다문화가정 자녀를 위한 동화 활용 인성교육 방안 연구: 존중감 향상을 중심으로 본 연구는 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상하기 위해 동화를 활용한 인성교육 방안을 제시하였다. 오늘날 다문화가정 자녀들은 언어의 문제와 정서적 불안과 같은 내적 요인과 불안전한 학습 환경, 학교 및 집단 따돌림의 환경적 요인으로 인해 힘들어하고 있으며 이것은 다문화 가정 자녀의 자존감 상실, 언어능력 저하, 학업 중도탈락과 함께 심하면 자살의 경우가 올 수 있다. 이러한 다문화 자녀들의 문제를 해결하기 위해서는 존중감 향상을 중심으로 하는 인성교육의 필요성이 요구되어, 본 연구에서는 존중감 향상을 위한 수업모형을 구성하여 교수학습을 제시한다. Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 밝히고 연구 방법을 제시하였다. 선행연구들은 ...
다문화가정 자녀를 위한 동화 활용 인성교육 방안 연구: 존중감 향상을 중심으로 본 연구는 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상하기 위해 동화를 활용한 인성교육 방안을 제시하였다. 오늘날 다문화가정 자녀들은 언어의 문제와 정서적 불안과 같은 내적 요인과 불안전한 학습 환경, 학교 및 집단 따돌림의 환경적 요인으로 인해 힘들어하고 있으며 이것은 다문화 가정 자녀의 자존감 상실, 언어능력 저하, 학업 중도탈락과 함께 심하면 자살의 경우가 올 수 있다. 이러한 다문화 자녀들의 문제를 해결하기 위해서는 존중감 향상을 중심으로 하는 인성교육의 필요성이 요구되어, 본 연구에서는 존중감 향상을 위한 수업모형을 구성하여 교수학습을 제시한다. Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 밝히고 연구 방법을 제시하였다. 선행연구들은 다문화 교육을 준거로 하는 인성교육과 동화를 활용한 인성교육, 존중감 향상에 관련된 연구들을 검토하여 동화를 활용한 존중감 향상 인성교육의 의의를 확인하였다. Ⅱ장에서는 이론적 배경으로 다문화 교육의 개념과 특성, 다문화가정 자녀의 현황과 문제점에 대해 살펴보고, 존중감을 중심으로 한 인성교육과 동화의 내용으로 인성교육의 개념, 존중감과 인성교육, 동화와 인성교육의 관계, 동화를 활용한 인성교육의 의의에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 동화를 활용한 인성교육의 내용으로 인성교육을 위한 내용 범주와 인성교육을 위한 내용을 살펴보았다. 범주에서 존중이라는 덕목을 인성교육의 내용으로 하여 존중의 의미 및 도덕적 기능, 존중의 덕목 및 특질로 자기존중, 타인 존중, 생명존중으로 나누어 구체적인 인성요소를 중심으로 하였다. 자기존중은 자신과 타인의 다른 점 찾아보고 존중하기, 나의 장단점 찾아보기, 나 자신 알기, 자신이 좋아하거나 싫어하는바 표현하기, 자신의 감정 알고 표현하기, 자신을 사랑하는 마음 갖기, 감사하는 마음 갖기, 나의 꿈과 나의 자랑 등이다. 타인존중은 바른 예절 알기, 타인이 어려움을 겪거나 도움이 필요한 상황에서 도움 주기, 타인에게 피해 주지 않기, 나와 다른 타인 인정하고 격려하기, 봉사하는 생활하기, 타인을 사랑, 도움, 존경하는 마음 갖기, 웃어른 공경하기 등이다. 생명존중은 모든 사물과 생명체의 소중함 설명하기, 생명체가 살기 좋은 환경 알아보기, 인간과 생물의 공존관계 알기, 생명체의 소중함 느끼기, 물 아껴쓰기, 나무 보호하기, 생명체를 소중히 여기는 마음 갖기, 자연현상과 녹색환경에 대해 알아보기 등이다. Ⅳ장에서는 동화를 활용한 인성교육의 방법과 실제로 동화 선정의 원칙과 활용 방법, 존중감 향상을 위한 인성지도의 원리와 모형, 인성지도의 실제까지 제시하였다. 인성지도의 원리와 모형에서는 인성교육의 원리와 이를 바탕으로 한 수업모형을 도입(마음 열기) - 전개(마음 틔우기, 마음 넓히기, 마음 키우기) - 정리(마음 다지기)의 5단계로 제시하여 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상할 수 있는 수업 모형으로 하였다. 존중감 향상을 위한 인성지도의 실제에서는 Ⅲ장에서 제시한 인성요소를 중심으로 하여 자기존중, 타인존중, 생명존중의 3가지 존중감 향상을 위한 구체적인 교육 방안을 제시하였다. 본 연구자는 다문화가정 자녀에게 동화를 활용하여 존중감을 향상하기 위해 인성교육 방안을 제시하고자 하였다. 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상하는 교육을 하여 다문화가정 자녀들이 바른 인성에 대한 이해와 자기 존중, 타인 존중, 생명 존중의 덕목을 알아 이 세상에서 자신에 대한 소중함을 알게 하며, 사회의 구성으로서 행복한 삶을 살아가도록 하는 데 있다. 그러나 본 연구는 제시한 교육 방안을 적용해 보지 못한 제한점을 가지고 있다. 하지만 다문화가정 자녀 중에서 초등학교 저학년을 중심으로 하는 존중감 향상을 위해서 우리가 쉽고 재미있게 접근할 수 있는 동화를 활용한 인성교육의 방향을 제시하였다는 데에 의의가 있다.
다문화가정 자녀를 위한 동화 활용 인성교육 방안 연구: 존중감 향상을 중심으로 본 연구는 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상하기 위해 동화를 활용한 인성교육 방안을 제시하였다. 오늘날 다문화가정 자녀들은 언어의 문제와 정서적 불안과 같은 내적 요인과 불안전한 학습 환경, 학교 및 집단 따돌림의 환경적 요인으로 인해 힘들어하고 있으며 이것은 다문화 가정 자녀의 자존감 상실, 언어능력 저하, 학업 중도탈락과 함께 심하면 자살의 경우가 올 수 있다. 이러한 다문화 자녀들의 문제를 해결하기 위해서는 존중감 향상을 중심으로 하는 인성교육의 필요성이 요구되어, 본 연구에서는 존중감 향상을 위한 수업모형을 구성하여 교수학습을 제시한다. Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 밝히고 연구 방법을 제시하였다. 선행연구들은 다문화 교육을 준거로 하는 인성교육과 동화를 활용한 인성교육, 존중감 향상에 관련된 연구들을 검토하여 동화를 활용한 존중감 향상 인성교육의 의의를 확인하였다. Ⅱ장에서는 이론적 배경으로 다문화 교육의 개념과 특성, 다문화가정 자녀의 현황과 문제점에 대해 살펴보고, 존중감을 중심으로 한 인성교육과 동화의 내용으로 인성교육의 개념, 존중감과 인성교육, 동화와 인성교육의 관계, 동화를 활용한 인성교육의 의의에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 동화를 활용한 인성교육의 내용으로 인성교육을 위한 내용 범주와 인성교육을 위한 내용을 살펴보았다. 