청소년 부모의 자녀양육 스트레스 극복 및 부모효능감 향상을 위한 통합예술치료 프로그램 개발과 효과 Effects of Integral Art Therapy Programs on Stress Coping Styles and Self-efficacy of Parents having School Students원문보기
본 연구의 목적은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스 극복 및 부모효능감을 향상하기 위한 통합예술치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서 먼저, 김창대의 모형을 토대로 본 연구의 목적에 따라 프로그램 모형을 구성하였다. 프로그램 내용은 선행연구에 대한 이론적 검토와 10명의 포커스그룹 인터뷰 및 30명의 청소년 자녀를 부모에 대한 요구조사의 결과 분석을 통해 추출하였다. 그리고 프로그램의 각 회기별 내용을 다루기에 효과적인 미술, 동작, 역할극, 영화, 글쓰기, 음악과 같은 통합예술치료를 활용해 예비 프로그램을 구성하였다. 예비 프로그램을 예비 참여자들에게 실시 한 후 만족도와 건의사항을 분석하여 프로그램을 수정·보완하였으며, 전문가의 ...
본 연구의 목적은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스 극복 및 부모효능감을 향상하기 위한 통합예술치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서 먼저, 김창대의 모형을 토대로 본 연구의 목적에 따라 프로그램 모형을 구성하였다. 프로그램 내용은 선행연구에 대한 이론적 검토와 10명의 포커스그룹 인터뷰 및 30명의 청소년 자녀를 부모에 대한 요구조사의 결과 분석을 통해 추출하였다. 그리고 프로그램의 각 회기별 내용을 다루기에 효과적인 미술, 동작, 역할극, 영화, 글쓰기, 음악과 같은 통합예술치료를 활용해 예비 프로그램을 구성하였다. 예비 프로그램을 예비 참여자들에게 실시 한 후 만족도와 건의사항을 분석하여 프로그램을 수정·보완하였으며, 전문가의 타당도 평가를 거쳐 최종프로그램을 확정하였다.
개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해서 본 연구에서는, 자율적으로 모집된 U시의 청소년 자녀를 둔 부모 8명을 대상으로, 2014년 4월 15부터 6월 24일까지 주 1회 120분, 총 10회기의 통합예술치료 프로그램을 실시하였다. 측정도구로는 자녀양육 스트레스 척도와 부모효능감 척도를 실시하였다. 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 통계적 분석은 SPSSWIN 21.0을 사용하였다. 우선, 실험-통제 집단 간의 사전 동질성을 확인하기 위하여 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였고 연구의 가설을 검증하기 위한 통계적 방법으로 혼합설계 분산분석(mixed ANOVA)을 이용하였다. 연구결과에서 통계적 검증에 따른 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 프로그램 종료 후 실험집단이 회기별로 작성한 경험보고서의 전 과정의 내용 및 프로그램 회기별 평가서, 회기별 작품 및 행동관찰을 바탕으로 참여자의 효과를 분석한 내용분석을 병행하여 실시하였다.
이러한 절차를 통해 얻어진 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 프로그램에 참여한 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스는 프로그램에 참여하지 않은 학부모보다 자녀양육에서 오는 스트레스가 감소되었다. 그러므로 통합예술치료 프로그램은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스 극복을 위한 프로그램으로 효과적이다.
둘째, 본 프로그램에 참여한 청소년 자녀를 둔 부모의 부모효능감은 참여하지 않은 학부모보다 부모효능감이 향상되었다. 그러므로 통합예술치료 프로그램은 부모효능감 향상에 효과적이다.
셋째, 본 프로그램을 통한 변화 경험 분석 결과 통합예술치료 프로그램이 부모들의 가족과 자녀와의 관계향상에 효과가 있는 것으로 나타났다.
