본 연구는 TV홈쇼핑을 통해 중년여성에게 적합한 건강기능식품을 제공할 수 있도록 필요한 방안을 모색함과 동시에 제품 개발 및 마케팅 전략수립에 도움을 주고자 하였다. 연구의 진행은 2015년 4월 10일부터 4월 30일까지 지역 등의 제한을 두지 않은 40세 이상 TV홈쇼핑을 통해 건강기능식품의 구매경험이 있는 중년여성 156명을 대상으로 하였다. 건강상태 및 인식, 건강기능식품의 기대특성 및 인지도, TV홈쇼핑 내 건강기능식품의 구매행동을 조사하였다. 중년여성의 연령대가 젊을수록 건강상태를 인식하는 정도가 높았으며, 대부분 갱년기 증상이 나타났다. 건강증진을 위해 건강기능식품의 섭취를 하고 있었으며, 건강기능식품을 구매하여 기대하고 하는 효과로는 피로개선, 혈액순환, 비타민미네랄, 면연력 증진 순으로 나타났다. 중년여성의 연령대가 젊을수록 TV홈쇼핑 내 구매행동에 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났으며, 효과에 만족도가 높은 연령대는 50대로 건강기능식품에 건강에 도움이 된다는 인지도 또한 가장 높았다. 건강기능식품의 구매행동 중 가장 긍정적으로 인식하고 있는 원재료의 품질, 효능의 신뢰성은 건강기능식품이 일반식품과는 다른 ...
본 연구는 TV홈쇼핑을 통해 중년여성에게 적합한 건강기능식품을 제공할 수 있도록 필요한 방안을 모색함과 동시에 제품 개발 및 마케팅 전략수립에 도움을 주고자 하였다. 연구의 진행은 2015년 4월 10일부터 4월 30일까지 지역 등의 제한을 두지 않은 40세 이상 TV홈쇼핑을 통해 건강기능식품의 구매경험이 있는 중년여성 156명을 대상으로 하였다. 건강상태 및 인식, 건강기능식품의 기대특성 및 인지도, TV홈쇼핑 내 건강기능식품의 구매행동을 조사하였다. 중년여성의 연령대가 젊을수록 건강상태를 인식하는 정도가 높았으며, 대부분 갱년기 증상이 나타났다. 건강증진을 위해 건강기능식품의 섭취를 하고 있었으며, 건강기능식품을 구매하여 기대하고 하는 효과로는 피로개선, 혈액순환, 비타민미네랄, 면연력 증진 순으로 나타났다. 중년여성의 연령대가 젊을수록 TV홈쇼핑 내 구매행동에 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났으며, 효과에 만족도가 높은 연령대는 50대로 건강기능식품에 건강에 도움이 된다는 인지도 또한 가장 높았다. 건강기능식품의 구매행동 중 가장 긍정적으로 인식하고 있는 원재료의 품질, 효능의 신뢰성은 건강기능식품이 일반식품과는 다른 특이성을 가지며 때문이다. 그러나 건강기능식품의 재 구매를 거부한 이유로는 효과부족 및 필요한 기능성제품을 구매할 수 없음으로 1년간 구입하는 건강기능식품의 횟수는 3회 미만이었다. TV홈쇼핑 내 건강기능식품의 다양한 상품을 제시함으로써 건강기능식품의 부적정적인 구매의사를 보이는 중년여성의 구매행동의 전환이 필요하며, 중년여성의 각 연령층에 맞는 건강기능식품의 제공이 필요할 것이다. 또한 중년여성의 연령대가 젊을수록 TV홈쇼핑 내 구매행동에 긍정적인 인식을 가지고 있었지만 고령층을 위한 TV홈쇼핑의 이용방법의 간결함을 더 강화하여야 할 것이다.
