본 연구는 ARCS 전략을 적용하여 설계한 수업이 학습자의 학습동기, 수업참여, 학업성취도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이에 경기도 A시의 B초등학교 4학년을 대상으로 사회과 수업에 ARCS 전략을 적용하여 작성한 수업지도안을 중심으로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 연구를 진행하였으며, 수업이 종료된 후 Keller(1983)의 학습동기(주의집중, 관련성, 자신감, 만족감) CIS척도 34문항, Skinner et al.,(2009)의 수업참여(행동참여, 정서참여, 행동이탈, 정서이탈) 26문항을 수정하여 사용한 자기보고식 측정도구와 개념학습의 학업성취도의 지필검사 20문항을 이용하여 측정하였다. 측정하여 수집된 자료는 독립표본 ...
본 연구는 ARCS 전략을 적용하여 설계한 수업이 학습자의 학습동기, 수업참여, 학업성취도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이에 경기도 A시의 B초등학교 4학년을 대상으로 사회과 수업에 ARCS 전략을 적용하여 작성한 수업지도안을 중심으로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 연구를 진행하였으며, 수업이 종료된 후 Keller(1983)의 학습동기(주의집중, 관련성, 자신감, 만족감) CIS척도 34문항, Skinner et al.,(2009)의 수업참여(행동참여, 정서참여, 행동이탈, 정서이탈) 26문항을 수정하여 사용한 자기보고식 측정도구와 개념학습의 학업성취도의 지필검사 20문항을 이용하여 측정하였다. 측정하여 수집된 자료는 독립표본 t-test 통계분석을 실시하였다. 그에 따라 ARCS 전략을 적용한 수업이 학습자의 학습동기, 수업참여, 학업성취도에 미치는 효과에 대하여 연구문제에 따라 정리하면 다음과 같다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 수업에서 학습동기의 유의미한 효과는 나타나지 않았으나, 하위요인인 주의집중에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업에서 학습동기의 하위요인인 주의집중을 촉진시키기 위해서 ARCS 전략을 적절히 반영할 필요가 있음을 의미한다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 수업에서 수업참여의 유의미한 효과는 나타나지 않았으나, 참여측면의 하위요인인 행동참여와 정서참여에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업은 수업참여의 참여측면의 유의미한 효과가 있으며 이를 증진시키기 위해서는 ARCS 전략을 적용한 수업이 필요하다는 것을 의미한다. 셋째, ARCS 전략을 적용한 수업이 학업성취도에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업은 학습자의 학업성취도를 향상시키는 동기유발전략으로서의 효과가 있음을 의미한다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업에서 학습동기의 주의집중요인에 미치는 효과는 교수-학습상황에서 학습에서 흥미를 이끌어내고 학습자가 탐구할 수 있도록 하는 탐구적 각성과 함께 학습자의 개인적 관심과 교육내용을 연결하는 학습이 중요함을 제시한다. 또한 수업참여의 참여 측면인 행동참여와 정서참여 요인에 나타나는 긍정적인 효과는 학습동기유발전략을 적용한 학습상황에서 학습동기 및 학습정서가 학습자의 수업참여에 영향을 주는 것으로 예상할 수 있다. 마지막으로 학습동기가 학업성취도에 효과를 주는 변인임을 확인하였다. 이에 따라 여러 교수-학습상황에서 동기유발전략인 ARCS 전략이 적절하게 지원된다면, 학습자의 학습동기, 학업성취도 및 수업참여의 참여적인 측면이 아닌 이탈적인 측면에서도 긍정적인 효과가 있을 것으로 예상된다.
