본 연구는 경상남도 창원시와 김해시에 소재한 고등학교 1~3학년 남·여 고등학생을 대상으로 식생활과 스트레스와의 관계를 조사하였다. 본 조사는 2015년 2월 2일부터 2월 11일까지 총 344명 중 남학생 163명(47.4%), 여학생 181명(52.6%)을 대상으로 일반사항, 생활실태, 스트레스 정도, 식행동, 음식 기호도 및 스트레스시의 식행동 변화에 관한 총 75문항의 설문지를 이용하여 자료수집 및 분석 하였으며 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 스트레스 정도는 남학생이 2.37±0.59점, 여학생이 ...
본 연구는 경상남도 창원시와 김해시에 소재한 고등학교 1~3학년 남·여 고등학생을 대상으로 식생활과 스트레스와의 관계를 조사하였다. 본 조사는 2015년 2월 2일부터 2월 11일까지 총 344명 중 남학생 163명(47.4%), 여학생 181명(52.6%)을 대상으로 일반사항, 생활실태, 스트레스 정도, 식행동, 음식 기호도 및 스트레스시의 식행동 변화에 관한 총 75문항의 설문지를 이용하여 자료수집 및 분석 하였으며 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 스트레스 정도는 남학생이 2.37±0.59점, 여학생이 2.49±0.54점으로 여학생의 스트레스 정도가 높게 나타났으며, 스트레스 영역 중 학교생활에서의 스트레스 점수가 가장 높게 나타났다.
둘째, 스트레스 정도가 높을수록 부모와의 대화시간은 짧았고, 성격은 내성적이었으며, 고민을 털어놓을 친구 수는 적은 것으로 나타났다. 우선순위에 따른 스트레스 해소방법 선택에 있어서는 스트레스 ‘중’, ‘하’ 집단은 수면과 음악감상·노래하기가 높게 나타난 반면, 스트레스 ‘상’ 집단은 수면과 폭식·과식·단식이 높게 나타나 스트레스 정도에 따른 스트레스 해소방법이 다른 것으로 나타났다.
셋째, 평소 식습관에 있어서 남학생은 빨리 식사를 하는 경향이 있었으며, 여학생은 스트레스 정도가 높을수록 과식하는 비율이 높게 나타났다. 남학생, 여학생 모두 스트레스 정도가 높을수록 편식과 간식 횟수가 증가하였으며, 주로 섭취하는 간식으로는 남학생은 인스턴트, 패스트푸드 및 레토로트 식품이 가장 높게 나타났고 스트레스 정도가 높아질수록 청량음료, 주스 및 빙과류의 섭취가 높게 나타났다. 반면에 여학생은 과자 및 빵류를 선호하였으며 스트레스 정도가 높아질수록 우유, 유제품 및 청량음료, 주스 및 빙과류의 섭취가 높게 나타났다.
넷째, 식사 횟수와 식사량의 변화에 있어서 스트레스를 받았을 때 식생활은 평소와 비교했을 때 스트레스 정도가 높아짐에 따라 남학생은 감소하는 것으로 나타났으나 여학생은 감소하거나 증가하는 것으로 나타났다. 특히 여학생의 경우 스트레스 정도가 높을수록 과식횟수가 유의적으로 증가하였고, 스트레스 ‘상’ 집단이 ‘중’, ‘하’ 집단에 비해 간식, 야식 횟수 및 식욕의 변화는 증가하였고, 식사속도도 빨라지는 것으로 나타났다.
다섯째, 스트레스를 받았을 때 음식의 맛은 평소와 비교했을 때 남·여학생 모두 평소보다 더 자극적으로 섭취하는 것으로 나타났다. 특히 스트레스 강도가 높은 집단에서 남학생은 매운맛의 증가율이 높게 나타났으며, 여학생은 스트레스 ‘상’ 집단에서 ‘강해진다’ 이상의 비율이 단맛 62%, 짠맛 55.1%, 매운맛 55.1%로 나타났다.
