본 연구는 도심 속 우리 주변의 가로환경에 있어 자동차가 아닌 삶이 이루어지는 장소로서 사람들의 활동이 활발하게 이루어지는 다양한 공간 조성을 위한 가로활성화 개선방안을 제안하는 연구이다. 본 연구에서는 가로활성화를 위한 건축적 환경요소로 가로(차도, 보도)와 그 가로에 인접한 필지, 그리고 그 필지에 속한 건축물과의 관계 분석을 통해 그 방안을 제시하였으며, 대상 가로를 선정하여 구체적인 개선방안을 제안하였다. 국내의 가로환경과 유사한 일본의 사례조사를 통해 국내 가로가 갖고 있는 현황과 문제점들을 찾아보았으며, 사례조사 대상으로 소규모 필지단위에 대한 통합필지 개발사례로 “나가노(長野)시의 Patio Daimon”과 가로활성화 개선사례로 “오부세(小布施)의 국도 403호선 활성화” 사례를 조사하였다. 사례조사에 있어서 가로, 필지, 건축물 그리고 옥외공간을 중심으로 조사 하였으며, 특히 건축물 사이의 골목길과 같은 공지 활용과 개인정원(Open Garden)과 같은 옥외공간의 활용 계획을 중심으로 분석하였다. 또한 사업 주체로서 시민과 전문가의 역할과 행정기관의 지원방법도 살펴보았다. 사례조사를 통해 확인할 수 있었던 내용은 다음과 같다. 첫째, 행정기관의 역할과 지원정책 : 사업의 주체로서 ...
본 연구는 도심 속 우리 주변의 가로환경에 있어 자동차가 아닌 삶이 이루어지는 장소로서 사람들의 활동이 활발하게 이루어지는 다양한 공간 조성을 위한 가로활성화 개선방안을 제안하는 연구이다. 본 연구에서는 가로활성화를 위한 건축적 환경요소로 가로(차도, 보도)와 그 가로에 인접한 필지, 그리고 그 필지에 속한 건축물과의 관계 분석을 통해 그 방안을 제시하였으며, 대상 가로를 선정하여 구체적인 개선방안을 제안하였다. 국내의 가로환경과 유사한 일본의 사례조사를 통해 국내 가로가 갖고 있는 현황과 문제점들을 찾아보았으며, 사례조사 대상으로 소규모 필지단위에 대한 통합필지 개발사례로 “나가노(長野)시의 Patio Daimon”과 가로활성화 개선사례로 “오부세(小布施)의 국도 403호선 활성화” 사례를 조사하였다. 사례조사에 있어서 가로, 필지, 건축물 그리고 옥외공간을 중심으로 조사 하였으며, 특히 건축물 사이의 골목길과 같은 공지 활용과 개인정원(Open Garden)과 같은 옥외공간의 활용 계획을 중심으로 분석하였다. 또한 사업 주체로서 시민과 전문가의 역할과 행정기관의 지원방법도 살펴보았다. 사례조사를 통해 확인할 수 있었던 내용은 다음과 같다. 첫째, 행정기관의 역할과 지원정책 : 사업의 주체로서 나가노(長野)시는 중심 거점 요소(占)로 Patio Daimon과 몇 곳의 건축물을 연결(線)하여 가로활성화를 하는 전략을 수립하였다. Patio Daimon은 가로활성화를 위한 하나의 중심 거점 요소(占)로서 사업초기에는 개별 필지의 개별 건축물로 있었지만, 주민단체와 TMO가 주축이 되어 사업을 시작하게 되었다. 