본 연구는 온라인여행사 항공 예약시스템 품질을 정보품질, 서비스품질, 시스템품질로 구분하여 이런 품질 요인이 고객의 만족에 미치는 영향 및 고객만족이 구매의도에 미치는 영향을 실증적인 검증을 토대로 연구하였으며, 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 온라인여행사 항공 예약시스템 정보품질의 정확성, 최신성, 다양성, 서비스품질의 검색효율성, 편리성, 디자인성, 시스템품질의 안정성, 보안성이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 항공 예약시스템의 정보, 서비스, 시스템 품질에 대한 고객만족은 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 인터넷 이용 및 ...
본 연구는 온라인여행사 항공 예약시스템 품질을 정보품질, 서비스품질, 시스템품질로 구분하여 이런 품질 요인이 고객의 만족에 미치는 영향 및 고객만족이 구매의도에 미치는 영향을 실증적인 검증을 토대로 연구하였으며, 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 온라인여행사 항공 예약시스템 정보품질의 정확성, 최신성, 다양성, 서비스품질의 검색효율성, 편리성, 디자인성, 시스템품질의 안정성, 보안성이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 항공 예약시스템의 정보, 서비스, 시스템 품질에 대한 고객만족은 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 인터넷 이용 및 온라인 쇼핑의 증가로 온라인 항공권 예약서비스 이용이 해마다 증가하고, 이로 인한 온라인여행사의 증가와 여행사간 치열한 가격경쟁이 가져온 여행사 수익성 악화 해결 및 온라인 항공권 판매 부문의 발전을 위한 항공 예약시스템의 품질 개선점을 도출 할 수 있었다.
본 연구는 온라인여행사 항공 예약시스템 품질을 정보품질, 서비스품질, 시스템품질로 구분하여 이런 품질 요인이 고객의 만족에 미치는 영향 및 고객만족이 구매의도에 미치는 영향을 실증적인 검증을 토대로 연구하였으며, 다음과 같은 결론을 도출해 내었다. 첫째, 온라인여행사 항공 예약시스템 정보품질의 정확성, 최신성, 다양성, 서비스품질의 검색효율성, 편리성, 디자인성, 시스템품질의 안정성, 보안성이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 항공 예약시스템의 정보, 서비스, 시스템 품질에 대한 고객만족은 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 인터넷 이용 및 온라인 쇼핑의 증가로 온라인 항공권 예약서비스 이용이 해마다 증가하고, 이로 인한 온라인여행사의 증가와 여행사간 치열한 가격경쟁이 가져온 여행사 수익성 악화 해결 및 온라인 항공권 판매 부문의 발전을 위한 항공 예약시스템의 품질 개선점을 도출 할 수 있었다.
This study divided the quality of air ticket reservation of on-line travel agency into information quality, service quality and system quality , investigated the influence of such quality factors on customer satisfaction and that of customer satisfaction on purchase intention based substantial verif...
This study divided the quality of air ticket reservation of on-line travel agency into information quality, service quality and system quality , investigated the influence of such quality factors on customer satisfaction and that of customer satisfaction on purchase intention based substantial verification, and drew the conclusion as following. First, it appeared that accuracy, update, variety of information quality of air ticket reservation system of on-line travel agency, searching efficiency, convenience, design of service quality and stability and security of system quality influenced on customer satisfaction. Second, it appeared that customer satisfaction with information, service and system quality of air ticket reservation system influenced on purchase intention. This study could draw the solution for deterioration of profitability that was caused by the increase of number of on-line travel agencies and price competition between travel agencies originated from the rising use of on-line air ticket reservation service due to the increasing use of internet and on-line shopping and quality improvement of air ticket reservation system for the development of on-line air ticket sales.
This study divided the quality of air ticket reservation of on-line travel agency into information quality, service quality and system quality , investigated the influence of such quality factors on customer satisfaction and that of customer satisfaction on purchase intention based substantial verification, and drew the conclusion as following. First, it appeared that accuracy, update, variety of information quality of air ticket reservation system of on-line travel agency, searching efficiency, convenience, design of service quality and stability and security of system quality influenced on customer satisfaction. Second, it appeared that customer satisfaction with information, service and system quality of air ticket reservation system influenced on purchase intention. This study could draw the solution for deterioration of profitability that was caused by the increase of number of on-line travel agencies and price competition between travel agencies originated from the rising use of on-line air ticket reservation service due to the increasing use of internet and on-line shopping and quality improvement of air ticket reservation system for the development of on-line air ticket sales.
주제어
#온라인여행사 항공 예약시스템 품질요인 고객만족 구매의도 On-line travel agency air ticket reservation system quality factor customer satisfaction purchase intention
학위논문 정보
저자
조미숙
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
관광레저산업학과
지도교수
윤지환
발행연도
2015
총페이지
v, 73 p.
키워드
온라인여행사 항공 예약시스템 품질요인 고객만족 구매의도 On-line travel agency air ticket reservation system quality factor customer satisfaction purchase intention
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