스페인어의 학습에 있어 동사변화는 필수적이며 기본적인 학습대상으로서 매우 중요한 학습대상이며 많은 노력과 시간이 소요되는 학습 요소이다. 그러나 이러한 점에도 불구하고, 실제 스페인어 교수 시에 동사변화에 대해 충분한 노력과 시간을 지속적으로 할애할 수가 없는 것이 현실이다. 이는 스페인어를 공부하는 한 또는 사용하는 한 계속적으로 동사변화에 대한 확인 및 학습이 필요하기 때문이다. 그러므로, 교실에서 보다는 교실 밖에서의 학습자의 자율적 학습활동에서 학습자는 동사변화 학습에 필요한 대부분의 노력과 시간을 할애한다 하여도 지나치지 않다. 그런데, 스페인어를 배울 때 기본적 학습대상인 동사변화는, ...
스페인어의 학습에 있어 동사변화는 필수적이며 기본적인 학습대상으로서 매우 중요한 학습대상이며 많은 노력과 시간이 소요되는 학습 요소이다. 그러나 이러한 점에도 불구하고, 실제 스페인어 교수 시에 동사변화에 대해 충분한 노력과 시간을 지속적으로 할애할 수가 없는 것이 현실이다. 이는 스페인어를 공부하는 한 또는 사용하는 한 계속적으로 동사변화에 대한 확인 및 학습이 필요하기 때문이다. 그러므로, 교실에서 보다는 교실 밖에서의 학습자의 자율적 학습활동에서 학습자는 동사변화 학습에 필요한 대부분의 노력과 시간을 할애한다 하여도 지나치지 않다. 그런데, 스페인어를 배울 때 기본적 학습대상인 동사변화는, IT 환경의 변화에 힘입어, 앱을 활용하면 편리하고 손쉽게 언제 어디서나 학습이 가능하다. 이런 편재성으로 인해 동사변화 앱은 필요할 때 즉시즉시 학습을 할 수 있는 강력한 동사변화 학습도구가 된다. 그러나, 이제까지의 거의 모든 동사변화 앱이 제공하는 사용기능은 학습자에 의한 동사변화 목록 조회활동뿐이며, 이런 조회할동의 경우 학습자는 동사변화를 확인만하는 수동적인 학습밖에 할 수 없고, 교수자가 학습에 개입될 가능성은 별로 없었다. 그러나 동사변화 학습 앱은 그 기능을 조금 더 보강하면, 학습자들의 능동적이고 개별적인 동사변화 학습도구로서 뿐만 아니라, 교수자의 동사변화에 대한 교수활동의 도구로서도 적극 활용될 수 있다. 즉, 앱을 통해 교수자는 학습자의 동사변화 학습을 안내하고 교실활동에서 부족한 동사변화 학습에 대한 지도활동을 보충할 수 있다. 이러한 효과를 거두어들이려면, 단순한 동사변화 목록 및 개별 동사변화의 형태 제공에 더하여 새로운 기능들의 추가가 필요할 것이다. 또한, 필요에 따라 교수자가 적절하게 앱의 내용을 구성할 수 있다면 동사변화 앱을 통한 학습 및 지도는 더욱 효과적이 될 수 있을 것이다. 이러한 가정에서 스페인어 동사변화 앱에 적용될 수 있는 기능은 어떤 것들이 될 수 있을지에 대해 생각해보고, 교수자가 어떻게 이런 기능을 갖는 앱의 내용을 구성할 수 있을 지에 대한 모색을 해 보는 것이 이 연구의 목적이다. 이러한 목표에 접근하고자, 앱 프로그래밍에 대한 전문적인 지식이 없는 교수자도 앱을 만들 수 있는 GUI 방식의 앱 개발 프로그램을 써서 동사변화 앱의 모델을 설계하고 구현하였다. 비록 현 과제에서는 스페인어 동사변화만 다루었으나, 동사변화가 있는 다른 언어들의 동사변화 내용을 동일한 모델에 적용하면 타 언어에도 그대로 적용되는 학습도구 및 교수도구로 이 연구를 통해 설계된 앱을 사용할 수도 있다. 또한 동사변화 앱을 설계하는데 쓰인 개념과 요소들은 동사변화뿐만이 아닌 일반 이러닝에도 적용될 수 있다.
