부모의 심리적 통제, 실패공포, 자기효능감이 중학생의 학업지연에 미치는 영향 본 연구는 중학생을 대상으로 부모의 심리적 통제, 실패공포, 자기효능감 같은 정서적 요인이 학업지연에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 학업지연에 대한 이해를 넓혀 실제 심리치료적 개입에 도움을 얻는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 서울과 경기, 전남 소재의 중학교에 재학 중인 남학생 219명 여학생 99명 총 318명이었다. 분석을 위해 각 변인별로 평균과 표준편차를 산출함으로써 측정변인들의 일반적인 특성을 알아보았다. 또 각 변인들 간 관계가 어떠한지 살펴보기 위해 적률상관분석을 실시하고 ...
부모의 심리적 통제, 실패공포, 자기효능감이 중학생의 학업지연에 미치는 영향 본 연구는 중학생을 대상으로 부모의 심리적 통제, 실패공포, 자기효능감 같은 정서적 요인이 학업지연에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 학업지연에 대한 이해를 넓혀 실제 심리치료적 개입에 도움을 얻는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 서울과 경기, 전남 소재의 중학교에 재학 중인 남학생 219명 여학생 99명 총 318명이었다. 분석을 위해 각 변인별로 평균과 표준편차를 산출함으로써 측정변인들의 일반적인 특성을 알아보았다. 또 각 변인들 간 관계가 어떠한지 살펴보기 위해 적률상관분석을 실시하고 위계적 회귀분석으로 연구문제에 대하여 검증하였다. 부와 모의 심리적 통제가 학업지연에 미치는 영향이 설명하는 변량을 통제하였을 때 실패공포와 자기효능감이 학업지연에 미치는 영향을 위계적 회귀분석으로 살펴보았더니 1단계 위계에서는 부의 심리적 통제만 유의미하게 나타났다. 2단계 위계에서는 실패공포, 자기효능감이 모두 학업지연에 유의한 영향을 주었으며, 실패공포에 비하여 상대적으로 자기효능감이 학업지연에 미치는 영향력이 높았다. 자기효능감은 행동을 선택하거나 지속하는데 가장 중요한 영향을 미치는 심리적 요인으로서 지속적으로 그 역할이 강조되고 있는데 본 연구에서도 자기효능감이 증가하면 학업지연 문제를 겪는 청소년 내담자에게 도움을 줄 수 있다는 결과를 얻었다. 이와 같은 연구결과를 통하여 학업지연으로 의뢰된 청소년 내담자를 둘러싸고 있는, 학력주의 관행의 성취지향적인 학습 현장이나 부모의 과도한 심리적 통제와 같은 척박한 정서적 환경에 개입하는 것이 현실적으로 어렵더라도 상담자는 청소년 내담자의 다양한 영역의 자기효능감 회복을 돕는 것으로 학업지연 문제에 도움을 줄 수 있다는 것을 알게 되었다.
부모의 심리적 통제, 실패공포, 자기효능감이 중학생의 학업지연에 미치는 영향 본 연구는 중학생을 대상으로 부모의 심리적 통제, 실패공포, 자기효능감 같은 정서적 요인이 학업지연에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 학업지연에 대한 이해를 넓혀 실제 심리치료적 개입에 도움을 얻는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 서울과 경기, 전남 소재의 중학교에 재학 중인 남학생 219명 여학생 99명 총 318명이었다. 분석을 위해 각 변인별로 평균과 표준편차를 산출함으로써 측정변인들의 일반적인 특성을 알아보았다. 또 각 변인들 간 관계가 어떠한지 살펴보기 위해 적률상관분석을 실시하고 위계적 회귀분석으로 연구문제에 대하여 검증하였다. 부와 모의 심리적 통제가 학업지연에 미치는 영향이 설명하는 변량을 통제하였을 때 실패공포와 자기효능감이 학업지연에 미치는 영향을 위계적 회귀분석으로 살펴보았더니 1단계 위계에서는 부의 심리적 통제만 유의미하게 나타났다. 2단계 위계에서는 실패공포, 자기효능감이 모두 학업지연에 유의한 영향을 주었으며, 실패공포에 비하여 상대적으로 자기효능감이 학업지연에 미치는 영향력이 높았다. 자기효능감은 행동을 선택하거나 지속하는데 가장 중요한 영향을 미치는 심리적 요인으로서 지속적으로 그 역할이 강조되고 있는데 본 연구에서도 자기효능감이 증가하면 학업지연 문제를 겪는 청소년 내담자에게 도움을 줄 수 있다는 결과를 얻었다. 이와 같은 연구결과를 통하여 학업지연으로 의뢰된 청소년 내담자를 둘러싸고 있는, 학력주의 관행의 성취지향적인 학습 현장이나 부모의 과도한 심리적 통제와 같은 척박한 정서적 환경에 개입하는 것이 현실적으로 어렵더라도 상담자는 청소년 내담자의 다양한 영역의 자기효능감 회복을 돕는 것으로 학업지연 문제에 도움을 줄 수 있다는 것을 알게 되었다.
