우리나라 전체 사업체의 87%를 차지하고 있는 소상공인은 장기 불황으로 그 비중이 지속적으로 늘어가고 있다. 하지만 이들의 경제적 안정 없이는 국가의 경제발전 또한 기대하기 어려운 것이 현실이다. 소상공인은 민생경제의 한 축으로 소상공인 경영활동의 성패는 국가 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 이런 점을 염두에 두었을 때, 소상공인의 위상은 재평가 되어야 하며, 지속적으로 보호해야 할 것이다. 우리가 IMF 외환위기를 겪었듯이, 이와 같은 상황에 직면했을 때 최후의 버팀목 역할을 하는 것이 소상공인임을 잘 알고 있다. 소상공인은 거품경제를 거두는데 실질적인 역할을 하는 최후의 보루라는 점에서 이들을 보호하지 않는다면, 국가 경제의 근간이 흔들릴 수 있다는 현실 인식이 절실히 요구된다. 소상공인에 대한 실질적인 지원을 위해 소기업 및 소상공인 지원을 위한 특별조치법을 제정하고, 경제위기 이후 당시 정부는 실업 문제를 해소하기 위한 방안으로 창업자금을 지원하는 방식으로 소상공인 지원정책을 추진해 왔다. 당시 구조 조정을 통해 발생하는 실업문제를 해결하기 위한 대안으로 소상공인 창업을 활성화하여 실업의 ...
우리나라 전체 사업체의 87%를 차지하고 있는 소상공인은 장기 불황으로 그 비중이 지속적으로 늘어가고 있다. 하지만 이들의 경제적 안정 없이는 국가의 경제발전 또한 기대하기 어려운 것이 현실이다. 소상공인은 민생경제의 한 축으로 소상공인 경영활동의 성패는 국가 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 이런 점을 염두에 두었을 때, 소상공인의 위상은 재평가 되어야 하며, 지속적으로 보호해야 할 것이다. 우리가 IMF 외환위기를 겪었듯이, 이와 같은 상황에 직면했을 때 최후의 버팀목 역할을 하는 것이 소상공인임을 잘 알고 있다. 소상공인은 거품경제를 거두는데 실질적인 역할을 하는 최후의 보루라는 점에서 이들을 보호하지 않는다면, 국가 경제의 근간이 흔들릴 수 있다는 현실 인식이 절실히 요구된다. 소상공인에 대한 실질적인 지원을 위해 소기업 및 소상공인 지원을 위한 특별조치법을 제정하고, 경제위기 이후 당시 정부는 실업 문제를 해소하기 위한 방안으로 창업자금을 지원하는 방식으로 소상공인 지원정책을 추진해 왔다. 당시 구조 조정을 통해 발생하는 실업문제를 해결하기 위한 대안으로 소상공인 창업을 활성화하여 실업의 완충지대로서 그 역할을 충실히 수행하였다. 하지만 소상공인 입장에서 발생하는 비효율성 문제와 함께 사회 취약계층에 대한 관심이 고조되면서 소상공인 지원제도에 대한 필요성이 점진적으로 증가하기 시작했다. 국내 소상공인에 대한 지원기관으로는 중소기업청을 중심으로 정부의 중앙부처, 지방자치단체, 유관기관 등에서 다각적으로 이루어지고 있으며, 소상공인지원을 전담하는 기관으로는 소상공인시장진흥공단, 중소기업종합지원센터 등을 들 수 있다. 소상공인시장진흥공단의 경우 소상공인 육성, 전통시장·상점가 지원 및 상권 활성화를 위해「소기업 및 소상공인지원을 위한 특별조치법」제10조 4장에 의거하여 설립된 준 정부기관으로써 소상공인의 성공적인 창업 및 경영 성장기반 구축과 함께 업종 전환 및 폐업자의 재기 지원에 이르기까지 다양한 사업을 진행하고 있다. 이처럼 정부에서는 소상공인들을 위해 다양한 지원책을 마련하고 이를 지속적으로 확대하고 있지만, 지원의 일회성 및 수혜 대상의 제한 등 그에 대한 효과는 한계를 지니고 있다. 그 성과가 부분적으로 나타나고 있기는 하지만, 그들이 실질적인 경쟁력을 여전히 갖추고 있지 못하는 것이 현실이다. 