이와 같은 연구 결과를 비추어 볼 때, 본 프로그램은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육에서 오는 스트레스를 극복하고 부모효능감을 향상시키는 데 긍정적인 영향을 미치는 효과적인 프로그램임이 증명되었다. 따라서 본 연구에서 학부모들이 겪는 자녀양육 스트레스를 극복하기 위해 통합예술치료 즉, 미술, 음악, 무용․동작, 문학, 연극, 영화, 원예, 사진 등의 예술을 치료형태로 적용한 통합예술치료 프로그램을 실시함으로써 그들의 부정적 정서를 감소시키고 능동적 표현 증가를 통해 건강하고 행복한 삶의 형성과 자녀와의 관계와 부모효능감 향상에 도움을 줄 수 있다.
본 연구의 목적은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스 극복 및 부모효능감을 향상하기 위한 통합예술치료 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서 먼저, 김창대의 모형을 토대로 본 연구의 목적에 따라 프로그램 모형을 구성하였다. 프로그램 내용은 선행연구에 대한 이론적 검토와 10명의 포커스그룹 인터뷰 및 30명의 청소년 자녀를 부모에 대한 요구조사의 결과 분석을 통해 추출하였다. 그리고 프로그램의 각 회기별 내용을 다루기에 효과적인 미술, 동작, 역할극, 영화, 글쓰기, 음악과 같은 통합예술치료를 활용해 예비 프로그램을 구성하였다. 예비 프로그램을 예비 참여자들에게 실시 한 후 만족도와 건의사항을 분석하여 프로그램을 수정·보완하였으며, 전문가의 타당도 평가를 거쳐 최종프로그램을 확정하였다.
개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해서 본 연구에서는, 자율적으로 모집된 U시의 청소년 자녀를 둔 부모 8명을 대상으로, 2014년 4월 15부터 6월 24일까지 주 1회 120분, 총 10회기의 통합예술치료 프로그램을 실시하였다. 측정도구로는 자녀양육 스트레스 척도와 부모효능감 척도를 실시하였다. 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 통계적 분석은 SPSS WIN 21.0을 사용하였다. 우선, 실험-통제 집단 간의 사전 동질성을 확인하기 위하여 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였고 연구의 가설을 검증하기 위한 통계적 방법으로 혼합설계 분산분석(mixed ANOVA)을 이용하였다. 연구결과에서 통계적 검증에 따른 양적 결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 프로그램 종료 후 실험집단이 회기별로 작성한 경험보고서의 전 과정의 내용 및 프로그램 회기별 평가서, 회기별 작품 및 행동관찰을 바탕으로 참여자의 효과를 분석한 내용분석을 병행하여 실시하였다.
이러한 절차를 통해 얻어진 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 프로그램에 참여한 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스는 프로그램에 참여하지 않은 학부모보다 자녀양육에서 오는 스트레스가 감소되었다. 그러므로 통합예술치료 프로그램은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육 스트레스 극복을 위한 프로그램으로 효과적이다.
둘째, 본 프로그램에 참여한 청소년 자녀를 둔 부모의 부모효능감은 참여하지 않은 학부모보다 부모효능감이 향상되었다. 그러므로 통합예술치료 프로그램은 부모효능감 향상에 효과적이다.
셋째, 본 프로그램을 통한 변화 경험 분석 결과 통합예술치료 프로그램이 부모들의 가족과 자녀와의 관계향상에 효과가 있는 것으로 나타났다.
이와 같은 연구 결과를 비추어 볼 때, 본 프로그램은 청소년 자녀를 둔 부모의 자녀양육에서 오는 스트레스를 극복하고 부모효능감을 향상시키는 데 긍정적인 영향을 미치는 효과적인 프로그램임이 증명되었다. 따라서 본 연구에서 학부모들이 겪는 자녀양육 스트레스를 극복하기 위해 통합예술치료 즉, 미술, 음악, 무용․동작, 문학, 연극, 영화, 원예, 사진 등의 예술을 치료형태로 적용한 통합예술치료 프로그램을 실시함으로써 그들의 부정적 정서를 감소시키고 능동적 표현 증가를 통해 건강하고 행복한 삶의 형성과 자녀와의 관계와 부모효능감 향상에 도움을 줄 수 있다.
The purpose of this study was to examine into the effectiveness of Integral Art Therapy program applied for the coping parenting-stress and enhancing self-efficacy in the group of parents having middle & high school students.
In order to achieve the purpose, this study constructed the program bas...