범주에서 존중이라는 덕목을 인성교육의 내용으로 하여 존중의 의미 및 도덕적 기능, 존중의 덕목 및 특질로 자기존중, 타인 존중, 생명존중으로 나누어 구체적인 인성요소를 중심으로 하였다. 자기존중은 자신과 타인의 다른 점 찾아보고 존중하기, 나의 장단점 찾아보기, 나 자신 알기, 자신이 좋아하거나 싫어하는바 표현하기, 자신의 감정 알고 표현하기, 자신을 사랑하는 마음 갖기, 감사하는 마음 갖기, 나의 꿈과 나의 자랑 등이다. 타인존중은 바른 예절 알기, 타인이 어려움을 겪거나 도움이 필요한 상황에서 도움 주기, 타인에게 피해 주지 않기, 나와 다른 타인 인정하고 격려하기, 봉사하는 생활하기, 타인을 사랑, 도움, 존경하는 마음 갖기, 웃어른 공경하기 등이다. 생명존중은 모든 사물과 생명체의 소중함 설명하기, 생명체가 살기 좋은 환경 알아보기, 인간과 생물의 공존관계 알기, 생명체의 소중함 느끼기, 물 아껴쓰기, 나무 보호하기, 생명체를 소중히 여기는 마음 갖기, 자연현상과 녹색환경에 대해 알아보기 등이다. Ⅳ장에서는 동화를 활용한 인성교육의 방법과 실제로 동화 선정의 원칙과 활용 방법, 존중감 향상을 위한 인성지도의 원리와 모형, 인성지도의 실제까지 제시하였다. 인성지도의 원리와 모형에서는 인성교육의 원리와 이를 바탕으로 한 수업모형을 도입(마음 열기) - 전개(마음 틔우기, 마음 넓히기, 마음 키우기) - 정리(마음 다지기)의 5단계로 제시하여 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상할 수 있는 수업 모형으로 하였다. 존중감 향상을 위한 인성지도의 실제에서는 Ⅲ장에서 제시한 인성요소를 중심으로 하여 자기존중, 타인존중, 생명존중의 3가지 존중감 향상을 위한 구체적인 교육 방안을 제시하였다. 본 연구자는 다문화가정 자녀에게 동화를 활용하여 존중감을 향상하기 위해 인성교육 방안을 제시하고자 하였다. 다문화가정 자녀들에게 존중감을 향상하는 교육을 하여 다문화가정 자녀들이 바른 인성에 대한 이해와 자기 존중, 타인 존중, 생명 존중의 덕목을 알아 이 세상에서 자신에 대한 소중함을 알게 하며, 사회의 구성으로서 행복한 삶을 살아가도록 하는 데 있다. 그러나 본 연구는 제시한 교육 방안을 적용해 보지 못한 제한점을 가지고 있다. 하지만 다문화가정 자녀 중에서 초등학교 저학년을 중심으로 하는 존중감 향상을 위해서 우리가 쉽고 재미있게 접근할 수 있는 동화를 활용한 인성교육의 방향을 제시하였다는 데에 의의가 있다.
A Study on the Method of Personality Education Using Fairy tale for Children of Multicultural Families: Focused on Enhancing Respect This study presented the method of personality education using fairy tales to enhance respect for children in multicultural families. Today, the children of multicultu...
A Study on the Method of Personality Education Using Fairy tale for Children of Multicultural Families: Focused on Enhancing Respect This study presented the method of personality education using fairy tales to enhance respect for children in multicultural families. Today, the children of multicultural families are in difficulty due to the internal factors, such as language and emotional instability, as well as the environmental factors, such as unstable learning environment, school and group bullying. This can to lead to the loss of respect, decrease in language skill and drop-out of school, and even suicide of the children in multicultural families. In order to solve the issues, personality education to enhance respect is needed. Thus, this paper presents a teaching-learning method by building a class model to enhance respect. Chapter Ⅰ describes the need and purpose of this study and presents research methods. Also, the significance of personality education to enhance respect using fairy tales was confirmed by reviewing previous studies of personality education based on multicultural education, personality education using fairy tales, and enhancing respect. Chapter Ⅱ discusses the concept and characteristics of multicultural education and current state and issue of the children in multicultural families as a theoretical background. It also examines personality education focusing on respect, the concept of personality education with fairy