이는 우리나라의 기업 정책이 대부분 대기업과 중기업을 중심으로 이루어져 왔고, 소상공인을 중소기업에 포함시켜 정책이 시행되어 왔고, 나아가 소상공인이 갖는 업종의 개별성과 특수성으로 인해 관련 정책이 피부에 와 닿지 못하기 때문으로 풀이된다. 따라서 정부의 입장에서는 그러한 특수성을 반영한 실질적인 소상공인 지원 방안을 모색해야만 할 것이다. 다시 말해 전체적이고 획일적인 방식이 아닌 각각이 처한 상황에 대한 다양성을 최대한 고려하여 맞춤식 지원책으로 그 방향을 선회할 필요가 있다. 이에 그 현실적인 대안으로 소상공인에게 디자인마케팅을 도입 및 적용하여 그들의 경쟁력을 강화하는 실질적인 방안을 제안하고자 한다. 사회의 급격한 변화는 소비자의 의식과 소비행동에 빠른 변화를 야기하는데, 업종의 변화는 물론 점포 이미지에 대한 새로운 요구로 이어지게 된다. 공간의 연출, 개성 있는 서비스, 편의 사항 등 보다 고객의 입장에서 만족을 줄 수 있는 점포가 경쟁력을 갖는 것이 현실이다. 그에 따라 디자인으로 경쟁력을 높이려는 기업이 늘어나고 있으며 디자인을 전략적 경영 수단으로 활용해야 할 필요성이 더욱 커지고 있다. 디자인마케팅은 기업과 소비자 간의 긴밀한 소통을 통해 구매 욕구를 생성시켜 인지도를 구축함으로써 호의적인 태도를 갖게 함은 물론 이를 통해 구매의도를 형성하고 촉진함으로써 브랜드 가치에 대한 소비자의 욕구를 창출해 내는 것이다. 이른바 소비자의 욕구가 개성화, 다양화 되면서 소상공인의 경우 이러한 욕구를 충족시킬 수 있는 탄력성이 있기 때문에 개성 있는 제품과 서비스를 신속하게 제공할 수 있다는 이점을 지닌다. 시대적 흐름에 능동적으로 대처하기 위해 이미 대기업이나 중기업의 경우 디자인마케팅을 체계적으로 펼치고 있지만, 다수의 소상공인들의 경우 디자인마케팅 분야에서 상대적으로 소외를 받고 있는 것이 현실이다. 창업과 경영에 있어 열악한 환경, 자금의 영세성, 인식 부족이라는 현실적인 문제도 있지만, 소상공업의 다양성과 특수성이라고 하는 이점을 최대한 활용하여 디자인마케팅에 적용할 경우, 오히려 그 나름의 고유성을 극대화시킬 수 있는 모델을 마련할 수 있을 것이다. 소상공인이 지향하는 새로운 경영모델을 창출하기 위해서는 소기업뿐만 아니라 대기업이나 중기업의 성공적인 디자인마케팅 전략을 분석하고 평가하여 그 적용을 위한 근거를 마련해야만 할 것이다. 이러한 목적에 비추어 성공적인 디자인마케팅 전략을 구사해 온 각 업체들의 성공사례에 대한 비교·분석을 통해 공통적으로 확인할 수 있는 것은, 디자인마케팅 전략을 통해 기업과 소비자 간의 소통은 물론 소비자로 하여금 호의적인 태도를 갖게 하고 기업의 인지도를 보다 공고히 한다는 사실이다. 결국 소비자들로 하여금 구매 의도를 형성·촉진함으로써 브랜드 가치를 통해 소비자의 욕구를 도출해 내는 과정에 따른다는 점을 확인할 수 있다. 본 논의에서는 소상공인의 효과적인 경영 개선 및 경쟁력 강화에 있어 디자인이 무엇보다 중요한 역할을 한다는 사실을 근거로 하여 소상공인을 위한 디자인 정책 및 지원 방안을 마련하였다. 세부적으로는 소상공인을 위한 정부의 디자인교육 및 디자인컨설팅 지원이 그에 대한 해결 방안이 될 수 있으며, 디자인을 위한 정책자금 지원, 디자인 매뉴얼 개발, 디자인 개발육성사업은 소상공인의 디자인마케팅 지원 정책을 수립하는데 있어 중요한 근거가 될 수 있을 것이다. 또한 정부의 지원정책과 함께 소비자의 기대가 다변화되는 시대에 맞추기 위해서는 소상공인의 끊임없는 자기개발이 함께 이루어지는 경우에만 디자인을 통한 경영 전략이 빛을 발할 것이다. 결국 소상공인에게 디자인마케팅의 도입 및 활용은 경쟁력 강화에 있어 큰 도움이 될 수 있을 것이며, 이를 토대로 소상공인 지원에 대한 관심의 증대와 지속적인 디자인 정책 수립으로 소상공인의 경쟁력 강화에 도움이 되기를 기대한다.
