우리 사회는 고령화 사회에 접근하면서 뉴실버세대의 금융서비스에 대한 관심이 높아지고 있어 스마트뱅킹 이용이 점차 활발해지고 있다. 그러나 타 연령대에 비해 그들의 이용 수준은 현저하게 떨어지고 있었다. 선행연구 결과 스마트뱅킹 사용성 향상을 위한 앱 GUI 디자인 방안의 연구는 이제 시작 단계이다. 따라서 본 연구는 뉴실버세대를 위한 국민과 신한은행의 ‘큰 글씨 이체’ 서비스를 선정하여 GUI 디자인 구성 요소를 기반으로 한 사용성 평가를 비교분석하였다. 연구 방법으로서 스마트뱅킹을 사용 경험이 있는 뉴실버세대를 대상으로 설문조사에 의해 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가 기준을 제안하기 위해 뉴실버세대를 배려하여 GUI 디자인 구성요소(컬러, ...
우리 사회는 고령화 사회에 접근하면서 뉴실버세대의 금융서비스에 대한 관심이 높아지고 있어 스마트뱅킹 이용이 점차 활발해지고 있다. 그러나 타 연령대에 비해 그들의 이용 수준은 현저하게 떨어지고 있었다. 선행연구 결과 스마트뱅킹 사용성 향상을 위한 앱 GUI 디자인 방안의 연구는 이제 시작 단계이다. 따라서 본 연구는 뉴실버세대를 위한 국민과 신한은행의 ‘큰 글씨 이체’ 서비스를 선정하여 GUI 디자인 구성 요소를 기반으로 한 사용성 평가를 비교분석하였다. 연구 방법으로서 스마트뱅킹을 사용 경험이 있는 뉴실버세대를 대상으로 설문조사에 의해 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가 기준을 제안하기 위해 뉴실버세대를 배려하여 GUI 디자인 구성요소(컬러, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 네비게이션)와 사용성 원칙(일관성, 간결성, 효율성, 심미성, 인지용이성)을 바탕으로 체크리스트 방법으로 설문 항목을 작성하였다. 연구 결과로 뉴실버세대의 스마트뱅킹 경험을 바탕으로 사용성을 향상 시킬 수 있는 디자인 방안을 제시하였다. ①컬러 측면에 있어서 뉴실버세대는 질 식별하기 위해 배경색으로 화이트를, 메뉴는 블루로, 텍스트에는 블랙을 사용하며, 입력창에 옐로로 변화를 주고 중요 정보에 레드 포인트로 적용하면 큰 효과를 낼 수 있다. ②레이아웃 측면에서 뉴실버세대들이 다시 학습하지 않도록 구성요소들이 앱의 맨 위나 아래에 전체적으로 배치되어 있고, 정보를 그룹화해 화면 구성은 간결하게 배치되고, 키보드 인터페이스를 제공하고 '입금은행 선택'과 '계좌번호 입력'이 한 페이지에 배치되고 또 '계좌잔액'과 '출금가능 잔액' 정보를 제공해야 한다. ③아이콘 측면에서 인지 능력의 저하 때문에 동일한 기능이라면 한 화면에 아이콘을 하나 제공하고, 아이콘에서 화이트 배경과 블랙의 숫자로, 사이즈를 1.20*0.70cm의 크기로 디자인하는 것이 좋다. ④타이포그래피 디자인에 있어 산세리프체인 고딕체를 선택하고 양을 최소화하고, 한글을 18포인트로, 색을 레드로, 중요한 정보를 볼드체로 디자인해야 한다. ⑤ 네비게이션 측면에서 뉴실버세대들이 인지 능력의 저하 때문에 메뉴를 한꺼번에 보고, 메뉴에 있는 글자 크기가 18포인트로 디자인하는 것이 좋다. 네비게이션 디자인을 선(Line) 형태에다 원형 점에 안에 숫자를 표기해 넣는 것이 좋다. 뉴실버세대들은 젊은 세대의 사용자들에 비해 상대적으로 많은 신체적, 인지적 제한 특성들로 인해 스마트뱅킹 인터페이스를 사용하는데 어려움을 겪고 있었다. 따라서 뉴실버세대들의 경험을 바탕으로 스마트뱅킹 향상시키는 디자인 방안을 제시하였다. 이러한 디자인 방향에 따라 스마트뱅킹 서비스를 사용하는데 있어 뉴실버세대들에게 더 좋은 경험을 제공할 수 있을 것이다.