The purpose of this study was to examine into the effectiveness of Integral Art Therapy program applied for the coping parenting-stress and enhancing self-efficacy in the group of parents having middle & high school students.
In order to achieve the purpose, this study constructed the program based on a model of Kim Chang-dae to fit the purposes of this study. The contents of the program were extracted by interviewing 10 focus group, analyzing the result of research needs for 30 adolescent parents and examining previous research. Also, preliminary program was configured by applying integrated art therapy such as art, action, role-play, movie, writing, and music to address the specific content of each session. After the pilot program was carried out to the participants, their satisfaction and suggestions were analyzed to correct and supplement the program. The final program was confirmed through expert assessment of validity.
In order to verify the effect of the developed program, this study conducted 10 sessions of integrated art therapy program on 8 volunteered parents of adolescent in U city, once a week, every 120 minute from April 15 to June 24, 2014.
To verify the evaluation of program, rearing stress scale and parenting efficacy were conducted. The SPSS WIN 21.0 was used to verify hypothesis and One-way ANOVA was performed in order to identify between control and experimental group of pre test. Also the hypothesis was verified by mixed ANOVA as a method of the statistical analysis.
Moreover, this study was considered data triangulation for the verification. Self reflective journal wrote after each session, work paper and participant observation note were analyzed as secondary data for content analysis.
The results of this study were as follows; stress coping styles of the experiment group that participated in this programs were enhanced more than that of the control one that did not join the programs. Second, self-efficacy of the experiment group that participated in this programs increased more than that of the control one that did not join the programs.
As a result of this study, this program verified the effectiveness in the way of coping parenting stress and enhancing self efficacy in the group of parents having school students. In conclusion, Integral Art Therapy program including drawing, music, dancing, literature, play, film, gardening, photo would be the pivotal roles for decreasing parenting stress and enhancing self efficacy of the parents. Furthermore, Integral Art Therapy would give them more acceptable environments as expressing self and communicating with others, and finally reaching to the positive self image. Positive self image would be the pivotal roles for building positive parent-child relationships and healthier parents.
The purpose of this study was to examine into the effectiveness of Integral Art Therapy program applied for the coping parenting-stress and enhancing self-efficacy in the group of parents having middle & high school students.
In order to achieve the purpose, this study constructed the program based on a model of Kim Chang-dae to fit the purposes of this study. The contents of the program were extracted by interviewing 10 focus group, analyzing the result of research needs for 30 adolescent parents and examining previous research. Also, preliminary program was configured by applying integrated art therapy such as art, action, role-play, movie, writing, and music to address the specific content of each session. After the pilot program was carried out to the participants, their satisfaction and suggestions were analyzed to correct and supplement the program. The final program was confirmed through expert assessment of validity.
In order to verify the effect of the developed program, this study conducted 10 sessions of integrated art therapy program on 8 volunteered parents of adolescent in U city, once a week, every 120 minute from April 15 to June 24, 2014.
To verify the evaluation of program, rearing stress scale and parenting efficacy were conducted. The SPSS WIN 21.0 was used to verify hypothesis and One-way ANOVA was performed in order to identify between control and experimental group of pre test. Also the hypothesis was verified by mixed ANOVA as a method of the statistical analysis.
Moreover, this study was considered data triangulation for the verification. Self reflective journal wrote after each session, work paper and participant observation note were analyzed as secondary data for content analysis.
The results of this study were as follows; stress coping styles of the experiment group that participated in this programs were enhanced more than that of the control one that did not join the programs. Second, self-efficacy of the experiment group that participated in this programs increased more than that of the control one that did not join the programs.
As a result of this study, this program verified the effectiveness in the way of coping parenting stress and enhancing self efficacy in the group of parents having school students. In conclusion, Integral Art Therapy program including drawing, music, dancing, literature, play, film, gardening, photo would be the pivotal roles for decreasing parenting stress and enhancing self efficacy of the parents. Furthermore, Integral Art Therapy would give them more acceptable environments as expressing self and communicating with others, and finally reaching to the positive self image. Positive self image would be the pivotal roles for building positive parent-child relationships and healthier parents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.