스페인어의 학습에 있어 동사변화는 필수적이며 기본적인 학습대상으로서 매우 중요한 학습대상이며 많은 노력과 시간이 소요되는 학습 요소이다. 그러나 이러한 점에도 불구하고, 실제 스페인어 교수 시에 동사변화에 대해 충분한 노력과 시간을 지속적으로 할애할 수가 없는 것이 현실이다. 이는 스페인어를 공부하는 한 또는 사용하는 한 계속적으로 동사변화에 대한 확인 및 학습이 필요하기 때문이다. 그러므로, 교실에서 보다는 교실 밖에서의 학습자의 자율적 학습활동에서 학습자는 동사변화 학습에 필요한 대부분의 노력과 시간을 할애한다 하여도 지나치지 않다. 그런데, 스페인어를 배울 때 기본적 학습대상인 동사변화는, IT 환경의 변화에 힘입어, 앱을 활용하면 편리하고 손쉽게 언제 어디서나 학습이 가능하다. 이런 편재성으로 인해 동사변화 앱은 필요할 때 즉시즉시 학습을 할 수 있는 강력한 동사변화 학습도구가 된다. 그러나, 이제까지의 거의 모든 동사변화 앱이 제공하는 사용기능은 학습자에 의한 동사변화 목록 조회활동뿐이며, 이런 조회할동의 경우 학습자는 동사변화를 확인만하는 수동적인 학습밖에 할 수 없고, 교수자가 학습에 개입될 가능성은 별로 없었다. 그러나 동사변화 학습 앱은 그 기능을 조금 더 보강하면, 학습자들의 능동적이고 개별적인 동사변화 학습도구로서 뿐만 아니라, 교수자의 동사변화에 대한 교수활동의 도구로서도 적극 활용될 수 있다. 즉, 앱을 통해 교수자는 학습자의 동사변화 학습을 안내하고 교실활동에서 부족한 동사변화 학습에 대한 지도활동을 보충할 수 있다. 이러한 효과를 거두어들이려면, 단순한 동사변화 목록 및 개별 동사변화의 형태 제공에 더하여 새로운 기능들의 추가가 필요할 것이다. 또한, 필요에 따라 교수자가 적절하게 앱의 내용을 구성할 수 있다면 동사변화 앱을 통한 학습 및 지도는 더욱 효과적이 될 수 있을 것이다. 이러한 가정에서 스페인어 동사변화 앱에 적용될 수 있는 기능은 어떤 것들이 될 수 있을지에 대해 생각해보고, 교수자가 어떻게 이런 기능을 갖는 앱의 내용을 구성할 수 있을 지에 대한 모색을 해 보는 것이 이 연구의 목적이다. 이러한 목표에 접근하고자, 앱 프로그래밍에 대한 전문적인 지식이 없는 교수자도 앱을 만들 수 있는 GUI 방식의 앱 개발 프로그램을 써서 동사변화 앱의 모델을 설계하고 구현하였다. 비록 현 과제에서는 스페인어 동사변화만 다루었으나, 동사변화가 있는 다른 언어들의 동사변화 내용을 동일한 모델에 적용하면 타 언어에도 그대로 적용되는 학습도구 및 교수도구로 이 연구를 통해 설계된 앱을 사용할 수도 있다. 또한 동사변화 앱을 설계하는데 쓰인 개념과 요소들은 동사변화뿐만이 아닌 일반 이러닝에도 적용될 수 있다.
In studying Spanish, learning verb conjugation is very important. It is needed much time to learn it. Nevertheless, The process of learning the Spanish conjugation can not be done completely in class. Therefore, the learning of Spanish conjugation is done by learning alone or by oneself. But with th...
In studying Spanish, learning verb conjugation is very important. It is needed much time to learn it. Nevertheless, The process of learning the Spanish conjugation can not be done completely in class. Therefore, the learning of Spanish conjugation is done by learning alone or by oneself. But with the development of ICT technology and general use of mobile devices, it is now possible that the application is used as a powerful learning tool for the Spanish conjugation. The mobile unit, besides serving for learning conjugation, can be a teaching conjugation tool also with some possible functions that has the mobile application. To ensure the effectiveness of teaching and learning with a mobile application, it will be better that an expert in the field, where the education is done, designs and makes an mobile application for teaching and learning. Therefore, we have designed and made an application for Spanish verb conjugation using an authoring tool. The developped application has been evaluated by a group of experts in teaching Spanish. The evaluation is positive in terms of teaching and learning Spanish, and also about the novelty of function compared with other existing applications. With this work we have seen that the authoring tool used by an expert in the target field of education can be a powerful device for e-learning. Therefore, further exploration of authoring tools and their dissemination among teachers is needed. The application we have done also can serve directly for other languages that have conjugation. And we expect too that the functions and the composition of our application can be useful for the general education of language in e-learning and for the e-learning in general as well.
In studying Spanish, learning verb conjugation is very important. It is needed much time to learn it. Nevertheless, The process of learning the Spanish conjugation can not be done completely in class. Therefore, the learning of Spanish conjugation is done by learning alone or by oneself. But with the development of ICT technology and general use of mobile devices, it is now possible that the application is used as a powerful learning tool for the Spanish conjugation. The mobile unit, besides serving for learning conjugation, can be a teaching conjugation tool also with some possible functions that has the mobile application. To ensure the effectiveness of teaching and learning with a mobile application, it will be better that an expert in the field, where the education is done, designs and makes an mobile application for teaching and learning. Therefore, we have designed and made an application for Spanish verb conjugation using an authoring tool. The developped application has been evaluated by a group of experts in teaching Spanish. The evaluation is positive in terms of teaching and learning Spanish, and also about the novelty of function compared with other existing applications. With this work we have seen that the authoring tool used by an expert in the target field of education can be a powerful device for e-learning. Therefore, further exploration of authoring tools and their dissemination among teachers is needed. The application we have done also can serve directly for other languages that have conjugation. And we expect too that the functions and the composition of our application can be useful for the general education of language in e-learning and for the e-learning in general as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.