교육이란 “가르칠 교(敎). 기를 육(育)” 가르치고 기른다는 뜻이다. 그러나 이 시대는 교육의 기능 중에 가르침만 강조되고 인재를 길러내는 데 소홀하여 문제가 되고 있다. 가르침만 강조 되다보니 자연스레 대학입시 정책에 많은 관심을 가지게 되었고, 중등학교 교육과정의 목표 또한 개인의 창의성이나 개성을 존중 하지 않고 성적위주의 교육으로 바뀌게 되었다. 그리고 대학입시 정책이 여러 차례 변해 왔지만 주요 평가 자료는 학생들의 학력이었다. 그래서 이러한 점을 해결하고자 2007년도부터 입학사정관제를 실시하였다. 입학사정관제는 대학이 중등학교 교육과정, 대학의 학생선발 방법 등에 대한 전문가를 채용하고, 이들을 활용하여 학생의 성적, 개인 환경, 잠재력 및 소질 등을 종합적으로 판단하여 신입생을 선발하는 제도를 의미한다. 이와 같은 대입정책의 변화가 중등학교 교육과정의 적절하고 올바른 변화를 위해 그 영향력을 행사해야 할 것으로 생각된다. 따라서 이 논문에서는 국가교육과정이 개정되어 그 교육이념에 변화가 있다면, 중등학교 교육과정에도 적절한 변화가 있어야 한다고 주장하고 있다. 이 연구의 목적은 첫째, 교육의 여러 가지 목적 중에 하나인 대학 진학과 연계된 중등학교 교육과정의 의미와 변천을 살펴보고, 대학입시 정책이 중등학교 교육과정 변화와 어떤 연관성이 있는지 고찰해 보는 것이다. 둘째, 대학입시 정책 변화에 따른 중등학교 교육과정을 보다 효율적으로 운영하기 위해 대학입시 정책의 문제점을 살펴보고 그 해결책과 대안을 찾기 위함이다. 또한 이 연구는 지금까지의 대입제도 변천과정을 통해 시사 받을 수 있듯이 사회·정치적 논리가 교육의 논리를 앞서는 일은 바람직하지 않다고 평가한다. 현재 진행되고 있는 제도개선안 논의에서 가장 핵심적으로 설정해야 할 사항은 ‘우리 교육목표는 무엇인가,’ ‘학교에서 이루어지고 있는 교육과정의 결과는 무엇인가’ 등에 관한 것이다. 따라서 이를 기반으로 대학에서 학생 선발을 위한 과정이 이루어 져야하고, 교육의 목적을 잘 살려 합리적인 중등학교 교육과정이 세워져야 하겠다.
교육이란 “가르칠 교(敎). 기를 육(育)” 가르치고 기른다는 뜻이다. 그러나 이 시대는 교육의 기능 중에 가르침만 강조되고 인재를 길러내는 데 소홀하여 문제가 되고 있다. 가르침만 강조 되다보니 자연스레 대학입시 정책에 많은 관심을 가지게 되었고, 중등학교 교육과정의 목표 또한 개인의 창의성이나 개성을 존중 하지 않고 성적위주의 교육으로 바뀌게 되었다. 그리고 대학입시 정책이 여러 차례 변해 왔지만 주요 평가 자료는 학생들의 학력이었다. 그래서 이러한 점을 해결하고자 2007년도부터 입학사정관제를 실시하였다. 입학사정관제는 대학이 중등학교 교육과정, 대학의 학생선발 방법 등에 대한 전문가를 채용하고, 이들을 활용하여 학생의 성적, 개인 환경, 잠재력 및 소질 등을 종합적으로 판단하여 신입생을 선발하는 제도를 의미한다. 이와 같은 대입정책의 변화가 중등학교 교육과정의 적절하고 올바른 변화를 위해 그 영향력을 행사해야 할 것으로 생각된다. 따라서 이 논문에서는 국가교육과정이 개정되어 그 교육이념에 변화가 있다면, 중등학교 교육과정에도 적절한 변화가 있어야 한다고 주장하고 있다. 이 연구의 목적은 첫째, 교육의 여러 가지 목적 중에 하나인 대학 진학과 연계된 중등학교 교육과정의 의미와 변천을 살펴보고, 대학입시 정책이 중등학교 교육과정 변화와 어떤 연관성이 있는지 고찰해 보는 것이다. 둘째, 대학입시 정책 변화에 따른 중등학교 교육과정을 보다 효율적으로 운영하기 위해 대학입시 정책의 문제점을 살펴보고 그 해결책과 대안을 찾기 위함이다. 또한 이 연구는 지금까지의 대입제도 변천과정을 통해 시사 받을 수 있듯이 사회·정치적 논리가 교육의 논리를 앞서는 일은 바람직하지 않다고 평가한다. 현재 진행되고 있는 제도개선안 논의에서 가장 핵심적으로 설정해야 할 사항은 ‘우리 교육목표는 무엇인가,’ ‘학교에서 이루어지고 있는 교육과정의 결과는 무엇인가’ 등에 관한 것이다. 따라서 이를 기반으로 대학에서 학생 선발을 위한 과정이 이루어 져야하고, 교육의 목적을 잘 살려 합리적인 중등학교 교육과정이 세워져야 하겠다.
