본 논문은, 기존의 가족체계이론이 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족 체계 내 개인의 역할을 충분히 규명하지 못하고 있는 부분에 대해 문제를 제기하고, 그에 대한 답으로 이 과정에서 가족체계 내 개인의 역할을 인문학적인 시각으로 분석하였다. 기존의 가족 체계 이론을 프랑스의 문화연구 학자 르네 지라르의 희생양 메커니즘과 독일의 철학자 한나 아렌트의 ‘악의 평범성’ 이론으로 다시 읽어내어, 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족희생양이 필연적으로 선택된다는 것과 그 원인으로는 개인의 무사유가 있다는 사실을 발견할 수 있었다. 또한, 소설 작품 ‘우리들의 행복한 시간’을 앞서 언급한 세 가지의 이론으로 읽어내어 본 논문의 개념을 실제로 적용하고자 하였다.
본 연구를 통해 도출한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 르네 지라르의 희생양 메커니즘을 적용함으로써 가족희생양은 우연히 선택된 것이 아닌 체계 내의 불안으로 인해 필연적으로 선택한 대상이며, 그 선정기준이 ‘복수할 수 없는 자’와 ‘경계선에 있는 자’라는 사실을 발견할 수 있었다. 둘째, 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족체계 내 개인들에게서 한나 아렌트가 제시한 ‘말하기의 무능’, ‘사유의 무능’, ‘판단의 무능’을 발견할 수 있었다. 셋째, 가족희생양을 저지르는 데에는 도덕적으로 문제가 있는 것이 아니라, 평범한 사람도 사유하지 않음으로 한 사람을 희생시키는 치명적인 악을 저지르는 ‘악의 평범성’을 발견할 수 있었다. 연구결과를 토대로, 가족상담자들에게 가족 체계 내에서 배재되어진 가족 희생양을 다른 가족들이 맺고 있는 가족 체계와 연결하는 것, 가족희생양을 치료하기 위해서는 내담자들이 타자의 입장에서 사유할 수 있도록 돕는 것이 중요하다는 사실을 제시하였다.
본 논문의 의의는 ...
본 논문은, 기존의 가족체계이론이 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족 체계 내 개인의 역할을 충분히 규명하지 못하고 있는 부분에 대해 문제를 제기하고, 그에 대한 답으로 이 과정에서 가족체계 내 개인의 역할을 인문학적인 시각으로 분석하였다. 기존의 가족 체계 이론을 프랑스의 문화연구 학자 르네 지라르의 희생양 메커니즘과 독일의 철학자 한나 아렌트의 ‘악의 평범성’ 이론으로 다시 읽어내어, 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족희생양이 필연적으로 선택된다는 것과 그 원인으로는 개인의 무사유가 있다는 사실을 발견할 수 있었다. 또한, 소설 작품 ‘우리들의 행복한 시간’을 앞서 언급한 세 가지의 이론으로 읽어내어 본 논문의 개념을 실제로 적용하고자 하였다.
본 연구를 통해 도출한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 르네 지라르의 희생양 메커니즘을 적용함으로써 가족희생양은 우연히 선택된 것이 아닌 체계 내의 불안으로 인해 필연적으로 선택한 대상이며, 그 선정기준이 ‘복수할 수 없는 자’와 ‘경계선에 있는 자’라는 사실을 발견할 수 있었다. 둘째, 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족체계 내 개인들에게서 한나 아렌트가 제시한 ‘말하기의 무능’, ‘사유의 무능’, ‘판단의 무능’을 발견할 수 있었다. 셋째, 가족희생양을 저지르는 데에는 도덕적으로 문제가 있는 것이 아니라, 평범한 사람도 사유하지 않음으로 한 사람을 희생시키는 치명적인 악을 저지르는 ‘악의 평범성’을 발견할 수 있었다. 연구결과를 토대로, 가족상담자들에게 가족 체계 내에서 배재되어진 가족 희생양을 다른 가족들이 맺고 있는 가족 체계와 연결하는 것, 가족희생양을 치료하기 위해서는 내담자들이 타자의 입장에서 사유할 수 있도록 돕는 것이 중요하다는 사실을 제시하였다.
본 논문의 의의는 가족치료에서 내담자들의 사유를 돕는 것의 중요성을 알게 되었다는 점과 가족치료이론과 인문학의 적용을 시도함으로써, 추가적인 연구를 할 수 있는 가능성을 열었다는 점을 찾을 수 있다.
본 논문은, 기존의 가족체계이론이 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족 체계 내 개인의 역할을 충분히 규명하지 못하고 있는 부분에 대해 문제를 제기하고, 그에 대한 답으로 이 과정에서 가족체계 내 개인의 역할을 인문학적인 시각으로 분석하였다. 기존의 가족 체계 이론을 프랑스의 문화연구 학자 르네 지라르의 희생양 메커니즘과 독일의 철학자 한나 아렌트의 ‘악의 평범성’ 이론으로 다시 읽어내어, 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족희생양이 필연적으로 선택된다는 것과 그 원인으로는 개인의 무사유가 있다는 사실을 발견할 수 있었다. 또한, 소설 작품 ‘우리들의 행복한 시간’을 앞서 언급한 세 가지의 이론으로 읽어내어 본 논문의 개념을 실제로 적용하고자 하였다.