우리나라 전체 사업체의 87%를 차지하고 있는 소상공인은 장기 불황으로 그 비중이 지속적으로 늘어가고 있다. 하지만 이들의 경제적 안정 없이는 국가의 경제발전 또한 기대하기 어려운 것이 현실이다. 소상공인은 민생경제의 한 축으로 소상공인 경영활동의 성패는 국가 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 이런 점을 염두에 두었을 때, 소상공인의 위상은 재평가 되어야 하며, 지속적으로 보호해야 할 것이다. 우리가 IMF 외환위기를 겪었듯이, 이와 같은 상황에 직면했을 때 최후의 버팀목 역할을 하는 것이 소상공인임을 잘 알고 있다. 소상공인은 거품경제를 거두는데 실질적인 역할을 하는 최후의 보루라는 점에서 이들을 보호하지 않는다면, 국가 경제의 근간이 흔들릴 수 있다는 현실 인식이 절실히 요구된다. 소상공인에 대한 실질적인 지원을 위해 소기업 및 소상공인 지원을 위한 특별조치법을 제정하고, 경제위기 이후 당시 정부는 실업 문제를 해소하기 위한 방안으로 창업자금을 지원하는 방식으로 소상공인 지원정책을 추진해 왔다. 당시 구조 조정을 통해 발생하는 실업문제를 해결하기 위한 대안으로 소상공인 창업을 활성화하여 실업의 완충지대로서 그 역할을 충실히 수행하였다. 하지만 소상공인 입장에서 발생하는 비효율성 문제와 함께 사회 취약계층에 대한 관심이 고조되면서 소상공인 지원제도에 대한 필요성이 점진적으로 증가하기 시작했다. 국내 소상공인에 대한 지원기관으로는 중소기업청을 중심으로 정부의 중앙부처, 지방자치단체, 유관기관 등에서 다각적으로 이루어지고 있으며, 소상공인지원을 전담하는 기관으로는 소상공인시장진흥공단, 중소기업종합지원센터 등을 들 수 있다. 소상공인시장진흥공단의 경우 소상공인 육성, 전통시장·상점가 지원 및 상권 활성화를 위해「소기업 및 소상공인지원을 위한 특별조치법」제10조 4장에 의거하여 설립된 준 정부기관으로써 소상공인의 성공적인 창업 및 경영 성장기반 구축과 함께 업종 전환 및 폐업자의 재기 지원에 이르기까지 다양한 사업을 진행하고 있다. 이처럼 정부에서는 소상공인들을 위해 다양한 지원책을 마련하고 이를 지속적으로 확대하고 있지만, 지원의 일회성 및 수혜 대상의 제한 등 그에 대한 효과는 한계를 지니고 있다. 그 성과가 부분적으로 나타나고 있기는 하지만, 그들이 실질적인 경쟁력을 여전히 갖추고 있지 못하는 것이 현실이다. 이는 우리나라의 기업 정책이 대부분 대기업과 중기업을 중심으로 이루어져 왔고, 소상공인을 중소기업에 포함시켜 정책이 시행되어 왔고, 나아가 소상공인이 갖는 업종의 개별성과 특수성으로 인해 관련 정책이 피부에 와 닿지 못하기 때문으로 풀이된다. 따라서 정부의 입장에서는 그러한 특수성을 반영한 실질적인 소상공인 지원 방안을 모색해야만 할 것이다. 다시 말해 전체적이고 획일적인 방식이 아닌 각각이 처한 상황에 대한 다양성을 최대한 고려하여 맞춤식 지원책으로 그 방향을 선회할 필요가 있다. 이에 그 현실적인 대안으로 소상공인에게 디자인마케팅을 도입 및 적용하여 그들의 경쟁력을 강화하는 실질적인 방안을 제안하고자 한다. 사회의 급격한 변화는 소비자의 의식과 소비행동에 빠른 변화를 야기하는데, 업종의 변화는 물론 점포 이미지에 대한 새로운 요구로 이어지게 된다. 공간의 연출, 개성 있는 서비스, 편의 사항 등 보다 고객의 입장에서 만족을 줄 수 있는 점포가 경쟁력을 갖는 것이 현실이다. 