본 연구는 TV홈쇼핑을 통해 중년여성에게 적합한 건강기능식품을 제공할 수 있도록 필요한 방안을 모색함과 동시에 제품 개발 및 마케팅 전략수립에 도움을 주고자 하였다. 연구의 진행은 2015년 4월 10일부터 4월 30일까지 지역 등의 제한을 두지 않은 40세 이상 TV홈쇼핑을 통해 건강기능식품의 구매경험이 있는 중년여성 156명을 대상으로 하였다. 건강상태 및 인식, 건강기능식품의 기대특성 및 인지도, TV홈쇼핑 내 건강기능식품의 구매행동을 조사하였다. 중년여성의 연령대가 젊을수록 건강상태를 인식하는 정도가 높았으며, 대부분 갱년기 증상이 나타났다. 건강증진을 위해 건강기능식품의 섭취를 하고 있었으며, 건강기능식품을 구매하여 기대하고 하는 효과로는 피로개선, 혈액순환, 비타민미네랄, 면연력 증진 순으로 나타났다. 중년여성의 연령대가 젊을수록 TV홈쇼핑 내 구매행동에 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났으며, 효과에 만족도가 높은 연령대는 50대로 건강기능식품에 건강에 도움이 된다는 인지도 또한 가장 높았다. 건강기능식품의 구매행동 중 가장 긍정적으로 인식하고 있는 원재료의 품질, 효능의 신뢰성은 건강기능식품이 일반식품과는 다른 특이성을 가지며 때문이다. 그러나 건강기능식품의 재 구매를 거부한 이유로는 효과부족 및 필요한 기능성제품을 구매할 수 없음으로 1년간 구입하는 건강기능식품의 횟수는 3회 미만이었다. TV홈쇼핑 내 건강기능식품의 다양한 상품을 제시함으로써 건강기능식품의 부적정적인 구매의사를 보이는 중년여성의 구매행동의 전환이 필요하며, 중년여성의 각 연령층에 맞는 건강기능식품의 제공이 필요할 것이다. 또한 중년여성의 연령대가 젊을수록 TV홈쇼핑 내 구매행동에 긍정적인 인식을 가지고 있었지만 고령층을 위한 TV홈쇼핑의 이용방법의 간결함을 더 강화하여야 할 것이다.
This study is done about the middle aged woman buying of HFF through TV home shopping and for increasing satisfaction degree. 156 middle aged woman having bought HFF through TV home shopping were searched and were over the age of 40 regard less of region from Apr.10.2015 to Apr.30.2015. Questionaire...
This study is done about the middle aged woman buying of HFF through TV home shopping and for increasing satisfaction degree. 156 middle aged woman having bought HFF through TV home shopping were searched and were over the age of 40 regard less of region from Apr.10.2015 to Apr.30.2015. Questionaire included general items, health state and awareness of health state, expectation of HFF and realization of HFF, and buying behavior of HFF IN tv home shopping. The younger middle aged woman, the more aware they were of their health state. Menopause disorder in more than half of them was low having HFF, expectation effect of HFF for fatigue improvement, blood circulation, vitamin and mineral and immunity promotion. The lower the are of middle aged woman, the more positive they were about buying through TV home shopping. HFF effect satisfaction degree of age fifties was high and the awareness of HFF health contribution was also the most. The HFF original material quality and effect was most realized in buying HFF. The credibility of HFF original material is different from general food. HFF buying is found according to the brand reliability after the exact product explanation provided by shopping host. The repurchasing refusal was owing to the effect deficiency owing to the absence of necessary functional products. The HFF buying frequency a year was less than 3 times. The buying behavior of middle aged woman showing negative intention should be changed with providing diverse HFF and the providing HFF proper to the middle aged woman is necessary. The younger middle aged woman was positive in buying HFF in TV home shopping but the simple TV home shopping use method for the more aged woman should be developed.
This study is done about the middle aged woman buying of HFF through TV home shopping and for increasing satisfaction degree. 156 middle aged woman having bought HFF through TV home shopping were searched and were over the age of 40 regard less of region from Apr.10.2015 to Apr.30.2015. Questionaire included general items, health state and awareness of health state, expectation of HFF and realization of HFF, and buying behavior of HFF IN tv home shopping. The younger middle aged woman, the more aware they were of their health state. Menopause disorder in more than half of them was low having HFF, expectation effect of HFF for fatigue improvement, blood circulation, vitamin and mineral and immunity promotion. The lower the are of middle aged woman, the more positive they were about buying through TV home shopping. HFF effect satisfaction degree of age fifties was high and the awareness of HFF health contribution was also the most. The HFF original material quality and effect was most realized in buying HFF. The credibility of HFF original material is different from general food. HFF buying is found according to the brand reliability after the exact product explanation provided by shopping host. The repurchasing refusal was owing to the effect deficiency owing to the absence of necessary functional products. The HFF buying frequency a year was less than 3 times. The buying behavior of middle aged woman showing negative intention should be changed with providing diverse HFF and the providing HFF proper to the middle aged woman is necessary. The younger middle aged woman was positive in buying HFF in TV home shopping but the simple TV home shopping use method for the more aged woman should be developed.
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