본 논문에서는 현대미술 트렌드의 주요개념이라고 할 수 있는 사회구조적 모순을 주제로 모션인식센서를 활용한 비접촉 방식의 3D 인터랙티브 인스톨레이션을 제안하였다. 현대미술은 다양한 매체의 활용과 더불어 풍부한 개념적 사고를 토대로 예술의 가치를 인정받기 때문에 파인 아트와 같이 작품의 시각적인 측면과 개념적 사고를 중요시한다. 이와 달리 보다 진보적인 디지털 매체 및 기술을 사용한 상호작용작품으로 관객과 공감각적 소통을 추구하는 인터랙티브 아트는 현대미술의 흐름과는 서로 다른 양상을 띈다. 그렇기 때문에 관객은 작품의 장르에 대한 감상의 척도를 구분하게 되고 인터랙티브 아트 외에 현대미술을 도리어 난해하다고 인식할 수 있다. 따라서 이러한 혼란스러움에 대한 부작용을 최소화하기 위하여 두 장르의 장점을 접목시켜 기술과 개념의 조화로운 작품을 제작하여 시대적 여건을 반영할 수 있도록 하였다. 먼저 ...
본 논문에서는 현대미술 트렌드의 주요개념이라고 할 수 있는 사회구조적 모순을 주제로 모션인식센서를 활용한 비접촉 방식의 3D 인터랙티브 인스톨레이션을 제안하였다. 현대미술은 다양한 매체의 활용과 더불어 풍부한 개념적 사고를 토대로 예술의 가치를 인정받기 때문에 파인 아트와 같이 작품의 시각적인 측면과 개념적 사고를 중요시한다. 이와 달리 보다 진보적인 디지털 매체 및 기술을 사용한 상호작용작품으로 관객과 공감각적 소통을 추구하는 인터랙티브 아트는 현대미술의 흐름과는 서로 다른 양상을 띈다. 그렇기 때문에 관객은 작품의 장르에 대한 감상의 척도를 구분하게 되고 인터랙티브 아트 외에 현대미술을 도리어 난해하다고 인식할 수 있다. 따라서 이러한 혼란스러움에 대한 부작용을 최소화하기 위하여 두 장르의 장점을 접목시켜 기술과 개념의 조화로운 작품을 제작하여 시대적 여건을 반영할 수 있도록 하였다. 먼저 아두이노를 이용한 광감지 모듈로 비접촉 방식의 인터랙티브 프로토타입을 제작하여 작품 『무의식』을 만들었고 이후 키넥트와 립모션 센서를 활용해 각각 작품 『윈드차임』과 『노이즈』를 제작하였다. 첫 번째 작품을 제외한 두 개의 작품은 손을 이용해 실시간으로 3D 객체를 제어하는 방법으로 만들어졌으며 사용한 센서를 통해 비접촉 방식을 유지하여 모션인식에 따른 자연스럽고 섬세한 인터랙션이 가능할 수 있도록 점차 개선 하였다. 이후 작품의 창의성과 독창성을 객관화하기 위해 기존의 다양한 문제점을 개선한 『노이즈』를 이와 유사한 작품이라고 할 수 있는 『묵상1008』과 비교분석 하였다. 또한 작품의 명확한 객관화를 위해 전시 및 작품시연을 통해 얻어진 관객의 반응과 심사평을 제시하여 본 연구의 타당성을 증명하였다.