우리 사회는 고령화 사회에 접근하면서 뉴실버세대의 금융서비스에 대한 관심이 높아지고 있어 스마트뱅킹 이용이 점차 활발해지고 있다. 그러나 타 연령대에 비해 그들의 이용 수준은 현저하게 떨어지고 있었다. 선행연구 결과 스마트뱅킹 사용성 향상을 위한 앱 GUI 디자인 방안의 연구는 이제 시작 단계이다. 따라서 본 연구는 뉴실버세대를 위한 국민과 신한은행의 ‘큰 글씨 이체’ 서비스를 선정하여 GUI 디자인 구성 요소를 기반으로 한 사용성 평가를 비교분석하였다. 연구 방법으로서 스마트뱅킹을 사용 경험이 있는 뉴실버세대를 대상으로 설문조사에 의해 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가 기준을 제안하기 위해 뉴실버세대를 배려하여 GUI 디자인 구성요소(컬러, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 네비게이션)와 사용성 원칙(일관성, 간결성, 효율성, 심미성, 인지용이성)을 바탕으로 체크리스트 방법으로 설문 항목을 작성하였다. 연구 결과로 뉴실버세대의 스마트뱅킹 경험을 바탕으로 사용성을 향상 시킬 수 있는 디자인 방안을 제시하였다. ①컬러 측면에 있어서 뉴실버세대는 질 식별하기 위해 배경색으로 화이트를, 메뉴는 블루로, 텍스트에는 블랙을 사용하며, 입력창에 옐로로 변화를 주고 중요 정보에 레드 포인트로 적용하면 큰 효과를 낼 수 있다. ②레이아웃 측면에서 뉴실버세대들이 다시 학습하지 않도록 구성요소들이 앱의 맨 위나 아래에 전체적으로 배치되어 있고, 정보를 그룹화해 화면 구성은 간결하게 배치되고, 키보드 인터페이스를 제공하고 '입금은행 선택'과 '계좌번호 입력'이 한 페이지에 배치되고 또 '계좌잔액'과 '출금가능 잔액' 정보를 제공해야 한다. ③아이콘 측면에서 인지 능력의 저하 때문에 동일한 기능이라면 한 화면에 아이콘을 하나 제공하고, 아이콘에서 화이트 배경과 블랙의 숫자로, 사이즈를 1.20*0.70cm의 크기로 디자인하는 것이 좋다. ④타이포그래피 디자인에 있어 산세리프체인 고딕체를 선택하고 양을 최소화하고, 한글을 18포인트로, 색을 레드로, 중요한 정보를 볼드체로 디자인해야 한다. ⑤ 네비게이션 측면에서 뉴실버세대들이 인지 능력의 저하 때문에 메뉴를 한꺼번에 보고, 메뉴에 있는 글자 크기가 18포인트로 디자인하는 것이 좋다. 네비게이션 디자인을 선(Line) 형태에다 원형 점에 안에 숫자를 표기해 넣는 것이 좋다. 뉴실버세대들은 젊은 세대의 사용자들에 비해 상대적으로 많은 신체적, 인지적 제한 특성들로 인해 스마트뱅킹 인터페이스를 사용하는데 어려움을 겪고 있었다. 따라서 뉴실버세대들의 경험을 바탕으로 스마트뱅킹 향상시키는 디자인 방안을 제시하였다. 이러한 디자인 방향에 따라 스마트뱅킹 서비스를 사용하는데 있어 뉴실버세대들에게 더 좋은 경험을 제공할 수 있을 것이다.
Our society is becoming an aging society which new silver generation is interested in using smart banking, However, compared to other age groups, their utilization level is considerably declining. Based on the preceding researches, the study of how to improve the smart banking app on GUI design is i...