Education in chinese characters means to 'teach' and 'raise' students. However, the fact that Korean education system has highly focused on the side of teaching students for getting good marks while neglecting an importance of cultivating students has been a challenge in the society. Accordingly, th...
Education in chinese characters means to 'teach' and 'raise' students. However, the fact that Korean education system has highly focused on the side of teaching students for getting good marks while neglecting an importance of cultivating students has been a challenge in the society. Accordingly, the results-oriented education system gets closely related to the university admission policy. This also leads to a test score-oriented educational environment in the middle schools in Korea rather than educating students according to their own possibility or creativeness. Even though the college entrance policies have been changed over the years, but the students' academics records have played an important and decisive role to enter a university. To solve this problem, the admissions officer system has been carried out since 2007. This system allows colleges to hire education experts so that they can select students in a comprehensive way by their performances, personal preferences, potential and talents. This research further claims that it is crucial that this change of the college admission system also should bring an appropriate adjustment to middle school curriculums. First, the main purpose of this study is to find correlations between middle school curriculums and university admission policies by having a closer look on their meanings and changes. Secondly, it is to figure out existing problems of the college entrance polices and their related middle school curriculums and to come up with possible solutions and alternatives for more consecutive, relevant and effective ones. Furthermore, this study claims that the education polices should not waver by social and political logics or interests. The most significant task on this ongoing discussion for education system improvements is to set up the right goal of Korean education and then to pursue desirable results of education. It is very advisable to have a reasonable educational goal and the secondary education should be associated with the college entrance examination policy. In other words, it is necessary to have an effective and rational middle school curriculums under consistent college admissions policies.
Education in chinese characters means to 'teach' and 'raise' students. However, the fact that Korean education system has highly focused on the side of teaching students for getting good marks while neglecting an importance of cultivating students has been a challenge in the society. Accordingly, the results-oriented education system gets closely related to the university admission policy. This also leads to a test score-oriented educational environment in the middle schools in Korea rather than educating students according to their own possibility or creativeness. Even though the college entrance policies have been changed over the years, but the students' academics records have played an important and decisive role to enter a university. To solve this problem, the admissions officer system has been carried out since 2007. This system allows colleges to hire education experts so that they can select students in a comprehensive way by their performances, personal preferences, potential and talents. This research further claims that it is crucial that this change of the college admission system also should bring an appropriate adjustment to middle school curriculums. First, the main purpose of this study is to find correlations between middle school curriculums and university admission policies by having a closer look on their meanings and changes. Secondly, it is to figure out existing problems of the college entrance polices and their related middle school curriculums and to come up with possible solutions and alternatives for more consecutive, relevant and effective ones. Furthermore, this study claims that the education polices should not waver by social and political logics or interests. The most significant task on this ongoing discussion for education system improvements is to set up the right goal of Korean education and then to pursue desirable results of education. It is very advisable to have a reasonable educational goal and the secondary education should be associated with the college entrance examination policy. In other words, it is necessary to have an effective and rational middle school curriculums under consistent college admissions policies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.