음악과 세계사의 통합교육 연구 : 19C 민족주의 음악과 19C 유럽 세계사의 민족주의를 중심으로 Integrated education study on music and world history : : Focusing on 19C nationalism music and 19C century nationalism in European history원문보기
음악과 세계사의 통합교육연구
: 19C 민족주의 음악과 19C 유럽세계사의 민족주의를 중심으로
음악은 인간의 창작물로써 시대와 사회의 모습을 반영한다. 서양음악의 발달과정에서 시대 및 사회의 모습을 반영한 음악의 모습을 쉽게 찾을 수 있다. 고대사회에서 종교의식과 춤의 반주 등으로 음악을 사용한 데에서 당시 사람들의 생활 모습을, 중세시대의 그레고리안 성가의 발달은 기독교 중심의 사회가 반영되어 있음을 알 수 있다. 이처럼 음악은 시대 및 ...
음악과 세계사의 통합교육연구
: 19C 민족주의 음악과 19C 유럽세계사의 민족주의를 중심으로
음악은 인간의 창작물로써 시대와 사회의 모습을 반영한다. 서양음악의 발달과정에서 시대 및 사회의 모습을 반영한 음악의 모습을 쉽게 찾을 수 있다. 고대사회에서 종교의식과 춤의 반주 등으로 음악을 사용한 데에서 당시 사람들의 생활 모습을, 중세시대의 그레고리안 성가의 발달은 기독교 중심의 사회가 반영되어 있음을 알 수 있다. 이처럼 음악은 시대 및 사회의 모습을 반영하므로, 역사적 맥락 속에서 음악을 바라볼 때에 효과적으로 이해할 수 있다.
통합교육은 현대사회의 지식의 양이 증가함에 따라 시간이 한정된 학교교육에 효과적이다. 지식들 간의 관련성에 따라 학습을 통합함으로써 학생들이 지식을 유용하게 습득할 수 있게 도우기 때문이다. 또한, 인지적ㆍ정의적ㆍ행동적 영역들이 서로 구분되지 않고 통합됨으로써, 현재 학교가 추구하는 전인교육의 실현에 적합하다.
이러한 필요성에 따라 본 논문에서는 음악과 세계사의 통합교육의 관점에서, 19C 민족주의 음악과 19C 유럽 세계사의 민족주의의 연계성을 찾아 이를 통합한 공통의 학습단원을 제시하고, 이를 2차시로 구성하였다.
1차시에서는 민족주의 이념 탄생의 역사적 배경과 민족주의 음악을 설명한다. 그리고 러시아 조국전쟁과 러시아 민족주의 음악을 연계하여 지도한다. 제재곡으로 무소르그스키의 「전람회의 그림」을 선정하였다. 학생은 제재곡의 특징을 알고, 표제 음악의 특징을 설명할 수 있다.
2차시에서는 각 유럽의 민족주의 운동과 그 나라의 민족주의 음악을 연계하였다. 체코와 노르웨이, 핀란드의 민족운동과 그 나라의 민족주의 작곡가들을 파악한다. 제재곡으로 그리그의 「페르귄트 모음곡」을 선정하였다. 학생은 제재곡의 특징을 알고, 「페르귄트 모음곡」중 ‘솔베이지의 노래’를 부를 수 있다.
이상과 같이 본 논문에서는 세계사와 음악을 연계함으로써 학생의 민족주의 이념에 대한 종합적 이해를 추구하였다. 음악사에서 19C 민족주의 음악은 세계사와 밀접한 관계에 있으므로 실제 음악 수업 현장에서 이를 활용하는 데에 도움이 될 것으로 기대한다.
음악과 세계사의 통합교육연구
: 19C 민족주의 음악과 19C 유럽세계사의 민족주의를 중심으로
음악은 인간의 창작물로써 시대와 사회의 모습을 반영한다. 서양음악의 발달과정에서 시대 및 사회의 모습을 반영한 음악의 모습을 쉽게 찾을 수 있다. 고대사회에서 종교의식과 춤의 반주 등으로 음악을 사용한 데에서 당시 사람들의 생활 모습을, 중세시대의 그레고리안 성가의 발달은 기독교 중심의 사회가 반영되어 있음을 알 수 있다. 이처럼 음악은 시대 및 사회의 모습을 반영하므로, 역사적 맥락 속에서 음악을 바라볼 때에 효과적으로 이해할 수 있다.
통합교육은 현대사회의 지식의 양이 증가함에 따라 시간이 한정된 학교교육에 효과적이다. 지식들 간의 관련성에 따라 학습을 통합함으로써 학생들이 지식을 유용하게 습득할 수 있게 도우기 때문이다. 또한, 인지적ㆍ정의적ㆍ행동적 영역들이 서로 구분되지 않고 통합됨으로써, 현재 학교가 추구하는 전인교육의 실현에 적합하다.
이러한 필요성에 따라 본 논문에서는 음악과 세계사의 통합교육의 관점에서, 19C 민족주의 음악과 19C 유럽 세계사의 민족주의의 연계성을 찾아 이를 통합한 공통의 학습단원을 제시하고, 이를 2차시로 구성하였다.