본 논문에서는 현대미술 트렌드의 주요개념이라고 할 수 있는 사회구조적 모순을 주제로 모션인식센서를 활용한 비접촉 방식의 3D 인터랙티브 인스톨레이션을 제안하였다. 현대미술은 다양한 매체의 활용과 더불어 풍부한 개념적 사고를 토대로 예술의 가치를 인정받기 때문에 파인 아트와 같이 작품의 시각적인 측면과 개념적 사고를 중요시한다. 이와 달리 보다 진보적인 디지털 매체 및 기술을 사용한 상호작용작품으로 관객과 공감각적 소통을 추구하는 인터랙티브 아트는 현대미술의 흐름과는 서로 다른 양상을 띈다. 그렇기 때문에 관객은 작품의 장르에 대한 감상의 척도를 구분하게 되고 인터랙티브 아트 외에 현대미술을 도리어 난해하다고 인식할 수 있다. 따라서 이러한 혼란스러움에 대한 부작용을 최소화하기 위하여 두 장르의 장점을 접목시켜 기술과 개념의 조화로운 작품을 제작하여 시대적 여건을 반영할 수 있도록 하였다. 먼저 아두이노를 이용한 광감지 모듈로 비접촉 방식의 인터랙티브 프로토타입을 제작하여 작품 『무의식』을 만들었고 이후 키넥트와 립모션 센서를 활용해 각각 작품 『윈드차임』과 『노이즈』를 제작하였다. 첫 번째 작품을 제외한 두 개의 작품은 손을 이용해 실시간으로 3D 객체를 제어하는 방법으로 만들어졌으며 사용한 센서를 통해 비접촉 방식을 유지하여 모션인식에 따른 자연스럽고 섬세한 인터랙션이 가능할 수 있도록 점차 개선 하였다. 이후 작품의 창의성과 독창성을 객관화하기 위해 기존의 다양한 문제점을 개선한 『노이즈』를 이와 유사한 작품이라고 할 수 있는 『묵상1008』과 비교분석 하였다. 또한 작품의 명확한 객관화를 위해 전시 및 작품시연을 통해 얻어진 관객의 반응과 심사평을 제시하여 본 연구의 타당성을 증명하였다.
In this paper, suggested the non-contact 3D interactive installation using the motion recognition sensor in the theme of social structural contradiction which is the primary concept of the contemporary art trend. Being valued for its extensive conceptual foundation along with the use of various medi...
In this paper, suggested the non-contact 3D interactive installation using the motion recognition sensor in the theme of social structural contradiction which is the primary concept of the contemporary art trend. Being valued for its extensive conceptual foundation along with the use of various media, the contemporary art regards the visual and conceptual aspects just like the fine art. On the contrary, the interactive art that pursues the synthetic communication with the audience through the interactive works using the digital medium and technology takes on the aspect different from the contemporary art trend. For that reason, the audiences distinguish the criteria for appreciating the genre of art, perceiving the contemporary art excluding the interactive art difficult. To minimize the by-product of such confusion, the strong points of the two genres were combined to produce the harmonious work of technology and concept, reflecting the conditions of the times. First, the work 『Unconsciousness』of non-contact type interactive prototype was created with the optical sensor module using an Arduino and then 『Wind Chime』 and 『Noise』 were created using Kinect and a lip motion sensor. Except the first work, the two works were structured to control the 3D object in real-time using hands and improved to allow more natural and delicate interaction according to the motion recognition by maintaining the non-contact method through the employed sensor. Then, the work 『Mediation 1008』 was analyzed by comparison of the similar work of 『Noise』of which the existing several problems were improved to objectify creativity and ingenuity. Furthermore, the responses and commentaries acquired by exhibiting and demonstrating the works to clearly objectify the works were presented, verifying the validity of this thesis.
In this paper, suggested the non-contact 3D interactive installation using the motion recognition sensor in the theme of social structural contradiction which is the primary concept of the contemporary art trend. Being valued for its extensive conceptual foundation along with the use of various media, the contemporary art regards the visual and conceptual aspects just like the fine art. On the contrary, the interactive art that pursues the synthetic communication with the audience through the interactive works using the digital medium and technology takes on the aspect different from the contemporary art trend. For that reason, the audiences distinguish the criteria for appreciating the genre of art, perceiving the contemporary art excluding the interactive art difficult. To minimize the by-product of such confusion, the strong points of the two genres were combined to produce the harmonious work of technology and concept, reflecting the conditions of the times. First, the work 『Unconsciousness』of non-contact type interactive prototype was created with the optical sensor module using an Arduino and then 『Wind Chime』 and 『Noise』 were created using Kinect and a lip motion sensor. Except the first work, the two works were structured to control the 3D object in real-time using hands and improved to allow more natural and delicate interaction according to the motion recognition by maintaining the non-contact method through the employed sensor. Then, the work 『Mediation 1008』 was analyzed by comparison of the similar work of 『Noise』of which the existing several problems were improved to objectify creativity and ingenuity. Furthermore, the responses and commentaries acquired by exhibiting and demonstrating the works to clearly objectify the works were presented, verifying the validity of this thesis.
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