중국 휴대폰 제조사 성장에 따른 국내 제조사 대응 전략 : 삼성전자 사례 중심으로 A Study on the Response Strategies of South Korean Smartphone Manufacturers to the Growth of Their Chinese Counterparts : with a focus on the case of Samsung Electronics원문보기
애플의 아이폰 이후 전 세계적으로 스마트폰의 이용률이 급격하게 성장하였다. 지금까지는 삼성과 애플, 두 회사가 스마트폰 시장을 양분하면서 이익의 대부분을 나누어 가졌다. 하지만 최근에 중국 스마트폰 제조사들의 급격한 성장으로 스마트폰 생태계에 변화가 생기고 있다.
본 연구는 이런 환경 변화에 대응하기 위한 국내 제조사의 대응전략에 대한 사례를 연구하였다. 먼저 대표적인 중국 스마트폰 제조사인 화웨이, 레노버, 샤오미에 대해서 알아보고, ...
애플의 아이폰 이후 전 세계적으로 스마트폰의 이용률이 급격하게 성장하였다. 지금까지는 삼성과 애플, 두 회사가 스마트폰 시장을 양분하면서 이익의 대부분을 나누어 가졌다. 하지만 최근에 중국 스마트폰 제조사들의 급격한 성장으로 스마트폰 생태계에 변화가 생기고 있다.
본 연구는 이런 환경 변화에 대응하기 위한 국내 제조사의 대응전략에 대한 사례를 연구하였다. 먼저 대표적인 중국 스마트폰 제조사인 화웨이, 레노버, 샤오미에 대해서 알아보고, SWOT분석을 통한 경쟁력을 파악하였다. 화웨이는 통신 네트워크 사업을 기반으로한 탄탄한 기술력이 강점이며, 레노버는PC 메이커 1위의 브랜드 네임과 인수 합병을 통한 스마트폰 사업의 비중을 강화하고 있다. 그리고. 샤오미는 S/W차별화와 독특한 마케팅 전략으로 중국에서 돌풍을 일으키고 있다.
이런 중국기업들에 대응하기 위한 스마트폰 1위 기업인 삼성전자에 대해서도 SWOT분석을 통해 강점, 약점, 기회, 위협의 요건들에 대해서 분석하였다. 그리고 삼성전자의STP 전략과 4P믹스 전략을 통한 중국 제조사들에대한 마케팅 경쟁우위 사례를 연구하였다.
삼성전자의 강점은 계열사를 통한 H/W 부품 차별화가 가능하고 부품의 안정적인 공급이 가능하다는 것이다. 또한, 브랜드 파워가 중국 제조사들과 비교가 되지 않을 정도로 높다. 삼성전자는 이와 같은 강점에다가 지속적인 부품혁신과 제품 영역 확대 및 S/W경쟁력 강화를 통해 중국 제조사의 추격을 뿌리치고 시장의 판도를 바꾸는 게임체인져가 되어야 할 것이다. 과거에도 삼성전자는 모토로라, 노키아와 같은 시장 지배자와의 경쟁에서 살아남아 시장의 패권을 쥐었다. 이제는 오히려 중국 제조사로부터 도전을 받고 있지만 지속적인 혁신과 창의성을 바탕으로 소비자의 감성을 충족시킨다면 스마트폰 대전에서 승자가 될 수 있을 것이다.
애플의 아이폰 이후 전 세계적으로 스마트폰의 이용률이 급격하게 성장하였다. 지금까지는 삼성과 애플, 두 회사가 스마트폰 시장을 양분하면서 이익의 대부분을 나누어 가졌다. 하지만 최근에 중국 스마트폰 제조사들의 급격한 성장으로 스마트폰 생태계에 변화가 생기고 있다.
본 연구는 이런 환경 변화에 대응하기 위한 국내 제조사의 대응전략에 대한 사례를 연구하였다. 먼저 대표적인 중국 스마트폰 제조사인 화웨이, 레노버, 샤오미에 대해서 알아보고, SWOT분석을 통한 경쟁력을 파악하였다. 화웨이는 통신 네트워크 사업을 기반으로한 탄탄한 기술력이 강점이며, 레노버는PC 메이커 1위의 브랜드 네임과 인수 합병을 통한 스마트폰 사업의 비중을 강화하고 있다. 그리고. 샤오미는 S/W차별화와 독특한 마케팅 전략으로 중국에서 돌풍을 일으키고 있다.