그에 따라 디자인으로 경쟁력을 높이려는 기업이 늘어나고 있으며 디자인을 전략적 경영 수단으로 활용해야 할 필요성이 더욱 커지고 있다. 디자인마케팅은 기업과 소비자 간의 긴밀한 소통을 통해 구매 욕구를 생성시켜 인지도를 구축함으로써 호의적인 태도를 갖게 함은 물론 이를 통해 구매의도를 형성하고 촉진함으로써 브랜드 가치에 대한 소비자의 욕구를 창출해 내는 것이다. 이른바 소비자의 욕구가 개성화, 다양화 되면서 소상공인의 경우 이러한 욕구를 충족시킬 수 있는 탄력성이 있기 때문에 개성 있는 제품과 서비스를 신속하게 제공할 수 있다는 이점을 지닌다. 시대적 흐름에 능동적으로 대처하기 위해 이미 대기업이나 중기업의 경우 디자인마케팅을 체계적으로 펼치고 있지만, 다수의 소상공인들의 경우 디자인마케팅 분야에서 상대적으로 소외를 받고 있는 것이 현실이다. 창업과 경영에 있어 열악한 환경, 자금의 영세성, 인식 부족이라는 현실적인 문제도 있지만, 소상공업의 다양성과 특수성이라고 하는 이점을 최대한 활용하여 디자인마케팅에 적용할 경우, 오히려 그 나름의 고유성을 극대화시킬 수 있는 모델을 마련할 수 있을 것이다. 소상공인이 지향하는 새로운 경영모델을 창출하기 위해서는 소기업뿐만 아니라 대기업이나 중기업의 성공적인 디자인마케팅 전략을 분석하고 평가하여 그 적용을 위한 근거를 마련해야만 할 것이다. 이러한 목적에 비추어 성공적인 디자인마케팅 전략을 구사해 온 각 업체들의 성공사례에 대한 비교·분석을 통해 공통적으로 확인할 수 있는 것은, 디자인마케팅 전략을 통해 기업과 소비자 간의 소통은 물론 소비자로 하여금 호의적인 태도를 갖게 하고 기업의 인지도를 보다 공고히 한다는 사실이다. 결국 소비자들로 하여금 구매 의도를 형성·촉진함으로써 브랜드 가치를 통해 소비자의 욕구를 도출해 내는 과정에 따른다는 점을 확인할 수 있다. 본 논의에서는 소상공인의 효과적인 경영 개선 및 경쟁력 강화에 있어 디자인이 무엇보다 중요한 역할을 한다는 사실을 근거로 하여 소상공인을 위한 디자인 정책 및 지원 방안을 마련하였다. 세부적으로는 소상공인을 위한 정부의 디자인교육 및 디자인컨설팅 지원이 그에 대한 해결 방안이 될 수 있으며, 디자인을 위한 정책자금 지원, 디자인 매뉴얼 개발, 디자인 개발육성사업은 소상공인의 디자인마케팅 지원 정책을 수립하는데 있어 중요한 근거가 될 수 있을 것이다. 또한 정부의 지원정책과 함께 소비자의 기대가 다변화되는 시대에 맞추기 위해서는 소상공인의 끊임없는 자기개발이 함께 이루어지는 경우에만 디자인을 통한 경영 전략이 빛을 발할 것이다. 결국 소상공인에게 디자인마케팅의 도입 및 활용은 경쟁력 강화에 있어 큰 도움이 될 수 있을 것이며, 이를 토대로 소상공인 지원에 대한 관심의 증대와 지속적인 디자인 정책 수립으로 소상공인의 경쟁력 강화에 도움이 되기를 기대한다.
Small enterprise accounted for 87% of the entire Korean entities. But the specific gravity is continuously increasing in the long-term recession. However, without economic stability of small enterprise, it is difficult to expect the country's economic development. In addition, small enterprise, it w...