이상의 결과를 종합하면 고등학생들의 식행동과 스트레스 수준 간에는 관련성이 있으며 특히, 성별에 따른 차이를 나타내었다. 이에 따라 남·여 고등학생을 위한 스트레스 대처방법에 대한 교육 프로그램을 운영하고, 스트레스에 따른 기호도를 충족할 수 있는 영양이 우수한 조리법과 메뉴를 개발하여야 할 것이다. 또한 균형잡힌 식생활 및 올바른 간식섭취를 위하여 지속적이고 체계적인 교육이 학교와 가정에서 이루어져야하며, 더불어 입시위주가 아닌 학생들의 건강과 행복을 위한 국가의 교육정책 수립도 필요한 것으로 사료된다.
본 연구는 경상남도 창원시와 김해시에 소재한 고등학교 1~3학년 남·여 고등학생을 대상으로 식생활과 스트레스와의 관계를 조사하였다. 본 조사는 2015년 2월 2일부터 2월 11일까지 총 344명 중 남학생 163명(47.4%), 여학생 181명(52.6%)을 대상으로 일반사항, 생활실태, 스트레스 정도, 식행동, 음식 기호도 및 스트레스시의 식행동 변화에 관한 총 75문항의 설문지를 이용하여 자료수집 및 분석 하였으며 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 스트레스 정도는 남학생이 2.37±0.59점, 여학생이 2.49±0.54점으로 여학생의 스트레스 정도가 높게 나타났으며, 스트레스 영역 중 학교생활에서의 스트레스 점수가 가장 높게 나타났다.
둘째, 스트레스 정도가 높을수록 부모와의 대화시간은 짧았고, 성격은 내성적이었으며, 고민을 털어놓을 친구 수는 적은 것으로 나타났다. 우선순위에 따른 스트레스 해소방법 선택에 있어서는 스트레스 ‘중’, ‘하’ 집단은 수면과 음악감상·노래하기가 높게 나타난 반면, 스트레스 ‘상’ 집단은 수면과 폭식·과식·단식이 높게 나타나 스트레스 정도에 따른 스트레스 해소방법이 다른 것으로 나타났다.
셋째, 평소 식습관에 있어서 남학생은 빨리 식사를 하는 경향이 있었으며, 여학생은 스트레스 정도가 높을수록 과식하는 비율이 높게 나타났다. 남학생, 여학생 모두 스트레스 정도가 높을수록 편식과 간식 횟수가 증가하였으며, 주로 섭취하는 간식으로는 남학생은 인스턴트, 패스트푸드 및 레토로트 식품이 가장 높게 나타났고 스트레스 정도가 높아질수록 청량음료, 주스 및 빙과류의 섭취가 높게 나타났다. 반면에 여학생은 과자 및 빵류를 선호하였으며 스트레스 정도가 높아질수록 우유, 유제품 및 청량음료, 주스 및 빙과류의 섭취가 높게 나타났다.
넷째, 식사 횟수와 식사량의 변화에 있어서 스트레스를 받았을 때 식생활은 평소와 비교했을 때 스트레스 정도가 높아짐에 따라 남학생은 감소하는 것으로 나타났으나 여학생은 감소하거나 증가하는 것으로 나타났다. 특히 여학생의 경우 스트레스 정도가 높을수록 과식횟수가 유의적으로 증가하였고, 스트레스 ‘상’ 집단이 ‘중’, ‘하’ 집단에 비해 간식, 야식 횟수 및 식욕의 변화는 증가하였고, 식사속도도 빨라지는 것으로 나타났다.
다섯째, 스트레스를 받았을 때 음식의 맛은 평소와 비교했을 때 남·여학생 모두 평소보다 더 자극적으로 섭취하는 것으로 나타났다. 특히 스트레스 강도가 높은 집단에서 남학생은 매운맛의 증가율이 높게 나타났으며, 여학생은 스트레스 ‘상’ 집단에서 ‘강해진다’ 이상의 비율이 단맛 62%, 짠맛 55.1%, 매운맛 55.1%로 나타났다.
이상의 결과를 종합하면 고등학생들의 식행동과 스트레스 수준 간에는 관련성이 있으며 특히, 성별에 따른 차이를 나타내었다. 이에 따라 남·여 고등학생을 위한 스트레스 대처방법에 대한 교육 프로그램을 운영하고, 스트레스에 따른 기호도를 충족할 수 있는 영양이 우수한 조리법과 메뉴를 개발하여야 할 것이다. 또한 균형잡힌 식생활 및 올바른 간식섭취를 위하여 지속적이고 체계적인 교육이 학교와 가정에서 이루어져야하며, 더불어 입시위주가 아닌 학생들의 건강과 행복을 위한 국가의 교육정책 수립도 필요한 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to examine how dietary life is associated with stress with first- to third-grade male and female students attending a high school located in Changwon-si and Gimhae-si of Gyeongsangnam-do. A survey was conducted to total 344 students, 163 male students (47.4%) and 181 fem...