tales, respect and personality education, the relationship between fairy tales and personality education and the significance of personality education using fairy tales. Chapter Ⅲ investigates the contents of personality education using fairy tales, including the scope and content of personality education. The scope of personality education is focused on the specific personality elements including respect for self, respect for others and respect for life with the significance and moral function of respect and the virtue and attribute of respect. Respect for self includes the respect for self by differentiating themselves from others, looking for their own strength and weakness, finding their own selves, expressing what they like and dislike, understanding and expressing their feelings, having a feeling of loving themselves, having a mind to appreciate their dream and pride. Respect for others includes knowing a correct manner, helping others when they are in difficulty or need of helps, not giving troubles to others, acknowledging others who are different and encouraging them, leading a life with volunteering, having a mind to love, help and respect others, and respecting the seniors. Respect for life includes explaining the value of all materials and lives, exploring the environment appropriate for lives, learning the co-existing relationship between humans and animals, feeling the value of living things, saving water, protecting trees, having a mind to value living things, and exploring the natural phenomenon and green environment. Chapter Ⅳ presents the methods of personality education using fairy tales, principle of selecting fairy tales and use of the fairy tales, principle and model for the guidance of personality and the practice of personality education. In the principle and model for the guidance of personality, a five stage of class model was presented to enhance respect of children in multicultural families: introduction of class (opening a mind) - development (germinating a mind, developing a mind and growing a mind) - conclusion (strengthening a mind). In the practice of the guidance for personality to enhance respect, the more specific education methods were presented to enhance 3 types of respect, including respect for self, respect for others and respect for life, based on the personality elements presented in Chapter Ⅲ. In this study, the author attempted to present the methods for personality education to enhance respect using fairy tales to the children in multicultural families. The purpose was to help the children understand the correct personality, learn the virtues of respect for self, respect for others and respect for life, understand the value of themselves, and lead a happy life as the members of the society through education to enhance respect for them. However, this study has a limitation as the presented education methods were not actually applied. Nevertheless, the study has an implication that it presented the direction of personality education using fairy tales which are easily and pleasantly accessible to enhance respect, focusing on the lower grade children in multicultural families.