Our society is becoming an aging society which new silver generation is interested in using smart banking, However, compared to other age groups, their utilization level is considerably declining. Based on the preceding researches, the study of how to improve the smart banking app on GUI design is in the beginning level currently. Therefore, this study compared and analyzed the smart banking usability evaluation of the Kookmin and Shinhan bank's " large letters transfer" service for the new silver generation based on the GUI design components. The research method is that a survey of the new generation with a silver smart banking experience was evaluated. This study selected GUI components and usability principles considering (Consistency, Simplicity, Efficiency, Aesthetics and cognition faction) for the new silver generation(color, layout, icon, typography and nagvigation) by using the checklist to raise the standards of the usability evaluation, based on which helped created the items for the questionnaire. Results are presented that design methods could improve the usability of smart banking, based on the experiences of the new silver-generation. ①In color quality aspects, white as the background color can help the new silver generation to identify, the menu is in blue, and black is used for text, When applied to the red point in the input window to critical information to change the color into yellow which can make a big difference. ②layouts are arranged beneath the top or components of the app to prevent new generations from learning again, information has been grouped to display the configuration is concisely arranged, It provides a keyboard interface, and "Deposit bank choice "and" Enter account number' should be placed on one page, also the information of "Account balance" and “Withdrawal Balance available” should be on this page as well. In icon aspect, due to deterioration of cognitive abilities, only one icon should be provided on one page with the same function. On the icon, the number is using white and black is used on the background, it is better to design the size to the size of 1.20 * 0.70cm. ④As for typography, all San Serif Font typefaces should be the best choice and try to use minimum amount in the text, 18 points, The color should be red, and to consider the design, the important information should in bold.⑤ In the navigation aspects, because of deterioration of cognitive abilities in the new silver generation, in order to see the whole page at once, the text size on the menu can be designed with 18 points. A good navigation design should be a construction that numbers placed inside the points which are added on a line. Compare to the users of the younger generation, new silver generation may have more troubles with the smart banking interfaces due to the physical and perceptual limitation. Therefore a design methods based on the new silver generation smart banking experiences should be improved and presented. So if it is designed like this, the new silver generation will have a even better experience.
Our society is becoming an aging society which new silver generation is interested in using smart banking, However, compared to other age groups, their utilization level is considerably declining. Based on the preceding researches, the study of how to improve the smart banking app on GUI design is in the beginning level currently. Therefore, this study compared and analyzed the smart banking usability evaluation of the Kookmin and Shinhan bank's " large letters transfer" service for the new silver generation based on the GUI design components. The research method is that a survey of the new generation with a silver smart banking experience was evaluated. This study selected GUI components and usability principles considering (Consistency, Simplicity, Efficiency, Aesthetics and cognition faction) for the new silver generation(color, layout, icon, typography and nagvigation) by using the checklist to raise the standards of the usability evaluation, based on which helped created the items for the questionnaire. Results are presented that design methods could improve the usability of smart banking, based on the experiences of the new silver-generation. ①In color quality aspects, white as the background color can help the new silver generation to identify, the menu is in blue, and black is used for text, When applied to the red point in the input window to critical information to change the color into yellow which can make a big difference. ②layouts are arranged beneath the top or components of the app to prevent new generations from learning again, information has been grouped to display the configuration is concisely arranged, It provides a keyboard interface, and "Deposit bank choice "and" Enter account number' should be placed on one page, also the information of "Account balance" and “Withdrawal Balance available” should be on this page as well. In icon aspect, due to deterioration of cognitive abilities, only one icon should be provided on one page with the same function. On the icon, the number is using white and black is used on the background, it is better to design the size to the size of 1.20 * 0.70cm. ④As for typography, all San Serif Font typefaces should be the best choice and try to use minimum amount in the text, 18 points, The color should be red, and to consider the design, the important information should in bold.⑤ In the navigation aspects, because of deterioration of cognitive abilities in the new silver generation, in order to see the whole page at once, the text size on the menu can be designed with 18 points. A good navigation design should be a construction that numbers placed inside the points which are added on a line. Compare to the users of the younger generation, new silver generation may have more troubles with the smart banking interfaces due to the physical and perceptual limitation. Therefore a design methods based on the new silver generation smart banking experiences should be improved and presented. So if it is designed like this, the new silver generation will have a even better experience.
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