected by carrying out a creativity figure examination through TTCT of Torrance. Collected data were analyzed by using covariate analysis (ANCOVA) for verifying the difference among groups. Results of research are as follows: First, a model of matrix system for young children's design education program and twenty-four practice plans of design program were developed for promoting usefulness and creativity. Young children's design education program, developed for promoting usefulness and creativity, was made up of educational activities applying familiar materials to young children's daily lives to actual life and deriving creative outputs. Accordingly, it gave teachers new awareness for educating usefulness and creativity through young children's design education. Hence, this program provides sufficient opportunities to comprehend contextual design expressions and cope with problems by using a variety of strategies in thinking. For this reason, this program is worth applying to the field of young children's education because it is partly an effective method of teaching and learning for promoting infants' usefulness and creative thinking capability. Second, the effectiveness of young children's design education program for promoting usefulness and creativity turned out to be quite effective in promoting usefulness, and as for creativity, it proved to be effective in a few subfactors including a total score. In conclusion, young children's design education program developed in this study presented methods of teaching and learning which are effective in promoting usefulness and creativity applicable to young children's real lives. Through a process and a result of this study, it is possible to present specifically comprehensive activities associated with subjects of young children's education as well as to provide fundamental data helpful for both organizing, approaching, teaching and learning a program for young children's cognitive thinking. In reality, young children's design education program developed in this study suggested a widespread possibility in the application to the field of young children's education by educating aesthetic quality, creativity, and usefulness through young children's art activities
Entering the era of the knowledge and information society in the 21st century, individual ability to create the value which is useful in the rapid socio-cultural change has been considered essential, and also in young children's education in Korea, the trend is concerned with the demand for cultivating talented individuals, which can be reflected socially. Therefore, the purpose of this study is to develop and apply a young children's design education program targeting young children who are less than five years old for promoting usefulness and creativity which can be reflected socially and thereby to verify its effectiveness. A total of 48 sessions and 24 practice plans of design education were organized for determined programs for the sake of experiencing the promoted usefulness and creativity. In addition, by forming a model of matrix system for young children's design education program, a four-level well-organized activity system of diverse types of young children's activities techniques of conversation activity was established like a proposal, contents, the methods of teaching and learning, and evaluation. In order to verify effectiveness of young children's design education program, its effectiveness was analyzed targeting a total of 37 young children, including 19 young children of an experimental group consisting of less than five years olds and 18 young children of a comparative group. A usefulness test was made by developing the five-score Likert measure (USC); as for a creativity test, data of effectiveness verification were collected by carrying out a creativity figure examination through TTCT of Torrance. Collected data were analyzed by using covariate analysis (ANCOVA) for verifying the difference among groups. Results of research are as follows: First, a model of matrix system for young children's design education program and twenty-four practice plans of design program were developed for promoting usefulness and creativity. Young children's design education program, developed for promoting usefulness and creativity, was made up of educational activities applying familiar materials to young children's daily lives to actual life and deriving creative outputs. Accordingly, it gave teachers new awareness for educating usefulness and creativity through young children's design education. Hence, this program provides sufficient opportunities to comprehend contextual design expressions and cope with problems by using a variety of strategies in thinking. For this reason, this program is worth applying to the field of young children's education because it is partly an effective method of teaching and learning for promoting infants' usefulness and creative thinking capability. Second, the effectiveness of young children's design education program for promoting usefulness and creativity turned out to be quite effective in promoting usefulness, and as for creativity, it proved to be effective in a few subfactors including a total score. In conclusion, young children's design education program developed in this study presented methods of teaching and learning which are effective in promoting usefulness and creativity applicable to young children's real lives. Through a process and a result of this study, it is possible to present specifically comprehensive activities associated with subjects of young children's education as well as to provide fundamental data helpful for both organizing, approaching, teaching and learning a program for young children's cognitive thinking. In reality, young children's design education program developed in this study suggested a widespread possibility in the application to the field of young children's education by educating aesthetic quality, creativity, and usefulness through young children's art activities
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.