Effects of parents’ psychological control, fear for failure and self-efficiency on middle school students’ delayed learning The purpose of this study is to find out how emotional factors such as parents’ psychological control, fear for failure and self-efficiency and so forth affect delayed learning...
Effects of parents’ psychological control, fear for failure and self-efficiency on middle school students’ delayed learning The purpose of this study is to find out how emotional factors such as parents’ psychological control, fear for failure and self-efficiency and so forth affect delayed learning and get help with intervention of actual psychological therapy by enlarging the understanding of delayed learning. Research objects were a total of 318; 219 male students and 99 female students attending middle schools in Seoul, Gyeonggi and Jeonnam. For analysis, the current researcher looked into general features of measured variables by calculating the mean and standard deviation per variable. Also, to look into relation among variables, product-moment correlation was done and hierarchical regression analysis was done to verify its research problems. Hierarchical regression analysis, when variables explained by effects of parental psychological control on delayed learning were controled, looked into effects of fear for failure and self-efficacy on delayed learning and found paternal control of psychology had significance in the first step hierarchy. Fear for failure, self-efficacy both had significant effect on delayed learning and compared with fear for failure, self-efficacy had relatively more effect on delayed learning in the second step hierarchy. The role of self-efficacy keeps getting limelight as a psychological factor with the most important effect on selecting or continuing behaviors and the current study also gained a result that an increase in self-efficacy can help juvenile clients who suffer from delayed learning. Through these study results, it was known that helping juvenile clients recover their self-efficiency can help the issue of delayed learning though it’s practically hard to intervene in emotionally arid environments such as academic achievement-centered performance-oriented learning institutes and parents’ excessive control of psychology and so forth that surround juvenile clients sent to counselling.
Effects of parents’ psychological control, fear for failure and self-efficiency on middle school students’ delayed learning The purpose of this study is to find out how emotional factors such as parents’ psychological control, fear for failure and self-efficiency and so forth affect delayed learning and get help with intervention of actual psychological therapy by enlarging the understanding of delayed learning. Research objects were a total of 318; 219 male students and 99 female students attending middle schools in Seoul, Gyeonggi and Jeonnam. For analysis, the current researcher looked into general features of measured variables by calculating the mean and standard deviation per variable. Also, to look into relation among variables, product-moment correlation was done and hierarchical regression analysis was done to verify its research problems. Hierarchical regression analysis, when variables explained by effects of parental psychological control on delayed learning were controled, looked into effects of fear for failure and self-efficacy on delayed learning and found paternal control of psychology had significance in the first step hierarchy. Fear for failure, self-efficacy both had significant effect on delayed learning and compared with fear for failure, self-efficacy had relatively more effect on delayed learning in the second step hierarchy. The role of self-efficacy keeps getting limelight as a psychological factor with the most important effect on selecting or continuing behaviors and the current study also gained a result that an increase in self-efficacy can help juvenile clients who suffer from delayed learning. Through these study results, it was known that helping juvenile clients recover their self-efficiency can help the issue of delayed learning though it’s practically hard to intervene in emotionally arid environments such as academic achievement-centered performance-oriented learning institutes and parents’ excessive control of psychology and so forth that surround juvenile clients sent to counselling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.