1차시에서는 민족주의 이념 탄생의 역사적 배경과 민족주의 음악을 설명한다. 그리고 러시아 조국전쟁과 러시아 민족주의 음악을 연계하여 지도한다. 제재곡으로 무소르그스키의 「전람회의 그림」을 선정하였다. 학생은 제재곡의 특징을 알고, 표제 음악의 특징을 설명할 수 있다.
2차시에서는 각 유럽의 민족주의 운동과 그 나라의 민족주의 음악을 연계하였다. 체코와 노르웨이, 핀란드의 민족운동과 그 나라의 민족주의 작곡가들을 파악한다. 제재곡으로 그리그의 「페르귄트 모음곡」을 선정하였다. 학생은 제재곡의 특징을 알고, 「페르귄트 모음곡」중 ‘솔베이지의 노래’를 부를 수 있다.
이상과 같이 본 논문에서는 세계사와 음악을 연계함으로써 학생의 민족주의 이념에 대한 종합적 이해를 추구하였다. 음악사에서 19C 민족주의 음악은 세계사와 밀접한 관계에 있으므로 실제 음악 수업 현장에서 이를 활용하는 데에 도움이 될 것으로 기대한다.
society. It is easy to find the music reflecting the pictures of times
and society in the process of western music development. It can be
identified that the music was reflected in the people’s lives at those
times as religious rituals and dancing accompaniment at ancient society,
and the developmen...
society. It is easy to find the music reflecting the pictures of times
and society in the process of western music development. It can be
identified that the music was reflected in the people’s lives at those
times as religious rituals and dancing accompaniment at ancient society,
and the development of Gregorian music at medieval times was
reflected in Christian society. As the music reflects the pictures of
times and society, music can be effectively understood from the
viewpoints of historical contexts.
Integrated education is effective to time-limited school education as
the volume of knowledge increases at modern society. It is because it
helps students to usefully acquire the knowledge by integrating the
learning according to the relevance between knowledge. Additionally, it
is appropriate for whole-person education which is currently pursued
by the school because Cognitive, Affective and Behavioral areas are
not separated but integrated.
According to this necessity in this study, the connectivity of
nationalism between 19C nationalism music and 19C European world
history was identified from the viewpoints of Integrated education
between music and world history and integrated common lesson unit
was suggested and organized as two session.
At first session, historical backgrounds about the birth of nationalism
ideology and nationalism music will be explained. And, Fatherland War
in Russia and Russian music will be connected and instructed.
「Pictures at an Exhibition」 by Musorgsky Modest Petrovich was
selected as topic song. Students know the characteristics of the topic
songs and can explain the characteristics of title music.
At second session, nationalism movements of each country in Europe
and nationalism music were connected. Movements and nationalism
composers in Czech, Norway and Finland are to be identified. 「‘Peer
Gynt’Suite No. 1 Op. 46」 by Edvard Hagerup Grieg was selected as
topic song. Students know the characteristics of the topic song and can
sing ‘Solveig's Song’ in 「Peer Gynt suite」
Like the above, this study seeks comprehensive understanding about
nationalism ideology for the students by connecting the world history
with music. As 19C nationalism music is closely related with the world
history in music history, it is expected to be helpful to be used in
actual music classes
society. It is easy to find the music reflecting the pictures of times
and society in the process of western music development. It can be
identified that the music was reflected in the people’s lives at those
times as religious rituals and dancing accompaniment at ancient society,
and the development of Gregorian music at medieval times was
reflected in Christian society. As the music reflects the pictures of
times and society, music can be effectively understood from the
viewpoints of historical contexts.
Integrated education is effective to time-limited school education as
the volume of knowledge increases at modern society. It is because it
helps students to usefully acquire the knowledge by integrating the
learning according to the relevance between knowledge. Additionally, it
is appropriate for whole-person education which is currently pursued
by the school because Cognitive, Affective and Behavioral areas are
not separated but integrated.
According to this necessity in this study, the connectivity of
nationalism between 19C nationalism music and 19C European world
history was identified from the viewpoints of Integrated education
between music and world history and integrated common lesson unit
was suggested and organized as two session.
At first session, historical backgrounds about the birth of nationalism
ideology and nationalism music will be explained. And, Fatherland War
in Russia and Russian music will be connected and instructed.
「Pictures at an Exhibition」 by Musorgsky Modest Petrovich was
selected as topic song. Students know the characteristics of the topic
songs and can explain the characteristics of title music.
At second session, nationalism movements of each country in Europe
and nationalism music were connected. Movements and nationalism
composers in Czech, Norway and Finland are to be identified. 「‘Peer
Gynt’Suite No. 1 Op. 46」 by Edvard Hagerup Grieg was selected as
topic song. Students know the characteristics of the topic song and can
sing ‘Solveig's Song’ in 「Peer Gynt suite」
Like the above, this study seeks comprehensive understanding about
nationalism ideology for the students by connecting the world history
with music. As 19C nationalism music is closely related with the world
history in music history, it is expected to be helpful to be used in
actual music classes
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.