본 연구를 통해 도출한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 르네 지라르의 희생양 메커니즘을 적용함으로써 가족희생양은 우연히 선택된 것이 아닌 체계 내의 불안으로 인해 필연적으로 선택한 대상이며, 그 선정기준이 ‘복수할 수 없는 자’와 ‘경계선에 있는 자’라는 사실을 발견할 수 있었다. 둘째, 가족희생양이 발생하는 과정에서 가족체계 내 개인들에게서 한나 아렌트가 제시한 ‘말하기의 무능’, ‘사유의 무능’, ‘판단의 무능’을 발견할 수 있었다. 셋째, 가족희생양을 저지르는 데에는 도덕적으로 문제가 있는 것이 아니라, 평범한 사람도 사유하지 않음으로 한 사람을 희생시키는 치명적인 악을 저지르는 ‘악의 평범성’을 발견할 수 있었다. 연구결과를 토대로, 가족상담자들에게 가족 체계 내에서 배재되어진 가족 희생양을 다른 가족들이 맺고 있는 가족 체계와 연결하는 것, 가족희생양을 치료하기 위해서는 내담자들이 타자의 입장에서 사유할 수 있도록 돕는 것이 중요하다는 사실을 제시하였다.
본 논문의 의의는 가족치료에서 내담자들의 사유를 돕는 것의 중요성을 알게 되었다는 점과 가족치료이론과 인문학의 적용을 시도함으로써, 추가적인 연구를 할 수 있는 가능성을 열었다는 점을 찾을 수 있다.
In this paper, the existing family systems theory raises questions about the part that does not sufficiently clarify the role of the individual within the family system in the process of generating a family scapegoat, in the course of the family scapegoat occurred in answer to the question analyzed ...
In this paper, the existing family systems theory raises questions about the part that does not sufficiently clarify the role of the individual within the family system in the process of generating a family scapegoat, in the course of the family scapegoat occurred in answer to the question analyzed the role of the individual within the family system as a humanities perspective. By analyzing the existing family systems theory as "scapegoat mechanism" theory of René Girard who is cultural studies scholars in France and “banality of evil” theory of Hannah Arendt who is philosopher in Germany, the family scapegoat was able to find there is ‘thoughtness’ in the cause as that choice inevitably, not a coincidence. And, it analyzes the novels ‘Maundy Thursday’ theory of the three mentioned above was applied to the idea of the paper.
Results deduced from this study are as follows. First, through the “Scapegoat Mechanism” theory of René Girard, the family scapegoating is inevitably selected target due to crisis in the system, not accidentally selected, the selection criteria of the victim are “unable to Avengers” and “those in borderline”. Second, in the process of the family scapegoating said Hannah Arendt, “inability to speak”, “inability to think” and “inability to judge” could be discovered. Third, making a family scapegoat rather than due to moral issues, ordinary people can be a deadly evil "banality of evil" commit to sacrifice one person does not think.
Based on the results, family counselors can realize those are the importance of connecting the family scapegoat is excluded from the family system and other family members with whom systems and the importance of the I.P (identification patient) in a family therapy process of thinking from the perspective of others. The meaning of this paper attempts to apply that know the importance of family therapy that helps I.P to think of family therapy in the theory and the humanities, and opened the possibility a further research to find a means.
In this paper, the existing family systems theory raises questions about the part that does not sufficiently clarify the role of the individual within the family system in the process of generating a family scapegoat, in the course of the family scapegoat occurred in answer to the question analyzed the role of the individual within the family system as a humanities perspective. By analyzing the existing family systems theory as "scapegoat mechanism" theory of René Girard who is cultural studies scholars in France and “banality of evil” theory of Hannah Arendt who is philosopher in Germany, the family scapegoat was able to find there is ‘thoughtness’ in the cause as that choice inevitably, not a coincidence. And, it analyzes the novels ‘Maundy Thursday’ theory of the three mentioned above was applied to the idea of the paper.
Results deduced from this study are as follows. First, through the “Scapegoat Mechanism” theory of René Girard, the family scapegoating is inevitably selected target due to crisis in the system, not accidentally selected, the selection criteria of the victim are “unable to Avengers” and “those in borderline”. Second, in the process of the family scapegoating said Hannah Arendt, “inability to speak”, “inability to think” and “inability to judge” could be discovered. Third, making a family scapegoat rather than due to moral issues, ordinary people can be a deadly evil "banality of evil" commit to sacrifice one person does not think.
Based on the results, family counselors can realize those are the importance of connecting the family scapegoat is excluded from the family system and other family members with whom systems and the importance of the I.P (identification patient) in a family therapy process of thinking from the perspective of others. The meaning of this paper attempts to apply that know the importance of family therapy that helps I.P to think of family therapy in the theory and the humanities, and opened the possibility a further research to find a means.
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