A Study on the Method of Personality Education Using Fairy tale for Children of Multicultural Families: Focused on Enhancing Respect This study presented the method of personality education using fairy tales to enhance respect for children in multicultural families. Today, the children of multicultural families are in difficulty due to the internal factors, such as language and emotional instability, as well as the environmental factors, such as unstable learning environment, school and group bullying. This can to lead to the loss of respect, decrease in language skill and drop-out of school, and even suicide of the children in multicultural families. In order to solve the issues, personality education to enhance respect is needed. Thus, this paper presents a teaching-learning method by building a class model to enhance respect. Chapter Ⅰ describes the need and purpose of this study and presents research methods. Also, the significance of personality education to enhance respect using fairy tales was confirmed by reviewing previous studies of personality education based on multicultural education, personality education using fairy tales, and enhancing respect. Chapter Ⅱ discusses the concept and characteristics of multicultural education and current state and issue of the children in multicultural families as a theoretical background. It also examines personality education focusing on respect, the concept of personality education with fairy tales, respect and personality education, the relationship between fairy tales and personality education and the significance of personality education using fairy tales. Chapter Ⅲ investigates the contents of personality education using fairy tales, including the scope and content of personality education. The scope of personality education is focused on the specific personality elements including respect for self, respect for others and respect for life with the significance and moral function of respect and the virtue and attribute of respect. Respect for self includes the respect for self by differentiating themselves from others, looking for their own strength and weakness, finding their own selves, expressing what they like and dislike, understanding and expressing their feelings, having a feeling of loving themselves, having a mind to appreciate their dream and pride. Respect for others includes knowing a correct manner, helping others when they are in difficulty or need of helps, not giving troubles to others, acknowledging others who are different and encouraging them, leading a life with volunteering, having a mind to love, help and respect others, and respecting the seniors. Respect for life includes explaining the value of all materials and lives, exploring the environment appropriate for lives, learning the co-existing relationship between humans and animals, feeling the value of living things, saving water, protecting trees, having a mind to value living things, and exploring the natural phenomenon and green environment. Chapter Ⅳ presents the methods of personality education using fairy tales, principle of selecting fairy tales and use of the fairy tales, principle and model for the guidance of personality and the practice of personality education. In the principle and model for the guidance of personality, a five stage of class model was presented to enhance respect of children in multicultural families: introduction of class (opening a mind) - development (germinating a mind, developing a mind and growing a mind) - conclusion (strengthening a mind). In the practice of the guidance for personality to enhance respect, the more specific education methods were presented to enhance 3 types of respect, including respect for self, respect for others and respect for life, based on the personality elements presented in Chapter Ⅲ. In this study, the author attempted to present the methods for personality education to enhance respect using fairy tales to the children in multicultural families. The purpose was to help the children understand the correct personality, learn the virtues of respect for self, respect for others and respect for life, understand the value of themselves, and lead a happy life as the members of the society through education to enhance respect for them. However, this study has a limitation as the presented education methods were not actually applied. Nevertheless, the study has an implication that it presented the direction of personality education using fairy tales which are easily and pleasantly accessible to enhance respect, focusing on the lower grade children in multicultural families.
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