본 연구는 ARCS 전략을 적용하여 설계한 수업이 학습자의 학습동기, 수업참여, 학업성취도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이에 경기도 A시의 B초등학교 4학년을 대상으로 사회과 수업에 ARCS 전략을 적용하여 작성한 수업지도안을 중심으로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 연구를 진행하였으며, 수업이 종료된 후 Keller(1983)의 학습동기(주의집중, 관련성, 자신감, 만족감) CIS척도 34문항, Skinner et al.,(2009)의 수업참여(행동참여, 정서참여, 행동이탈, 정서이탈) 26문항을 수정하여 사용한 자기보고식 측정도구와 개념학습의 학업성취도의 지필검사 20문항을 이용하여 측정하였다. 측정하여 수집된 자료는 독립표본 t-test 통계분석을 실시하였다. 그에 따라 ARCS 전략을 적용한 수업이 학습자의 학습동기, 수업참여, 학업성취도에 미치는 효과에 대하여 연구문제에 따라 정리하면 다음과 같다. 첫째, ARCS 전략을 적용한 수업에서 학습동기의 유의미한 효과는 나타나지 않았으나, 하위요인인 주의집중에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업에서 학습동기의 하위요인인 주의집중을 촉진시키기 위해서 ARCS 전략을 적절히 반영할 필요가 있음을 의미한다. 둘째, ARCS 전략을 적용한 수업에서 수업참여의 유의미한 효과는 나타나지 않았으나, 참여측면의 하위요인인 행동참여와 정서참여에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업은 수업참여의 참여측면의 유의미한 효과가 있으며 이를 증진시키기 위해서는 ARCS 전략을 적용한 수업이 필요하다는 것을 의미한다. 셋째, ARCS 전략을 적용한 수업이 학업성취도에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업은 학습자의 학업성취도를 향상시키는 동기유발전략으로서의 효과가 있음을 의미한다. 이러한 결과는 ARCS 전략을 적용한 수업에서 학습동기의 주의집중요인에 미치는 효과는 교수-학습상황에서 학습에서 흥미를 이끌어내고 학습자가 탐구할 수 있도록 하는 탐구적 각성과 함께 학습자의 개인적 관심과 교육내용을 연결하는 학습이 중요함을 제시한다. 또한 수업참여의 참여 측면인 행동참여와 정서참여 요인에 나타나는 긍정적인 효과는 학습동기유발전략을 적용한 학습상황에서 학습동기 및 학습정서가 학습자의 수업참여에 영향을 주는 것으로 예상할 수 있다. 마지막으로 학습동기가 학업성취도에 효과를 주는 변인임을 확인하였다. 이에 따라 여러 교수-학습상황에서 동기유발전략인 ARCS 전략이 적절하게 지원된다면, 학습자의 학습동기, 학업성취도 및 수업참여의 참여적인 측면이 아닌 이탈적인 측면에서도 긍정적인 효과가 있을 것으로 예상된다.
The summary of effect of class applied with ARCS strategy on the learning motivation, academic engagement, and achievement of learners is as follows. First of all, there was no significant effect of class applied with ARCS strategy on learning motivation. However, there was a significant effect of s...
The summary of effect of class applied with ARCS strategy on the learning motivation, academic engagement, and achievement of learners is as follows. First of all, there was no significant effect of class applied with ARCS strategy on learning motivation. However, there was a significant effect of sub-factor, attention, on it. Such a result indicates that a class applied with ARCS strategy is needed to promote attention, a sub-factor of learning motivation. Secondly, there was no significant effect of class applied with ARCS strategy on academic engagement. However, there was a significant effect of sub-factor of engagement, behavioral engagement and emotional engagement, on it. Such a result indicates that there is a significant effect of class applied with ARCS on academic engagement, and a class applied with ARCS is needed to promote it further. Third, there was a significant effect of class applied with ARCS strategy on achievement. Such a result indicates that there is an effect of class applied with ARCS strategy as a tactic for deriving motivation of improving academic achievement of learners. Aforementioned results suggest that the effect of attention factors in learning motivation in the class applied with ARCS strategy tend to derive interest in teaching-learning environment, and also represent how learning in connection with academic contents and personal interest of learners is important along with inquiry arousal. In addition, a positive effect of behavioral engagement and emotional engagement as a sub-factor of academic engagement makes it feasible to expect that learning motivation and academic emotion influence on academic engagement of learners in the class applied with learning motivation strategy. Lastly, it was confirmed that learning motivation was a variable in influencing on achievement in the academic achievement aspect. Hereupon, it is anticipated that there might be a positive effect on disaffection over learning motivation, achievement, and academic engagement of learners if ARCS strategy, a learning motivation tactic, is applied in many of the teaching-learning environments.
The summary of effect of class applied with ARCS strategy on the learning motivation, academic engagement, and achievement of learners is as follows. First of all, there was no significant effect of class applied with ARCS strategy on learning motivation. However, there was a significant effect of sub-factor, attention, on it. Such a result indicates that a class applied with ARCS strategy is needed to promote attention, a sub-factor of learning motivation. Secondly, there was no significant effect of class applied with ARCS strategy on academic engagement. However, there was a significant effect of sub-factor of engagement, behavioral engagement and emotional engagement, on it. Such a result indicates that there is a significant effect of class applied with ARCS on academic engagement, and a class applied with ARCS is needed to promote it further. Third, there was a significant effect of class applied with ARCS strategy on achievement. Such a result indicates that there is an effect of class applied with ARCS strategy as a tactic for deriving motivation of improving academic achievement of learners. Aforementioned results suggest that the effect of attention factors in learning motivation in the class applied with ARCS strategy tend to derive interest in teaching-learning environment, and also represent how learning in connection with academic contents and personal interest of learners is important along with inquiry arousal. In addition, a positive effect of behavioral engagement and emotional engagement as a sub-factor of academic engagement makes it feasible to expect that learning motivation and academic emotion influence on academic engagement of learners in the class applied with learning motivation strategy. Lastly, it was confirmed that learning motivation was a variable in influencing on achievement in the academic achievement aspect. Hereupon, it is anticipated that there might be a positive effect on disaffection over learning motivation, achievement, and academic engagement of learners if ARCS strategy, a learning motivation tactic, is applied in many of the teaching-learning environments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.