특징으로는 리모델링으로 기존의 전통 건축물들을 활용한 부분과 건축물사이의 공지를 골목길과 같이 적극 활용한 것이다. Patio Daimon이 속한 블록 안에서 “작은 여행의 기분을 느낄 수 있는 거리”를 시민과 방문객들에게 제공하겠다는 개념으로 하였으며, 가로중심의 기존의 가로활성화 개선방안을 가로가 아닌 건축물로 다른 시각적 접근한 점을 확인하였다. 둘째, 시민과 전문가의 적극적인 참여 : Patio Daimon의 TMO와 오부세(小布施)의 東京理科大學硏究所와 마치쯔구리委員會와 같은 시민과 전문가 단체의 참여를 통해 한시적이고 개인의 생각이 아닌 우리의 생각으로 진행하는 방법을 파악할 수 있다. 셋째, 체험과 학습을 통한 지속적인 교육 : 지속가능한 가로활성화를 위해 지역주민과 학생들을 위한 교육과 세미나를 통해 지속적인 사업으로 이어가는 방안도 살펴보았다. 사례조사 대상과 비슷한 국내 가로구역을 선정하여 현황과 문제점을 분석하고 가로활성화에 대한 개선안을 제안하였다. 개선방안으로는 다음과 같은 건축환경적 요소로 요약해 볼 수가 있다. 첫째, 기존의 차량통행을 위한 차로를 최대한 유지하면서 보행자을 위한 보도의 보행환경과 가로경관을 개선하는 방안을 계획하였다. 차량의 원활한 소통을 위해 기존 2차로를 유지하면서 보도의 폭을 최대로 넓혔다. 넓어진 보도에는 벤치, 마루 가로등, 조경과 같은 가로시설물들을 설치하여 가로에 대한 개선을 하였다. 둘째, 필지와 건축물에 있어서는 기존 필지에 대한 주차장과 조경의 문제점을 조사하였으며, 개선방안으로 통합필지 개념의 건축협정을 통한 계획을 제안하였다. 셋째, 기존 건축물사이의 공간에 대한 공지의 활용은 오부세(小布施)의 개인정원(Open Garden)과 같은 옥외공간 구성을 적용하여 다양한 이동 동선을 만들어 주는 것으로 하였다. 이를 위해선 우선 담장으로 구획된 개별 필지 경계선을 허무는 일이다. 대상 가로 주변의 건축물 주위로 담장이 설치되 있어 상호 통행을 위한 통로나 골목길로의 활용을 방해하고 있어 우선적으로 해결되어야 할 사항이다. 이처럼 가로활성화를 위한 주변의 건축적 환경요소에 대한 문제점에 있어 물리적인 문제와 더불어 개별 소유자의 인식전환도 필요하다고 판단된다. 가로활성화에 대한 본 연구의 한계로는 다음과 같은 사항을 들 수 있다. 첫째, 대상가로에 대한 특성이 대학가 주변으로 일반적이며 보편적인 가로로 볼 수 없다. 따라서 대학가 주변이라는 특징과 달리 일반적인 가로에 대한 추가 연구가 필요하다. 둘째, 가로-필지-건축물로 가로활성화에 대한 건축적 환경요소의 구체적인 위계와 기준을 정립하기에는 부족하다. 구체적인 가로활성화에 대한 추가 연구를 통해 요소 기준이 마련되어야 할 것이다.
