본 연구는 국내 클래식시장의 선순환 생태계를 도모하고, 시장의 활성화를 촉진시키기 위한 연구로써, 국내 클래식시장의 현재 생태계의 구조와 이해관계자를 파악하고 시장 활성화 요인을 도출하여 이를 반영한 바람직한 미래 모델을 제시하는 것을 목표로 한다. 국내 클래식시장과 관련한 가치사슬 및 서비스 가치 네트워크 연구 및 산업적 관점에서의 선행연구가 미미하여, 20인의 클래식시장 전문가의 설문 및 인터뷰를 통해 시장과 관련한 전반적인 자료를 확보하였으며, 연구 절차는 다음과 같다. 먼저 선행연구를 통해 국내 클래식시장의 가치사슬 구조 및 시장을 형성하는 이해관계자를 확인하고, 전문가 개방형 설문을 통해 얻은 결과를 더하여 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델을 도출하고, 전문가 인터뷰를 통해 모델을 검증하였다. 전문가 개방형 설문으로 도출된 시장 활성화 요인을 전문가 인터뷰를 거쳐 요인을 정제하고 해당 정의를 확립하였으며, 전문가 ...
본 연구는 국내 클래식시장의 선순환 생태계를 도모하고, 시장의 활성화를 촉진시키기 위한 연구로써, 국내 클래식시장의 현재 생태계의 구조와 이해관계자를 파악하고 시장 활성화 요인을 도출하여 이를 반영한 바람직한 미래 모델을 제시하는 것을 목표로 한다. 국내 클래식시장과 관련한 가치사슬 및 서비스 가치 네트워크 연구 및 산업적 관점에서의 선행연구가 미미하여, 20인의 클래식시장 전문가의 설문 및 인터뷰를 통해 시장과 관련한 전반적인 자료를 확보하였으며, 연구 절차는 다음과 같다. 먼저 선행연구를 통해 국내 클래식시장의 가치사슬 구조 및 시장을 형성하는 이해관계자를 확인하고, 전문가 개방형 설문을 통해 얻은 결과를 더하여 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델을 도출하고, 전문가 인터뷰를 통해 모델을 검증하였다. 전문가 개방형 설문으로 도출된 시장 활성화 요인을 전문가 인터뷰를 거쳐 요인을 정제하고 해당 정의를 확립하였으며, 전문가 AHP 설문을 통해 요인의 중요도를 도출하였다. 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델에 중요도가 도출된 시장 활성화 요인을 반영하여, 최종적으로 TO-BE 모델을 설계하였다. 연구 결과, 국내 클래식시장의 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델에서는 크게 두가지 특징을 확인하였다. 첫째는 제2결합 지원자(창작 원천)은 작품과 예술가로 나뉜다는 점으로, 클래식시장의 형성에 있어 오랜 기간 지속되어 온 원작이 타 장르와는 다르게 본연의 모습으로 연주되는 것이 주가 되며, 더하여 작곡가, 편곡가, 연주자, 지휘자 등의 예술가 또한 기본적이고 필수적인 원재료가 되는 클래식시장의 특성을 반영하는 것이다. 둘째는 향유시장과 소비시장으로 나뉘는 문화예술산업의 특성을 세부 장르인 클래식시장에서도 공연시장(향유시장)과 음반시장(소유시장)으로 나누어지며, 두 가지가 각각의 시장으로 형성되어 있음과 동시에 유기적으로 상호작용하여 함께 발전하는 양상을 보인다는 특성을 반영한다는 점이다. 시장 활성화요인 AHP 설문 결과에서는 대분류의 중요도가 콘텐츠 측면, 정책적 측면, 프로모션 측면, 공간적 측면 순으로 도출되었으며, 소분류의 중요도는 대분류 각각 콘텐츠의 질적 향상, 기획단계 공공지원금 확대, 향유 프로그램 개발, 공연장 아이덴티티 개발이 높은 중요도를 보였으며, 이러한 결과를 반영하여 최종적으로 바람직한 미래 모델을 설계하여 국내 클래식시장의 선순화 생태계를 도모하고자 하였다. 본 연구는 국내 클래식시장을 산업적 관점에서 파악하여, 이를 서비스 가치 네트워크라는 모델을 사용해 현재 전체 생태계를 도식화하고, 이해관계자의 역할과 네트워크의 흐름을 파악하여 정의하였다. 또한 전문가 의견을 반영하여 시장 활성화 요인에 관한 정성적인 연구에 더하여 중요도를 분석하고 이를 반영한 미래 모델을 제시하였다는 시사점을 갖는다. 본 연구가 후속 연구의 밑거름이 되어, 국내 클래식시장의 발전을 위한 연구가 활발히 이루어지기를 바란다.