이런 중국기업들에 대응하기 위한 스마트폰 1위 기업인 삼성전자에 대해서도 SWOT분석을 통해 강점, 약점, 기회, 위협의 요건들에 대해서 분석하였다. 그리고 삼성전자의STP 전략과 4P믹스 전략을 통한 중국 제조사들에대한 마케팅 경쟁우위 사례를 연구하였다.
삼성전자의 강점은 계열사를 통한 H/W 부품 차별화가 가능하고 부품의 안정적인 공급이 가능하다는 것이다. 또한, 브랜드 파워가 중국 제조사들과 비교가 되지 않을 정도로 높다. 삼성전자는 이와 같은 강점에다가 지속적인 부품혁신과 제품 영역 확대 및 S/W경쟁력 강화를 통해 중국 제조사의 추격을 뿌리치고 시장의 판도를 바꾸는 게임체인져가 되어야 할 것이다. 과거에도 삼성전자는 모토로라, 노키아와 같은 시장 지배자와의 경쟁에서 살아남아 시장의 패권을 쥐었다. 이제는 오히려 중국 제조사로부터 도전을 받고 있지만 지속적인 혁신과 창의성을 바탕으로 소비자의 감성을 충족시킨다면 스마트폰 대전에서 승자가 될 수 있을 것이다.
Since the introduction of iPhone by Apple, the usage rates of smartphones have exploded around the world. Apple and Samsung have so far divided the smartphone market, taking most of the profits. However, the Chinese smartphone manufacturers have recently made rapid growth and are causing changes to ...
Since the introduction of iPhone by Apple, the usage rates of smartphones have exploded around the world. Apple and Samsung have so far divided the smartphone market, taking most of the profits. However, the Chinese smartphone manufacturers have recently made rapid growth and are causing changes to the smartphone ecosystem.
This paper presents a case study of South Korean manufacturers’ response strategies to those environmental changes. It examined some of the utmost Chinese smartphone manufacturers including Huawei, Lenovo, and Xiaomi and figured out their competitive edge through SWOT analysis. Huawei has high technology based on its communication network business; Lenovo boasts its status as No. 1 brand name in the PC manufacturer and strengths its smartphone business; and Xiaomi is causing a sensation in China with unique S/W differentiation and unique marketing strategies.
The study also conducted SWOT analysis for Samsung Electronics, which is the No. 1 player in the smartphone manufacturer. It then examined its cases of marketing competitive advantage over the Chinese manufacturers through its STP and 4P mix strategies.
Some of its strengths include H/W parts differentiation through its affiliates and stable supply of parts. In addition, its brand power is beyond comparison with that of Chinese manufacturers. In addition to those merits, it should work on constant parts innovation, expansion of product areas, and consolidation of S/W competitive edge in order to beat the Chinese manufacturers in the race and become a game changer in the market.
In the past, Samsung Electronics survived in its competition against such market rulers as Motorola and Nokia and obtained the market dominance. Today it is facing challenges from the Chinese smartphone manufacturers. If it continues to satisfy the emotional needs of consumers based on constant innovation and creativity, it will rise as the ultimate winner in the smartphone war.
Since the introduction of iPhone by Apple, the usage rates of smartphones have exploded around the world. Apple and Samsung have so far divided the smartphone market, taking most of the profits. However, the Chinese smartphone manufacturers have recently made rapid growth and are causing changes to the smartphone ecosystem.
This paper presents a case study of South Korean manufacturers’ response strategies to those environmental changes. It examined some of the utmost Chinese smartphone manufacturers including Huawei, Lenovo, and Xiaomi and figured out their competitive edge through SWOT analysis. Huawei has high technology based on its communication network business; Lenovo boasts its status as No. 1 brand name in the PC manufacturer and strengths its smartphone business; and Xiaomi is causing a sensation in China with unique S/W differentiation and unique marketing strategies.
The study also conducted SWOT analysis for Samsung Electronics, which is the No. 1 player in the smartphone manufacturer. It then examined its cases of marketing competitive advantage over the Chinese manufacturers through its STP and 4P mix strategies.
Some of its strengths include H/W parts differentiation through its affiliates and stable supply of parts. In addition, its brand power is beyond comparison with that of Chinese manufacturers. In addition to those merits, it should work on constant parts innovation, expansion of product areas, and consolidation of S/W competitive edge in order to beat the Chinese manufacturers in the race and become a game changer in the market.
In the past, Samsung Electronics survived in its competition against such market rulers as Motorola and Nokia and obtained the market dominance. Today it is facing challenges from the Chinese smartphone manufacturers. If it continues to satisfy the emotional needs of consumers based on constant innovation and creativity, it will rise as the ultimate winner in the smartphone war.
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