본 연구는 도심 속 우리 주변의 가로환경에 있어 자동차가 아닌 삶이 이루어지는 장소로서 사람들의 활동이 활발하게 이루어지는 다양한 공간 조성을 위한 가로활성화 개선방안을 제안하는 연구이다. 본 연구에서는 가로활성화를 위한 건축적 환경요소로 가로(차도, 보도)와 그 가로에 인접한 필지, 그리고 그 필지에 속한 건축물과의 관계 분석을 통해 그 방안을 제시하였으며, 대상 가로를 선정하여 구체적인 개선방안을 제안하였다. 국내의 가로환경과 유사한 일본의 사례조사를 통해 국내 가로가 갖고 있는 현황과 문제점들을 찾아보았으며, 사례조사 대상으로 소규모 필지단위에 대한 통합필지 개발사례로 “나가노(長野)시의 Patio Daimon”과 가로활성화 개선사례로 “오부세(小布施)의 국도 403호선 활성화” 사례를 조사하였다. 사례조사에 있어서 가로, 필지, 건축물 그리고 옥외공간을 중심으로 조사 하였으며, 특히 건축물 사이의 골목길과 같은 공지 활용과 개인정원(Open Garden)과 같은 옥외공간의 활용 계획을 중심으로 분석하였다. 또한 사업 주체로서 시민과 전문가의 역할과 행정기관의 지원방법도 살펴보았다. 사례조사를 통해 확인할 수 있었던 내용은 다음과 같다. 첫째, 행정기관의 역할과 지원정책 : 사업의 주체로서 나가노(長野)시는 중심 거점 요소(占)로 Patio Daimon과 몇 곳의 건축물을 연결(線)하여 가로활성화를 하는 전략을 수립하였다. Patio Daimon은 가로활성화를 위한 하나의 중심 거점 요소(占)로서 사업초기에는 개별 필지의 개별 건축물로 있었지만, 주민단체와 TMO가 주축이 되어 사업을 시작하게 되었다. 특징으로는 리모델링으로 기존의 전통 건축물들을 활용한 부분과 건축물사이의 공지를 골목길과 같이 적극 활용한 것이다. Patio Daimon이 속한 블록 안에서 “작은 여행의 기분을 느낄 수 있는 거리”를 시민과 방문객들에게 제공하겠다는 개념으로 하였으며, 가로중심의 기존의 가로활성화 개선방안을 가로가 아닌 건축물로 다른 시각적 접근한 점을 확인하였다. 둘째, 시민과 전문가의 적극적인 참여 : Patio Daimon의 TMO와 오부세(小布施)의 東京理科大學硏究所와 마치쯔구리委員會와 같은 시민과 전문가 단체의 참여를 통해 한시적이고 개인의 생각이 아닌 우리의 생각으로 진행하는 방법을 파악할 수 있다. 셋째, 체험과 학습을 통한 지속적인 교육 : 지속가능한 가로활성화를 위해 지역주민과 학생들을 위한 교육과 세미나를 통해 지속적인 사업으로 이어가는 방안도 살펴보았다. 사례조사 대상과 비슷한 국내 가로구역을 선정하여 현황과 문제점을 분석하고 가로활성화에 대한 개선안을 제안하였다. 개선방안으로는 다음과 같은 건축환경적 요소로 요약해 볼 수가 있다. 첫째, 기존의 차량통행을 위한 차로를 최대한 유지하면서 보행자을 위한 보도의 보행환경과 가로경관을 개선하는 방안을 계획하였다. 차량의 원활한 소통을 위해 기존 2차로를 유지하면서 보도의 폭을 최대로 넓혔다. 넓어진 보도에는 벤치, 마루 가로등, 조경과 같은 가로시설물들을 설치하여 가로에 대한 개선을 하였다. 둘째, 필지와 건축물에 있어서는 기존 필지에 대한 주차장과 조경의 문제점을 조사하였으며, 개선방안으로 통합필지 개념의 건축협정을 통한 계획을 제안하였다. 셋째, 기존 건축물사이의 공간에 대한 공지의 활용은 오부세(小布施)의 개인정원(Open Garden)과 같은 옥외공간 구성을 적용하여 다양한 이동 동선을 만들어 주는 것으로 하였다. 이를 위해선 우선 담장으로 구획된 개별 필지 경계선을 허무는 일이다. 대상 가로 주변의 건축물 주위로 담장이 설치되 있어 상호 통행을 위한 통로나 골목길로의 활용을 방해하고 있어 우선적으로 해결되어야 할 사항이다. 이처럼 가로활성화를 위한 주변의 건축적 환경요소에 대한 문제점에 있어 물리적인 문제와 더불어 개별 소유자의 인식전환도 필요하다고 판단된다. 가로활성화에 대한 본 연구의 한계로는 다음과 같은 사항을 들 수 있다. 첫째, 대상가로에 대한 특성이 대학가 주변으로 일반적이며 보편적인 가로로 볼 수 없다. 따라서 대학가 주변이라는 특징과 달리 일반적인 가로에 대한 추가 연구가 필요하다. 둘째, 가로-필지-건축물로 가로활성화에 대한 건축적 환경요소의 구체적인 위계와 기준을 정립하기에는 부족하다. 구체적인 가로활성화에 대한 추가 연구를 통해 요소 기준이 마련되어야 할 것이다.