본 연구는 국내 클래식시장의 선순환 생태계를 도모하고, 시장의 활성화를 촉진시키기 위한 연구로써, 국내 클래식시장의 현재 생태계의 구조와 이해관계자를 파악하고 시장 활성화 요인을 도출하여 이를 반영한 바람직한 미래 모델을 제시하는 것을 목표로 한다. 국내 클래식시장과 관련한 가치사슬 및 서비스 가치 네트워크 연구 및 산업적 관점에서의 선행연구가 미미하여, 20인의 클래식시장 전문가의 설문 및 인터뷰를 통해 시장과 관련한 전반적인 자료를 확보하였으며, 연구 절차는 다음과 같다. 먼저 선행연구를 통해 국내 클래식시장의 가치사슬 구조 및 시장을 형성하는 이해관계자를 확인하고, 전문가 개방형 설문을 통해 얻은 결과를 더하여 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델을 도출하고, 전문가 인터뷰를 통해 모델을 검증하였다. 전문가 개방형 설문으로 도출된 시장 활성화 요인을 전문가 인터뷰를 거쳐 요인을 정제하고 해당 정의를 확립하였으며, 전문가 AHP 설문을 통해 요인의 중요도를 도출하였다. 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델에 중요도가 도출된 시장 활성화 요인을 반영하여, 최종적으로 TO-BE 모델을 설계하였다. 연구 결과, 국내 클래식시장의 서비스 가치 네트워크 AS-IS 모델에서는 크게 두가지 특징을 확인하였다. 첫째는 제2결합 지원자(창작 원천)은 작품과 예술가로 나뉜다는 점으로, 클래식시장의 형성에 있어 오랜 기간 지속되어 온 원작이 타 장르와는 다르게 본연의 모습으로 연주되는 것이 주가 되며, 더하여 작곡가, 편곡가, 연주자, 지휘자 등의 예술가 또한 기본적이고 필수적인 원재료가 되는 클래식시장의 특성을 반영하는 것이다. 둘째는 향유시장과 소비시장으로 나뉘는 문화예술산업의 특성을 세부 장르인 클래식시장에서도 공연시장(향유시장)과 음반시장(소유시장)으로 나누어지며, 두 가지가 각각의 시장으로 형성되어 있음과 동시에 유기적으로 상호작용하여 함께 발전하는 양상을 보인다는 특성을 반영한다는 점이다. 시장 활성화요인 AHP 설문 결과에서는 대분류의 중요도가 콘텐츠 측면, 정책적 측면, 프로모션 측면, 공간적 측면 순으로 도출되었으며, 소분류의 중요도는 대분류 각각 콘텐츠의 질적 향상, 기획단계 공공지원금 확대, 향유 프로그램 개발, 공연장 아이덴티티 개발이 높은 중요도를 보였으며, 이러한 결과를 반영하여 최종적으로 바람직한 미래 모델을 설계하여 국내 클래식시장의 선순화 생태계를 도모하고자 하였다. 본 연구는 국내 클래식시장을 산업적 관점에서 파악하여, 이를 서비스 가치 네트워크라는 모델을 사용해 현재 전체 생태계를 도식화하고, 이해관계자의 역할과 네트워크의 흐름을 파악하여 정의하였다. 또한 전문가 의견을 반영하여 시장 활성화 요인에 관한 정성적인 연구에 더하여 중요도를 분석하고 이를 반영한 미래 모델을 제시하였다는 시사점을 갖는다. 본 연구가 후속 연구의 밑거름이 되어, 국내 클래식시장의 발전을 위한 연구가 활발히 이루어지기를 바란다.