The purpose of this study is to examine how dietary life is associated with stress with first- to third-grade male and female students attending a high school located in Changwon-si and Gimhae-si of Gyeongsangnam-do. A survey was conducted to total 344 students, 163 male students (47.4%) and 181 female students (52.6%), from February 2-11, 2015 with a questionnaire containing total 75 questions regarding their general characteristics, aspects of life, degree of stress, dietary behavior, food preferences, and change in dietary behavior resulted from stress. The survey results can be summarized as follows.
First, the degree of stress was higher in female students, and among the areas of stress, school life received the highest stress point.
Second, when the degree of their stress is higher, they tend to talk less with their parents, and they are more introverted and have fewer friends. They chose different ways of getting rid of stress according to the degree of it, and particularly the stress ‘high’ group tends to practice binging, overeating, and fasting.
Third, in terms of their dietary habits, male students tend to eat faster, while female students overeat more when the degree of their stress is higher. Both male and female students tend to be picky about food or eat snack more often when the degree of their stress is higher, and as snack, they eat soft drink, juice, and ice creams particularly more.
Fourth, about the change in their frequency and amount of eating, compared with their usual dietary life, when they get stress, male students tend to eat less whereas female students eat either more or less.
Fifth, about food taste they prefer when they are stressed, both male and female students tend to eat stronger taste food. Especially in high-stress groups, male students eat spicy food more, while female students eat sweet, salty, and spicy food more.
Based on the results of this study, high school students’ dietary behavior is associated with their stress level, and it indicated difference by sex. Accordingly, it will be needed to operate education programs to teach male and female high school students how to cope with their stress and also develop the recipes and menu that are plenty of nutrition and can satisfy their needs. Also, it is necessary to provide continuous and systematic education for them both at school and at home to help them lead a balanced dietary life and eat snack properly. In addition, the government should make educational policies that are not just oriented academically but to realize students’ health and happiness.
The purpose of this study is to examine how dietary life is associated with stress with first- to third-grade male and female students attending a high school located in Changwon-si and Gimhae-si of Gyeongsangnam-do. A survey was conducted to total 344 students, 163 male students (47.4%) and 181 female students (52.6%), from February 2-11, 2015 with a questionnaire containing total 75 questions regarding their general characteristics, aspects of life, degree of stress, dietary behavior, food preferences, and change in dietary behavior resulted from stress. The survey results can be summarized as follows.
First, the degree of stress was higher in female students, and among the areas of stress, school life received the highest stress point.
Second, when the degree of their stress is higher, they tend to talk less with their parents, and they are more introverted and have fewer friends. They chose different ways of getting rid of stress according to the degree of it, and particularly the stress ‘high’ group tends to practice binging, overeating, and fasting.
Third, in terms of their dietary habits, male students tend to eat faster, while female students overeat more when the degree of their stress is higher. Both male and female students tend to be picky about food or eat snack more often when the degree of their stress is higher, and as snack, they eat soft drink, juice, and ice creams particularly more.
Fourth, about the change in their frequency and amount of eating, compared with their usual dietary life, when they get stress, male students tend to eat less whereas female students eat either more or less.
Fifth, about food taste they prefer when they are stressed, both male and female students tend to eat stronger taste food. Especially in high-stress groups, male students eat spicy food more, while female students eat sweet, salty, and spicy food more.
Based on the results of this study, high school students’ dietary behavior is associated with their stress level, and it indicated difference by sex. Accordingly, it will be needed to operate education programs to teach male and female high school students how to cope with their stress and also develop the recipes and menu that are plenty of nutrition and can satisfy their needs. Also, it is necessary to provide continuous and systematic education for them both at school and at home to help them lead a balanced dietary life and eat snack properly. In addition, the government should make educational policies that are not just oriented academically but to realize students’ health and happiness.
주제어
#스트레스
#고등학생
#식습관
#식생활 태도
#식행동 변화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.