The aim of this study is to provide improvements of Street Activation Planning not as the space full of cars for transportation but as the various living spaces in which people can enjoy a number of activities. For accomplishing this goal, This research concentrates on analysis of the relationship w...
The aim of this study is to provide improvements of Street Activation Planning not as the space full of cars for transportation but as the various living spaces in which people can enjoy a number of activities. For accomplishing this goal, This research concentrates on analysis of the relationship with three factors : street as one of the architectural environment factors, parcels proximate to the street, and architectures belong to the parcels. based on this method, after selecting specific examples of streets, the solutions of each examples are addressed in the research, Especially, via some case studies in Japan which have many similarities to the environment of Korean street : Patio Daimon in Nagano city as the case of developing united parcel from smaller scale parcels and Revitalization national road 403th in Obuse as the case of improving the condition of street. with this case research, The present conditions and issues which tend to occur in domestic street are examined in this study. As for conducting the case study, Street, Parcels, Buildings and Outside space are the 4 main factors as the axis of research. additionally, Utilizing vacant space such as bystreet ,which is easily found between buildings, and outdoor space like ‘Open Garden” is mainly analyzed in this research. Furthermore, Citizens, professionals as the subjects of environment improvement program, and supporting ways from administrative authorities are dealt with in this research either. Each of cases which can be found through case research is as follows First, The role and supporting policy of the authorities.: City administration in Nagano determined the plan that they connect Patio Daimon as the main foothold to individual buildings in several other places to improve their street. At the first step of this project, isolated buildings in each parcels start to be connected each others unorganized, By the effort of committee of local citizens and TMO, however, they are formed into Patio Daimon as one of the main footholds. The main feature of this project is actively utilizing vacant space between buildings and remodeling old traditional buildings. In order to provide local citizens and visitors with “street on which they can feel like having a comfortable and burdenless trip” in the block which Patio Daimon belongs to, They use distinguished visual approach from the old and predominating way for improvement of street activation centered mainly on horizontal arrangement of objects. Secondly, Active participation of local citizens and professionals : not just as temporary and individual idea, but we can grasp the process of forming consensus of people with citizens and professionals such as TMO of Patio Daimon, the Laboratory of Tokyo University of Science and Committee of Matitzuguri Third, Constant education by experiencing and learning : in this part, the research examines the way to establish sustainable improvement of street activation by promoting education and seminars for local citizens and students. After selecting some of domestic streets, I analyze actual condition and problems and then I suggest the method of improvement of street activation planning, which can be summarized into the architectural environment factors as follows. First, I propose the way to improve the environment of sidewalks and the sight of street maintaining the road space as it was for traffic ; in order to accomplish this purpose, while keeping the road as it was, the width of the sidewalk is widened as much as it can be. In the acquired space, Street furnitures such as benches, street lamps and landscape is constructed to improve the environment. Second, as for parcel of land and buildings, I examine the problems of parking space and landscaping. based on this examination, I suggest the improvement plan based on building agreement as integrated parcel of land. Third, In utilizing vacant space among the existing buildings ,various lines of flow are installed in the space by applying the composition of outdoor space like Obuse’ s Open Garden. The upmost task for this plan is to demolish the borders between individual parcels which are divided by fence. because they are obstacles to utilizing space as passages for interaction between parcels. additionally, changing each owners’ recognition is needed. Despite these findings, there remain two basic limitations inherent in this approach. First, the subject in this study focuses only on the place near universities and there may be a little possibility that the result of general street can be deduced differently. therefore, Additional study on general street space is needed. Second, it is apparent that we cannot establish the standard and specific rank of architectural environment factors only by street, parcel and building. therefore, further research on street activation should be directed at determining how to establish the standard of factors.