This paper studies on domestic classical music market to create an ieal cycle of the market ecosystem. To promote the classical music market, this study aims to analyze the current classical music market's structure, characteristics and interest factors. The ideal cycle of ecosystem model for the do...
This paper studies on domestic classical music market to create an ieal cycle of the market ecosystem. To promote the classical music market, this study aims to analyze the current classical music market's structure, characteristics and interest factors. The ideal cycle of ecosystem model for the domestic classical music market is also suggested. A value chain and service value network approach associated domestic classical music market is insignificant, So overall materials are secured through questionnaires and interviews of 20 experts on classical music market. The study procedure is as follows. First of all, check the market structure of the value chain through prior research and the stakeholders related on this market. The results obtained through an open questionnaire professionals derive a service value network AS-IS model and the model was validated through expert interviews. Market factors to enable an open questionnaire derived through expert interviews with experts were purified factors and establish the definitions and the importance of the factors through AHP survey experts were derived. The service value networks on the importance AS-IS model reflect market factors derived activated, and finally designed a TO-BE model. The results in the service value chain AS-IS model of the domestic classical music market was confirmed that two main features. First, the tier second enablers are divided into works and artists. In the form of classical music market and the other on the original genre it is sustained long term price that is otherwise played by the original appearance. And composers, arrangers, artists such as musicians, the conductor is also the basic and essential raw materials. Second the characteristics of the culture and art industry market and consumer markets enjoyment split into detail genre in classical music market is divided into market and market performance. There are two aspects to show the development and at the same time interact with the organically that is formed in each of the market reflects a characteristic. The market survey is the importance of activating factors, AHP large category content side, the policy side, promotions side, was derived in terms of spatial order. Main Category Sub Category importance is the quality of the content, respectively, expanding the planning stage public funds, ointment application development, identity development was a high priority venues. Reflecting on these results and finally to design a desirable future model line was to promote national ecosystems purify the classic market. In this study, identify the domestic market in the classical industrial point of view, using this value network services model that illustrates the entire ecosystem and the current was defined to identify the role and the flow of a network of stakeholders.
This paper studies on domestic classical music market to create an ieal cycle of the market ecosystem. To promote the classical music market, this study aims to analyze the current classical music market's structure, characteristics and interest factors. The ideal cycle of ecosystem model for the domestic classical music market is also suggested. A value chain and service value network approach associated domestic classical music market is insignificant, So overall materials are secured through questionnaires and interviews of 20 experts on classical music market. The study procedure is as follows. First of all, check the market structure of the value chain through prior research and the stakeholders related on this market. The results obtained through an open questionnaire professionals derive a service value network AS-IS model and the model was validated through expert interviews. Market factors to enable an open questionnaire derived through expert interviews with experts were purified factors and establish the definitions and the importance of the factors through AHP survey experts were derived. The service value networks on the importance AS-IS model reflect market factors derived activated, and finally designed a TO-BE model. The results in the service value chain AS-IS model of the domestic classical music market was confirmed that two main features. First, the tier second enablers are divided into works and artists. In the form of classical music market and the other on the original genre it is sustained long term price that is otherwise played by the original appearance. And composers, arrangers, artists such as musicians, the conductor is also the basic and essential raw materials. Second the characteristics of the culture and art industry market and consumer markets enjoyment split into detail genre in classical music market is divided into market and market performance. There are two aspects to show the development and at the same time interact with the organically that is formed in each of the market reflects a characteristic. The market survey is the importance of activating factors, AHP large category content side, the policy side, promotions side, was derived in terms of spatial order. Main Category Sub Category importance is the quality of the content, respectively, expanding the planning stage public funds, ointment application development, identity development was a high priority venues. Reflecting on these results and finally to design a desirable future model line was to promote national ecosystems purify the classic market. In this study, identify the domestic market in the classical industrial point of view, using this value network services model that illustrates the entire ecosystem and the current was defined to identify the role and the flow of a network of stakeholders.
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