Small enterprise accounted for 87% of the entire Korean entities. But the specific gravity is continuously increasing in the long-term recession. However, without economic stability of small enterprise, it is difficult to expect the country's economic development. In addition, small enterprise, it will be an important foundation of the country's economy, small enterprise have a significant impact on national competitiveness. If accept these points, small enterprise phase is should be re-evaluated, also it needs to be continuous protection. We as experienced in the past IMF foreign exchange crisis, in such a situation, we know well that the last of the basis of the national economy is small enterprise. Therefore, if you do not protect the small enterprise, it is possible to fluctuate the basis of the national economy. There is a need to enact special measures law for the support of small enterprise for substantial support for small enterprise. IMF economic crisis, at that time, the government, has been promoting a support policy of small commerce and people in a way to support the initial funding in order to solve the unemployment problem. As a buffer zone of unemployment by enabling small enterprise founded as an alternative to solve the unemployment problem that occurs through the structural adjustment of the time, it was faithfully perform its role. However, increased interest in society vulnerable hierarchy along with the inefficiency of the problems that occur in the position of the small enterprise, the need for small enterprise who support system was gradually began to increase. In Japan, small enterprise's support organizations, especially in the small enterprise administration, central government ministries and agencies of government, local government, has been multilateral done agencies, etc., as the agency in charge of the small enterprise support, and small commerce and market promotion corporation, it can be like small and medium-sized companies comprehensive support center. In this way, the government, for the sake of small enterprise, it provides a variety of support measures, we are expanding this on an ongoing basis. However, such as the support of the one-off capital of benefits subject limit, the effect is insignificant situation. Of course, the results are partially visible, they are reality is not provided also a substantial competitive. This is because the policy of the South Korean companies have been organized around most of the large companies and medium companies, contain a small enterprise in small and medium-sized enterprises, the policy has been enforced. In addition, by the individuality and special characteristics of industries with small enterprise, it found to be due to the relevant policy is not reflected. Therefore, in the position of the government, we should seek a substantial small Chamber of Commerce and Industry who support measures that reflect such peculiarities. That is not the overall uniform manner, each taking into account the full diversity is placed circumstances, should be supported. The most realistic alternative, is a strategy to strengthen the competitiveness by introducing them to design marketing. Rapid changes in society, causes a rapid change in awareness and consumption behavior of consumers. That is, changes in the industry, of course, will lead to new demand for a store of images. Directing space, unique services, such as convenience, the shop that can provide a more satisfactory from the standpoint of the customer is a reality to have competitive. More and more companies try to increase the competitiveness design manner according to it, the need to take advantage of the design as a means of management strategy is further increased. Design marketing, to generate a purchase desire through close communication between businesses and consumers, not only to build awareness, forming every purchase so as to have a positive attitude, and promote by, it is those that produce consumer desire for brand value. Say consumers desire individualized, diversified, small enterprises reserve the elasticity that can meet these needs. This has the advantage of being able to provide rapid and unique products and services. In order to actively cope with the trend of the times, already the case of large companies and medium-sized enterprises, design, and has been systematically expand the marketing. However, in the case of a large number of small enterprise, design, it is a reality that has received relatively marginalized in the field of marketing. Small enterprises there is a real problem, such as a poor environment, subsistence of funds, lack of awareness in the establishment and management. However, when applied to design marketing by maximizing the advantage of diversity and specificity of the small commerce and industry, it is one that can be made to maximize the moderate uniqueness rather. Analyze design marketing strategy was successful in order to create a new business model in which small enterprises to pursue, need to be evaluated. You can check in common through the analysis of the success stories is to have a friendly attitude to companies through the communication between businesses and consumers, is the fact that increasing the awareness of the company. And finally it can be confirmed that the issue derive needs again consumers by increasing the brand value by forming and promote the intended purchase for consumers. The purpose of this paper is designed to enhance the effective management and competitiveness of small companies, the marketing fact that plays an important role more than anything else was the basis to design policies for small enterprises and support measures the present invention is to provide. More specifically, the government design education and design consultancy support for small Chamber person, financing design policy, the development of the design documentation, design, and can be exemplified such as development projects. In addition, in order to match the era desire of support policies and consumer of government has been diversified, incessant self-development of small enterprise is required together. Eventually take advantage of the introduction of design marketing to small enterprise is in the strengthening of competitiveness, it is a great help it is clear. This will be expected to be useful in strengthening the competitiveness of small enterprise based on sustainable design policy establishment and increase of interest to the small enterprise support.