The aim of this study is to provide improvements of Street Activation Planning not as the space full of cars for transportation but as the various living spaces in which people can enjoy a number of activities. For accomplishing this goal, This research concentrates on analysis of the relationship with three factors : street as one of the architectural environment factors, parcels proximate to the street, and architectures belong to the parcels. based on this method, after selecting specific examples of streets, the solutions of each examples are addressed in the research, Especially, via some case studies in Japan which have many similarities to the environment of Korean street : Patio Daimon in Nagano city as the case of developing united parcel from smaller scale parcels and Revitalization national road 403th in Obuse as the case of improving the condition of street. with this case research, The present conditions and issues which tend to occur in domestic street are examined in this study. As for conducting the case study, Street, Parcels, Buildings and Outside space are the 4 main factors as the axis of research. additionally, Utilizing vacant space such as bystreet ,which is easily found between buildings, and outdoor space like ‘Open Garden” is mainly analyzed in this research. Furthermore, Citizens, professionals as the subjects of environment improvement program, and supporting ways from administrative authorities are dealt with in this research either. Each of cases which can be found through case research is as follows First, The role and supporting policy of the authorities.: City administration in Nagano determined the plan that they connect Patio Daimon as the main foothold to individual buildings in several other places to improve their street. At the first step of this project, isolated buildings in each parcels start to be connected each others unorganized, By the effort of committee of local citizens and TMO, however, they are formed into Patio Daimon as one of the main footholds. The main feature of this project is actively utilizing vacant space between buildings and remodeling old traditional buildings. In order to provide local citizens and visitors with “street on which they can feel like having a comfortable and burdenless trip” in the block which Patio Daimon belongs to, They use distinguished visual approach from the old and predominating way for improvement of street activation centered mainly on horizontal arrangement of objects. Secondly, Active participation of local citizens and professionals : not just as temporary and individual idea, but we can grasp the process of forming consensus of people with citizens and professionals such as TMO of Patio Daimon, the Laboratory of Tokyo University of Science and Committee of Matitzuguri Third, Constant education by experiencing and learning : in this part, the research examines the way to establish sustainable improvement of street activation by promoting education and seminars for local citizens and students. After selecting some of domestic streets, I analyze actual condition and problems and then I suggest the method of improvement of street activation planning, which can be summarized into the architectural environment factors as follows. First, I propose the way to improve the environment of sidewalks and the sight of street maintaining the road space as it was for traffic ; in order to accomplish this purpose, while keeping the road as it was, the width of the sidewalk is widened as much as it can be. In the acquired space, Street furnitures such as benches, street lamps and landscape is constructed to improve the environment. Second, as for parcel of land and buildings, I examine the problems of parking space and landscaping. based on this examination, I suggest the improvement plan based on building agreement as integrated parcel of land. Third, In utilizing vacant space among the existing buildings ,various lines of flow are installed in the space by applying the composition of outdoor space like Obuse’ s Open Garden. The upmost task for this plan is to demolish the borders between individual parcels which are divided by fence. because they are obstacles to utilizing space as passages for interaction between parcels. additionally, changing each owners’ recognition is needed. Despite these findings, there remain two basic limitations inherent in this approach. First, the subject in this study focuses only on the place near universities and there may be a little possibility that the result of general street can be deduced differently. therefore, Additional study on general street space is needed. Second, it is apparent that we cannot establish the standard and specific rank of architectural environment factors only by street, parcel and building. therefore, further research on street activation should be directed at determining how to establish the standard of factors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.