Small enterprise accounted for 87% of the entire Korean entities. But the specific gravity is continuously increasing in the long-term recession. However, without economic stability of small enterprise, it is difficult to expect the country's economic development. In addition, small enterprise, it will be an important foundation of the country's economy, small enterprise have a significant impact on national competitiveness. If accept these points, small enterprise phase is should be re-evaluated, also it needs to be continuous protection. We as experienced in the past IMF foreign exchange crisis, in such a situation, we know well that the last of the basis of the national economy is small enterprise. Therefore, if you do not protect the small enterprise, it is possible to fluctuate the basis of the national economy. There is a need to enact special measures law for the support of small enterprise for substantial support for small enterprise. IMF economic crisis, at that time, the government, has been promoting a support policy of small commerce and people in a way to support the initial funding in order to solve the unemployment problem. As a buffer zone of unemployment by enabling small enterprise founded as an alternative to solve the unemployment problem that occurs through the structural adjustment of the time, it was faithfully perform its role. However, increased interest in society vulnerable hierarchy along with the inefficiency of the problems that occur in the position of the small enterprise, the need for small enterprise who support system was gradually began to increase. In Japan, small enterprise's support organizations, especially in the small enterprise administration, central government ministries and agencies of government, local government, has been multilateral done agencies, etc., as the agency in charge of the small enterprise support, and small commerce and market promotion corporation, it can be like small and medium-sized companies comprehensive support center. In this way, the government, for the sake of small enterprise, it provides a variety of support measures, we are expanding this on an ongoing basis. However, such as the support of the one-off capital of benefits subject limit, the effect is insignificant situation. Of course, the results are partially visible, they are reality is not provided also a substantial competitive. This is because the policy of the South Korean companies have been organized around most of the large companies and medium companies, contain a small enterprise in small and medium-sized enterprises, the policy has been enforced. In addition, by the individuality and special characteristics of industries with small enterprise, it found to be due to the relevant policy is not reflected. Therefore, in the position of the government, we should seek a substantial small Chamber of Commerce and Industry who support measures that reflect such peculiarities. That is not the overall uniform manner, each taking into account the full diversity is placed circumstances, should be supported. The most realistic alternative, is a strategy to strengthen the competitiveness by introducing them to design marketing. Rapid changes in society, causes a rapid change in awareness and consumption behavior of consumers. That is, changes in the industry, of course, will lead to new demand for a store of images. Directing space, unique services, such as convenience, the shop that can provide a more satisfactory from the standpoint of the customer is a reality to have competitive. More and more companies try to increase the competitiveness design manner according to it, the need to take advantage of the design as a means of management strategy is further increased. Design marketing, to generate a purchase desire through close communication between businesses and consumers, not only to build awareness, forming every purchase so as to have a positive attitude, and promote by, it is those that produce consumer desire for brand value. Say consumers desire individualized, diversified, small enterprises reserve the elasticity that can meet these needs. This has the advantage of being able to provide rapid and unique products and services. In order to actively cope with the trend of the times, already the case of large companies and medium-sized enterprises, design, and has been systematically expand the marketing. However, in the case of a large number of small enterprise, design, it is a reality that has received relatively marginalized in the field of marketing. Small enterprises there is a real problem, such as a poor environment, subsistence of funds, lack of awareness in the establishment and management. However, when applied to design marketing by maximizing the advantage of diversity and specificity of the small commerce and industry, it is one that can be made to maximize the moderate uniqueness rather. Analyze design marketing strategy was successful in order to create a new business model in which small enterprises to pursue, need to be evaluated. You can check in common through the analysis of the success stories is to have a friendly attitude to companies through the communication between businesses and consumers, is the fact that increasing the awareness of the company. And finally it can be confirmed that the issue derive needs again consumers by increasing the brand value by forming and promote the intended purchase for consumers. The purpose of this paper is designed to enhance the effective management and competitiveness of small companies, the marketing fact that plays an important role more than anything else was the basis to design policies for small enterprises and support measures the present invention is to provide. More specifically, the government design education and design consultancy support for small Chamber person, financing design policy, the development of the design documentation, design, and can be exemplified such as development projects. In addition, in order to match the era desire of support policies and consumer of government has been diversified, incessant self-development of small enterprise is required together. Eventually take advantage of the introduction of design marketing to small enterprise is in the strengthening of competitiveness, it is a great help it is clear. This will be expected to be useful in strengthening the competitiveness of small enterprise based on sustainable design policy establishment and increase of interest to the small enterprise support.
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